Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Trist att var en av dom som ligger sist på listan:-(

Embe och B070715: underbart att vara på slutspurten:bump:

Jag fick inga bristningar förra gången, så jag hoppas jag slipper det nu med. Ni som har hormonrand, när fick ni den? Jag hade en förra gången men kommer inte ihåg när den kom, undrar om jag får en nu med?

Har haft en ganska jobbig vecka, först nattjobb mån-tors. Ledig fre(den dagen jag är som tröttast efter jobbnätterna) med sonen= ingen vila... Sambon har varit i Norge tors-lör kväll. Sonen var lite konstigt låg, hängig och ville inte gå på toaletten. Så det slutade med 3 1/2 timmar på akuten i går med ett stackars förstoppat barn. När dom skulle spruta in andra omgången lavemang så skrek han rätt ut, usch det var verkligen inte kul! Det jobbiga är att vi ska ge samma medicin idag och imorgon:-( Stackars liten.

Fy vad jobbigt det är när ens lilla älskling har ont!!

Senast ändrad:

Minns inte exakt när jag fick min hormonrand med sonen. Eller mina två hormonränder. Jag hade ju en på tvären oxå. Men är rätt säkerpå att dom kom innan v 30 den gången. Har hittills inte fått någon antydan till ränder och är i v 32+2 idag.

Hoppas sonen din blir bra i magen. Förstoppning är hemskt..:(

Jag misstänker dock att jag åkt på en sväng av halsfluss :( ska ner på sjukhuset idag och kolla. Hemskt ont gör det eftersom jag varken kan äta eller sova :( frågan är väll hur det är med mediciner när man är gravid?

Jag ska till läkaren på torsdag eftersom jag inte är bra i halsen än. Blev ju sjuk i november och det vägrar släppa taget. Nu är jag sämre igen.
Saken är ju att jag oxå undrar vad de kommer erbjuda för mediciner. Jag är ju extremt skeptisk till mediciner under graviditet. (även annars).
Men måste ju kolla om jag har något virus som kan vara farligt för bebisen. Det är ett tag sen november nu.......

Kl... Men om skadan redan är skedd, jag har redan fått bristningar, finns det något man kan göra då, nån som vet?

Tyvärr får man nog bara hoppas att de inte syns när de bleknat. Vad jag fått höra är att man inte ska sola dem medans de är "färska". Låt de blekna av nåt år innan solen får gassa på dem. Annars ska de tydligen bli skarpare i färg.
Sen kan man sola dem och då syns de mindre:)

Jag har bara en liten svag hormonrand som går från naveln och uppåt. Den fick jag ganska sent, tror det var runt v. 29.

Är nu i v.35+. Tycker tiden går sjukt långsamt, vill bara att veckorna innan semestern ska rulla på. 3 veckor kvar att jobba nu.
I övrigt är det ganska lungt. Trött och har RLS på kvällarna men annars mår jag bra. Börjar få samandragningar av att vara ute och gå, så får nog börja ta det lite lugnare. Rider fortfarande några ggr i veckan och det funkar bra.

Ha en bra dag!
// Qbaby

Som jag misstänkte var det halsfluss, så tio dagar kåvepenin :(
Nu hoppas jag tabletterna börja verka snart så man kanske kan lyckas äta ngt...

Jag sa till doktorn att jag var gravid, han frågade vecka och jag svarade v.30. Får då till svar "är du säker? För den ser inte alls stor ut?"

Snacka om doktor som kan få en att bli orolig, nu är jag glad att jg har TUL den 14/2.

Kolla upp vilken sorts streptokocker du hade i halsen! Om det är grupp-B så ska man ha antibiotika fyra timmar innan förlossningen. Kan vara bra att veta, tex här samarbetar inte MVC, VC och förlossningen så man får säga till om det själv när man ringer in.

Jag käkade också kåvepenin i ungefär samma vecka och än lever bebis;) Och skit i storlekskommentaren, alla har olika förutsättningar för hur stor magen kommer bli! Min är också liten, blev inte "bebismage" förens 25+. En jag känner hade större mage i v.14 än vad jag hade i v.20.
Jag brås på min farmor som också har varit liten, däremot växer livmodern bra.

Jag sa till doktorn att jag var gravid, han frågade vecka och jag svarade v.30. Får då till svar "är du säker? För den ser inte alls stor ut?"

Men läkare är då dökti dom på att skrämmas. Jag va in med sonen nyligen. Läkaren frågar om sonen har några syskon och jag svarar "inte än". Läkaren ler och blir glad åt att jag är gravid och frågar när det är dags. När jag svarar att jag va gravid i v 31+ stirrar han på mej och undrar var magen är.

Jag har en jättemage:grin:. Folk brukar snarare bli förvånad att jag inte är längre gången......

En vän hade i v 37 mindre mage än mej. Magens storlek säger inte mkt om veckan egentligen. För stor mage betyder inte alls stor livmoder.....

