Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Har börjat inse att min rygg och rumpa inte tycker om livet som student, att sitta still på en stol i flera timmar är inte skönt ;)

Jag har tajmat in studierna bra tror jag, för nu de sista månaderna är det väldigt lite schemalagd tid. Läser en kurs på halvfart tillsammans med c-uppsatsen på halvfart, då kommer det inte bli så jättemycket föreläsningar där jag måste sitta ner och vara still :D

Skönt!
Denna vecka sitter jag ifs hemma och skriver på hemtenta, dock lyckas man hamna på nätet och läsa runt ist för att göra det man ska ;)

Ny sysselsättningen mellan kl 13-14 varje dag är att titta på en unge i minuten - USA. alltid kul att titta på förslossningar och bli lite tårögd när bebisen tittar ut :)

Nu börjar foglossningen kännas mer än bara bak också, för var det bara rygg och svanskota, men det kryper fram genom ljumskarna och har även nått ända fram så nu är det inte alltid lika kul med hundpromenaderna!

Är ju ny är i tråden så det här har säkert ni avhandlat redan, men ni som orkar får gärna berätta vilket hästliv ni hade innan graviditeten och vilket ni förväntar kunna återvända till som småbarnsförälder.

Själv så har jag ett 17-årigt halvblodsto som jag har fött upp själv och tränat hyfsat flitigt med (både hopp och dressyr) under våra första år tillsammans och tävlat i mindre utsträckning. De senaste åren har jag pga ointresse helt lagt tävlandet på hyllan och pga tidsbrist och ekonomi trappat ned på träning för tränare och snarare ägnat mig åt 'skogs- och stranddressyr' med lätt klassisk inriktning (mkt skolor och samlande jobb).

Vi fick en liten son i februari 2010 och i samma veva så var min häst först knäskadad, sedan dräktig och konvalescent och därefter mamma hon med, så jag red mestadels vår welshponny efter att sonen hade fötts. Var uppe i sadeln igen en månad efter förlossningen och har kunnat rida 3-4 ggr i veckan. När jag började rida mitt halvblodssto igen tidigt i våras så lånade vi ut welshponnyn.

Fick som förra gången sluta rida halvvägs in i graviditeten pga foglossning och nu så hålls mitt sto igång på halvfart av en ny medryttare och min fru.

Min fru är för det mesta ledig på förmiddagarna, så förhoppningvis kan jag komma ut och rida då så länge jag är mammaledig (2012 ut), antingen själv eller som en kombinerad fru-barn-hund-promenad. För mig räcker det nog med att rida ca 3 ggr i veckan för att känna mig nöjd.

Ett foto från i våras på mitt halvblodssto (Bellini-Chagall-Nepal). Stofölet hon fick 2010 är e Roosevelt. Den har vi tänkt behålla så länge som det fungerar i våra familj...
IMG_2323.jpg

Jag vill ha stammen på din häst :love:

Jag hade faktiskt inte tänkt att komma tillbaka till ridningen igen... Kärleken till hästar kommer alltid finnas men jag har tyvärr tappat intresset en hel del redan sen innan graviditeten. Jag red fram till v.23 sen orkade jag inte mer då jag hade ett väldigt tungt fysiskt jobb.
Jag tänkte ta en äkta häst-pause nu och istället satsa på att skaffa en tävlingshund (min andra stora kärlek). Självklart är att vi ska få barn en stor del i att jag känner att nu får det vara nog med hästarna och väljer att lägga mitt engagemang på barnet och en hund.
En hund är ett mindre tidskrävande intresse än häst och minst like kul :) Jag har hållit på med hästar konstant sen jag var fem utan något uppehåll och några år (eller mindre, vi får se hur länge jag kan hålla mig :p) känns som det behövs för min del.

Om jag hade haft kvar min häst (syrran har den istället) så hade jag satsat på att vara uppe i sadeln inom en månad och tävlat till sommaren i unghästklassr :)

Kommer inte heller börja för mkt med hästar igen. Är lovad att åka och rida min häst då och då av fodervärden.. Sen kanske ut med nån kompis på deras djur. Hoppas att så småningom rida kanske en gång i veckan.

Men visst. Säger fodervärden upp min häst så är hon välkommen hem. Så får vi se om jag fodrar ut henne igen eller om jag låter henne skrota nåt år på gården igen.

Hund ska det bli här hemma. Hade bokat en jack russel men avbokade när jag blev gravid.. Tänker inte skaffa valp när jag ska ha eller har bebis. Men troligen kan det ramla in höns i svinstian till sommaren:)

Ja, jag tror också att det kommer nog sluta med att jag rider någon gång i veckan. Men utan den tävling och tränings hetsen som har varit innan.

Jag försökte få ut min häst till hel/halvfodervärd men när det misslyckades så valde jag att syrran skulle ha hästen istället :)

Vi har bara hund på gården men det är sambons då min hund dog i höstas, skulle också gärna ha några hönor! Fast jag är allergisk mot fjäderfän så vet inte om det vore så praktiskt :p Man måste ha något annat att göra än att "bara" vara mamma enligt mig.

Tar sista knappen.

Min häst är utlånad på foder, men planen är att försöka rida ngn gång i veckan så snart som möjligt samt fortsätta tävla honom hos fodervärden :-) jag behöver få den delen av mitt liv!

Sen har vi två hundar hemma som kommer kräva sitt också, men på något sätt går det väll? ;)

Vilken trevlig häst du ser ut att ha, och med en himla trevlig stam :) Kul med ett stoföl efter Roosevelt på den linjen - han var en hingst jag gillade skarpt när han stod i Sverige, och tycker att det är synd att han inte är kvar.

Jag har just nu bara 2 unghästar (1 resp. 2år, egna uppfödningar) och det känns alldeles lagom. Jag sålde min senaste tränings/tävlingshäst när jag började jobba igen efter första barnet. Jag red igen ca 5v efter den graviditeten trots en komplicerad förlossning, så jag tog det jättelugnt i början. Sedan kunde jag rida ganska mycket "som vanligt" under föräldraledigheten men jag insåg redan innan att det skulle bli ohållbart med en häst, som var en riktig enmanshäst och hade en gammal skada som krävde aktivitet 7 dagar i veckan för att hållas optimalt i schack + ett psyke som krävde det lika så, och samtidigt jobba heltid. Det blev inte rätt mot någon. Så för hästens skull så sålde jag och jag är väldigt nöjd med beslutet. Det var ett väldigt tufft sådant för det var en riktig hjärtehäst, men det var ändå rätt.

Sedan dess har jag bara ägnat mig åt avel (häst-sådan alltså ;) ), det har varit alldeles lagom, och nu är det bara 2 ynglingar kvar som sagt.

Ett perfekt andninghål utan krav på mycket aktivitet :laugh: Men målet är helt klart på lång sikt att komma tillbaka till mer hästaktivitet, förmodligen med 1-åringen om allt går som det ska.

Senast ändrad:

*tar min egen knapp*

Idag var jag ÄNTLIGEN på mitt första Aurora-samtal inför förlossningen. Det har tagit 10v sedan remissen skickades av Överläkaren på det sjukhus jag skall föda på, så jag har hunnit bli lite stressad för tiden går ju, men nu har allt satt fart :)

Fick prata med en fantastisk BM och 2h av konstanta tårar senare (jag som tyckte det kändes "lugnt" innan...jo tjena...) så kände jag mig helt urlakad.

Ska tillbaka igen i nästa vecka, då tillsammans med maken. Snälla BM:en fixade en tid som egentligen inte fanns då hon ansåg det så beklagansvärt att det tagit sådan tid innan jag fick komma dit, och att vi nu inte har mycket tid kvar att spela på. Hade jag fått första ordinarie lediga tid så hade det bara varit ca 10 dagar kvar innan jag fick sonen, och då skulle vi inte hinna med mer sen vilket hon ansåg det väldigt värdefullt att vi gör. Skönt!!! Jag känner mig hoppfull!!

Det som jag inte är särskilt hoppfull inför är det faktum att jag fått dåliga levervärden. Det har börjat klia mer och mer senaste veckan, framförallt på nätterna, så idag efter samtalet så togs det prover.

Jag fick svaren redan på em idag av en läkare på spec. MVC vilket resulterade i att jag skall in imorgon fm igen för mer prover och undersökningar för leverproverna var dåliga :(. HUR dåliga har jag ingen aning om men förmodligen inte "särskilt" mycket för dåliga i och med att det ändå kunde vänta till imorgon, skönt!!
Det som oroar mig nu är att gallsyrorna som är det som är signifikativt för Hepatos såg ok ut. Så ev. är det något annat och jag känner mig jättenervös faktiskt :cry: Hepatosen har jag liksom varit beredd att hantera.

Senaste dagarna så har jag börjat samla vatten - har gått upp 2-3kg på bara några dagar, och sett i relation till att jag inte gått upp något alls på 8v innan det (inte heller så bra...) så känns det lite läskigt...ska ta upp det med läkaren imorgon. Och lite andra "symptom" som jag avfärdat som rena graviditetsgrejer, men som jag inser när jag nu läser på lite om förhöjda levervärden mycket väl kan hänga ihop med det :( (man ska inte läsa helt klart - samtidigt så vill jag gärna vara lite förberedd, svår avvägning!). Nu vill jag bara att det skall bli fm igen så de kan ta de kompletterande proverna och kolla så att bebis mår bra. Han lever tack och lov om som vanligt ännu sålänge - väldigt väldigt skönt.

Fy vad allt gammalt faller över en när man plötsligt står inför faktum igen :(

Senast ändrad:

*KL*

Vad kul att ni skriver så mycket! själv hinner jag mest läsa under tiden mina rapproter uppdateras, galet nu när 2011 ska till handlingarna (jobbmässigt alltså)

Min hästkarriär är nog lite avbruten igen :laugh:

Jag sålde min sista häst sommaren 2001, jag hade pluggat ett tag och stod i ett vägval, jag hade inte råd att ha häst på det sättet som jag ville ha häst (bra stallplats och träningar) om jag inte jobbade extra, och skulle jag jobba extra skulle jag inte ha tid med häst.

Sedan dess har jag knappt ridit alls, har haft en någon islandshäst någon månad när syrran har behövt ha någon på försäljning närmare kusten eller på förträning. Ridningen de senaste åren har knappt varit en gång per år.

Tog examen och började jobba, slet hund de första åren och spenderade i stort sett all min vakna tid på jobbet, hade inte en tanke på att börja rida igen.

Så i våras tog jag äntligen för mig att anmäla mig till en drop in ridning på ridskolan här i närheten. När jag kom till ridskolan visade det sig att det dagen till ära till och med var hoppning :D Jag hade varken ridit stor häst eller hoppat på 10 år. Aja, kom på att jag nog var rejält ridsugen ändå så jag hängde på. Jag var förvånansvärt lite ringrostig, det kändes som att jag direkt kom tillbaka till den tiden då jag gjorde det där varje dag. Sedan är man inget proffs så det ser rätt taskigt ut, men jag blir glad och det är det som är huvudsaken :angel:

Sedan fortsatte jag med drop in ridningen, min stund när alla tankar på allt runt omkring bara försvinner. Till höstterminen fick jag ta en kompis ridplats i en dressyrspecial när hon skulle ha barn. Kunde tyvärr bara rida till i början av oktober när mina blödningar gjorde att jag inte ville chansa.

Jag kommer att ta upp lektionsridningen så snart det bara gå efter förlossningen. Lite så där klicheartat kan jag säga att jag hittat tillbaka till en del av mig själv igen när jag är i stallet eller på hästryggen. Men det blir ingen egen häst igen, i alla fall inte så länge som livet ser ut med familj och heltidsjobb. Jag trivs bra med lektioner då jag får göra det som jag trivs bäst med, att harva runt på ridbanan!

Man måste ha något annat att göra än att "bara" vara mamma enligt mig.

Ja det måste man verkligen. Jag sitter tyvärr i mammafällan till 100%. Känner mej något kvävd ibland. Sambon är ju borta söndag kväll-torsdag kväll. När han väl är hemma så vill inte jag åka iväg så mkt eftersom jag vill vara med honom oxå. Han har saker som måste fixas som ved, skottning sköta gård mm som gör att vi båda är rätt låsta.
Innan jag blev på smällen tränade jag combat två ggr i veckan. Men nu gör jag inget alls utöver agerar mamma/sambo. Sen kommer bebis och även då kommer jag ha svårt att komma iväg eftersom jag hoppas på att få heltids-amma första månaderna.
Pumpade med sonen för att få komma iväg lite och på kvällen för att sambo skulle kunna mata så jag fick åka iväg till stallet och sova en hel natt ibland. Då började sonen sluta ta bröstet och mjölken sinade direkt. Vilket va en enorm sorg för mej. Kommer inte göra lika igen. Får gott vara "enbart" mamma den tid det tar tills jag beslutar att sluta amma....

Hästeriet.

Jag har två (och en halv, en minishettis på foder som sällskapshäst) hästar. Ena brukar jag träna rätt mkt med, men inte tävla. Den andra har varit rätt mkt skadad :(

För tillfället håller jag bara den ena igång så gott jag kan. Rider honom varannan dag ungefär och antingen en lättare skogsvända på 40-50 minuter eller dressyrträning. Har foglossning som blir bättre av lagom ridning och sämre utan/för mkt ridning. Har ont varje steg jag går men inte när jag rider.

Hästarna blir kvar. Kan inte se mig ett liv utan dem. Skulle det vara så att jag ändrar åsikt om det och tappar intresset efter att bebis kommit så är det avlivning som gäller.

Både jag och sambo är av åsikten att bara för att ett barn kommer ska man inte behöva sluta med sina intressen. Jag hoppas verkligen att det kommer fungera att fortsätta med våra hobbys :)

Nä man ska absolut inte sluta med sina intressen. Mina är på paus bara. Är bara att inse att gård, hus, två barn plugg och häst är lite för mycket så långe jag bor själv... Därav att hästen är på foder. Jag kan alltid ta hem henne igen. Men visst... Sköter dom henne och hon trivs så kommer jag låta dem ha henne. Inte slita upp henne från sitt "hem" bara för att min lust faller på igen..
Men om dom tappar intresse, ork, tid eller vidare så kommer hon aldrig vandra från hem till hem.

Jag kan köpa mej en ny pålla den dag jag vill börja rida/köra igen.

Btw så måste jag nämna att bebis har rört på sej flitigt sen sist jag beklagade mej. Hela dagarna. Nästan lika ivrigt som sonen gjorde när han låg i magen..

Sen har jag oxå kämpat stenhårt med att inte falla för alla frestelser. Som att äta mindre mat (max 2 normala portioner ist för 4 stora). Max tre mackor till mitt te på kvällen. Äpple, banan mm ist för mackor på dagen. Jag tvingar mej själv att inse att jag faktiskt är mätt även om det inte känns... Jag har inte ätit ett enda chips eller en enda chokladkaka. Visserligen har huvudvärken kommit tillbaka något:(. (fattar inte det här med socker och huvudvärk när sockervärdet i kroppen är perffa). Samt att jag försöker röra på mej mer. Samma prommisar som innan men liiite längre. Ibland bara 5-10 minuter längre. (med sonen på släp i pulka).

Ställde mej på vågen igår och jag har inte ökat något i vikt sen sist.. :bump:
Hoppas innerligt att jag kan fortsätta begränsa min viktuppgång resten av graviditeten.. Iaf så jag slipper hamna på tresiffrigt med mina 168 cm.......

Vad roligt att du inte ökat! 3 siffrigt känns ju inte så kul... Jag var lite halv tjock från början så jag kommer nog närma mig 100 om jag inte passerar det...:crazy: är 170cm lång.

Kl

Jag är sjukskriven pga sammandragningar till 2 feb och sen får vi så om det är bättre eller inte. Jag fick en tid på onsdagen istället för måndagen så jag hann få mina sjukpapper innan jobbet krävde det:)

Sitter nu och kollar på en unge i minuten USA, det är en pappa med där som bara är störig och skämtar helatiden, det är min mardröm att min man kommer vara så då han är lite av en pajas. Men han har lovat att inte dra ett enda skämt:grin:

Ang hästar så la jag de på hyllan i tidiga år. Är praktiskt tagen född på hästryggen, har kvar shettisen vi fick när jag var 2år, han är 30 i år:) men den är hos mamma. Mina systrar rider än men jag har bara lånat hästar lite då och då, senast för 9 årsedan. Jag hoppas i framtiden att jag kommer ha häst men det är om kanske 15 år;)

Vilken trevlig häst du ser ut att ha, och med en himla trevlig stam :) Kul med ett stoföl efter Roosevelt på den linjen - han var en hingst jag gillade skarpt när han stod i Sverige, och tycker att det är synd att han inte är kvar.

Tack Embe! Hon är en riktig pärla faktiskt, väldigt pigg o arbetsvillig och samtidigt stencool i alla tänkbara situationer. Förhoppningen är att avkomman ärvt antingen hennes och/eller Roosevelts fina temperement, och ännu så länge verkar det lovande! Vi har inte gjort så mkt med henne mer än skötsel, hov- och veterinärvård samt lite led- last- och miljöträning, men hon har skött sig fläckfritt so far i alla lägen.

Ja, verkligen synd att inte Roosevelt är kvar. Vi fastnade för honom första gången vi såg honom på Tullstorp och hade tur som attan sedan, han gjorde ju egentligen sin sista säsong 2008 och då var det inte läge för en betäckning. Men så blev jag ju gravid (vilket tagit typ två år) och hann blev kvar i landet ytterligare en säsong. Mitt knäskadade sto opererades i juli och sedan hann vi med precis två brunster innan seminstationen stängde för säsongen.

Hur mkt hinner/orkar du med dina unghästar? Har du/ni egen gård? Har du ngn hjälp?

---

Intressant att läsa att så många av er lagt hästeriet mer eller mindre på hyllan!

Jag hade ju inte så höga ambitioner med min ridning redan sedan innan jag blev gravid första gången och det i kombination med att vi har en litet och mkt lättskött hästgård och att min fru är hästintresserad (dock mer inne på hundträning numera) också gör kanske att mina förutsättningar att fortsätta på samma 'låga nivå' är ganska goda.

Dessutom har vi verkligen inställningen att båda ska göra lika lite eller snarare lika mkt 'uppoffringar' när det gäller vänner, hobbysar och arbete. Vi båda har ju fått backa när det gäller mkt, men inte i likhet med många av våra vänner där vi faktiskt upplever att det är mest den ena som får dra största delen av det där som kommer till när man faktiskt får ett barn också.

Men visst har vi ändå funderat på hur vi ska orka, hinna och ha råd... Det är ju inte alltid lätt att klara familjepusslet med tre (fyra med den vi lånade ut i våras) hästar, två hundar, ett och snart två barn... och så ett hus och ett stall som trots sin liten- och enkelhet ändå förstås behöver ett visst underhåll! Men när vi leker med tanken på att bo i en hyresrätt inne i stan och ha max en bil och bara en hund och kanske en helinackorderad häst .... så är det ju liksom inte vi!

Om det är något som har förändrats hos mig sedan jag fick barn är att jag blivit ytterligare försiktigare (var inte kaxigast i stan innan heller) när det gäller ridning och hantering, så det är verkligen viktigt att våra hästar är lugna och välartade!

Sitter nu och kollar på en unge i minuten USA, det är en pappa med där som bara är störig och skämtar helatiden, det är min mardröm att min man kommer vara så då han är lite av en pajas. Men han har lovat att inte dra ett enda skämt

Den pappan retade gallfeber på mig med! Fy fan att han orkade hålla på, kan jag dricka det här, kan jag göra det där m.m. Min sambo skulle åka ut med huvudet före om han höll på sådär ;)

En annan sak jag funderat på när jag ser deras program är att efter att de fått epd så verkar de inte ha ont alls? Har sett flera av deras förlossningar där de bara föder genom att andas lite och inte en knyst om hur ont det gör, de personerna på programmet som inte tar epd ser däremot ut att lida hur mkt som helst ist. ;)

Foglossningen har kommit till mig nu också, fy fan. Kan knappt gå utan att det känns som om ngt typ häller kokande vätska samt slår med en knytnäve mot venusberget(heter det så? :o ) men men ska väll vara tacksam att det inte kommit tidigare och hålla tummarna för att det inte tänker bli värre...

Sitter nu och kollar på en unge i minuten USA, det är en pappa med där som bara är störig och skämtar helatiden, det är min mardröm att min man kommer vara så då han är lite av en pajas. Men han har lovat att inte dra ett enda skämt:grin:

Ha ha. Hade lite lika tankar om sambo. Samt att han skulle tycka jag va gnällig/pjålig :o.
Jag ska skämmas med facit i hand som ens tänkte tanken.. Jag vet inte om jag hade kunnat klara av det utan honom.

Tror man inte ska planera så mkt på hur det ska va/bli. Är man missnöjd då med något så kan man ta det då. Sambos brukar ha förståelse för att an inte är sej själv:D

Intressant att läsa att så många av er lagt hästeriet mer eller mindre på hyllan!

Du ska veta att det satt djupt inne. Förra graviditeten kämpade jag på. Envisades med då två hästar. Då hade jag oxå ca 1 mil till stallet men gav inte upp trots smärtor och att jag var ensam. Hade en hund då oxå som krävde sitt.
Hunden vart jag tvungen att ta beslutet med strax efter sonens var född. Men hästarna behöll jag.
Skaffade hästgård för att få ha djuren hemma. Men det sprack ändå nu.. Hade min sambo haft ett normalt jobb hade saken varit annorlunda. Då hade han hjälpt mej med att få egentid och sköta djuren.
Men jag har ju aldrig egentid alls. Enbart när sonen sover och då är jag för trött för att göra något:crazy:. Och kan hur som inte rida...
Kan ju knappast rida när sonen sover ensam inne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar