Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Ja sonen går på dagis. Men nu har det varit ledigt för oss. Sen har jag honom där rätt lite. Enbart den tid jag ska vara i skolan. Har ca 1,5 mil till dagis så jag åker inte hem emellan. Blir lite dyrt i längden för alla resor. Skulle bli ca 6 mil om dagen:o

Finns ett närmare dagis men vill inte byta.

Jag har med problem med ligamenten också, när det var som värst gjorde det skit ont att lyfta så fick sjukskriva mig från jobbet (äldrevården)
Nu känner jag av det varje dag men det går att ignorera och jag kan leva som vanligt. Fast jag är hemma på havandeskapspenning och tar det mycket lugnare, tror det är därför det går så bra nu. Men jag börjar få krupp på dessa foglossningar och ryggvärken de utlöser!!

Men har fått en ny noja: GBS (Grupp-B streptokocker) då jag har haft två urinvägsinfektioner pga streptokocker men ingen aning om vilken sort.
Blir att prata med BM om det vid nästa besök....17 januari.... Känns väldigt långt borta!

Har fått i hop några mil skidor och jag är så fantastisk glad att jag fortfarande kan åka. Jag mår bra inifrån och ut när jag har åkt (för 20 år sedan var längdskidor det absolut värsta jag visste ironiskt nog)

Ja, jag är halvnorsk, det är nog därför som jag går i gång så pass på skidor :D

vinter_183012029.jpg

Så härligt med riktig vinter :love:

Åh vad underbart det ser ut!! Skönt att din dag slutade bättre än den började :)

Jag påbörjade min "längdåkningskarriär" i vintras, innan har jag bara åkt mycket slalom men velat lära mig att åka längd länge.

Då jag är en "ganska" (:angel:) envis person så anmälde jag mig till tjejvasan innan jag ens köpt skidor, men det gick finfint :) Skitkul var det och en hyfsad tid blev det för att vara första gången!

Så jag känner mig lite ledsen att det inte blir några skidor denna vinter - vill ju träna mera! Men här har vi ännu inte fått någon snö, så även om jag inte varit höggravid så hade det bara varit att glömma :devil:

Jag läser dock en del böcker om t ex "Att möta förlossningssmärtan", för att få med den känslomässiga aspekten också och inte bara det rent medicinska.

Har inte kunnat sova inatt, känns som om magen tagit alldeles för mycket plats och jag har inte hittat något bekväm ställning! Hur har ni andra det med sömnen?

Just det, den boken skulle jag ju köpa! Vad bra att jag blev påmind :) Jag har hennes andra, "Att föda", himla bra måste jag säga. Precis så "hands on" som jag önskar...

Jag har också haft svårt att sova några nätter. Mått illa, halsbränna, ligament, ryggont, you name it. Vet inte vad som flugit i mig. Vaknat vad som känns som en ziljon gånger.

Hoppas det blir bättre igen...

Kul att höra av dig och vad skönt att läsa att er lilla tjej verkar må prima trots din SUA!! :love:
Vad bra att vara medicinskt kunnig i det läget :)

Upptäckte ni det pga dålig tillväxt av magen eller på RUL? Du kanske har skrivit det någonstans som jag missat...

Orkar inte ens försöka citera alla som skrivit ;)
Jag har mer ont nu, svårare att ligga bekvämt och det gör ont i magen i vissa lägen. Men jag blir lite orolig nu; Om det går ett par dagar när bebis rör sig mindre, ska man åka in då? Hade ju värsta vilda bebin förra veckan, men nu känner jag inte alls samma sak. Absolut nån gång om dagen, men det är inte direkt samma typ av rörelser som då. (25+0 idag)

Kanske en knäpp fråga: hur vet man att slemproppen har gått?

Ang. föräldrautbildning: min BM här i Sthlm vill skicka oss på ngn föreläsning. Ett tillfälle tror jag. Samma sak verkar gälla i Örebro, iaf om man inte har möjlighet att gå på de träffar de har som typ är tis förmiddag (liiiite svårt då jag inte flyttat dit än).

Jag fick två böcker av min BM, både Att föda och Att möta förlossningsrädsla. Har väl börjat lite smått på den första. Vill dock tipsa om en mer lättsam variant på samma tema: På smällen - från A till Bebis (Ann Söderlund & Hannah Widell). MKT rolig :D

Slutligen en allmän fråga: På kvällarna och ffa om jag har varit och ridit så är magen hård och klotrund och jag ser ut som att jag ska föda när som helst. Lite mer öm skulle jag väl tro också. svårt att böja mig framåt. Ska det va så? Vågar ju knappt knysta ngt om det för mannen för då får jag väl snart inte rida längre...

Orkar inte ens försöka citera alla som skrivit ;)
Jag har mer ont nu, svårare att ligga bekvämt och det gör ont i magen i vissa lägen. Men jag blir lite orolig nu; Om det går ett par dagar när bebis rör sig mindre, ska man åka in då? Hade ju värsta vilda bebin förra veckan, men nu känner jag inte alls samma sak. Absolut nån gång om dagen, men det är inte direkt samma typ av rörelser som då. (25+0 idag)

Kanske en knäpp fråga: hur vet man att slemproppen har gått?

Ang. föräldrautbildning: min BM här i Sthlm vill skicka oss på ngn föreläsning. Ett tillfälle tror jag. Samma sak verkar gälla i Örebro, iaf om man inte har möjlighet att gå på de träffar de har som typ är tis förmiddag (liiiite svårt då jag inte flyttat dit än).

Jag fick två böcker av min BM, både Att föda och Att möta förlossningsrädsla. Har väl börjat lite smått på den första. Vill dock tipsa om en mer lättsam variant på samma tema: På smällen - från A till Bebis (Ann Söderlund & Hannah Widell). MKT rolig :D

Slutligen en allmän fråga: På kvällarna och ffa om jag har varit och ridit så är magen hård och klotrund och jag ser ut som att jag ska föda när som helst. Lite mer öm skulle jag väl tro också. svårt att böja mig framåt. Ska det va så? Vågar ju knappt knysta ngt om det för mannen för då får jag väl snart inte rida längre...

Haha, nej, det tar sin lilla tid ;) Jag satt utanför vår sons rum när han skulle sova för han var så exalterad över att få gå till förskolan idag igen efter jullovet att han hade svårt att somna och ville ha sällskap, så då fanns plötsligt lite tid!

Båda graviditeterna har i alla fall mina bebisar gått upp och ner i rörelsemängd. Igår och i förrgår var det tex i princip helt lugnt på fm/dagen medan det idag är high life redan från det jag vaknade. Dock brukar jag alltid lägga in en "mental anteckning" hos mig själv när den är lugn, när jag inte känt av den på ett tag, så jag vet ungefär hur länge det varit lugnt. Hade jag inte känt något alls under en dag så hade jag helt klart ringt in - helt enkelt för att "just min" bebis är en aktiv liten en i vanliga fall :)

Jag hade någon vecka runt 27-28 sådär som den var helt sjövild - så har det inte varit varken före eller efter, utan nu är den lite mer beskedlig :)

Jag märkte att slemproppen gick på att det kom en "blobb" (avdelningen äckel om någon är känslig - men vi skall ju föda allihop snart så ;) ) i storlek av en stortånagel ungefär, transparent. Alltså annorlunda mot en vanlig riklig flytning. Det var 5 dagar innan sonen kom.

Men jag tror att många inte märker av slemproppen alls?

Jag har också från A till bebis - härlig motpol till de andra :D

Det du känner i magen låter som sammandragningar man kan få efter ansträngning :) Inte farligt men kan vara lite obehagligt och jag tror att många BM vill att man tar det som ett tecken på att ta det en aning lugnare :)

Njaa. Man ska inte åka in varje gång bebis rör sej mindre så länge man har tydlig kontakt med barnet. Under växaperioder så kan ju bebisen röra sej mindre.
Min bebis rörde ju sej så minimalt lite. Knappt kännbart. Samt att det först va en period och nu lite varannan dag. Ingen rutin alls i rörelserna. Därav att bm blev lite fundersam.
De rörelser jag väl känner är ju mer likt en fjäderkittling de lugna dagarna. Så som det var första gångerna man kännr bebis. Jag är ju v 29+3 idag så det bör vara tydligare..

(Samt att jag har en historik i mina papper som gör att dom vill ha extra koll på mej. Så jag inte får panik och blir livrädd).

När magen blir liten och klorund är nog sammandrgningar. Ska inte vara någon fara förän de gör ont eller är regelbundna.
Sammandragningar är kroppens sätt att öva inför förlossningen. Blir dom besvärliga BÖR du sluta rida för bebisens bästa ;)

Slemproppen är lite speciell. Svärmors förlossning har kommit igång nån timme efter att hennes slempropp gått. (3 barn och lika varje gång).

Min slempropp gick 4-5 gånger från v 33 till v 38 utan att någon bebis kom. En blodig slempropp gick i v 41 oxå efter att jag fått göra en hinnsvepning på förlossningen. Vart inget då heller......... (gjorde 5 hinnsvepningar under en 2-3 veckors period utan framgång)..

Liten och klotrund? Snarare klotrund och uppsvälld som en ballong ;) känns inte som ngt drar ihop sig så jag har inte trott det är SD.
Nojade ihjäl mig på stillheten i magen iaf och ringde BM. Fick inte prata m min ordinarie. Tydligen har jag moderkakan i framkant?! Hur kan jag inte veta om det? Förklarar ju en del. Hon tyckte iaf att jag skulle åka in om jag var orolig och det är jag ju, så sagt och gjort; nu har jag varit på ctg och fått höra det fantastiska ljudet igen :D allt verkar lugnt och nu väntar jag på att träffa doktorn. Klart mkt lugnare iaf!

Vart moderkakan sitter brukar de tala om på RUL, iaf här :)
Jag har oxå i framkant och det gör ju att rörelser från den lille kan kännas svagare har iaf jag fått förklarat för mig.

Sånt ska dom tala om på rul. Kanske dom bara nämnde det i förbifarten?

Skönt att du fått höra den lill*. Hoppas du kan slappna av nu :)

*kl

En kompis fick en dotter idag.... Helt galet vad jag längtar nu tills jag får en liten:D

Var lugn och glad och åkte hem, lagade middag och åkte till stallet bara för att 45 min senare låsa in mig på toaletten med kramper i magen :( all maten, rakt igenom (sorry för avdelningen skitsnack).. Kallsvettig och vimmelkantig :( nu är jag ju orolig igen. Men man kan ju inte "bajsa bort" ett barn liksom, även om det kändes som att allt som fanns i magen bara försvann ;) den är dock lika rund fortfarande så jag får väl försöka hitta tillbaka till den där lugna känslan från sjukhuset och bara inse att jag åt ngt som magen inte ville ha.

Igår hade jag det precis som dig:crazy:
Konstigt sammanträffade, upplevde allt det du skrev!

Bebisen har börjat ändra sina rutiner, nu är han vaken i magen på morgonen och natten samt mitt på dagen, tidigare kunde jag alltid känna han när jag låg i soffan på kvällarna men inte lika mkt nu, samt super sparkarna som syndes utan på är inte lika tydliga, är detta ngt att reagéra över?
Jag tänker som så att känner jag han lite varje dag bör det inte vara ngn fara?

Igår hade jag det precis som dig:crazy:
Konstigt sammanträffade, upplevde allt det du skrev!

Bebisen har börjat ändra sina rutiner, nu är han vaken i magen på morgonen och natten samt mitt på dagen, tidigare kunde jag alltid känna han när jag låg i soffan på kvällarna men inte lika mkt nu, samt super sparkarna som syndes utan på är inte lika tydliga, är detta ngt att reagéra över?
Jag tänker som så att känner jag han lite varje dag bör det inte vara ngn fara?

Nej det ska det inte vara. Har nämnt tidigare i tråden (även för egen del) att bebisen kan vara i en växaperiod. Eller ändra rutinerna så den som du sriver är vaken på natten. Då behöver den sova på dagen..
Jag själv måste hela tiden tänka på det då min bebis oftast är jobbigt stilla.

Men idag rör sej bebis lite lagom :). Inga kullerbyttor i magen men ändå tydliga rörelser:p

*KL*

Måste bara skriva här att jag och min sambo var och tittade på ett hus igår, bor idag i en tvåa på tredje våningen som är trångbodd som den är. Och huset var underbart, och det får vi hyra :laugh: Jag är hur glad som helst! Sen att flytten kommer ske i samband med bf eller ja en vecka innan, det är smällar man får ta, familj och vänner får väl visa vad dom går för :angel:

Kanon ju. Då kan du sätta igång din förlossning då jue ;).. Inte för att något sådant hjälpte mej. Men vissa gör sånt där susen för :)

Min svägerska fick tillgång till sitt nya hus knappt två veckor innan hennes bf. Hennes bebis tittade inte ut ändå förän flytten var klar.

blir mycket nytt på en och samma gång och se fram emot den saken är klar iaf :)
Jag håller tummarna för att bebis håller sig inne tills jag har flyttat klart allt så att vi hinner få ordning på alla bebissaker i nya huset. Hur ska det här gå jag som gillar att vara välförberedd :p

Men läser våra bebisar också på Buke? Min var väldigt stilla igår, det började i förrgår kväll egentligen. Idag är den också lugnare. Men den rör sig och sparkar lite varje dag så då hoppas jag att allt är ok.

Nu ska jag försöka komma i ridbyxorna och åka och provrida en häst.

jag har inte skrivit här innan. har haft ett anonymt nick.
men iaf, jag, eller vi, väntar vårt första barn den 18 februari. nu vid årsskiftet så flyttade vi till ny lägenhet och som det är nu känns det bra.
kommer inte på så mye mer att säga.:p

men jag har inte följt denna tråden så har inte så bra koll på vilka som har skrivit, men finns det någon mer som är/kommer bli en "ung mamma" så skulle det vara väldigt kul att pratas vid lite.^^ själv är jag 19 år.

Skogstroll - 13 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Dags att släpa fram listan igen så vi kan ha lite koll på varandras datum. Skriv gärna in dej laeikinois..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2