Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

KL

Angående föräldrautbildning, vi ska inte gå på någon. Här i DK betalar man för den, och det känns inte värt att betala 2000 kr för att höra om sådant jag redan vet. Jag har ju redan haft undervisning om allt som har med förlossning, smärtlindring etc att göra, så det känns lite som bortkastade pengar... Jag läser dock en del böcker om t ex "Att möta förlossningssmärtan", för att få med den känslomässiga aspekten också och inte bara det rent medicinska.

Har inte kunnat sova inatt, känns som om magen tagit alldeles för mycket plats och jag har inte hittat något bekväm ställning! Hur har ni andra det med sömnen?

Mvc idag. Hjärtat låg på 144 slag. Alla värden va innom det godkända. Dock inte lika bra som när jag väntade sonen. Allt var iaf bra och bebis ligger precis på kurvan. Men bm gillade inte riktigt att bebis är så oregelbunden i sina rörelser. Att den vissa dagar är helt stilla och vissa rör sej väldigt mycket. (som idag).
Så jag fick åka upp på förlossningen och kolla bebisen där oxå samt ett extra ul.
Bebis mår prima men dom vill att jag är vaksam på hur bebis är i magen. Är den lugn nån dag så måste jag åka in för att kolla den.
Dom oroade sej oxå för mina sammandragningar och att jag har förvärkar. Men eftersom jag födde sonen i 42+2 fulla veckor så trodde dom inte jag va på väg att föda än iaf. Så dom kollade aldrig livmodertappen fast dom tänkte göra det.

Jag hade ju sonen med idag oxå och jag kan looova att det är bra struligt att ha med en liten tvåårig illbatting när man kollar kurvor och gör ul..

Dagis hade stängt idag pga studiedag och svärmor jobbade. Sen fick jag inte tag på någon alls som kunde vara barnvakt.

Jag gick på föräldrautbildningen. Allt handlade om själva förlossningen och amningen.. Kanske lite om bebisen och den absolut första tiden. Hur man ska agera i olika situationer.
Väldigt mycket hur mannen ska agera och göra det lätt.

Jag kommer eventuellt att gå den här gången oxå :) Tyckte det va bra och man fick mycket information inför förlossningen så man kände sej med på allt som hände:)

Tillägger att dom oxå är bekymmrade över min envisa förkylning. 6 veckor har jag varit sjuk idag. Men ingen feber på två veckor iaf.

Bar hosta och ont i halsen/hes.

DarkInNight. Ja det va en tuff dag. Men skönt att ha fått sej den lill* igen :)

Konstigt att det inte kollade tappen, på mig var det superviktigt att göra det men jag hade gärna sluppit nu när jag vet att det är ok:crazy:

Går det mer än en dag mellan rörelserna eller hur ofta är sällan?

I natt vaknade jag av en hemsk smärta ner emot den vänstra ljumsken, mellan ljumske höft och navel känndes det som om någon stack in en kniv eller hällde kokande vatten, det brännde verkligen.:crazy:

Det blev bättre efter ngr minuter när jag sträckt ut benet och masserat lite. Men var ömt när jag senare gick upp. Tror det kan varit så att jag sovit med böjda ben och kanske skulle vrida mig i sängen och då sträckte ut benet vilket gjorde att livmodern och ligamenten sträcktes ut, låter det troligt?

Sådär har jag ofta på natten, det ska vara ligamenten enligt BM. Känns precis som en kniv! jag rischar väldigt mycket på natten och snurrar gärna in mig i täcket så det händer att ena benet fastnar när jag vänder mig och då blir det så.

Väldigt roligt att det bara är en dag mellan oss!

kl

Ringde MVC idag för att få träffa läkare för att ev bli sjukskriven, helst bara en annan lösning på problemet, då jag inte kan jobba med mina SD, kan ju inte plocka ur diskmaskinen ens! Det fanns en tid 27 jan?! Behöver den senast torsdag. Frågade om jag fick gå till VC men där skulle de inte ta emot mig då jag är gravid. Min BM skulle ringa mig imorgon och komma på en lösning, är inte det lite konstigt?

Efter det åkte jag till affären för jag blev sugen på blodpudding (men åt pannakakor när jag kom hem). Inne i affären fick jag SD så jag stapplade mig fram och höll lite för magen då kom en anställd fram och frågade om jag behövde hjälp med något, hon trodde hon skulle behöva förlösa mig där:D

Tror dom anser att jag och bebis mådde såpass bra ur hälsosynpunkter så det inte behövdes. Samt att det lite lät som de räknar med att jag ska gå över igen. (vilket jag själv gör).
Jag blev ju igångsatt och det tog 24 timmar innan det kom igång. Så dom ansåg det som osannolikt att jag skulle komma igång i v 30. Är glad att jag slapp iaf eftersom jag hade sonen med mej.

Bebisen rör sej så gott som varje dag/dygn. Men som idag har hela bebisen skumpat runt och sparkat så man sett utanpå hela dagen.

Igår rörde sej bebisen knappt alls. Vissa dagar då bebisen är lugn så känns det som om bebisen bara rör en hand lite mjukt. Knappt kännbart eller mer likt en fjäderkittling inne i magen. Och då om jag har tur en enda gång på hela dagen.. Det va ju så flera dagar en period. Ett tag var den väldigt nattaktiv. Men då jag oftare är vaken på nätterna pga hostan så vet jag att den inte är aktiv då heller alla gånger.
Det är just att bebisen blivit så extremt oregelbunden som dom reagerade på.

Låter helmysko. Du kanske kan be om en akuttid på förlossningen och träffa en läkare där. Jag blev sjukskriven av en läkare där när jag var in akut under förra graviditeten.

Försök undvika att handla och plocka med disk i onödan tills vidare. Ha samma glad under hela dagen osv. För att slippa onödig disk.
Det är inte bra med så mycket sammandragningar som gör så ont som du beskriver.

ja då förstår jag! Tråkigt att gå över, fast är man förberedd på det så är det nog lättare;) Som naiv förstföderska tänker jag att jag föder i v38:angel:

Ja man vill ju föda tidigare. Men sist fick jag en enorm energikick sista 4 veckorna av min graviditet. Helt underbart va det så jag tyckte inte det va så jobbigt utöver min egna rädsla över att förlora sonen i magen.

Ingen kvinna i min släkt har fött före utsatt datum. :o

Låter helmysko. Du kanske kan be om en akuttid på förlossningen och träffa en läkare där. Jag blev sjukskriven av en läkare där när jag var in akut under förra graviditeten.

Försök undvika att handla och plocka med disk i onödan tills vidare. Ha samma glad under hela dagen osv. För att slippa onödig disk.
Det är inte bra med så mycket sammandragningar som gör så ont som du beskriver.

Jag var ju på förlossningen i fredags och sjukskrev ingen där... Det sa även BM jag pratade med idag. När jag blev sjukskriven för illamendet så fick jag en akuttid dagen efter.

Meeeen när man måååååste ha blodpudding så måste man:p Nä jag ska nog undvika det, men det är så tråkigt att inte kunna göra något! känns som ajg är lat också när maken är på jobbet, som idag 11 timmar, och jag har legat i soffan hela dagen. Sen är det ju bara Gordon Ramsy (stavas hur?) på tv helatiden! samtidigt på tre kanaler idag... Men jag vill inte föda nu så jag får nog vackert ligga på rygg!

Oj, vilken dag du har haft! Bra att babisen såg ut att må bra! Men vad är det för konstig förkylning du har? Hur dålig är du? Förstår att det inte var lätt att ha med sonen:)

Det här du skrev om att du hade gått upp i vikt, vad beror det på? Alltså har du kunnat träna och gått upp än då? Eller har du haft ont båda gångerna och varit mer eller mindre stillasittande? Har du gått upp mer denna gång? Förlåt att jag frågar mycket, vill du inte svara så förstår jag. Jag undrar lite för min egen del. Förra gången så promenerad jag enbart, fick ont av att rida och tur var det för vi upptäckte att hästen vi köpt var väldigt bra på att stegra i tid och otid. Jag gick upp 17 kg då. Nu rör jag mig knappt alls, har ett stilla sittande jobb så jag undrar lite hur det blir med vikten... Jag tror att jag ligger ungefär på samma vikt som förra gången i v 23. Men jag gick upp det mesta i slutet.

Köp eller ladda ner en massa serier och kolla på! Det gjorde jag förra gången:)

Vi gick inte på någon föräldrautbildning, tror inte ens att vi erbjudna att gå någon. Men när jag läser det dom andra har skrivit så låter ju som saker vi pratade om på föräldragruppens träffar. Eller är det samma sak?

