Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Lite tillägg t d jag skrev innan:
Har inte haft några direkta symptom på grav. alls, förutom nu då magen börjat växa litegrann bara o jag de senaste par veckorna börjat känna lite fosterrörelser. Är redan rund så d ser lite ut som att jag ätit nåt julbord för mkt. :P Men visst börjar man bli lite rundare om magen på ett jämnare sätt. Även om jag redan är mullig ser man rundningen mer nu. Har hört att fostret ligger rätt djupt på mig. När jag ligger på rygg ser man en liten bula bara. Har inte känt av nåt i brösten, inget illamående (mer än en lite suspekt kort magsjuka ett par dar innan +), inga cravings heller direkt. Inte ens nu när jag har vetat om d ett tag, hunnit låta d sjunka in lite o tänker tillbaka tycker jag att jag märkt nåt. :S Väldigt märkligt. Var på RUL nyligen o fick då veta att jag har moderkakan i framkant o att allt ser bra, normalt ut. Alla provresultat har varit bra. Härligt!

Hej, välkommen och grattis:). Känns som du är glad åt din graviditet även om den kom som den kom som en överaskning. Skönt ändå att du tagit det så. Kul att vi börjar bli så många blivande föräldrar här.

Vet en person som insåg i v 30 att hon var gravid och hade då slutat i högstadiet veckan innan:crazy:... Man ska vara glad att man inte var med om något dylikt..

Hej, o tack detsamma! :) Ja absolut, jag är jätteglad för detta trots omständigheterna o att d inte var planerat. Men vi planerar o kontrollerar ändå så mkt i livet så detta var en trevlig överraskning o känner att jag har bra förutsättningar för detta ändå, bra levnadsförhållanden o ett bra nätverk runt omkring. När jag berättat för folk om detta verkar det som om många känner nån som upptäckt sin grav. sent.

Ja jag tror inte alls det är ovanligt. Det är okej när man är vuxen (kan dra exempel där oxå), men som tonåring lixom:crazy:.. Inte ens börjat gymnasiet... Vilken suprise...

Och sant. Vi fösöker kontrollera allt i livet. Och det går inte alltid. Man får ta vissa saker som de kommer. Jag har planerat båda mina barn noga. Men har aldrig varit rädd för att råka bli på smällen eftersom jag och sambon alltid varit överens att "händer det så händer det".:)

Ja precis, lite annat när man är vuxen. Jag är glad att d trots allt funkar/passar så bra i mitt liv nu ändå. Absolut inget fel alls med att planera :) , men kul när d ibland händer oväntade stora saker som kan bli hur bra som helst även om de förändrar hela livet. Ett orosmoment är isf min jobbsituation. Har 75% o provanställning. Lite OB-tillägg gör att lönen ändå är förhållandevis ok. Kan vara precis på håret att jag hinner få tillsv. innan jag går på mammaledighet. :P Det kan vara kul att tänka så som ni gör, att händer d så händer d. :) Jag förstår att d lätt blir så att man planerar i dagens samhälle, när man ändå har den möjligheten. Vi alla har nog en vision lr en tro om hur livet ska bli. :) Sen hinner d ändras med tiden många ggr.

Hur stora magar har ni fått? Jag är i 24+3 i dag och nu ser det ut som att jag svalt en fotboll! Mitt midjemått har ökat med 18 centimeter och jag känner mig jättestor. Sedan förstår jag inte heller vart hullet om rumpa och lår kommer i från, men man får väl se det som extra vaddering nu när skidorna snart kan få komma fram. jag börjar känna mig stor nu, har väl gått upp kanske 5 kg men det känns som att jag blivit betydligt större, Jag var ganska vältränad när jag blev gravid och hade sedan svårt att träna i början, då orkade jag ingenting, sedan blev det en lång förkylning och som grädde på moset började mina blödningar och jag ville inte göra annat än långa promenader då, så mina muskler är nu utbytta mot en större och fladdrigare massa som jag känner mig obekväm i.

Nu i veckan är jag inne i en längta efter förbjudna saker vecka, jag skulle vilja ha ett stort glas gott amaronevin, en hel ostbricka och en snus (trots att det är flera år sedan jag slutade så toklängtar jag efter snus just nu:confused:)

Ja du... JAG känner mig stor om magen. Har inte mätt magen från början, så jag har tyvärr inget att utgå från.

Men däremot tror jag att jag också fått mer hull på rumpan. Vart hullet kommer ifrån trots den lilla viktuppgången vetesjutton :p

Hur stora magar har ni fått? Jag är i 24+3 i dag och nu ser det ut som att jag svalt en fotboll! Mitt midjemått har ökat med 18 centimeter och jag känner mig jättestor.

Ja du... Själv tycker jag att jag är rund som en boll, men det varierar också väldigt beroende på dag och tid på dagen. 20+1 idag :) tror kanske jag har gått upp 7-8 kg, låg nog i underkant av min vikt när vi började. Hade gått upp typ 4-5 kg redan vid inskrivningen v 10 ;)
Fasar verkligen för att bli tjock :( tycker, som jag sagt tidigare också, inte att det är det minsta mysigt att vara gravid. Mår iaf helt strålande bra så när som känningar av bäckenlederna på vä sida. Så jämfört m alla er stackare som mår illa och kräks en massa så har jag väl en lätt resa :)
Väntar nu med spänning på att Knyttet ska börja ge sig till känna. På alla undersökningar säger de att det är full fart, men jag känner inget än.

KL

En liten update från mig :laugh:

Jag är nog en av de irriterande människorna som svävar på rosa moln under graviditeten... :angel: Jag är mer stabil i humöret än jag någonsin varit, tar motgångar mycket bättre och är väldigt glad ungefär hela tiden. Detta trots att jag haft en komplicerad graviditet med svår hyperemesis, oro pga missbildning av navelsträngen, och smärtsamma UVI varannan vecka.

På tisdag ska jag på extra UL eftersom det bara är en artär i navelsträngen (det ska vara två), de ska kolla så att bebisen växer som den skall och hur flödet ser ut.
Magen växer i alla fall, SF-måttet är 23 cm vilket gör att jag ser väldigt stor ut eftersom jag normalt är så liten (163 cm lång och petite).

Ska försöka fixa nån bild på kulan sen. Är nog rätt stor för att vara i v 24+3. Fast med liten livmoder enligt kurvan:p.

Har gått upp ca 20 kg vilket är mer än jag gjorde med sonen till den här veckan. Känns som att jag inte bryr mej allt för mycket. Jag tar sorgen när bebis är ute och kämpar med alla kilon då ist. Eftersom jag säkerligen kommer gå upp minst det dubbla så kan jag inte gräva ner mej redan nu och sörja min forna figur. Jag är ju normalt en smal och vältränad person. Vilket säkert är till min fördel dagen då jag ska bli av med alla kilon. Jag klarar av att gå ner allt även om det tar tid.

Jag mår faktiskt bättre nu än jag gjort tidigare. Foglossningen känner jag knappt av. Har knappt några sammandragningar längre och dom få som jag har gör inte ont. Jag har inte alls samma problem med ryggen *peppar peppar* som jag hade med sonen. Huvudvärken sitter i men är inte lika intensiv. Det här kan jag leva med.
Är oxå på bättringsvägen efter den hemska förkylning jag haft. Är fortfarande dunderförkyld men inte alls lika dålig som förra veckan. Jag orkar sköta mitt barn om dagarna nu iaf.

Så jag är faktiskt väldigt glad just nu, känner mej pigg och mår bra:laugh:

Inget irriterande med att någon dansar på rosa moln. Bara skönt att höra att det inte är ett lidande för alla.
Är själv nästan i det stadiet nu med rosa moln. :D

jag håller också med! skönt att veta att man kan tycka att det är roligt och spännande! Finns ju lite hopp inför nästa graviditet då;)

Inget irriterande med att någon dansar på rosa moln. Bara skönt att höra att det inte är ett lidande för alla.

Även jag håller med!

Tråden är ju till för att vi ska kunna dela med oss, av både bra och jobbiga sidor av en graviditet!

kl
Jag är lite fundersam över hur kroppen fungerar... igår lunch/em kunde jag inte packa hösäckar utan att gråta av smärta...
Vilade några timmar, tog mig samman och åkte sen på dressyrträning. Inga som helst problem, visst jag orkar inte lika mycket och får ta det lite lugnare, men inte ont! Det jobbigaste med hela passet var att ta sig av hästen och bära sadeln...

Idag gravid-vattengympa och även det gick riktigt bra, inte ont någonstans.

Funderar över om vissa rörelser helt enkelt inte fungerar, främst böja - vrida - bära, i ridning håller man sig väldigt upprätt och "stabil", samma sak med gympan, man håller koll på varenda rörelse man gör.

Ska man försöka göra ett träningspass av varenda moment i hemmet kanske, för att försöka undvika foglossningssmärtorna? :idea:

Ursäkta om det blev svamligt. Är sjukt trött efter två intensiva dagar :) , jag hoppas någon orkar förstå mina funderingar...

Tack så mkt! :) Det enda jag känner av min grav. är små buffar inifrån ibland sen några veckor tillbaka. O visst har magen vuxit litegrann. Men är ju redan mullig så d är mer som att d extra fluffet blivit lite mer markerat nu d senaste bara. :P Det är i stort sett det enda jag märkt av min grav. under hela tiden. Därför jag upptäckte den så sent. :P

Gör inget som inte känns bra i kroppen. Lägg ner sånt som ger dej problem eller be om hjälp. Man ska vara rädd om sej och lillpyret i magen. ;)

Absolut, jag ÄR rädd om mig själv och bebis. Har respekt för att kroppen inte är som den brukar. Har en bekant som fick foglossning och sen haft problem resten av sitt liv :( , och det har jag i åtanke titt som tätt för att inte vara fröken fuktig och göra något som kommer innebära problem resten av livet.

Jag bär inget över 2-3 kg överhuvudtaget längre. Mindre höpåsar på 3-4 kg släpas på marken (tack gode gud för all snö!), större säckar bär sambo. Fyller vattenbaljan med 1-2 liter i taget haha (snart ska även det problemet lösas).
Hemma bärs det inget överhuvudtaget :D .
Ett problem är skolan, att kånka litteraturen, bara lagboken väger mer än två kilo :devil: . Jag försöker att bara ta med de viktigaste böckerna eller be någon bära, men jäklar så krångligt allt blir.

Men jag tycker att det är intressant att jag klarar ett intensivt dressyrpass på 60 min jättebra men fem minuters höpackande inte går alls. Ska se över min packningsteknik imorrn, men blir det inte bättre får sambo ta över den sysslan också.

Har ni andra några rörelser som fungerar mer eller mindre bra? :)

Senast ändrad:

Jag kånkar på 12 kilo varje dag:o. Fast har man barn så har man.. Han behöver ju fortfarande vara liten. Sen när jag väntade sonen bar jag mycket vatten till hästarna. Men hade mer problem i början även då som nu.

Jag har bara en rörelse gör ont. Och det är när jag halkar och benen åker isär. När man spänner sej för att hålla ihop och inte gå ner i spagat. Jag skriker varje gång rätt ut och det svartnar nästan:crazy:. Men det går över fort iaf och jag kan oftast fortsätta som vanligt.
Jävligare när foglossningen va som värst för då gjorde det ont längre..

Men i övrigt så rör jag mej inte så mycket som jag vill. Finns lixom ingen tid över på dagarna och när sonen sover kan jag knappst ge mej av någonstans...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 058
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund