Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

*kl*

Embe: skönt att läsa att du kommit hem, hoppas bebis håller sig inne några veckor till åtminstone. :)

Själv har jag en såndär dag där orken tryter och jag orkar inte mer än nödvändigt på jobbet.
Var hos barnmorskan förra veckan och fick veta att allt såg bra ut. Skönt det :)

Ni som inte kollar upp könet, kan ni känna på er vad ni har i magen iaf? För jag har en känsla av en tjej men helt hundra kan man ju inte vara på en känsla :D Blir givetvis lika glad om det är en kille såklart.

Sen en sak till, planeringsnörden i mig har börjat komma fram, vad är egentligen nödvändigt att ha hemma inför bebisens ankomst?

Ni som inte kollar upp könet, kan ni känna på er vad ni har i magen iaf? För jag har en känsla av en tjej men helt hundra kan man ju inte vara på en känsla :D Blir givetvis lika glad om det är en kille såklart.

Sen en sak till, planeringsnörden i mig har börjat komma fram, vad är egentligen nödvändigt att ha hemma inför bebisens ankomst?

Ja, vi har ju försökt kolla könet bägge gångerna, men våra knoddar är visst blyga av sig så det har inte gått att se. Med Ettan var det fullständigt 50:50, men jag hade ändå en känsla av att det var en kille, vilket det också var. Tvåan dolde skrevet med en väl placerad fot, men där lutar det väl liiite mer åt ena hållet... och det är väl så det känns också! Men vi får förstås helt enkelt se, spännande är det! Är glad att jag inte vet, samtidigt som jag är alldeles för nyfiken för att låta bli att fråga vid RUL...

Man behöver inte ha så mycket hemma från början tycker jag.
Men det här hade inte klarat oss utan:

Skötbord med vattenbalja på sidan. Ikeas Sniglar fungerar utmärkt!
Lillgårdens tvättlappar (helt outstanding, så fort vi provat ngt annat så har röda rumpan kommit som ett brev på posten)
Hundbajspåsar (att slänga bajsblöjor i)
Lansinoh bröstvårtssalva (lanolinsalva i lila tub som säljs av bl a Babyproffsen, mkt bättre än de som t ex Apoteket säljer)
Amningsbehåar, utan vaddering och byglar
Babyskydd med bas till bilen
Barnvagn inomhus att lägga ifrån sig knodden i
Babynest - bildgoogla på det. Rekommenderas verkligen.

Köper ni bärsele så köp för jösse namn inte en BabyBjörn utan satsa på en ergonomisk: Manduca, ErgoBaby, Beco, AngelPack m fl

----

När det gäller jobb för min del så kämpar jag med mig själv för att inte göra om samma grej som förra gången. Då jobbade jag heltid intill 10 dagar innan BF. Vilket råkade bli 12 timmar innan vattenavgång istället. Hann inte sylta o safta som jag hade tänkt mig om man säger så... Hann inte ens avlsuta och överlämna på jobbet. Satt och rättade prov och arbeten och skrev omdömen mellan amningarna direkt jag kom hem från BB.

Nu jobbar jag 85%, men har varit så trött att jag dealat med chefen om förflyttning av några timmar till hösten, så i praktiken är det något mindre än 85%. Fast i praktiken i praktiken.. så är det typ en heltid jag gör ändå! Lägger enormt många timmar på att få till ett bra avslut nu när jag ska lämna över 9or i 6 olika ämnen för ngn annan att sätta slutbetyg på! Jag kliver i alla fall av jobbet ca 3 veckor innan BF den här gången!

I klädväg, glömde jag:

Bodys med omlottknäppning. Andra bodysar fick allt vara väldigt fina om vi skulle bemöda oss att kränga på honom dem! Sedan fick vi mest bodys som present, så små velourbyxor (vi gillade Lindex stjärnbyxor) i olika färger är ju bra att köpa hem.

Sedan gillade vi pyjamasar med fot, men det är det inte alla som gör då en del bebisar tydligen har en tendens att snurra in sig och få ner bägge benen i ett ben. Men vår lilleman låg kalasfint i sina fotpyjamasar, och i kalla februari så var det ett bra grundplagg.

I början va jag 100% säker på en till liten kille. Men min sambo är tvärsäker på en liten tjej. Jag är numer väldigt osäker. Har drömt om båda könen. Vilket oxå avgjorde min tvärsäkerhet i början.