Beror väl dels på att jag är konstant hungrig. Jag blir aldrig mätt. (aldrig). Sen kan jag inte röra på mej pga att det gör ont. Jag är ute ca 40-60 minuter om dagen med sonen. Släpar runt honom på pulka mm. Men det går sakta eftersom det gör ont.
Men är noga med att försöka ge honom det han behöver oxå.
Jag har gått upp med nu än med sonen till den här veckan. Försöker lägga band på mitt ätande nu men det är jobbigt att vara hungrig.

Dom första 10 kilona jag går upp har varit på sallad, gränskar, frukt mm.. Jag har båda gångerna varit mer sugen på nyttig mat men ändå skenat i vikten i början av graviditeterna. Har varit något sockerberoende den här gången. Men det har gett med sej lite nu sen huvudväken oxå gett med sej.

Jag är inte jättedålig i min förkylning varje dag. Vissa dagar mår jag rätt bra. Men vissa så är jag sämre igen. Idag är jag sämre.
Så länge jag slipper febern är jag rätt glad. Den är ju farlig för bebisen oxå..
Hade nog mått bra av att slippa prata på en vecka men det är ju omöjligt när man har en liten kladd hemma:crazy:

Vi gick inte på någon föräldrautbildning, tror inte ens att vi erbjudna att gå någon. Men när jag läser det dom andra har skrivit så låter ju som saker vi pratade om på föräldragruppens träffar. Eller är det samma sak?

Det är nog samma sak, fast upplägget är olika på olika ställen :)

Där vi bodde när vi fick ettan så har de så många förlossningar att de lade föräldrautbildningen "centralt" (BB Stockholm) och vi var säkert 50 par som var där. Jag tror att här i stan där vi bor nu så har de mindre träffar på MVC. De har inget alls för dem som redan fått något/några barn.

Har du sonen hemma på heltid eller går han på förskola?

Stackare, det låter som att du har det tufft med allt *skickar en peppkram*

Vad jobbigt att vara hungrig jämt! För mig är det tvärt om vilket också är lite jobbigt, jag kämpar för att få i mig tillräckligt istället... Varje middag tar 1,5h för en liten barnportion, mindre än sonens *blää* Går dock upp mycket ändå, så det borde vara ok...

Det låter onekligen lite konstigt att de inte kollade tappen trots att du gick över förra gången - man borde ju rimligen riskera att föda tidigt även om man gått över tiden förra gången? Förstår dock att det var skönt att slippa när sonen var med!

Om jag fick önska så skulle jag vilja ha en bebis som sover bra i vagnen, storebror var lite sådär på det. Har fått höra flera gånger att han brås på mig, jag skrek rätt mkt som liten... Och sen när bebis blir lite större att han inte är på allt, storebror gick knappt att ha i normal möblerade rum(nu överdriver jag kanske lite).

Vår lille sov superbra i vagnen och var väldigt lugn och sansad tills han var 4 månader. Sen gick det över ;) Big time! :p Han var på precis ALLT, ÖVERALLT, all vaken tid, och tog sig överallt med blixtens hastighet. Fortfarande glad och nöjd och sov bra som tur var :)

Många säger att deras barn är aktiva, och det ligger ju i barns natur :) Jag glömmer dock aldrig när barnläkaren på BVC vid 8-månaderskollen konstaterade att har var ett "-Prima barn! Väldigt välmående men VÄLDIGT aktiv - du har väl avlastning av din man och familj??" (frågat minst sagt en aning oroligt...) Sonen var inte still en sekund kan man säga och var på precis ALLT redan då :angel:

Det finns en anledning att vi kommer att ha ca 3 år mellan våra och inte 2 som många andra om man säger så ;)

Sonen har dock alltid haft lätt att koncentrera sig, så när han leker, målar, lägger pussel etc så kan han sitta länge länge. Skönt! Och nu är det ju en helt annan sak än för ett år sedan, nu går det att resonera mycket mer med honom än vad jag och min man trodde att man kunde göra med en 2,5-åring innan vi fick barn.

IKEA som vi var på igår är fortfarande en pärs dock :angel:

Vi levde i en värld av tro på att det skulle gå att säga "nej" och kunna ha saker kvar framme under barnens uppväxt. Vi har ändrat vår tro kan man säga :angel:

Fast den som är i magen nu skall vara lugnet själv - så det så! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar