Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

kl

Jag har haft lite problem med att sova de sista veckorna, vaknar flera gånger och kan inte somna om. Men en eller två nätter i veckan på ett ungefär så sover jag 9-10 timmar med en kisspaus. De nätterna känns det dock som att jag sover så hårt och djupt så när jag vaknar är jag tröttare än när jag gick och la mig och är en zombie resten av dan...
Annars så buffar det omkring i magen ganska mycket just nu, så kan man inte sova får man ligga o känna på de, mysigt!

Är det någon här som har bytt BM? Jag har nästa koll 24 januari, och jag känner inte alls för att gå på den för att jag o sambon blev så dumförklarade när vi var där på inskrivning.
Självklart vill jag på koll o se att allt är bra med bebis, men jag vill inte träffa den här människan... Hon påminner dessutom så otroligt om en person som jag inte kan med, men det är ju inte hennes fel...

Usch, hatar att må illa, jag mådde illa och kräktes till v 24, är nu i v 26. Kom på att det var järntabletterna som hade biverkningar. Sedan jag slutade med dem mår jag toppen. Jag började med dem efter inskrivningen, då jag hade dåliga värden från början.

Är det någon här som har bytt BM?

Byt omgående. Man ska känna sej trygg med den man går till. Det är extremt viktigt i den situation man befinner sej i. Känner man sej inte trygg och drar sej för att ringa eller fråga så kan man omedvetet utsätta bebis och sej själv för fara.. Jag bytte med sonen då den första var knäpp.
Nu fick jag välja själv och tog då en bm som bor i samma by som jag. Hon är supersöt, lite vimsig men med hjärtat på rätta stället.

Bebis är inne i en lugn period igen. Igår fick jag några fina sparkar på morgonen. Sen "nåt" på kvällen. Knappt kännbart så jag ogillade läget och bestämde mej för att ringa på morgonen om ebis inte rört sej under natten. Då jag har svårare och svårare att sova så har jag rätt stor koll på vad bebis gör på natten.
Inget alls på hela natten. Kl 9 i morse skulle jag resa mej och gå till telefnonen när bebis äntligen kickar lite. Några rörelser men inte mycket. Fick en nyss oxå. Så jag har inte ringt än.

Tänkte senare idag fota bebisens säng som h*n ska ha första tiden. Samt innevagnen som ska snyggas till. Båda är ca 50 år gamla.

Har ni något som är lite speciellt till bebisen? Någon som gjort iordning bankammaren eller spjälsängen?? Vore kul o se lite bilder för det är ju nära för vissa i tråden nu.. :)
30+1 idag så jag har inte ställt iordning något alls inne. Tänker bara förbereda allt så det går snabbt att inreda vår sovkammare för en bebis:D

Jag har också bytt. Kände inget förtroende och hon virrade mellan veckor och storlek på bebis så jag blev helt knäpp. Sen kändes det som att hon prackade på oss personliga åsikter snarare än nu gällande råd. Hatar att bli knäppt på näsan och tillrättavisad. Allt var svart el vitt och nolltolerans gällde på allt.

Jag undrar om jag hade mäktat med att byta BM..? Jag önskar att jag hade haft stake nog att göra det vid behov, men känner jag mig själv rätt så hade jag bitit ihop och genomlevt resterande besök på MVC hellre en att göra det obekväma med att byta... Hur gör man liksom? Hur förklarar man sig? Vad säger man om man stöter ihop med sin gamla BM? Hu! *fegis*

Under förlossningen med 1:an så fick vi en BM som lite väl tydligt visade att hon tyckte att vi kommit in för tidigt. Mina värkar kom var 3:e minut i stort sett från start och läkaren, som råkade ta telefonen när vi ringde in för att fråga, tyckte att vi skulle komma, även om värkarna inte gjorde jätteont. Dessutom hade vi fått höra dagarna innan (vi hade varit inne på undersökningar pga tidig vattenavgång) att vi hellre skulle komma in för tidigt än för sent eftersom det var snöstorm hela helgen och vi bodde en bit bort. Så vi körde in.

Väl på plats fnös BM åt att läkaren tyckt vi skulle komma in. Hon rullade in en extrasäng åt min fru, gav mig två panodil, erbjöd mig en vetepåse (till ett pris av 60 kr.. Tips; glöm inte att ha kontanter med er) och gav mig rådet att ta en varm dusch och att jag sedan skulle försöka sova. Sova?!

Men vi stod med mössorna i nävarna och var tacksamma över att vi överhuvudtaget fick vara kvar (jag hade trott att vi skulle bli hemskickade fram tills dess att extrasängen kom in). Till sist stod jag dock inte ut längre - dusch och vetepåse och panodil kändes som ett skämt. Vi ringde på klockan och jaja, vi får väl undersöka dig då tyckte BM. När hon upptäckte att jag var öppen 7 cm så vände hon som en hand - plötsligt fick jag höra att jag var sååå duktig, det blev väldans fart på hela personalstyrkan och äntligen kom lustgasen fram. Men ryggbedövningen som jag varit inställd på att ta hanns förstås inte med.

Ja, det jag skulle komma till var att vi fått höra mkt innan att vi skulle be att få byta BM om det kändes minsta obekvämt, men att vi då inte gjorde det. Undrar hur många som faktiskt gör det?!

Min lilla odåga i magen rör sig flera timmar/dag. Främst kvällar/tidig natt är det full rulle :)

Har ni något som är lite speciellt till bebisen? Någon som gjort iordning bankammaren eller spjälsängen?? Vore kul o se lite bilder för det är ju nära för vissa i tråden nu.. :)
30+1 idag så jag har inte ställt iordning något alls inne. Tänker bara förbereda allt så det går snabbt att inreda vår sovkammare för en bebis:D

Vi håller fortfarande på att renovera barnrum. Men golvet är lagt, väggar uppspikade, hälften av listerna uppe. Det tar sig, sambon bråkar rejält med huset som av någon anledning inte är rakt någonstans. Förhoppningsvis är väl allt klart innan födseln :p

Det speciella vi ska använda är en sovkorg som gått i arv i hundra miljarder år från min släkts sida. Den kommer förmodligen att användas som "inne-vagn". Sen har vi en vagga från sambons släkts sida som vi tänkt ha bredvid vår säng.

Beror lite på läget.
På mvc är det inte alls några problem att byta. Gjorde jag på ett telefonsamtal innan återbesöket efter inskrivningen. Ringde till receptionens telefon och sa att jag ville byta bm. Inga frågor eller blickar.
Jag har pratat med just den bm jag bytte bort och hon va supergullig den gången..

På förlossningen kan jag tro att det är svårare. Vissa kan ha lättare att fräsa ifrån och vissa får svårare pga situationen och hormonerna.
Jag hade en bm där som va väldigt otrevlig första dagen jag låg inne och blev igångsatt. Men jag träffde knappt henne då hon skickade sin praktikant på allt som hade med mej att göra..
Jag kommer skriva i mitt brev till fl att hon inte får närvara vid kommande förlossning.
Har jag inget val så får min sambo ta mod till sej och säga åt henne innan att hon faktiskt frå bete sej. Förhoppningsvis kan jag det den här gången. Brukar inte ha några problem men blev lite ställd då.

Hade inte ens en tanke på att man kunde skriva så i sitt brev till fl, alltså att man inte vill ha en viss person där. Jag vet nämligen en som jobbar på förlossningen som jag verkligen inte vill ska närvara när jag föder barn. Vet att hon var mammaledig förra gången, så då slapp jag henne.

Nu fick jag något att tänka på!

Det är en korg jag har oxå. Med en ställning på hjul. Min mammas man låg i den som barn. Fick låna den av hans mamma. Har fått fixa till den något då ställningen var lite sliten. Rottingen som ställningen är uppbunden med hade vittrat sönder av många år ute i ett garage. Men med lite brun/beigt snöre/rep så är den perfekt. Nu hann jag inte ta bilder ikväll. Ska försöka hinna med i morron....

Sen har jag en emmajunga från början på 50 talet om jag inte missminner mej. Liten trävagn som är jättefin.
Den följde med huset när vi köpte det. Sambons första tanke va kaffeved när han insåg att den va kvar:crazy:. Kollade upp ärdet på den och det är ca 2000 kr om jag skulle sälja den(dyr kaffeved).... Dock är den inte komplett för sufletten saknas. Lite rost och färgen är lite sliten. Men annars i gott skick. Och jag kommer inte sälja den. Den blir prydnad när jag är färdig med ungar.....

Hade inte ens en tanke på att man kunde skriva så i sitt brev till fl, alltså att man inte vill ha en viss person där.

