Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Skaffade hästgård för att få ha djuren hemma. Men det sprack ändå nu.. Hade min sambo haft ett normalt jobb hade saken varit annorlunda. Då hade han hjälpt mej med att få egentid och sköta djuren.
Men jag har ju aldrig egentid alls. Enbart när sonen sover och då är jag för trött för att göra något:crazy:. Och kan hur som inte rida...
Kan ju knappast rida när sonen sover ensam inne.

Det kanske är lite väl privat och denna diskussionen kanske inte passar in här... Men finns det ingen möjlighet för honom att byta jobb?

Det verkar som att du får dra hela lasset hemma med allt vad det innebär, PLUS att det är du som får lägga alla intressen åt sidan. Bara för att han har ett borta-jobb.

Jag tycker det verkar orättvist fördelat.
OM det inte är så att du är nöjd med situationen :)

Jag drar utan tvekan största lasset med att ha barn. Men vi är fullt överens om att det måste vara såhär tills jag är klar med skolan.

Jag mår inte dåligt även om jag känner mej något tom ibland när hästen inte står hemma. Skaffar vi jycke och höns sen har jag något som ger mej lite egentid. Och som jag kan dona med när barnen lagt sej om kvällarna;)

Min sambos jobb öppnar möjligheter för oss i andra avseenden. Bland annat ekonomiskt eftersom plugget inte gör någon rik direkt. Sambons chef är en pärla vilket gör saken bättre. Sambon jobbade på ett lokalt företag tidigare. Men vantrivdes och då gick det ut över hela livet. Nu trivs han och det känns enormt viktigt för mej/oss.Företaget blev sålt och flyttade till kina. Nu är det grymt svårt att få tag på bra jobb här. För både han och mej. Därav att jag utbildar om mej.
När han är hemma så är han verkligen hemma. För sonen och för mej. Och jag tycker jag får mer stöd av honom i hem och livet än (alla) jag känner som har sina partners hemma på veckorna.:)

Tycker absolut inte synd om mej själv. Vi valde att ha det såhär. Vi planerade allt grundligt redan när vi började prata om att skaffa första barnet..

Senast ändrad:

Beror på när jag kan börja högskola. Utbildningen är på tre år. Saknar bara matte B. Sen kan jag söka....

Kan tillägga att jag känner ett par som levt precis lika. Dock har dom 4 barn (han 5). Hon utan körkort har pluggat heltid och cyklat alla ungar till dagis/affären mm.
Så länge man är överens och trivs så funkar nog det mesta.

Senast ändrad:

Så länge man är överens och trivs så funkar nog det mesta.

Absolut, det är det viktigaste!

Förhållanden handlar nog mycket om uppoffrande.
Själv så flyttade bort från "min" familj till sambons hemområde där vi köpte hus. Pga det har jag 6,5 mil enkel resa till skolan och 4 mil till min familj. Det blir många mil i veckan ... :crazy: (:bow: ljudböcker) .

Däremot är vi överens om att när jag gått klart min utbildning och börjar leta gård så kommer vi kolla främst på gårdar som ligger mer åt "mitt" håll.
Ge och ta, helt enkelt :)

Edit. Själv skulle jag inte orka leva såsom ni lever.
Men som som sagt är det ERT beslut, och det viktigaste är att NI trivs med er situation ! :)

Senast ändrad:

Jag flyttade 20 mil för att bo med min sambo, men är inget jag ångrar! Har bra kontakt med hans familj vilket gör att jag inte saknar mig egen. Tycker att i många avseenden är hans familj tom bättre...
Nu i början av tiden tror jag att det kommer bli en hel del "mamma-fälla" för mig, då sambon pluggar och inte kan ta föräldraledigt. Och till sommaren så kaanske han kan vara föräldraledig, men om han får ett jobb kommer han ha mycket bättre lön än mig och då får jag ändå gå hemma...
Men om inte så kommer jag jobba och jag ska försöka jobba lite kväll och helg även om han jobbar. Sen till hösten hoppas jag på att kunna börja studera distans, även om det kanske inte blir 100%

Och jag var hos BM igår och hon trodde på att det blir fixering inom en vecka! Gud vad skönt det ska bli att få ordentligt med luft till lungorna :)

Absolut. Jag och sambo firade 11 år i oktober. Och vårt förhållande har aldrig varit bättre..

Jag har tyvärr inte mkt närstående familj på orten där jag bor (dom som är närstående är även för upptagna för att ha tid med mej).. Men sambons familj har alltid varit till hands i alla lägen. Svärmor är min klippa och min svägerska är kanon i stöd och råd. Hela deras släkt finns nära till hands. Jag ser dom som min familj och det är dom väl eftersom dom varit det i 11 år. Svägerskan har jag faktiskt kännt i 20 år.
Sen har jag mina bästa vänner här. Och det är inte fy skam det heller. Och flera av mina vänner lever just som jag. Är inte så ovanligt när man bor på landet.
Min syster kommer leva precis som jag den dag dom ska ha barn. Men hennes kille är borta mycket längre perioder i stöten.

Det som är jobbigast är just hästen. Jag har haft henne i 7,5 år. Köpte henne som ohanterad två-åring. Jag saknar hästlivet som 17. Jag har aldrig varit utan häst förut.. Men det är ju tillfälligt. Att ha barn, skola och häst är jobbigt även om man har en sambo hemma.

tar med mig denna...

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Jag saknar min familj, och alla hästkontakter jag lämnade. Är så mkt struligare nu varje gång man ska träffa veterinär eller bara träna, man tappar sugen lite bara för att det blir så omständigt och tidsödande :( .

Så bebis kan ligga så att man får mindre luft? Undrar om det var det jag upplevde i eftermiddags när jag låg och läste och fick lite svårare att andas??

Så skönt att du har dina vänner där du bor. Mina är "kvar" .
Här är det sambons släkt och vänner som bor.

Skriver under på din sista mening förutom att jag inte vet hur det är att ha barn :) . Det är jobbigt med hästar, skola/jobb, hus och pendla. Så det ska bli väldigt intressant att se hur jag/vi kommer klara av livet med en bebis, eller om det kommer sluta med att man får prioritera bort vissa saker. Lägenhet kanske :idea: . Jo men helt ärligt så sätter jag mig hellre i en lägenhet och kan behålla djuren än att göra mig av med djuren för att kunna bo kvar i huset.

Jag tycker jag har otrolig tur som har världens underbaraste man som haft hand om vår dotter när jag har velat rida. Så jag har ridit nästan som innan dottern. Nu blir det inte så mycket häst för kroppen orkar inte, dessutom är det jobbigt att släpa runt på rullstolen i stallet. Men den behövs just nu, hoppas slippa den snart. Vi skaffade häst nr två när dottern var ett år o han har vuxit in fint i familjen. Mina hästar går 3-6 ggr per vecka med god hjälp av en medryttare som rider ena hästen. Så med rätt hjälp är barn o häst inte ett problem utan skön avkoppling och utmaning. Jag har tävlat båda mina hästar på SM samma år när dottern var tre år så det går om man vill :-D

kl...
nu är jag tillbaka igen. vi flyttade ju strax innan nyår, och har inte fått igång internet i nya lyan än. en historia i sig... men jag har tillgång till internet när jag är hos mamma på besök.:p

iaf, det med hästeriet... jag har en 7 årig, 8 i maj dock, vallack, lite halvtossig häst jag har ridit in och uppfostrat själv. vi tävlar inte men jag red flera ggr i veckan, tidigare tränade vi men sista året har det ej funnits ekonomi till det. så det har varit skogsmulle-dressyr. håller på att lära mig mer inom AR.
nu har jag inte ridit på en månad, fån inte längre av mamma och sambo "ifall det skulle hända något". jag förstår dem givetvis, men samtidigt så plågas jag av det för jag saknar det så mkt!! hoppas på att förlossningen går prima så jag kan komma tillbaka i sadeln snabbt.;)
jag har inga planer på att lägga ner hästeriet, det är en alldeles för stor del i mitt liv, min dröm är att jobba 100% med det. så att lägga ner finns inte i min värld. jag kan dock gå med på att ta det lite lugnare nu första tiden efter förlossningen, men sedan gärna komma tillbaka fullt ut.
jag har dock en sambo som ver hur mkt hästar betyder för mig, så han är med på att han nog kommer få hjälpa mig en del. vilket han nog gladerligen gör då jag har lyckats "smitta" honom och även han går i "köpa häst i framtiden när ekonomin tillåter" tankar. och tycker det är riktigt kul att snacka häst och rida ibland.;)
förutom hästen har jag 4 råttor och 2 katter. djur är mycket viktigt för mig, skulle inte klara mig utan dem!

ang det att byta barnmorska... jag har också bytt, den nya är hur trevlig som helst! och jag ångrar det inte.:)

i övrigt så går allt bra för mig, jag har dock stött på jack-problemet. jag kan inte längre ha min vanliga vinterjacka! eller kan och kan, men den är vääldigt tight. så jag har fått låna min fasters vårjacka, den passar. bebis i magen sparkar som fanken, främst kvällar och gärna en vals mitt på dagen eller morgonen. nätterna får jag vara ifred för det mesta tack och lov. men det jobbiga är att lillen har en förkärlek för att kicka på mina revben på högersidan, det är så jag vid flera tillfällen varit säker på att de har gått av!:o dubbelkollar ibland så jag inte fått blåmärken typ. vissa dagar är det så mkt så jag är helt öm och har svårt att andas. liten elaking.:( ^^

jag var på koll på mvc idag, blev förvånad över att mina värden faktiskt börjar se bra ut! i normala fall har jag blodtryck på ca 90/60- 95/60, dvs väldigt lågt. har nog aldrig legat över 100 vad jag vet. nu gör jag det dock, ligger strax under 110! och järnbrist har jag "alltid" haft med, men nu har jag börjat få ordning på det med, låg på 90-något innan och ligger nu på 112, man ska helst ligga 120 sa barnmorskan. det roliga är det att jag känner att jag mår bättre i kroppen! jag har inte lika lätt att få migrän och huvudvärk (blodtrycket...?) och jag är piggare, och känner mig fräschare i kroppen lixom. så jag hoppas att det stannar även efter förlossningen och allt.;)

nu skrev jag rätt mkt visst!;)

*kl*

Idag är det dags för mitt v.25 besök hos barnmorskan, har inte träffat henne sen i v.12 så det kan ju vara kul att ses nu :D Var och lämnade blodprover förra veckan och hoppas att allt ser bra ut enligt dom åtminstone, allt känns ju bra.
Är det detta besöket dom kommer börja lyssna på bebisens hjärta och sånt? Kanske är olika mellan olika mvc.
I övrigt trivs jag fortfarande enormt bra som gravid, gillar sparkarna och buffarna, gillar att se magen växa och ser fram emot livet som mamma. Hoppas det fortsätter kännas så.
Har dock börjat få lite komplex eller vad man ska säga, tycker inte om sex alls nästan, tycker inte själv att jag är så attraktiv med bristningarna som redan dykt upp och magen som bara växer och bröst som redan börjat läcka lite smått då och då. Men sambon insisterar på att han tycker precis lika mycket om mig som innan jag blev gravid, och det gör han säkert men ja, hormonerna ni vet :mad:
Kämpa på i era graviditeter :)

kl

Angående hästeriet. Jag har 3 hästar just nu, en tävlinghäst gick 1,40 i sommras och honom har jag fortsatt rida hela hösten och nu efter julen. Är i v. 34 så jag vet inte hur länge jag kan rida men så länge det känns bra så fortsätter jag. Tycker mig känna hästen så väl (uppfödd av mig) så att jag vet när jag ska longera honom och när det är lämpligt att rida. Hoppningen har jag tillfälligtvis överlåtit till ett proffs.
Den andra hästen har varit skadad en tid och en av stalltjejerna hjälper mig att sätta igång henne så att hon kan säljas.
Den tredje är en precis inriden unghäst och hon får helt enkelt vila tills jag kan rida igen efter förlossningen. Jag kommer tävla och rida som innan men kanske överlåta de stora tävlingarna åt proffset.

I övrigt var jag hos BM igår. Lillen har lagt sig med huvudet neråt, inte ruckbar men inte helt fixerad än. SF måttet var normalt. Däremot hade mitt Hb sjunkit från 132 till 114 trots järntabletter varannan dag. Nu måste jag öka på dem igen. Lite förhöjt socker också,så detta måste vi ta nya prover på igen.
Fick också med mig en blankett som vi skulle svara på tills nästa gång som handlade om själva förlossningen... Känns så himla overkligt:o.

// Qbaby

KL

Nu fick jag lite panik över det här med gravpeng och försäkringskassan. Skickade mina papper idag, lite i senaste laget men än då. 60 dagar innan blir 16 feb men om det tar 30 dagar att handlägga så hinns det ju inte med innan, får jag inte gravpeng går jag inte hem förrän mitten av mars tänkte jag då jag inte vill ta för mycket på föräldradagarna. Men hur tänker de att man ska göra? jobbet kan behöver ju veta om jag försvinner i feb eller mars? om jag nu jobbar alls igen vill säga då sd inte är bra. Ni som har barn innan har ni haft gravpeng och hur gjorde ni då? eller är det bara jag som är väldigt sent ute?

Sen hur gör man med pappan? hur anmäler man hans sgi? han ska ta ut en dag i veckan utöver de 10 han kommer ta vid "start" så vi får mer tid tillsammans i början. Vi kommer spara de där man får ta tillsammans till jul.

Just nu fattar jag inget känner jag. Har mailat FK.

Iövrigt kallar jag mig numera för jättegravid då jag råkade spy upp en del av maten(åt inte mer än vad jag brukar) härom dagen då den tydligen inte fick plats:eek: Bebis blir stoooor!

Mitt hästliv ligger nere just nu:(

Har delat häst med min mamma sen jag var femton, började med att köpa en New Forest hingst, sen har vi haft ett par hästar genom åren. 2008 fick vi ta bort våran fina häst, val-96 Chess-Iran. Världens snällaste häst! Veckan innan eller efter tog vi även bort NF hingsten pga ålder:(

Sen åkte vi hela Sverige runt och letade häst och hittade en typ en mil från mim mammas hus! Det blev en val - 01 Highlight-Landprinz1. Jag hann rida typ fyra gånger innan den dåvarande graviditeten satte stopp. Efter förlossningen kom jag aldrig riktigt igång eftersom vi hade köpt en riktig problemhäst. Mycket skadad i hagen, hälta till och från, stegrade och betedde sig riktigt skumt vissa dagar. Efter mååånga besök på diverse kliniker, massörer och kiropraktorer så gick det inte längre, han blev utdömd och obducerad.

Så nu letar vi häst igen, sitter just nu på jobbet och väntar att min mor ska ringa och berätta om hästen vi vill ha gick igenom ua på kliniken där dom är nu...

Min önskan är att i framtiden kunna rida ett par dagar i veckan, träna lite dressyr och kanske tävla lite.

Jag har börjat få svårt att somna. Är jättetrött på kvällarna men när jag väl lägger mig i sängen så tar det jätte lång tid innan jag äntligen somnar.

I natt vaknade jag flera gånger och hade svårt att somna om för att sambon snarkade så och för att jag var täppt i näsan. Sen kom sonen över till våran säng och då fick jag typ ingen plats i sängen, han ska alltid ligga jättenära mig spelar ingen roll om man flyttar honom. Vid femtiden kom jag på att jag hade mer nässpray i jackfickan där nere, då gick det lite lättare att somna.

Hoppas att det inte kommer vara så här resten av tiden då kommer det bli jobbigt på jobbet, speciellt när jag jobbar natt...

Bli avundsjuk på er som har kommit längre i graviditeten, skulle gärna vara i v 34 istället för 24. Någon som vill byta?

Hur mkt hinner/orkar du med dina unghästar? Har du/ni egen gård? Har du ngn hjälp?

Jag har dem uppstallade, just nu på en liten lösdrift och from 1 feb på box, men med helpension, så jag har massor av hjälp på så sätt. Det var ett aktivt val då jag blev sjuk på slutet av förra graviditeten och sedan hade en väldigt tuff tid efter förlossningen, så det känns bra att ha ordnat det såhär denna gång :)

Vi köpte villa i somras, och tittade då på ett flertal hästgårdar men hittade inget vi gillade, så det blev en kompromiss med uppstallade hästar. Just nu är jag väldigt glad för det... men någongång om sisådär 10 år så ska vi har våran gård ;)

Jag har turen att ha min familj nära, där samtliga är hästkunniga/intresserade, så jag får mycket hjälp på så sätt vid behov. Makens intresse för hästar ligger på nivån "100% uppbackning av mitt intresse", men inget eget intresse i dem. Så han hjälper mig med enklare göromål som att släpa fodersäckar och annat, själva hästarna hjälper andra till med nu när jag bara har unghästar. Mitt gamla avelssto kunde även maken ta, för henne kunde man ha lett bak och fram om man så ville ;) Hade det dock blivit den där hästgården i somras så var han beredd att lära sig det som krävdes för den dagliga skötseln, så i så fall hade han fått ta det mesta ansvaret för hästarna nu runt förlossningen.

Jag är hos hästarna 4-7 dagar i veckan beroende på min status just nu (annars 6-7 dagar/v), ibland med sonen med, oftast inte eftersom jag som sagt bara har unghästar nu. Fördelen med dem är ju att de inte kräver alls samma tid som äldre ridhästar, även om de har en "aktivitetsdag" (gäller främst -10:an, -11:an gör inte många knop ännu) :) Ska jag bara borsta och kolla läget - ja då är jag hemma på 1h igen men ändå fått ett "andningshål", underbart!

Just nu blir det inte mycket mer gjort än just ovanstående, jag börjar helt enkelt känna mig lite för osmidig och då vill jag inte riskera något. Men jag ser fram emot att börja mer "ordentligt" med lite tömkörning, mer löshoppning och annat av -10:an efter förlossningen!

*knappar mig själv igen*

Just nu har jag det lite kämpigt...

Jag åkte upp till spec MVC för fortsatt koll igår onsdag men istället för att åka tillbaka och jobba sedan som var planen så blev jag inlagd :(

Levervärdena är inte katastrofhöga (ca 10ggr högre än normalt, men det är ändå inte jättedåligt), så för dem skulle det räcka med täta kontroller, men då jag är rejält öm över levern så ville de ha mig kvar för att se så att det inte utvecklar sig till något de kallar "Fatty liver of Pregnancy" eller HELLP syndrome. Dock är risken liten så jag håller tummarna stenhårt för att det "bara" utvecklar sig till Hepatos ännu en gång (helt klart illa nog) eller ännu bättre "graviditetsklåda med viss leverpåverkan".

Igår hade värdena stigit lite till men inte idag så nu är förhoppningen att få åka hem imorgon. De tar en dag i taget.

Jag saknar min familj så jag håller på att gå sönder... men har i a f fått hit min dator så jag kan pyssla lite med den.

åh stackare! hoppas det blir bättre eller om det kan bli det, är inte så insatt...

Du får en bamsekram av mig iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar