Sv: Vårföräldrar 2012?
Jag tror inte att man kan göra något åt bristningarna direkt, smörja om de kliar, och sedan låta dem blekas med tiden. Så har jag uppfattat det, men någon annan kanske har något tips?
Jag har varit helt förskonad hittills (peppar peppar), så mitt antagande är helt baserat på vad jag läst
Ang. levervärdena så räknar de det alltid som "allvarligt" men det beror det på
hur höga de är och vad de tror att de beror på hur de behandlar dem. Är de "bara" höga, som i mitt fall just nu (skall ta nya prover imorgon så jag får väl se efter det...), så gör de ingenting alls först (förutom täta kontroller och rek. vila) och sedan en ev. igångsättning av förlossningen tidigare beroende på hur de utvecklar sig (för min del är prognosen just nu en igångsättning i v. 37+0 om livmodertappen fortsätter att vara mogen).
Så finns det något som kallas graviditetshepatos vilket handlar om höga levervärden i kombination med höga gallsyror, och som behandlas primärt med medicin (Ursofalk) samt att förlossningen sätts igång i v. 38+0 senast. Detta hade jag förra graviditeten och de tror att det är detta som är på G för min del denna gång med.
Så finns det även ett par syndrom som är riktigt otäcka och direkt farliga för modern framförallt (graviditetshepatos kan också vara farligt, och då primärt för bebisen, och inte lika aggressivt i sin utveckling som dessa andra syndrom), där värdena är höga i kombination med havandeskapsförgiftning/högt blodtryck, och då verkar akutsnitt vara det vanligaste. Tack och lov är dessa väldigt ovanliga (det var pga av misstanke runt dessa som jag låg inlagd).
Är värdena förhöjda så får man räkna med kontunuerliga provtagning för att följa utvecklingen, oavsett "anledning" till de höga värdena.
Jag hoppas du klarar dig utan förhöjda värden! Jag gissar att du har klåda eftersom de tagit prover? Hoppas den är överkomlig i så fall, jag vet precis hur otroligt jobbig klådan kan vara