Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

RS-viruset skrämmer mig med, jag har därför bestämt mig för att det ska råda "förkylningsförbud" här hemma. Helt enkelt så får ingen som är förkyld komma och hälsa på första tiden. Fast allt skrämmer mig nog:angel:
Får bara hoppas att äldre släkten respekterar detta!

*kl*
Jag ska till BM idag och kolla värdena! (och klaga av mig...). Vi ska skriva sammanfattningen idag, jag undrar om det är det som räknas som mitt förlossningsbrev? I sådan fall blir det nog lite tjöt då jag inte vill ha värkstimulerande dropp+EDA och vill ha kejsarsnitt om minsta lilla sak verkar fel.
Den enda som är född med vaginalförlossning av mina syskon fick en ordentlig förlossningsskada och blev handikappad, så att säga att jag är orolig är nog en underdrift. Däremot har jag ingen förlossningsrädsla konstigt nog.

Det första bm sa när vi pratade om när bebisen skulle komma, var att maj var bästa månaden att få barn! Ska bli skönt att slippa alla jobbiga vinterkläder. Förra gången så fick vi barn i november, kommer ihåg en promenad där jag fick stanna i en lekpark för att amma. Det var kallt! Dock slapp vi alla sjukdomar iaf, det var inget som bet på min tjockis (vägde 4205 vid födsel). Sonens kusin fick RS, kolik och lite senare falsk krupp:( Dom fick inte mycket sömn i början.

Ni med syskon, hur gör ni med barnomsorg innan och efter förlossning?

Jag kommer att sluta jobba 3 veckor innan bf (är planen nu iaf). Tanken är att dottern ska gå korta dagar på förskolan då (kort för oss: 9-15:30 eller 8-15). Efter förlossningen så kommer hon att få gå liknande tider den första månaden innan hon går ner på 25 timmar. Vi vill att hon går kortare dagar men samtidigt så måste jag kunna vila också. Vår dotter är VÄLDIGT aktiv och älskar att vara på förskolan så jag tror att det är bra för henne att vara där. Vi har dock sagt att när vi har landat lite efter lillknoddens nedkomst så är vi lite flexibla, vill/behöver dottern vara hemma någon dag så får hon självklart det.

(När hon går 25 timmar sen så blir det 8:45-15 mån-tors och ledig fredag.)

Jag håller med din BM! :) Sonen är som sagt född i maj (i mitten) och det var verkligen alldeles utmärkt! Inte för kallt, inte för varmt, inte så många sjuka osv :)

I vår kommun så är det 15h som gäller (och inga lov eller dyl), och det direkt från förlossningen. Så så blir det för oss. Vi vill att sonen skall få fortsätta att ha lite av sina rutiner kvar, med kontakt med sina kompisar och sin förskola (som han trivs ypperligt på), plus att det kan bli bra för liten med några h själv hemma, så vi kommer att utnyttja de timmarna.

Vår förskola har varit snälla och anpassat tiderna efter just honom, då han kommer att vara det enda 15h barnet just nu, så kan kommer att gå 07-12, 3 dagar i veckan. Han går i dagsläget 07:15-14:45, och det passar honom, och därmed oss, mycket bättre att han börjar tidigt och sedan slutar lagom till sovdags vid 12, för då får han maximalt med lek och aktivitetstid då han är där. Hade han gått på deras vanliga 15h schema så skulle han ha gått 9-14, och då sovit bort 2h av tiden så som han sover där i dagsläget, och vi (läs jag, för då skulle maken redan ha åkt till jobbet) skulle få kämpa från 07 här hemma med att få i honom frukost etc (han är ingen frukostkille, vill helst leka minst 1h innan mat...). Så vi är jätteglada att han får fortsätta äta sin frukost där som vanligt, så kan maken lämna honom på väg till jobbet och jag och bebis sova vidare i början, om vi behöver :)

Ser fram emot att ha honom hemma mer :love: "trots" att han är väldigt aktiv och det kommer att bli en utmaning att matcha hans behov med lillebrors - det har känts jättekonstigt nu när jag är sjukskriven att varken ha honom hemma eller jobba. Tomt minst sagt!

Jag kommer jobba fram till sista mars, då går min projektanställning ut. Blir det förlängt och jag mår bra och orkar så jobbar jag kanske lite till. Men det blir nog ganska skönt att "bara" vara hemma.

Här är det också 15 h som gäller. Jag funderar lite på om man ska ha sonen hemma efter förlossningen när sambon och jag är hemma båda. Mest för att alla ska vänja sig med allt nytt, fast samtidigt så är det nog skönt för alla om sonen går till dagis en stund. Bra att han är så stor så man kan fråga vad han vill göra själv. Vill han vara hemma med oss så kan han ju få vara det, vill ju inte att han ska känna sig utanför.

Jag oroar mig lite för alla omställningar det blir för honom. Han är så mammig... Fröken sa till E på dagis att hon skulle ringa mamma lr pappa(när han mådde dåligt), då sa han ring mamma, jag gillar bara pappa på lördagar och julafton:)

Börjar få ont i benen, på baksidan av låren. Tror att det blir när jag reser mig från golvet. Riktigt jobbigt men svårt att undvika. Har även haft ont i magen till höger av naveln, fick jätteont på jobbet ett dag. Men efter en stund så var det borta. Funderade på om det kunde vara sammandragningar men det gjorde bara ont på just det stället...

Jag kommer att sluta jobba 3 veckor innan bf (är planen nu iaf). Tanken är att dottern ska gå korta dagar på förskolan då (kort för oss: 9-15:30 eller 8-15). Efter förlossningen så kommer hon att få gå liknande tider den första månaden innan hon går ner på 25 timmar. Vi vill att hon går kortare dagar men samtidigt så måste jag kunna vila också. Vår dotter är VÄLDIGT aktiv och älskar att vara på förskolan så jag tror att det är bra för henne att vara där. Vi har dock sagt att när vi har landat lite efter lillknoddens nedkomst så är vi lite flexibla, vill/behöver dottern vara hemma någon dag så får hon självklart det.

(När hon går 25 timmar sen så blir det 8:45-15 mån-tors och ledig fredag.)

Får hon gå mer än de 15 timmarna i veckan när barnet är fött? Trodde den regeln gällde hela sverige, men det kanske är beroende på kommun?

Börjar den 7:e.
Jag hoppas det är samma person som håller i dem den här gången. En urmysig kvinna som följer med många på förlossningar som inte har någon anhörig som kan följa med. Samt fött några barn själv så hon har erfarenhet att tala om hur det är att föda och sitta med. Kanon för alla pappor.

Jag anar att det är mest samma gagg som sist. Men blev lugnare inför fl efter dom träffarna. Hoppas lite att det ar samma effekt den här gången..

Berätta hur det gått :)

I vår kommun är det 25 timmar som gäller + att man har en "karensmånad" när syskonet är fött (dvs från den dag syskonet är fött) då barnet får gå heltid om man vill. I Stockholms kommun är det 30 timmar/vecka som gäller när man är föräldraledig. Jag trodde att det var 25 timmar överallt men en kollega upplyste om att 15 timmar verkar vara det vanligaste.

Vilken lyx! Måste vara skönt med lite avlastning i början.

Själv ska jag grejja att ha en 2 åring hemma samtidigt... Fast hennes pappa tänkte ta ut föräldradagar på henne får att få vara hemma ordentligt med hela familjen i början. Så jag är inte så orolig över att det blir "för mycket".

Har ni aldrig haft barnomsorg till dottern? Det låter som om du kommer få fullt upp! Fast vem vet du kan ju få en lyxbebis som sover hela tiden:) Bra att ni kan vara hemma båda ibörjan, så du hinner återhämta dig.

Nix pix ingen alls. Jag räknar stenhårt med en bäbis som S. som bara sov och åt de första månaderna typ ;) Men min man kommer vara hemma samtidigt. Föräldradagar och semester i ett par månader hade vi tänkt!

Börjar den 7:e.
Jag hoppas det är samma person som håller i dem den här gången. En urmysig kvinna som följer med många på förlossningar som inte har någon anhörig som kan följa med. Samt fött några barn själv så hon har erfarenhet att tala om hur det är att föda och sitta med. Kanon för alla pappor.

Jag anar att det är mest samma gagg som sist. Men blev lugnare inför fl efter dom träffarna. Hoppas lite att det ar samma effekt den här gången..

Berätta hur det gått :)

Hemma från föräldrakursen.
Ja vad ska man säga :) , äldre dam som varit med om hundra miljarder förlossningar. Hon såg utmaningen i att kombinera sin erfarenhet med nya rön och förhållningssätt. Så långt allt väl.
Sen började man se att de gamla vanorna/tänket fortfarande hade henne i sitt järngrepp :rofl: . Såg helt förskräckt ut när vi berättade vår plan ang studier, pappaledighet osv, det går ABSOLUT inte att kvinnan lämnar bebis i pappans vård sex timmar per vecka pga anknytningen :cool: .
Pappan i fråga har planerat 5 veckors ledighet direkt från födsel och sen endast jobba 9 nätter/månad, så vi hoppas ju att bebis anknyter både till sin mamma och pappa. (Med reservation för att det ofta -alltid- dyker upp andra variabler som gör att man får ändra på ursprungsplanen.)
Men nog sjutton ska väl bebis klara av att vara utan mamman i sex timmar i streck? Vi/jag har tänkt amma, men även slussa in bebis att ta bröstmjölk eller ersättning från flaska. Inte sjutton kan väl mamman vara så extremt livsviktig att bebis inte klarar av 6 timmar ifrån henne om det är så att bebis redan från början får knyta an till båda föräldrarna. Eller tänker vi helt fel som tror att bebis kan vara nöjd med närhet från pappan också?

Tillbaka till föräldraträffen. Pratade lite om relationer, när man ska åka in till BB och lite annat. Ja i princip det man redan visste, men vi ska dit nästa vecka igen. Det som är synd är att det ligger på samma tid som min gravidvattengympa :(

Vi träffade iallafall några andra gravida par, det var väldigt trevligt att träffa folk som är i samma situation :)

Senast ändrad:

Det första bm sa när vi pratade om när bebisen skulle komma, var att maj var bästa månaden att få barn! Ska bli skönt att slippa alla jobbiga vinterkläder. Förra gången så fick vi barn i november, kommer ihåg en promenad där jag fick stanna i en lekpark för att amma. Det var kallt! Dock slapp vi alla sjukdomar iaf, det var inget som bet på min tjockis (vägde 4205 vid födsel). Sonens kusin fick RS, kolik och lite senare falsk krupp:( Dom fick inte mycket sömn i början.

Ni med syskon, hur gör ni med barnomsorg innan och efter förlossning?

Jag är f-ledig från och med v 9 och då blir vår nästan-tvååring ett 15-timmars barn. Tyvärr får vi inte bestämma NÄR han ska gå dessa 15 timmar, utan det måste vara mellan 0830 och 1130. Detta passar oss väldigt dåligt eftersom min fru jobbar eftermiddag/kväll och därför bara kommer att träffa vår son i vaket tillstånd ungefär en halvtimme på morgonen och en timme på kvällen. Dessutom jobbar hon dygnspass på helgen 1 eller ibland 2 ggr i månaden.

Hade vi fått välja skulle han gått 5 timmar 3 ggr i veckan istället. Frågan om att få snickra ihop timmarna själv är på tapeten i vår kommun och vi ska skriva ihop ngt om hur dåligt detta med förutbestämt schema passar vår familj och skicka till BUN-chefen. Tyvärr blir det väl oavsett ingen förändring under det här budgetåret...

Vår son ÄLSKAR att vara på dagis och vi har varit så glada över det han har fått där, så det känns så tråkigt att vi måste välja mellan det och tid tillsammans med sin ena förälder... (plus att jag förstås hade haft bättre nytta av avlastning ngn gång mellan 12 och 18/19 då jag annars kommer att vara själv med bägge knoddarna).

Min dotter ammade enbart, vägrade ta flaskan innan hon blev 6-7 månader så det kan bli problem ifall du får en "flaskvägrare". Jag pumpade ur så det skulle finnas och red iväg en sväng, fick galopperad hem som en idiot för att S vägrade flaskan och bara skrek. Var borta kanske 2-3 timmar totalt.

Får du ett barn som tar flaskan är det inga problem. Annars får du göra som en kurskamrat till mig, de dagar vi hade lektioner. Hon födde på fredagen och sen veckan efter var hon tillbaka. Hennes man fick vara med barnet utanför klassrummet så hon kunde gå ut och amma och vissa lektioner hade hon faktiskt barnet med! (beror lite på vad det är för lektion)

Senast ändrad:

Min dotter ammade enbart, vägrade ta flaskan innan hon blev 6-7 månader så det kan bli problem ifall du får en "flaskvägrare". Jag pumpade ur så det skulle finnas och red iväg en sväng, fick galopperad hem som en idiot för att S vägrade flaskan och bara skrek. Var borta kanske 2-3 timmar totalt.

Får du ett barn som tar flaskan är det inga problem. Annars får du göra som en kurskamrat till mig, de dagar vi hade lektioner. Hon födde på fredagen och sen veckan efter var hon tillbaka. Hennes man fick vara med barnet utanför klassrummet så hon kunde gå ut och amma och vissa lektioner hade hon faktiskt barnet med! (beror lite på vad det är för lektion)

Åh vilket bra tips ifall bebis vägrar vara utan mamma i några timmar :bow:
Eftersom pappan ska vara ledig hela tiden borde det inte vara några problem att följa med mig till skolan de få tillfällen det behövs!

.
Sen började man se att de gamla vanorna/tänket fortfarande hade henne i sitt järngrepp :rofl: . Såg helt förskräckt ut när vi berättade vår plan ang studier, pappaledighet osv, det går ABSOLUT inte att kvinnan lämnar bebis i pappans vård sex timmar per vecka pga anknytningen :cool: .

Vår föräldrautbildning var i 5 delar och vi valde att bara gå på 3 av dem - de som innehöll mer konkret information: 'Den normala förlossningen', Smärtlindring, kejsarsnitt och när det blir komplikationer + information från amningsmottagningen.

De vi stod över var första träffen med 'byta erfarenheter, mammor och pappor för sig' samt 'familjeakrobatik, att få ihop familjepusslet'. Inte mest för att vi råkar vara två tjejer som faller lite utanför normen ibland i föräldrasammanhang och absolut inte för att vi tycker att det är ointressant, utan snarare för att vi inte såg hur det skulle bli givande för oss att lufta åsikter med främmande människor för ett engångstillfälle. Vi fyller vår kvot med sånt hos vänner, kollegor och vill vi diskutera ännu mer så kan vi göra det här på nätet!

ÄNDÅ kom vi inte därifrån utan att ha fått det här pappret med oss:

"Göran Wimmerström har nio konkreta råd till blivande pappor:

1. Stå ut (apropå sexlivet)
2. Sänk kraven hemma, det behöver inte vara tiptop!
3. Vårda förhållandet. Stjäl tid tillsammans; fixa barnvakt och ta med din kvinna ut på nåt kul; bejaka henne som kvinna, inte bara som mor; säg att hon är vacker, hon behöver höra det!
4. Ha kvar sin integritet, och skaffa en vän som själv har barn. ’Det är viktigt att få prata om problemen med någon.
5. Snacka igenom sexfrågor med din kvinna före förlossningen. Då blir det lättare att ta upp eventuella problem efteråt.
6. Avlös din kvinna. Se till att ni båda får varsin ledig kväll per vecka att träffa kompisar eller göra annat på egen hand.
7. Ruta in tiden, speciellt om barnet har kolikmage, så att ni tar hand om barnet varannan natt.
8. Boka in pappaledighet - det ger bättre kontakt med barnet hela livet ut!
9. Räkna med att du blir påhoppad för hur du gör saker med barnet. Men håll på din rätt; Det är du som är far. - Att få barn är en intensivkurs i relationer, säger Göran. Ni kommer att upptäcka nya känslor hos er själva. Men var inte rädda! Och tänk på att hälften av alla skilsmässor sker under barnets första år. Och på att hälften av skilsmässobarnen tappar kontakten med sina fäder"

:eek:

Jag behöver varken vara man eller ha en för att vägra skratta över dessa 'med glimten i ögat'-skrivna förlegade skitråd!

Förlegat och ja... vad ska man säga... det är väl bara att inse, kvinnan är en sexmaskin och hushållerska. Punkt slut :cool: (Ironi för den som inte förstod det).

Men denna håller jag med om.
7. Ruta in tiden, speciellt om barnet har kolikmage, så att ni tar hand om barnet varannan natt.

Det har jag och sambo redan diskuterat. Skulle bebis visa sig vara en som inte vill sova ordentligt kommer vi dela upp nätterna, den som inte tar hand om barnet går upp till gästrummet så den får sova ordentligt några timmar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar