Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Tack :)

Det är sömnbristen som gör att jag inte fungerar, jag vet inte hur jag ska kunna få avlastning där.
Har alltid haft lätt för att somna, nu tar det flera timmar pga benkrypningar, härjande bebis, halsbränna, foglossning, ryggont ... Sen går jag upp ett antal gånger för att kissa också under natten :crazy:

Nästan så jag börjar fundera om man ska ta och prata med BM om det finns sömnmedicin som är OK att äta trots graviditet. För snart blir skolan lidande igen, nu när jag ÄNTLIGEN lyckats ta mig ikapp efter de illamåendemånaderna som gjorde gjorde mig helt förlamad.

Sover jag en stund på dagen tar det ÄNNU längre tid att somna på kvällen *sucka*

Tack :)

Det är sömnbristen som gör att jag inte fungerar, jag vet inte hur jag ska kunna få avlastning där.
Har alltid haft lätt för att somna, nu tar det flera timmar pga benkrypningar, härjande bebis, halsbränna, foglossning, ryggont ... Sen går jag upp ett antal gånger för att kissa också under natten :crazy:

Nästan så jag börjar fundera om man ska ta och prata med BM om det finns sömnmedicin som är OK att äta trots graviditet. För snart blir skolan lidande igen, nu när jag ÄNTLIGEN lyckats ta mig ikapp efter de illamåendemånaderna som gjorde gjorde mig helt förlamad.

Sover jag en stund på dagen tar det ÄNNU längre tid att somna på kvällen *sucka*

låter precis som mina nätter nu för tiden. jag äter dock sömnpiller, inte varje natt men när jag känner att jag måste få sova ordentligt. de är ingen fara att äta när man är gravid. fast de är "starka" de jag äter så vaknar jag kanske 2-3 ggr, men sover mkt bättre där emellan än om jag inte har tagit en tablett.
kolla med din bm, finns nog något du kan prova med.:)

Här är allt skit. Får inte sova. Kan inte sova. Halsbränna, foglossning, kissa, härjande bebis...
Utan sömn kan jag inte hantera alla grav.symptom, det går inte, jag orkar inte. Jag bara gråter istället.

Men gråt skrik och va arg. Det har du rätt till. Gjorde jag ofta med sonen. Slå på något om du behöver det.
Sömnen är så viktig när man är gravid. Önskar jag kunde hjälpa dej. Låt din sambo ta hand om dej. Gråt ut med honom en stund och va tydlig med hur du mår.

Jag lovar iaf att allt är värt allt. Och det är 72 dagar kvar. Inte så mycket egentligen om det är någon tröst. Kramar

låter precis som mina nätter nu för tiden. jag äter dock sömnpiller, inte varje natt men när jag känner att jag måste få sova ordentligt. de är ingen fara att äta när man är gravid. fast de är "starka" de jag äter så vaknar jag kanske 2-3 ggr, men sover mkt bättre där emellan än om jag inte har tagit en tablett.
kolla med din bm, finns nog något du kan prova med.:)

Så det finns alltså sömntabletter även för gravida, trodde det var big no-no.
Jag ska nog försöka klura lite under helgen efter tentan imorrn och se om det finns något jag kan göra för att lösa alla faktorer som gör att jag inte kan sova.
Annars kommer jag ringa BM på måndag.

Kryningarna i benen är iallafall så gott som borta nu när sovrummet är runt 16-17 grader bara.

Men gråt skrik och va arg. Det har du rätt till. Gjorde jag ofta med sonen. Slå på något om du behöver det.
Sömnen är så viktig när man är gravid. Önskar jag kunde hjälpa dej. Låt din sambo ta hand om dej. Gråt ut med honom en stund och va tydlig med hur du mår.

Jag lovar iaf att allt är värt allt. Och det är 72 dagar kvar. Inte så mycket egentligen om det är någon tröst. Kramar

Ja gud, gråter gör jag verkligen. Flera gånger per dag, finns som sagt ingen ork och då gråter jag för att det känns så tungt allt.
Är iallafall tydlig mot sambon att det är tungt och att jag mår skit. Han gick upp tidigare idag och släppte ut djuren innan jobbet så jag kunde få sova lite längre. Visst känner jag mig liite bättre idag med 1-2 timmars mer s.k "sömn", men långt ifrån bra.

72 dagar... ja det borde man väl orka med... Det är så svårt att längta också, eftersom jag inte har barn innan så vet jag liksom inte om det är värt det heller. Alla säger så, men jag vet ju inte.
Det som är positivt när ungen väl är ute är väl att då är vi verkligen två som kan dela på det jobbiga. Nu får ju jag dra allt, iofs med stöttning av sambo, men han kan ju inte ta över mina dåliga nätter.

Snart är det iaf lördag. Det är bra, för på lördagar är en till vecka avklarad. Små små mål för att orka med :)

tack förresten

Men! Du är har bf bara en dag innan mig!! Jag har 19 februari :) Fick för mig att du låg några veckor bakom när jag läste din tråd.
Jag är nog också något som kan klassas som ung mamma, kommer att vara 21 när bebisen kommer. Fast min farmor hade tre barn när hon var lika gammal men tiderna förändras :D

Fram till ca v.23 hade jag gått upp lika mycket som dig. Sen när jag ställde mig på vågen hos BM i v. 26 hade jag gått upp 7 kg:eek:
Men då hade jag skickat hem hästen och hunden hade just dött, så var nog den minskade aktiviteten som gjorde det.

Kanske borde skriva in mig på listan, fast jag förväntar mig att den kommer lite tidigare faktiskt (nu kommer jag bara gå över bara för att)

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Senast ändrad:

Jag förstår hur det känns. Och det går verkligen inte att föreställa sej hur det kommer kännas. Och en vän som har har 5 barn sa att det är lika mycket av en chock varje gång.
Tyvärr är det svårt ibland att motivera sej när man har ont och är trött. Sover rätt bra om nätterna men har ganska slitiga dagar pga smärtan och en väldigt vild liten son som kräver energi. Så tröttheten har jag. Och smärtan.

Jag fick en energikick mot slutet av graviditeten med sonen. Jag hoppas innerligt att du oxå får det.

Själv kämpar jag mot min envisa hunger. Försöker äta lite nyttigare och inte ge efter för alla frestelser i form av choklad, chips, godis mm. (sånt som jag aldrig äter när jag är normal för jag gillar inte sötsaker). Går inte in på små butiker utan enbart mataffären och jag skyndar igenom gotta-avdelningen.
Har börjat skära iodrning mer sallad och försöker småäta av det. Det är en hemsk känsla att vara hungrig. Lider med alla i världen som lever så varje dag i livet. Jag har iaf mat men blir inte mätt.

Att ha ont och på det öka så drastiskt i vikt gör ju inte saken bättre.

Ja smärta + trötthet är ingen hit direkt. :crazy:

Hur sent in i graviditeten fick du din energikick? :)

Tänkte prova en grej nu ikväll och se om det hjälper mot sömnsvårigheten. Har legat i sängen under kvällen och tentapluggat så trollet ska få härja av sig lite INNAN jag ska sova. H*n är mest aktiv när jag ligger ner och brukar köra igång runt 23 när jag lagt mig. Sparkade runt lite när jag pluggade så jag hoppas den blivit av med lite energi nu :)

Får se om det fungerar, då kommer det bli sängliggande kvällar hädanefter för mig.

Så fruktansvärt att gå hungrig hela tiden , finns det inget alls som mättar? Vi är verkligen varandras motsatser, jag har aldrig varit så här icke-sugen på mat. Är ett riktigt matvrak i vanliga fall men nu är jag inte alls lika intresserad av mat. Saknar det.

Minns inte exakt. Men sista veckorna orkade jag en hel del. Men framförallt har jag väldigt glada minnen av de sista 4 veckorna. Jag gick två prommisar om dagen på ca 1 timme varje gång i skogen.. Jag cyklade runt byn med jycken nästan varje dag och storstädade gården hemma, stallet och gården där. Röjde runt ridbanan mm. Samt att jag blev väldigt glad.

Mina sämsta veckor då var ca v 20- v 33. Hoppas det blir lika igen.

Jag blir något nöjd med socker faktiskt. Inte mätt men nöjd. Vilket stör mej för i det här hushållet är vi väldigt anti socker-produkter. Svårt att neka sonen när en annan vill gluffsa i sej.
Jag gillar mat annars oxå men det som jag gör nu handlar inte alls om att gilla mat. Det är maniskt och vansinnigt svårt att lägga band på sej själv. Men jag måste försöka nu känns det som.

När jag inte är gravid har jag faktiskt svårt att gå upp i vikt. :crazy:

*delvis knapplån*

Usch vad jobbigt ni har det! DarkInNight med sömnen och du med hungern! Jag känner med er :( Hoppas verkligen att du Lady_mike skall få samma energikick på slutet även denna gång (jag kände mig också piggare mot slutet förra gången när jag tänker efter :) ) så allt känns lite lättare och att DarkInNight skall få sova snart!!

Hoppas taktiken med att trötta ut Trollet lite tidigare på kvällen går hem :D

Det är så svårt att längta också, eftersom jag inte har barn innan så vet jag liksom inte om det är värt det heller. Alla säger så, men jag vet ju inte.
Det som är positivt när ungen väl är ute är väl att då är vi verkligen två som kan dela på det jobbiga. Nu får ju jag dra allt, iofs med stöttning av sambo, men han kan ju inte ta över mina dåliga nätter.

Snart är det iaf lördag. Det är bra, för på lördagar är en till vecka avklarad. Små små mål för att orka med :)

tack förresten

Det är ju så svårt att sia om sina reaktioner i förhand, så det är inte konstigt att inte veta innan! Snarare självklart ju :). Förstår precis hur du känner, kände likadant förra gången.

Jag tor att det är extremt få som ångrar sina barn i "långa loppet", för de allra allra flesta så är det ju förknippat med en helt enorm kärlek, som inte går att förklara innan. En kärlek som innebär mycket rädsla också - jag kan börja gråta av blotta tanken på att dö ifrån min son tex. Att inte finnas där för honom genom hans liv. En mycket djup och instinktiv kärlek, som är alldeles fantastisk :love:(och påfrestande i mellanåt).

Däremot tror jag att man skall vara medveten om att det kan ta väldigt olika lång tid att utveckla den kärleken för sitt barn.

För min man var kärleken omedelbar för vår son när han kom. Han beskrev redan första dagen att han kände sig helt knockad av förälskelsen i denna lilla varelse.

För mig själv var det verkligen inga rosa moln. Jag kände ett omedelbart ansvar för det lilla pyret, en mycket stark instinkt att skydda honom mot allt ont och vårda honom ömt och kärleksfullt (och en, förmodligen hormonstyrd, rädsla "-HUR skall vi klara av att skydda honom från allt ont genom hans liv?"). Men den rena skära kärleken och dess glädje - den växte fram över ganska lång tid. Initialt var jag glad för att vi båda överlevt förlossningen och att han var frisk, ungefär. Om man skall hårddra det.

Vet flera som känt som jag, så jag ville bara skriva det så ingen av någon anledning känner att det "måste" vara så att man (läs alla) "plötsligt inser meningen i sitt liv och hela världen blir rosa" som en del runt om kring en i vardagen vill låta påskina (i alla fall runt mig) - för en del tar det längre tid och är precis lika normalt, även om det verkar komma direkt för många :) (och jag själv tyckte f.ö att det var skönt att konstatera dagarna efter förlossningen att "vi fortfarande var vi precis som innan (förutom jag då fysiskt sett ;) ) - bara med tillskott av ytterligare en liten familjemedlem" - en liten som dessutom kändes självklar väldigt snabbt.

Våra intressen och annat raderades inte ut i samma stund som sonen tittade ut, som var en annan "sanning" en del "vänliga" själar ville låta påskina innan han kom.

Tack och lov har vi inte fått några sådana kommentarer i ö h t denna gång - antingen har jag fått selektiv hörsel eller så är det annorlunda andra gången :angel:

Ville bara vinka lite o säga att jag också fortfarande följer denna tråd. Det känns väldigt långt till 28 feb då jag ska föda. Fick en intressant kommentar av min läkare i veckan. -Äh du är ju kvinna o då ska du ju ha ont. Kändes som en mindre smart kommentar med tanke på att jag pga graviditeten fått nervsmärtor i buken som gör att jag nu är rullstolsburen när jag ska längre sträckor. Undra vad hon skulle sagt om mina smärtor om jag varit man. Ibland blir man bara mörkrädd över vården...

Här är allt skit. Får inte sova. Kan inte sova. Halsbränna, foglossning, kissa, härjande bebis...

Hoppar in från vintertråden (jag ska ha i början av feb)..

Har det precis som dig förutom halsbrännan. Läste också längre fram att du även har benkrypningar (liksom mig:p). Tycker nästan att benkrypningarna är värst, fastän man egentligen är trött så går det bara inte att ligga stilla!:( Som du själv skrev i ett annat inlägg så hjälper det mycket att ha det svalt i sovrummet, i värsta fall fyller jag varmvattenflaskan, som har blivit min bästa vän sen jag fick foglossning, med kallt vatten och har vid fötterna. Fick ett vansinnesutbrott på min stackars sambo inatt för han hade satt på cirkulationen i huset innan vi gick och lade oss så det var säkert 23 grader i sovrummet innan jag märkte det..:eek::crazy:

Jag var hos BM igår och hon sade även att det kan hjälpa att ta lite extra kalcium, kanske är värt att testa?:)

Våra intressen och annat raderades inte ut i samma stund som sonen tittade ut, som var en annan "sanning" en del "vänliga" själar ville låta påskina innan han kom.

TACK! Jag är så trött på att höra alla som påstår att vi inte kan skaffa en (till) hund som skulle vara min träningskompis förens barnet är minst tre år!
Vilket jag tycker känns helt idiotiskt. Att sambon däremot ska hålla på med sina tidskrävande hobbyer (där det också ingår en hund som behöver mycket träning) är det ingen som ifrågasätter:grin:

B070715: :eek::eek::eek: Herregud vilket korkad kommentar! Du kanske borde kräva att inte gå till den läkaren något mer?

Det är ett litet sto född -03, Partisan II - Ganesco. Den ska till veterinären nästa vecka! Men den är nog halt, som alla andra hästar vi velat ha. Den här gången har vi tittat på ca 16 hästar. Tre har varit hos veterinär och varit halta. En, som vi tyckte om, var halt redan innan. Tre andra, som vi inte gillade, var nog också halta. Börjar undra om det finns några friska hästar till salu?

Känner att min tid börjar rinna ut, snart kommer jag inte kunna åka runt och provrida mer. Som tur är brukar jag och min mamma, som ska dela hästen med, tycka om samma hästar. Av alla gånger vi har letat häst så har vi tyckt olika en gång!

Jag hoppas verkligen att du får samma avslut på graviditeten den här gången! :)

Embe. Så snällt av dig :) . Trollet var relativt lugnt igår kväll, men jag kunde ändå inte somna. Vände och vred på mig trots att jag var riktigt trött :( . Nya tag i helgen för att komma underfund med hur jag ska lösa det här.

Trevligt att läsa om hur du upplevde känslorna till din son. Jag hoppas innerligt att både jag och sambo fortsätter vara dem vi är även efter förlossning, med undantag att vi har en liten knodd att anpassa oss till också :) .

B070715 - Men herregud :eek: , så vi kvinnor ska behöva stå ut med mer smärta bara för att vi är kvinnor... sjukt. Lika sjukt som att någon skulle påstå att män ska stå ut med mer smärta för att de just är män.

_Smulan_ Aha, kalcium kanske kan hjälpa mot krypningarna, är det därför jag börjat bli så sjukt sugen på mjölk igen :idea: , ska börja pimpla mjölk och inhandla kalcium!

*knapplån*

Snart inne i v 28 och fortfarande illamående och har svårt att äta. Det enda som är gott är sushi och polomint :D Hade en lätt graviditet med sonen men det har jag fått igen nu. Förutom att jag inte kan äta har jag sen någon månad tillbaka ordentliga sammandragningar så fort jag rör mig samt foglossning. Sover illa och är mest på ett eländigt humör. Ska på nytt UL om ett par veckor då moderkakan ligger fel, hoppas att den har flyttat på sig tills dess.

När jag gnällt färdigt så tycker jag att det är underbart mysigt med en liten vilde i magen igen :love: Upplever att den är vildare än storebror var i magen, det är full fart mest hela tiden. Sista dagarna har den dock parkerat under mina revben vilket inte är så skönt.

Har börjat plocka fram lite små kläder när vi storrensat här hemma och jisses så smått det är :love: Dock undra jag om sonen var naken mesta av tiden för det ver inte mycket kläder som fanns kvar ... ;)

Ny i tråden är jag! Har funnits på Buke sedan tidernas begynnelse och det hette stallet.com, men postar inte så många inlägg nuförtiden. Tänkte nu att det kunde vara kul att hänga lite bland gravida hästtjejer! Jag är sjukt ridsugen och frustrerad över att inte kunna rida min fina häst... Förra gången jag var gravid så var hon konvalescent efter en operation i bakknäet + att hon var dräktig, så då kändes det inte så surt att inte kunna rida, men det är helt klart annorlunda nu :mad:

I mitten av mars är det tänkt att 2:an ska titta ut! Jag ska jobba 5 veckor till (förra gången gick vattnet 12 h efter jag lämnat jobbet, jag hoppas att jag hinner boa, sylta och safta den här gången...), om jag orkar. Är just nu väldigt, väldigt trött efter en segdragen förkylning.

-------------

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?