Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Kl

Jag måste bara gnälla av mig lite känner jag.
Jag har känt mig jättelåg senaste veckan. Vet inte om det har att göra med sjukskrivningen, eller något annat...
Jag känner mig tjock (men inte på något mysigt gravid-sätt), jag känner mig osmidig, och har ont överallt..
Dessutom börjar jag få lite panik över hela barngrejen.. :(

enjoyar dig... ;)
Ont överallt jag med, rygg, framsida/nederdel mage/ljumskar. Sen ont i vaden efter ett rejält krampanfall i den inatt :mad: . Skulle ha varit iväg och tränat med hästen i fm men eftersom det var isbana hela vägen dit vågade jag inte eftersom jag är totalt handikappad ifall det skulle hända något...

Börjar känna mig stor även om jag innerst inne vet att jag inte är det. Samtidigt så är matlusten fortfarande inte som den ska, och när jag väl äter så får jag inte i mig så stora portioner. Kutar allt som oftast på toa flera ggr per natt och den där djupsömnen kommer alltför sällan.

Nej, det här med graviditet var inte något som min kropp var särskilt bra anpassad för . Har alltid sagt att jag vill ha tre barn... jag har börjat ändra mig om man säger så :p

Förresten. Någon som såg uppdrag granskning i veckan? Handlade om förlossning och bristningar. Hua , det var vanligare än jag trodde att brista ända bak :eek: . Så, jag som inte varit särskilt orolig över förlossningen har nu börjar oroa mig

Såg bara delar av programmet. Har en kompis som sprack hela vägen, hon hade en jobbig förlossning över lag. Ut kom en liten bebis, man tror ju att det ska vara jätteklumpar som ska komma ut. Jag sprack inte men dom fick klippa en bit. Det låter jättehemskt när man säger att dom klippte men just då var det inte så farligt, det gjorde ont men det gjorde ju det andra också...

Delvis KL

Har köpt ett par jättesköna mammabyxor från BOOB, ett par gravidtreggings. Helt underbara, lite dyrare än HM men det var det värt.

Längtar till lucia när vi ska på RUL, hoppas allt är bra och att vi får se kön. Den här gången har jag ingen känsla alls vad det kan vara. Med sonen "visste" jag att det var en pojke. Ni som inte har kollat kön vad tror ni att ni bär på?

Fast hur vanligt är det egentligen att man spricker så väldigt? Vanligare än det borde. Men det är väl ändå inte vanligt. Har endast en enda bekant som sprack så väldigt. Jag sprack en del. Men inte alls onormalt mkt och jag tyckte inte det gjode ont. Jag minns att jag tänkte "där sprack jag".. Men det gjorde inte det minsta ont med tanke på att det redan gjorde ont att föda barn.
Då fick jag större problem med att sys. Bedövningen dom gav mej hjälpte inte och så sydde praktikanten fel så dom fick sprätta upp och göra om:eek:. Då först kom mitt annars vanliga humör upp till ytan. Hade faktiskt trallat och lallat igenom hela 24 timmar med förverkar och krystverkar....
Så jag personligen har mer oro för att bli sydd än att ha verkar/föda/spricka mm.

Määän ska tillägga lite nu så ingen får panik om det är en praktikant som ska vara med på förlossningen.
Jag hade i övrigt jätterara praktikanter. Den första va lite osäker men jag va nog hennes dröm att få hjälpa för jag uppmuntrade henne och såg till att hon vågade få mitt vatten att gå osv. Men hon fanns nära till hands precis hela tiden och gjorde allt för att hjälpa mej medans dom ordinarie va så som dom är. Lite mer "ännu en förlossning".
Båda mina praktikanter gjorde allt för att göra rätt och få mej att må bra. Så jag hoppas att jag får en praktikant igen. När dom inte va där kunde jag få vänta i evigheter på att någon "kikade till mej" eller kom på när jag ringde.. När praktikanterna va där han jag inte mer än trycka på knappen förän dom va inne hos mej:laugh:

Med reservation för att jag minns fel... men ca 3 % av sveriges kvinnor spricker ända bak har jag för mig att de sa, det blir ca 3000st/år!

Är inte heller vidare orolig för just värkar/föda/spricka, men att spricka ända bak och därmed riskerar att få problem med toalettbestyr resten av livet är jag livrädd för!

Senast ändrad:

meh sluta skriv såna mardrömsscenarior :o Jag blir ju livrädd haha. Nej då, hörni, om så många klarar att föda barn varje år, varför skulle inte vi? :) Ta bekymren när dom kommer, om dom kommer.

Sen lite om mig själv då.
Har ju som sagt mått oförskämt bra, förutom en liten men ändå jobbig detalj, har haft halsbrännan from hell på eftermiddagarna, och det är nog jobbigt för mig som bara jämför med mig själv. Men så i lördags, så drack jag inte något kaffe och fick ingen halsbränna. Testade igår att dricka en kopp, och halsbrännan kom som ett brev på posten. Så nu blir det helt kaffefritt för mig. Ingen uppoffring direkt för att slippa halsbrännan men iaf. :laugh:
Har givetvis hållt mig inom gränsen förut med, på tre koppar som det står på livsmedelsverket.

Idag ska vi på vårat andra RUL, sist va ju bebis tio dagar yngre än beräknat så dom ville ha tillbaka oss i vecka 18 för att allt dom kollar på organ och sånt ska stämma. Den var alltså lite för liten sist. Och jag är något nervös, även fast barnmorskan intygade att hon inte hittade något fel på det hon såg sist och att det hon såg såg jättebra ut. Så jag får väl bara vara glad över att få se min bebis idag igen istället. Men nervös är jag allt iaf :crazy:

Men nervös är jag allt iaf :crazy:
Det är man väl alltid?! ;) Jag är iaf det.

KL
Tillbaka på jobbet sen i fredags så andra dagen på 50% idag. Lider av att tvingas upp av klockan, men när jag väl kommit iväg funkade det, iaf i fredags. Kollegerna hade köpt välkommentillbaka-presenter och ställt på mitt bord så jag kände mig himla välkommen :o

I helgen gick flyttlasset till Örebro med i princip hela vårt bohag. Växlade mellan att skruva och packa och störtgråta på golvet för att allt bara försvann :cry: Kom hem sent på kvällen till ett ekande och utkylt hus... bara en liten soffa, ett litet bord och en 1.05 säng kvar nu. Möbler för en 1a som ngn sa, fast kruxet är att de liksom står och skramlar i hörnen på vårt radhus...
Anyways, i slutänden blir det nog bra iaf.

Kram på er! :banana:

näe tänk dom få procent/promille som vinner storvinster på lotto till exempel, vi (eller ajg vet ju inte med er) är ju inte en av dom få, så varför ska vi vara med bland dom här ynka procenten haha :D

Hihi, trodde oxå att det var så med citykorgen, men det är inte svårt att ta loss den , sedan finns det 2 handtag att bära den i, med mjukliften blir det mer som en påse eftersom den är mjuk, hade nog valt en hårdlift istället. Kan inte heller så mkt, men har pratat med mina vänner och varit o tittat i butik på barnvagnar. Så det var så jag bestämde mig.:)

varit på mitt rul nu, och det gick jättebra :) så nu är jag lugn och har världens huvudvärk istället ;)

meh sluta skriv såna mardrömsscenarior :o Jag blir ju livrädd haha.

Jag måste ju få ventilera mig :D ;)
Jag tror det är bra att veta riskerna, men samtidigt måste jag försöka att inte oroa mig för mkt. Det går i vågor tillsammans med mitt mående märker jag, igår hade jag en skitdag och var livrädd för sprickningar. Idag mår jag riktigt bra och funderar inte alls lika mycket över det.

Ang halsbränna. Härligt att du har hittat boven! Själv tror jag att något av ketchup/senap/smörgåsgurka sätter igång min halsbränna. Nu dissar jag allt sådant, samt mina goda mandariner ( :( ) och har mycket mindre halsbränna!

Efter alla mina depp-inägg måste jag ju berätta att idag har det varit mysigt att vara gravid trots de här jäkla foglossningsproblemen. Min nya BM är jättebra, vi ligger på samma nivå och som ni skrivit tdigare i tråden har jag inget att oroa mig över vikten :banana: .
Vi lyssnade på bebis hjärta, fick leta leta lite eftersom h*n härjade runt och dansade omkring i magen, h*n gav dessutom BM ett par smällar mot handen :love: . Alla värden var fina och det där mag-måttet låg strax ÖVER normal-kurvan . Det blev jag lite förvånad över eftersom jag inte har så stor bebismage ännu, eller har jag missförstått något igen kanske... :p

Fick komplimanger för lilla magen på föreläsningen och efteråt ville läraren prata om när han fick barn :D

I skrivande stund sparkar bebis och för en gångs skull är jag lyckligt gravid (om än inte på några rosa moln, haha).

näe tänk dom få procent/promille som vinner storvinster på lotto till exempel, vi (eller ajg vet ju inte med er) är ju inte en av dom få, så varför ska vi vara med bland dom här ynka procenten haha :D

Får hoppas att jag fortsätter hålla mig till de 97% som slipper både lottovinster och hemska förlossningsproblem! :D

Alla värden var fina och det där mag-måttet låg strax ÖVER normal-kurvan . Det blev jag lite förvånad över eftersom jag inte har så stor bebismage ännu, eller har jag missförstått något igen kanske... :p

Ha ha. Min mage låg under det normala och vissa blir chockad när jag säger att jag har bf i mars. Dom tror det är max 1-2 månader kvar:p..

Dom mäter livmodern och inte magen så att säga. Den kanske ligger längre in på dej och den hänger ut mer på mej. Man är så olika. Och även om man har en stor mage så betyder det inte att bebis är stor vilket många tror..

Det är riktigt fränt att vi är så olika på just de punkterna, helst när vi har samma bf-datum!

Jag gissar också på att min livmoder ligger långt in, det tog lååång tid innan magen syntes något överhuvudtaget.

Hade varit kul att se bilder från olika kvinnor i samma graviditetsstadium/vecka vars livmodrar (öh, stavning!?) ligger på olika sätt i magen.
Någon som sitter inne på någon sådan bok eller hemsida?

*kl

Måste bara berätta om min lätt förvirrade sambo:crazy:.
Eftersom han jobbar borta så missar han det mesta. Som besöken på mvc. Så jag kom på att man kan ju spela in hjärtljuden och skicka dem till honom så han får vara lite delaktig.
Fick in superfina ljud som jag skickade iväg och skrev puss puss på pappsen :).
Nog för att det va över två år sen vi hörde liknande ljud sist men han trodde jag hade spelat in min egen helt obefintliga röst och skickat till honom. Att jag ville att han skulle höra hur sjuk jag var eller nåt:rofl:
Som om han inte redan visste det efter att ha spenderat en vecka med mej....

Hej alla! Jag är beräknad till den 9/4, Annandag Påsk. :) Ska bli spännande att se vad haren kmr med för ett spännande ägg till våren.. Jag har faktiskt bara vetat om min grav. i några veckor! Så d har varit en rätt omtumlande tid sen dess. Av flera skäl hade jag ingen aning om hur d låg till förrän jag till slut gjorde ett test för ett tag sen o efter d ett UL för att tidsbestämma d några dagar senare. Då fick jag t min stora chock veta att jag redan gått halva tiden, alltså ca 20 veckor! :o Men jag är jätteglad för detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 056
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobbet startar i morgon
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Pusseltråden