Embe och B070715: underbart att vara på slutspurten:bump:

Jag fick inga bristningar förra gången, så jag hoppas jag slipper det nu med. Ni som har hormonrand, när fick ni den? Jag hade en förra gången men kommer inte ihåg när den kom, undrar om jag får en nu med?

Har haft en ganska jobbig vecka, först nattjobb mån-tors. Ledig fre(den dagen jag är som tröttast efter jobbnätterna) med sonen= ingen vila... Sambon har varit i Norge tors-lör kväll. Sonen var lite konstigt låg, hängig och ville inte gå på toaletten. Så det slutade med 3 1/2 timmar på akuten i går med ett stackars förstoppat barn. När dom skulle spruta in andra omgången lavemang så skrek han rätt ut, usch det var verkligen inte kul! Det jobbiga är att vi ska ge samma medicin idag och imorgon:-( Stackars liten.

Fy vad jobbigt det är när ens lilla älskling har ont!!

Det känns onekligen lite konstigt att ha så kort tid kvar plötsligt, faktiskt... Jag tycker att jag borde vara förberedd vid det här laget ;) Men spännande också förstås!!

Stackars stackars din lille son :( Fy vad jobbigt!! Hoppas verkligen att det släpper ordentligt nu så ni slipper upp till sjukhuset igen. Det är verkligen otroligt jobbigt när ens små är dåliga, man önskar att man kunde få vara dålig i deras ställe istället :(

Ang. hormonrand så hade jag förra gången, men har inte fått någon denna gång. Jag tror att den kom runt v.28-30 sådär förra gången, men ingen antydan alls denna gång, trots samma kön på bebisen där inne.

*kl

Allmänt tips till alla gravida......

Under sista månaden av graviditeten kan man läsa en viss vers/dikt eller sjunga en sång för bebisen i magen. Gärna under en längre period men framförallt under sista månaden. Ca 2-3 gånger om dagen men gärna mer.

Får man ett oroligt barn, kolik eller andra otrevligheter så kan man sjunga den versen/dikten/sången så har det en lugnande effekt på barnet.
Jag såg det på en dokumentär och har även läst om det. Lite likt att barn blir trygg av hjärtljud.

Jag själv kan inte sjunga eller läsa pga min röst och ömma hals. Men sonen hittade sin speldosa som jag nu börjat lägga mot magen...

Det gjorde jag faktiskt med stora sonen! :) Jag gjorde det under ganska lång tid innan förlossningen för att jag tyckte det var mysigt, efter att jag läst att hörseln var utvecklad. Att sedan se det lilla lilla pyret titta intresserat när jag sjöng samma sång (Sonja Aldéns "Välkommen hem", i lagom falsk ton ;) ) när han kom ut var verkligen ett minne för livet :love:. Magiskt! Min syster (som kan sjunga till skillnad från jag själv) sjöng sedan samma sång till sonen på hans dop :)

Denna gång har det inte blivit samma sång, utan har blivit sonens godnattsång som han vill höra när han skall sova - hoppas på samma effekt :love:

okej, så som jag tror med då. bristningarna var först bara som små prickar, men nu senaste dagarna har de blivit mkt större, bredare och längre, gråter när jag ser dem nästan.:cry: jag har redan så många ärr på kroppen och min kropp bearbetar inte ärr som vanligt (varför vet jag inte riktigt, enligt läkarna är det bara så vissa har det) så jag vill inte veta hur de blir sedan. smörjt från dag ett nästan då jag fick reda på graviditeten och gör det även nu dagligen.

klåda från helvetet! har rivit sönder hela kroppen och är så öm över huden. smörjer in med vanlig babyolja (fick rekommenderat det av barnmorskan) och sover med vantar för att inte klia sönder mer i sömnen.:p

jag ska dit på onsdag igen, får reda på svaren då. om det inte var allvarligt sa hon, då hör de av sig direkt när de vet. men jag är i vecka 38 nu, så om det skulle vara något (dvs något med levern och inte "bara" vanlig grav.klåda) så kan jag nästan räkna med att behöva bli igångsatt alltså.

tack för ditt svar!:)

Tyvärr får man nog bara hoppas att de inte syns när de bleknat. Vad jag fått höra är att man inte ska sola dem medans de är "färska". Låt de blekna av nåt år innan solen får gassa på dem. Annars ska de tydligen bli skarpare i färg.
Sen kan man sola dem och då syns de mindre:)

jo, att man ska undvika sol vet jag. har mycket ärr sedan innan och vet hur det är, + lite soleksem på det så sommrarna bruka vara roliga utan även bristningar.:cry::devil:

usch vad jag låter deprimerad idag känner jag...

Denna gång har det inte blivit samma sång, utan har blivit sonens godnattsång som han vill höra när han skall sova - hoppas på samma effekt :love:

Har sen sonens födsel haft tre vaggvisor. Men då jag inte har mycket till röst så kan jag inte sjunga längre. Känns jättetråkigt. Sonen va verkligen ledsen första 5-6 veckorna när jag varje kväll fick förklara att "mamma inte kan sjunga, men snart är mamma frisk och då ska jag sjunga för dej"..
Nu är det jag som är mest ledsen då jag saknar att få sjunga för honom. Han har helt slutat fråga efter vaggvisor:(.

Är ju sämre igen och har ont i halsen och faktiskt i öronen oxå. På torsdag ska jag till en läkare och kolla vad det är för envist virus jag har.

Är du gravid, det hade jag inte hört nått om(tycker alltid ryckten sprids). Grattis:)
Vi känner varandra och du kan säker lista ut vem jag är;) Iallafal så har inte jag reflekterat över att det var du som fanns bakom detta nick, men du kanske redan ha sett mej.

Tack:) ja, dags för liten bebis i april :)
Ja rykten brukar ha en förmåga att spridas, men inte denna gång.
Jodå visst kännde jag igen vem du var redan från början ;)

klåda från helvetet! har rivit sönder hela kroppen och är så öm över huden. smörjer in med vanlig babyolja (fick rekommenderat det av barnmorskan) och sover med vantar för att inte klia sönder mer i sömnen.:p

jag ska dit på onsdag igen, får reda på svaren då. om det inte var allvarligt sa hon, då hör de av sig direkt när de vet. men jag är i vecka 38 nu, så om det skulle vara något (dvs något med levern och inte "bara" vanlig grav.klåda) så kan jag nästan räkna med att behöva bli igångsatt alltså.

tack för ditt svar!:)

Usch, stackare!!! Jag kliar inte så jättemycket ännu, det går i perioder. Lider med dig, klådan kan verkligen vara helt vedervärdigt! :(

Förmodligen är dina prover ok om du ännu inte hört något :). Både denna graviditet och förra har jag fått svaren samma dag när de varit dåliga, och komma tillbaka senast dagen efter för fler/nya prover eller CTG.

Hoppas du får hjälp mot klådan imorgon!! Det finns en svår form av graviditetsklåda som heter Puppp (har jag för mig), men jag vet inte exakt hur den behandlas. Hör med din BM imorgon :) Peppkram till dig!!

Fy tusan vad jobbigt du har det med din förkylning!! :( Vilken otroligt envis historia till virus (eller bakteriell infektion, vad det nu kan handla om)!

Jag vet att du har stor respekt för läkemedel under graviditeten, det har jag med, men ibland blir man ju tvungen att välja mellan de onda tingen, tyvärr.

Krya på dig!! Förstår att det skär i hjärtat att sonen slutat fråga om vaggvisor nu :(

*knapp på mig själv*

Här är det lugna gatan just nu. Flyttade mina hästar till ett nytt stall i helgen, med helpension, så nu är jag trygg med att de tas hand om medan jag föder barn :)

Annars handlar allt mest om att åka den knappa timme (enkel resa) som det tar till sjukhuset där specMVC ligger, samma jag skall föda på, och ta prover etc var och varannan dag. Idag är dock en provfri dag :) Det firar jag med att vila och försöka styra upp jobb jag skall lämna över till mina kollegor :p

Imorgon är det dags för Aurorasamtal nr 3, med besök på förlossningen (inte samma sjukhus eller ens landsting som med ettan) och sedan möte med överläkaren för sk. medicinsk bedömning utifrån den förlossningsplan vi skrivit ihop med Aurora-barnmorskan, så skall allt vara spikat runt den sedan, samt koll av livmodertappen igen. I stora drag så har vi kommit fram till med Aurora-barnmorskans hjälp att det kommer att bli en vaginal förlossning igen, men med snittgaranti om det bär iväg åt samma håll som förra gången (sugklocka), och med en massa andra extra åtgärder. Känns bra! :)

Proverna som togs igår visade på sämre levervärden igen (sämsta hittills denna graviditet) men glädjande nog ingen ökning av gallsyrorna ännu, och dessutom stor förbättring gällande sammandragningarna på CTG:t. Detta har jag också kännt själv, himla skönt att få det svart på vitt även om det inte har någon betydelse i nuläget!

Jag har kunnat sova riktigt gott några nätter! :)

Kom att tänka på en stor positiv sak med att vara bland de sista på vårlistan - att våren kommit ordentligt då, så det krävs mycket mindre kläder på bebis om man vill ut och framförallt MYCKET färre förkylningar och annat hos omgivningen! Det tycker jag känns läskigt med att få en liten bebis i februari... Sonen fick RS-virus som 9-månaders (han är född i maj), och har fortfarande lite förkylningsastma. Tanken på att liten kan få samma sak men som liten nyföding känns skrämmande :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?