Jag tog ju reda på kön när jag va gravid med sonen. Då fick jag ju veta att det va till 99,9% säkert en liten tjej:o

Jag ville kika sist jag va på UL. Men eftersom sambo inte va med så kändes det inte rätt.

Jag tycker att det mesta kan vänta tills bebis kommer. En säng att lägga barnet i.

Amningvaddar att ha i bh:n. Jag köpte en amnings-bh innan bebis kom. Men då mina tuttar exploderade i storlek det första dygnet så va det ganksa dumt.. Bättre att göra det när man vet vad man får för tuttar.

Lansinoh att smörja tuttarna med. Även bröstmjölk går bra. Men bäst är att lufttorka dem så ofta som möjligt.

Tvättlappar kan vara bra. Och kläder till den lilla.

Men jag kommer vänta med att ställa iordning tills jag får ta med bebis hem. Man inser rätt snabbt vad man är i behov av.

Jag köpte knappt en 4e-del av listorna man kan googla fram..

Förra gången så trodde jag innan RUL att det var en pojke, och det var det. Nu hade jag ingen känsla alls men det visade sig vara en pojke nu oxå.

Man kan ju komma på hur mycket som helst som man behöver... Har ni långt till affärerna? Om det är nära kan man ju alltid skicka sin respektive och handla om man kommer på något när bebisen är född. Har man långt att åka kan det ju vara bra att ha mer saker.

Blöjor
Filt (min lilla hade inte täcke i början utan använde filt istället)
Ersättning (ifall amning krånglar eller om man inte ammar)
Mat och fika i frysen (jobbigt att hinna laga mat när man ammar hela tiden, om man nu ammar)
Amningslinne ( jag gillade HM´s)
IKEA´s pyttesmå handdukar (bra om bebis kräks mkt)

Annars har dom andra skrivit bra grejer, jag hade allt utom bröstsalvan. ett extra plus för body med omlottknäppning! Men det finns ju hundra saker att köpa...

Det jag har köpt hittills är:
Skötväska
Beco Gemini bärsele
Sängkläder
Kläder (shoppad upp typ allt i KappAhl serie Newbie, såå fint:))

Har säkert glömt någor eller stavat fel på en massa saker, skyller på att jag jobbar natt. Tur att man har Buke att läsa på och ett antal nedladdade serier att kolla på, för det är svårt att hålla sig vaken annars.

*lite kl*
Vi kollade upp könet när vi gjorde RUL och fick veta att det antagligen var en kille i magen :) Varken jag eller sambon blev förvånade, hade varit mycket mera chockerande om det var en tjej! Men nu den senaste tiden har jag drömt om att det har blivit en flicka, så jag är inte längre helt 100 på att det blir en kille.

Angående babynest (eller myspöl) har jag kommit fram till att det går lika bra att skaffa en hundsäng:D Jag ska införskaffa en och ha i köket då golvet är så kallt där och det är smidigt att kunna lägga ifrån sig barnet. Jag är också skeptisk mot babysitters i början, därför känns det viktigt för mig att ha en.
Här är min lista på saker jag fortfarande behöver skaffa innan bebis kommer (fast skötbordet ska min sambo bygga och han har inte riktigt insett att bebisen kommer snart:cool:)

Bindor
mjölkuppsamlare
Skötbord
spjälsäng
myspöl?
Temp
flaskor+ ersättning
täcke
Purelan
Amningsinlägg
Inotyol
Bajstunna (någonsorts hink med lock)

Detta är den förkortade listan, då jag redan har köpt på mig en del, men jag startade en tråd om vad som behövdes och fick en massa bra svar:)

*kl*
Fyfan vad kasst jag har sovit i natt! Och inte för att jag behöver upp och kissa 20 gånger som vanligt utan det har ändå varit väldigt dåligt med sömn:crazy: Har nog inte fått någon djupsömn överhuvudtaget. Tror det har att göra med att vi är tre (jag, sambo+ hund) som delar på en 1.20 säng och ett täcke, ett täcke som hunden gärna ser till att det inte är ruckbart, dessutom lägger sig hunden närmast mig och trycker och gör så att jag inte kan röra mig obehindrat eller ligga optimalt för foglossningarna som numera känns dygnet runt. Ska ta fram extra täcket till i natt och se om det går bättre.
(nu har jag fått klaga av mig och återgår till att försöka sova då i alla fall en har försvunnit från sängen:p)

Vilken lättnad! :banana:

Hur mår du?

Tack! :laugh:

På det stora hela mår jag bra. Lite trött, en del klåda och blir öm över levern av att sitta upp men annars bra :)

Förutom förvärkarna förstås. Det är värst på nätterna och ett par nätter har de varit riktigt onda, men inatt var de mycket bättre och jag fick sova i princip hela natten! Hoppas på en positiv trend! :laugh:

Du känns så himla glad:D. Skönt för dej och jag är glad för din skull. Har dú tråkigt får du skriva av dej här och kanske be om tips och ideér så säg till. Finns nog många som kan komma på roliga saker att göra i sänglägge;)

Ja proppen betyder inget för mej. När jag gjorde min andra hinnsvepning gick proppen sista gången och då va den blodig. Gick ändå 8 dagar till med magen i vädret;)

Tack! Jag är nog lite av en obotlig optimist :D Dock realist på samma gång, men "glad" brukar vara bland det första folk säger om mig så jag är nog en glad typ :p

Min propp var inte blodig, så det ger mig hopp om att den tänker ombildas igen. Dock var den inte blodig förra gången heller... (sorry alla för avdelningen "äckel" ;) ).

Tack! :)

Vi var i princip säkra på killar båda gångerna, och det har det också visat sig vara vid UL :)

Ettan var ju mkt riktigt pojke när han kom ut också, och lillBus var fortfarande pojke på senaste UL:et nu på sjukhuset (i v.32), så där är vi också helt säkra nu ;)

Ang. saker att ha hemma när bebisen kommer så hade vi köpt de flesta "stora saker" förra gången (jag fyllde år precis innan så då passade jag på och önska mig mycket).

Vi hade hemma;

Babyskydd med bas
Vagn
Badbalja (bodde med enbart dusch då)
Sängkläder + kudde, täcke till vagga (mannens gamla som svärfar byggt :love:) - vaggan användes dock i princip inte utan han samsov med oss som planerat, men behövde sängkläder även då.
Kläder Inte alltför många plagg, men några pyjamasar, byxor, bodys (håller med om att omlott är överlägset!) sockor, mössa och en fleeceoverall. Sedan fick vi mycket i present efter han var född och köpte resten senare.
Bärsele En Manduca, vilken vi använt enormt mycket
Babysitter En Carena lux med fullt liggläge. Vi var noga med att den skulle ha just fullt liggläge, så den kunde användas som "extrasäng" när vi åt osv. Denna använde vi jättemycket!
Ett par filtar
Små handdukar
Skötbord med skötbädd

Och kompletterade efter bara någon vecka med;

Bärsjal En Looma Sino trikåsjal som vi också använt enormt mycket. Den är packad i BB-väskan denna gång! Jag fick den i present, men den hann inte komma innan bebisen kom. Ffa jag ÄLSKAR den (och sonen gjorde detsamma), mannen föredrog Manducan :)

"Övrigt" vi hade hemma;

Amningsinlägg
Amningslinne
Alvedon Till mig, ffa för amningen!
Bepanthen
Bindor
Lite blöjor
Tvättlappar
Febertermometer
Lite ersättning på tetra
Nappflaska för akut behov

Och köpte snabbt;

Amningsbehåar
Fler amningslinnen

Spjälsäng med tillbehör köpte vi först när han började använda det vid ca 6mån ålder.
Likaså babygym - det köpte vi också senare (och använde jättemycket - han älskade det!)
Skötväska hade vi en vanlig väska till att börja med och köpte en mer "skötväskeaktig" efter ett par månader.

Resten köpte vi pö om pö!

Inser nu att det är ett par saker jag borde komplettera med illa kvickt inför denna gång ;)

Och så har jag säkert glömt en del vi hade förra gången...:p

Apropå linne och att amma - jag upptäckte snabbt att min grej utöver en amningsbehå var att ha ett vanligt men lite löst linne + en T-shirt när jag ammade. Drog ner linnet under bröstet och drog upp T-shirten så mkt som behövdes. Bara T-shirt var blev för kallt om magen, och en sån där amningströja med öppning under lite tyg fungerade inte. Hittade liksom varken in eller ut ;) Varning utfärdas dock: Körde med ett rätt tight linne en dag och fick sedan mjölkstockning på ena sidan av bröstet, linnet hade klämt några mjölkgångar utan att jag märkt det!

Babysitter gillas starkt här också! Vi hade en vanlig BabyBjörn, men lillkillen sov bra i den även om liggläget inte var helt plant.

Amningskudde har vänner till oss prisat. Själv blev jag aldrig vän med den, utan körde på att bulla upp stora badlakan under arm o bebis.

Ska förresten bli spännande att se hur snabbt man kommer in i amningen den här gången! Man var ju ett mindre proffs mot slutet - kunde göra precis vad som helst och amma samtidigt ;) medan det i början krävdes största möjliga tystnad och att allt i "amningstronen" (Min Fåtölj) var tvunget att ligga perfekt...

Vet inte om ngn skrivit amningspump här ovan? Kanske kan behövas om ngt trasslar så man behöver flask- eller koppmata?
Jag köpte ngn skitpump på GeKås som jag bara använde en enda gång - när jag skulle iväg på en 3-timmars islandshästtur och en kompis var barnvakt åt lillkillen, 3 månder. Krävdes mkt svett och tårar att få ihop till en deciliter mjölk (som min kompis senare var på väg att spilla ut när hon nyfiket började skruva på bottnen av nappflaskan)... Vet dock inte om det var pumpen eller min teknik eller mina bröst som felade?

Läser allt ni skriver men hinner sällan svara (så jobbigt att svara från telefonen och vid datorn sitter jag så sällan när jag inte jobbar :) )

Hoppas att alla ni som har problem här efter får en drömlik resa in mot slutet!

Vi har varit på föräldragrupp nu två veckor på rad och det var efter första träffen som det egentligen klonkade ned i mitt huvud att vi ska bli föräldrar. Innan dess hade vi bara beställt en vagn och ett babyskydd.

Kläder har jag fått en hel del och i helgen bestämde jag min äntligen för vilket rum som ska bli barnrum. Fick också utstädat i den garderoben så jag kan börja tvätta allt som vi fått och lägga in det. Sedan får jag väl komplettera med lite nyinköp, men det får vänta till nästa vecka när min mamma kommer på besök, hon bor vardagligen i norge och är helt om och kring sig över sitt första barnbarn :D Så jag tänkte pyssla så mycket som möjligt när hon är här så hon får vara med och känna sig delaktig.

Då jag bor 30 mil från närmaste IKEA hade jag tänkt passa på att shoppa lite bra att ha saker när jag ska dit i jobbet på fredag. Har ni några tips på bra IKEA-saker?

Någon som har något att säga om IKEAS Babyvakt -patrull?

Det här med sovpåse i stället för täcken när de är små, är det så praktiskt som det verkar?

Kudde vilken ska om jag ska köpa till sängen (planerar att han ska sova i egen säng brevid mig) och vilken till vagnen?

Vi har babyskyddet med bas kvar sen sonen var liten, det har vi fått begagnat av hans kusin som är ett år äldre. Hon är född okt -07. Nu funderar jag på om jag kan använda samma eller om jag måste köpa ett nytt.

Man ska ju tydligen byta ut babyskydd efter fem år? Hur skulle ni göra? Känns ju dumt att chansa på en sådan viktig sak som säkerhet...

Spjälsängen har vi kvar, den har sambon och hans bror haft när dom var små så den är väl typ 38 år:) Användes inte alls i början. Täcke, madrass och kuddar har vi kvar.

Vagnen, Emmaljunga Cangaroo har vi också kvar. Sålde liggkorgen till en kompis men får tillbaka den. Har även en Bugaboo Gecko som extra vagn.

Amningspump, jag köpte först en handpump men det hände typ ingenting, så jag bytte snabbt upp mig mot en bättre. Men det är drygt att pumpa och jag kände mig iaf jättelöjlig. Men bra att ha!

Skötbord kommer vi inte att köpa, har en skötbädd att ha i tvättstugan där nere. Uppe bter vi nog i badrummet på en handduk eller i sängen.

IKEA skulle jag köpa dom där små handdukarna som finns på barnavdelningen, dom är bra att ha.

Senast ändrad:

Kom på en grej till...

Ni som har barn sedan innan, samsover ni fortfarande? Våran son kommer alltid över någongång på natten och sover hos oss till morgonen. Funderar lite på hur vi ska få plats alla fyra. Vi ligger trångt redan nu, eller jag gör iaf. Vill inte köra ut storebror och jag vill ju att den lilla ska sova med oss också. Bra tips någon?

Vi samsover helt (dvs dottern har ingen egen säng utan sover med oss). Hon är precis fyllda två och kommer förmodligen sova med oss några år till. Vi har byggt ihop en säng av två sängar för att alla ska kunna sova bra. Vår säng är 230 bred och vi kommer att få plats alla fyra i den. Nu sover vi på andra ledden (så att den bara är 200 bred) men när bebis kommer så byter vi håll sas. Sen vet vi inte, bebis kanske vill/kan ha egen säng tidigt, i så fall så får vi plocka fram dotterns (oanvända) spjälsäng. :)

Vi har allt kvar från dottern och kan använda det mesta igen . Vi har kompletterat med en dubbelvagn och ett skötbord. Skötbord behövde vi aldrig eftersom vi hade tvättmaskin att ha skötplats på. Nu är vi utan och då passade IKEAs billigaste skötbord jättebra i vårt lilla badrum. Det enda vi behöver köpa på oss är nappar och flaskor och lite små kläder (nästan allt i 50/56 är slängt). Jag har nästan helt bestämt mig för att inte amma den här gången så vi behöver måååånga flaskor.

Det här med amningen (eller snarare icke-amningen) är dessutom någonting jag oroar mig mycket för. Jag har bra anledningar att inte amma och jag har tänkt igenom det här noga men jag gruvar mig nåt så sjukt för att berätta det för min barnmorska och för reaktionen och så på BB. Det var väldigt tydligt när jag fick dottern (som jag mot bättre vetande helammade i ca 6 månader och nattammade tills hon var 8 månader) och låg på BB att det var VÄLDIGT VIKTIGT att jag skulle amma. Även kontakten med BVC och amningsmottagningsgrejen visade tydligt att amningen var viktigare än att jag, och i förlängningen dottern, mådde bra. Jag tror att jag är rädd för att ses som en dålig mamma om jag väljer att inte amma och att jag skadar mitt barn med vilje typ. Nån som har nån tanke eller nåt uppmuntrande ord att komma med? :)

Min Bm sa till mig när vi pratade om ammning att kan jag hel amma -jättebra, går det lite -jättebra, går det inte alls -också jättebra! Hon sa att det är inte många som håller med henne men hon kan inte förstå varför man som mamma ska slå knut på sig själv för att gör något bara för att man "ska". Hon har skrivit in i min journal att ingen får fråga mig om ammning, inget tjat utan att det ska komma från mig. Nu har jag ju gjort tre ingrepp i brösten (förminskat) som gör att jag är orolig att det inte ska gå men det borde ju vara samma för dig om du dessutom provat och inte var rätt för dig. Har en kompis som stod ut i 3 månader, hon tyckte det var hemskt att amma. Hon fick en del skit för det på bvc, men hennes lilla tjej har det inte gått någon nöd på:)

Tack för ditt svar! Vad skönt att hon har skrivit så i din journal, då hoppas jag att det blir lättare för dig. Din barnmorska verkar vara super! Min är väldigt bra men när det gäller just amning har jag ingen om var hon står. Egentligen ska det inte spela någon roll vad andra tycker, jag borde stå fast vid vad jag tycker är rätt utan att bry mig om andras åsikter men det är så svååårt.

Så länge man faktiskt inte skadar sitt barn så borde man få avgöra det själv. Sen är ju säkert bröstmjölk egentligen det bästa men inte till vilket pris som helst! En bra BM borde förstå hur du känner dig och respektera det. Förstår att det kan vara svårt, men hur du mår är lika viktig som bebisen.

KL
Asså, halsbrännan har kommit tillbaka - värre än någonsin :( får panikattacker och spyr, andnöd och hjärtklappning.. Inga "snäll preparat" funkar längre. Vad tar man? Någon som tagit losec? Ska till BM imorgon. Ska bli skönt.
Fö så är det full fart på magen den här veckan. Konstigt att det varierar så. Nu känner jag massor flera gånger om dagen. :D

Har hittat stallplats i nya staden Örebro. Känns toppenbra! Herr häst ska ju lånas ut en sväng först, men det var verkligen ett ton av från axlarna när vi hittade det här stallet. Nu ska vi bara hitta hus till oss också ;)

Vart har du fått stallplats? Skönt att du hittat en plats:)

Idag ska jag och treåringen iväg till ridhuset och titta på min mammas första dressyrträning på nya hästen! Hoppas han kan sitta still en stund så jag kan titta...

Jobbigt med halsbrännan, men måste erkänna att jag knappt har fattat vad det är egentligen. Hoppas bm kan hjälpa dig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?