Självklart har du rätt att säga ifrån med önskemål. Sen kan det vara så oturligt att personen är den enda bm som finns tillgänglig när man kommer in. Dom kan ju knappast be om att få byta med någon annan hur som helst.

Men då vet personen att h*n inte är önskad så då får dom chansen att skärpa till sej. Så får man göra det bästa av det.

Jag kan mycket väl tänka mej att ha personen som jag nämnde. Men hon beter sej som om man är pjålig när man har ont. (förlossning gör lixom ont). Man undrar om hon fött barn själv.
Och jag var absolut inte pjålig för jag hade knappt ont. Jag gick runt i rummet hela dagen för att hjälpa förlossningen att komma igång. Kl 9-19 höll jag igång. Jag satte mej enbart i sängen när jag åt och då kritiserade hon mej för att inte anstränga mej. Då blev jag riktigt irriterad:grin:.. Så jag vill inte ha henne igen. Och blir det så kommer jag säga ifrån mer. Är väl lite mer beredd den här gången än då.

Rottingsängen är i skrubben för kläder. Håller på att sortera där så ursäkta röran. Sonen sov i den den första tiden. Hur lämplig som helst då man kunde lyfta med den överallt i huset.

IMG_2193.jpg

Emmajungan. Den står i våran röriga källare överfull i saker.

IMG_2191.jpg

Vilka fina :) kul med lite speciella saker.

Igår köpte vi vagn, känns hel konstigt för oss som första gångs föräldrar att se en barnvagn stå i vardags rummet, den kommer ju få stå där ngn månad till men man kan ju inte låta bli att le när man tittar på den. Nu vill man bara fortsätta att bo in sig och ha allt klart och så kan vi spola förbi ngn månad ;)

En bild på magen i v.27+1 :)

406246_10150588046635090_653555089_11324302_1174527518_n.jpg

Har börjat inse att min rygg och rumpa inte tycker om livet som student, att sitta still på en stol i flera timmar är inte skönt ;)

*KL*
Vi var och shoppade på Babyproffsen i helgen. Fyndade duntäcke och kudde till spjälsänge för 199 kr (ord. 599), 3 st påslakanset, 99 kr st (ord 250), spjälskydd som ifs inte var på rea, fårskinn 399 (699) och så en knallröd åkpåse till minibebis :) passar både i babyskyddet och i liften (teutonia mininest heter det) SÅ himla fint blev det :D
Vagnen är beställd och kommer typ v. 8... jättelångt dit :(
Ska försöka shoppa lite kläder också och annat smått å gott.
Skötbord är mitt nästa projekt. Har fastnat för Brios moon serie. Vill ha ett vitt :) tänkte jag skulle köpa det på Blocket, men jag hinner aldrig först!

Var i Örebro över helgen och fick lära mig den hårda vägen att man inte ska lita på busstidtabeller. Resultatet blev att jag, efter att ha suttit på helspänn hela vägen in till stan (när bussen väl kom), fick rusa med ryggsäck och handväska i mina hala stövlar över isbelagd asfalt för att hinna till tåget som jag f.ö skulle ha haft 25 min marginal till :( Insåg att mina fogar helst inte vill att jag springer längre ;) ramlade på tåget med gråten i halsen 2 min innan avgång... (det behövs inte så mkt mer för att knäcka mig just nu märkte jag)

Har dessutom sagt upp min stallplats idag och så fick vi tid för överlämningen av huset nästa vecka så nu känns hela flytten plötsligt väldigt definitiv. Är ganska labil just nu och gråter mest hela tiden. Känner mig ensam och bara längtar tills allt är över så jag får vara normal igen och ha min lilla familj. Kanske är en naiv inställning, men just nu är det den enda bild jag kan se, dvs - allt som förut fast en liten bebis oxå :)

Så, dagens depp - hoppas det blir bättre imorgon.

Känner mig ensam och bara längtar tills allt är över så jag får vara normal igen och ha min lilla familj. Kanske är en naiv inställning, men just nu är det den enda bild jag kan se, dvs - allt som förut fast en liten bebis oxå :)

Så, dagens depp - hoppas det blir bättre imorgon.

Håller med, främst det fetstilade. Längtar efter att kunna gå normalt, bära normalt, röra mig normalt. Dvs ett liv utan foglossning och rädslan att det ska bli värre hela tiden.

Jag har också lite svårt att se det framför mig hur vi helt plötsligt ska bli en till.

Kul med fynden! :banana:
*peppkram*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar