Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Att det där med amning ska vara så laddat...

När jag låg på BB så kom sköterskorna in i tid och otid och hjälpte och klämde på mamman som jag delade rum med. Jag upplevde det som stressande och tyckte synd om henne. Kan man inte amma eller om man inte vill så borde ju folk acceptera det! Det finns ju andra sätt att mata sitt barn:)

Sörby gård.
Så det blev en ny häst! Jag kanske missade att den gick igenom?! En 3-åring, va kul! Älskar unghästar :) stam?
Var glad att du "missat" halsbränna... Det är vidrigt :( sen är magen så irriterad så allt är ömt. Hade jätteont på hö sida igår kväll. Googlade fram att levern sitter där så nu måste jag fråga om det också... Hur vet man att det är ngt fel på den? Har ju hört att levervärdena kan bli dåliga å så. Hur kollar de sånt?

KL
Asså, halsbrännan har kommit tillbaka - värre än någonsin :( får panikattacker och spyr, andnöd och hjärtklappning.. Inga "snäll preparat" funkar längre. Vad tar man? Någon som tagit losec? Ska till BM imorgon. Ska bli skönt.

Jag fick rådet av BM att köpa omeprazol till min halsbränna.
Nu gillar jag inte så starka mediciner... så jag har bara tagit en tablett, men åhh så skönt det var att slippa halsbränna en hel dag :love: :bow:

Så skönt att du har hittat stallplats, lycka till med husletandet :D

Jo det blev en häst till slut. Men treåringen är min son:rofl: hästen är nio år! Ett sto e: PartisanII-Ganesco, 160 cm, brun med stjärn. En jätte söt liten häst! Dock inte så mycket riden men priset blev pga det väldigt bra:)

Är stallet i Sörby fint, har aldrig varit därinne? Ridhuset är ju iaf stort...

Hur går det med husletandet?

Levern har jag ingen koll på alls men det borde ju Embe kunna svara på.

Jo det blev en häst till slut. Men treåringen är min son:rofl: hästen är nio år! .
Haha, så bra blir det när man läser i bilkö ;) kul iaf!
Det finns två stall vid det ridhuset. Det här är Anna Brorsson som äger. Det andra tror jag kallas Hjalmarssons. Det var väldigt fint hos Anna där vi var så jag är jättenöjd :)

Hur vet man att det är ngt fel på den? Har ju hört att levervärdena kan bli dåliga å så. Hur kollar de sånt?

Det vanligaste är klåda! Som är det som startar misstanken. Så kan det sedan ha ett gäng ytterligare biverkningar, såsom illamående, aptitlöshet, extra trötthet, ömhet över levern (jag blir öm av att sitta tex) osv (de är de som jag har, det finns säkert några till!). Jag tror inte att jätteont "plötsligt" är ett tecken på det, men jag vet inte. Ring och fråga din BM för säkerhets skull :)

Levervärdena kollar de med hjälp av blodprov :)

Fy för halsbränna!! Jag har haft det till och från denna gång men det var värre förra gången. Denna gång känner jag tydligare vilken mat som framkallar det. Då/nu åt jag Novalucol, hjälpte hjälpligt i a f. Vet flera som blivit hjälpa av Gaviscon också. Det låter dock som att du har det riktigt illa med din halsbränna :( Stackare!

Grattis till stallplatsen :)!

Senast ändrad:

Rapporterar bara kort att jag idag fick välja förlossningsdag. Valde Alla Hjärtans dag <3 Känns gott att det snart är dags, bara 18 dagar kvar av mina plågor. :-D

Spännande!!!

Planen här hos oss är en planerad igångsättning efter 37 fullgångna veckor vilket i mitt fall är den 20 februari - det börjar onekligen närma sig starten av "Vårsäsongen" av bebisfödandet här på Buke! :D

Vad avis jag är på er! Har konstaterat att även fast jag gärna vill ha flera barn så kommer nog inte min kropp orka med mer än högst en graviditet till.
Vill verkligen bara ha ut lillen nu så man kan inte låta bli att bli svartsjuk på er som snart kommer få hålla era bebisar!

+ Embe. Oj oj , snart är det dags för er :bump:

Här tar jag en dag i taget :)
Två nätter har jag fått sova med bara två toabesök/natt :banana: , fortfarande lite svårt att somna men 6-7 timmar och två uppvaknande är helt OK efter alla skitnätter!

Såg precis reklam om en olja mot bristningar och ärr, "bio-oil". Någon med erfarenhet?
Lite snabb googling säger att många är nöjda, så jag funderar på att köpa och prova. Förebyggande på magen och även prova på tuttbristningarna... :)

tar med mig denna igen.. blir lättare att hålla koll på er som skriver :o

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Jag är också jättenyfiken på bio-oil! Fast hos mig är redan skadan skedd på magen, så vill ha något som trollar bort bristningarna och inte bara förebygger.
Men jag är som vanligt alldeles för skeptisk för att köpa på mig en burk+ att jag inte har sett den i några affärer.

Jag har sedan i fredags haft sammandragningar "konstant", oregelbundna men varken motion eller vila hjälper. Att ligga på sidan är det enda som känns bra och att äta alvedon. Har innan varit väldigt förskonad från sd så är lite tjötigt att ha dem nu. Funderar på om det är GBSen som spökar igen, har läst om kvinnor som får mycket sd pga den. Men vill verkligen inte äta den antibiotikan igen då den verkligen slår ut allt.

Vad jag fattat så ska oljan finnas på vissa apotek. Ska nog köpa den i veckan, hjälper den så hjälper den... :) Har annars ett annat stort ärr jag tänkte prova på.

Lät inget vidare med konstanta sammandragningar :/

Vad jag fattat så ska oljan finnas på vissa apotek

Jag va på apoteket och skulle köpa den där. Men den väldigt rara apotektspersonalen trodde inte det var någon större skillnad på den oljan och exempelvis en bra babyolja. Bara dyrare.
Jag fick ganska lite bristningar med sonen och då va jag rätt dålig på att smörja magen.
Nu smörjer jag den dagligen med babyolja efter duschen och med ett bodybutter på dagarna.

Ja man vet ju aldrig, kanske är det så. Kanske inte.

Nu har jag inte kritiskt källgranskat deras källor, orkar inte, men på hemsidan ser det ut som att oljan fått en hel del "bäst-i-test"-utmärkelser på just bristningar och ärr.

Hade själv inte tänkt smörja magen... eftersom jag inte hittat några tester som påvisar att någon mirakelolja överhuvudtaget verkligen fungerar.
Men eftersom jag ändå har ett stort ärr som jag gärna provar denna olja på så tänkte jag ändå prova denna att smörja magen med. Ska bara komma ihåg/orka ta mig till något apotek och köpa. :p

Är oxå osäker på att smörja in sej. Men det lär ju knappast bli sämre.. Men det ska faktiskt bli lite spännande att se om det blir någon skillnad. Jag fick bara två riktiga bristningar med sonen. Sen ett antal väldigt små, (smala och korta). Dom små syntes knappt när jag gick ner i vikt.
Slipper jag helt den här gången så ska jag tro på oljor mm sen.

Men det lär ju knappast bli sämre..
Slipper jag helt den här gången så ska jag tro på oljor mm sen.

Klippte lite av din text.
Men jag resonerar lika som dig. Det kan ju inte bli mer bristningar för att man provar.
Själv har jag ju inga tidigare graviditet att jämföra med, som du har, fusk ;)

Kl... Men om skadan redan är skedd, jag har redan fått bristningar, finns det något man kan göra då, nån som vet?

Och det med dåliga levervärden, vad gör man åt det och hur ofta är det något allvarligt. Var. Och tog blodprov Ang det i fredags, frågade inte då men funderingarna har dykt upp.

Jag tror inte att man kan göra något åt bristningarna direkt, smörja om de kliar, och sedan låta dem blekas med tiden. Så har jag uppfattat det, men någon annan kanske har något tips? :) Jag har varit helt förskonad hittills (peppar peppar), så mitt antagande är helt baserat på vad jag läst :)

Ang. levervärdena så räknar de det alltid som "allvarligt" men det beror det på hur höga de är och vad de tror att de beror på hur de behandlar dem. Är de "bara" höga, som i mitt fall just nu (skall ta nya prover imorgon så jag får väl se efter det...), så gör de ingenting alls först (förutom täta kontroller och rek. vila) och sedan en ev. igångsättning av förlossningen tidigare beroende på hur de utvecklar sig (för min del är prognosen just nu en igångsättning i v. 37+0 om livmodertappen fortsätter att vara mogen).

Så finns det något som kallas graviditetshepatos vilket handlar om höga levervärden i kombination med höga gallsyror, och som behandlas primärt med medicin (Ursofalk) samt att förlossningen sätts igång i v. 38+0 senast. Detta hade jag förra graviditeten och de tror att det är detta som är på G för min del denna gång med.

Så finns det även ett par syndrom som är riktigt otäcka och direkt farliga för modern framförallt (graviditetshepatos kan också vara farligt, och då primärt för bebisen, och inte lika aggressivt i sin utveckling som dessa andra syndrom), där värdena är höga i kombination med havandeskapsförgiftning/högt blodtryck, och då verkar akutsnitt vara det vanligaste. Tack och lov är dessa väldigt ovanliga (det var pga av misstanke runt dessa som jag låg inlagd).

Är värdena förhöjda så får man räkna med kontunuerliga provtagning för att följa utvecklingen, oavsett "anledning" till de höga värdena.

Jag hoppas du klarar dig utan förhöjda värden! Jag gissar att du har klåda eftersom de tagit prover? Hoppas den är överkomlig i så fall, jag vet precis hur otroligt jobbig klådan kan vara :(

Senast ändrad:

Kl

Igår gick jag in v.30, ännu en gräns paserad ;)
Lill killen levde rövare och möblerar om ordentligt där inne :D

Jag misstänker dock att jag åkt på en sväng av halsfluss :( ska ner på sjukhuset idag och kolla. Hemskt ont gör det eftersom jag varken kan äta eller sova :( frågan är väll hur det är med mediciner när man är gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare