Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Uppdaterar med mitt datum

Skogstroll - 13 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
Derivata - 23 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-25 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Diana - 5 maj
Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
missmuppify - 9 maj
esprit - början av maj

Det blev en lång kväll/natt på akuten igår, men allt är bra med bebis iaf. Jag blöder dock fortfarande litegrann och är numera sjukskriven och beordrad vila.

Vad skönt att allt är bra!

Den längsta blödningen jag hade satt i 4 dagar men var ganska utfasad sista dagen.

Hm, tror att mina hormoner har tickat i gång ordentligt nu.

I veckan såg jag ett tv-program från mina hemtrakter, jag grät i 50 minuter, bara för att det var så fint hemma :crazy:

Sedan har jag börjat att baka, i tisdags åkte jag hem från jobbet vid 14 för att jag kände mig så vansinnigt sugen på att baka bullar (bra med flex) :crazy: Jag har verkligen aldrig bakat bullar eller varit särskilt intresserad av det tidigare.

Nu har jag just tagit ut en mjukpepparkaka ur ugnen och i morgon blir det pepparkakor och moccarutor, undra varför jag kommer att gå upp i vikt denna graviditet?:angel:

Skogstroll - 13 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul

Nikki o Fabian - 1 maj
Diana - 5 maj
Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
missmuppify - 9 maj
esprit - början av maj

Fick flytta fram fyra dag efter UL i går...

Jag inbillar mig att det är bra att flyttas framåt, känns som om man inte kommer gå över tiden lika mycket då:angel:

KL

Jag har gnällt mycket här i tråden om hus hemskt livet är som gravid, men igår kväll hade jag nog min första positiva upplevelse. vi var hos vänner på middag och de har en flicka på 18 mån. Jag satt och tittade på när min man lekte med henne och tänkte vilken fin pappa han kommer bli, det var första gången jag tittade ner på min mage och kännde detta blir nog bra ändå!:)

Nu verkar vi vara några här buketråden som inte svävar runt i lycka, men ni andra som gör det får inte sluta skriva här för det ! Det är roligt att få läsa och ta del av hur olika människor uppfattar och upplever sin graviditet! :)

Jag är nog en av dem som har det "enkelt"...*peppar peppar*

Jag mår på det stora hela väldigt bra, och lider med er som inte gör det :(. Hoppas att ni kan finna mer och mer glädje i det hela!
Som tur är så är ju inte graviditeten slutmålet, och även om spädbarn inte alltid heller är en dans på rosor alla gånger, så är det väldigt annorlunda mot graviditeten i alla fall.

Jag trivs med att vara gravid - känner "varken eller" gällande skimmer (i ett rosa läge befinner jag mig nog aldrig tror jag ;) )eller aversion - och det känns skönt. Förstår att det känns tufft för de som inte känner sig tillfreds med situationen och tycker det är toppen att det finns en möjlighet att ventilera här inne! Det är ju det som är poängen, att stötta alla oavsett känslor! :)

Jag tycker det är mysigt att prata med bebisen där inne och känner samma stora tacksamhet gentemot det lilla pyret som jag gjorde förra gången, gällande att få mig att leva mer i "realtid" än framtid, vilket annars gärna är ett litet problem i mitt liv. Nu stannar jag upp många gånger varje dag, när bebisen lever rövare, och gläds åt hans utveckling istället för att alltid vara på väg någon annanstans i tanken. Jag blir mindre stressad som gravid, helt klart :)

Förra gången gick vi (jag och mannen syftar jag på nu) in med helt öppna sinnen inför detta med barn, och försökte ha noll och inga förväntningar på hur det skulle bli utan vara öppna för "alla" scenarior. Det, i kombination med ett tämligen "enkelt" barn, tror vi hjälpte oss igenom första tiden med bebisen med en känsla av att "är det inte värre än så här?"

Denna gång har vi förberett oss för alla scenarior som INTE hände med ettan, dvs kolik, amningsstrul etc så vi inte tror att det skall gå lika enkelt denna gång :D

Det som för närvarande är orosmomentet i min graviditet är att ev. få graviditetshepatos igen (ca 60-70% risk då jag hade sk. "svår" förra gången) samt förlossningen (som var komplicerad och svår förra gången), men där har jag träffat överläkaren på det sjukhus jag skall föda på och hade ett bra samtal gällande ev. snitt kontra att köra på vaginalt igen, och har blivit remitterad till Aurora-samtal. Känns skönt!!

Gällande foglossningen som jag tidigare hade en del problem med så har den blivit otroligt mycket bättre som genom ett smärre mirakel! Min BM sa att så kunde vara fallet med lite tur om man fick den runt v. 20 som jag, och det verkar peppar peppar stämma! Nu är det bara lite halsbränna som tynger men betydligt värre hade det kunnat vara alltså ;)

V. 25+0 idag, och dags för första "rutinbesöket" hos BM!

Kl:

Jag har absolut själva glädjeruset. Jag älskar att ha en bebis i magen.. Men hatar att vara gravid om ni nu förstår vad jag menar:crazy:. Att bebis är där den är är helt magiskt:love:. Men jag har svårt för själva graviditeten med allt om kommer till. Kanske för att jag snart gått upp 20 kg, har svår foglossning ryggont osv osv. Men varje gång bebisen rör sej pirrar det i hela mej och jag mååår så bra i flera sekunder:D

*kl*

ska åka och rida för sista gången under denna graviditeten nu, främst för att min supersnälla foderhäst ska åka till ny ägare imorgon och det är bara honom jag känner mig tillräckligt säker för att rida på :) Men det gör faktiskt inet så mycket, så länge jag får känna hästlukt och mysa med hästarna då och då så är jag fullt nöjd :love:

Mår fortfarande bra, är enbart utrustad med en envis jäkla förkylning idag men det som inte dödar, det härdar :D

Mitt problem är ju att jag inte ens tycker om bebis i magen:cry: när den rör sig, eller det jag tror kan vara rörelser, tycker jag att det är äckligt! Men jag ska jobba på att bli positiv till honom innan han kommer ut;)

Det viktiga är att man har kontakt nu och efter fl med barnmorskor. Oftast försvinner liknande känslor efter att bebis kommer. Men gör dom inte det så finns det hjälp att få. Skammen är inte att be om hjälp utan att inte be om det. Skammen är inte att känna så som du gör utan att inte våga prata om det. Sen kanske man inte ska prata med varje människa man möter utan med utvalda nära eller barnmorskorna. Funkar inte den första får man be om en annan. Tyvärr är det för många som inte förstår:(

Jag har en vän som kände exakt som du. Hon ogillade hela grejen när hon väntade sin första. Ogillade varje rörelse och tyckte något inkräktade på hennes kropp.
Hon har idag 5 barn.;):D

Det är verkligen en skam att känna som jag gör, enligt mig. Men jag har bra människor runt om mig och jag är en sådan person som kan prata om hur jag mår. Min BM är jättebra och psykologen jag har börjat träffa lika så, även om jag undrade om hon var hög för hon satt och blundade hela samtalet:D

Jag är inte så rädd för att känna som jag gör nu, men tänk om det är kvar när han kommer ut? Jag är övertygad om att det kommer vända nu när jag bara mår illa ibland och huvudvärken bara kommer på em. Lättare att vara glad när man inte mår skit helatiden;)

Det är verkligen mysig att läsa att om de där kännslorna jag inte har. Du skriver så fint om rörelserna i magen:love:

Vad skönt att du får hjälp ang förlossning, har för mig jag läst en tråd om din första och att den inte riktigt gick som tänkt. Hoppas samtalet hjälper och att du kan få föda på det sätt som blir bäst för dig och bebis!

hahaha jag tror nog jag nöjer mig med max 2 oavsett:p

Ja inte vill jag ha fler heller. Sa 3 förr men det bir nog 2 ungar här hemma. Det är för svårt att vara gravid och mamma så mycket ensam som jag är. Vem vet vart sambo jobbar om 5 år men då tar vi det då. För senare än så är nog vår åldergräns nådd för sambon. Han vill inte ha barn efter en viss ålder och jag vill ha en pappa till mina barn som orkar...:)

KL

Har vi avverkat ämnet vagn i tråden? Jag vill få med mig min man och provköra lite, men svaret är jämt vi tar det en annan dag! Jag har varit med min mamma och fina systrar och kört lite, men vagnen ska passa mig och maken inte mig och mamma;) Nu är jag och maken lika långa så det är inget problem iaf.

Jag har tittat på en Teutonia Mistral S. Var emot små hjul då vi bor på "landet", vägen har asfalt men är en bil red och går som lisebergsbanan... Men de hjulen var inte så små och vad lätt det var att köra!

Jag har egentligen ett krav oh det är att jag ska kunna klicka på babyskyddet på vagnen.

Vad har ni köpt/tittat på? och hur tänker ni?

Köpte en bilig vagn till sonen som jag kommer använda igen. Mitt krav som bor på landet va att den vägde lite, hade fast hjul, pumpbara hjul. Vagnen håller en unge till. Men sen tackar den för sej. Och jag har använt den en hel del så det är okej :)

Det är verkligen mysig att läsa att om de där kännslorna jag inte har. Du skriver så fint om rörelserna i magen:love:

Vad skönt att du får hjälp ang förlossning, har för mig jag läst en tråd om din första och att den inte riktigt gick som tänkt. Hoppas samtalet hjälper och att du kan få föda på det sätt som blir bäst för dig och bebis!

Tack! Vad glad jag blir att det mottags på rätt sätt, det jag skrev, för jag hoppas verkligen att ni som inte delar känslorna nu, åtminstone skall få göra det senare. Om inte förr så när bebis kommer, och att det då skall få kännas att graviditeten trots allt var "överkomlig", i efterhand. Oavsett om man vill ha fler eller ej :)

Här är det nog stopp efter denna tror jag, för att det helt enkelt känns så i magen när jag tänker på våra liv som helhet men ork i synnerhet, vi vill verkligen känna att vi orkar med allt i livet i den utsträckning vi finner viktigt, och då självklart barnen med prio nr 1, och lyckas kombinera det med våra yrkesliv ("tyvärr" har vi rätt krävande jobb båda två) utan att springa rätt in i den berömda väggen, men vem vet? Maken säger som han alltid sagt - vi kan väl ta en i taget så får vi se ;) , och det har ju fungerat hittills :p

Tack snälla för uppmuntrande ord gällande min förlossning! :bow: Det verkar som att överläkaren missade att få iväg remissen dock, så min BM skickade en ny igår, så får vi se hur snabbt jag kan få tid. Det lär nog bli fler än ett besök skulle jag tro och det vore skönt att ha kommit fram till ett beslut i god tid. Veckorna springer ju fullkomligt iväg... och nu kommer ju julen mitt upp i allt också :).

Vi har en Teutonia Lambda med mjuklift som vi köpte när sonen var liten som vi förmodligen behåller ett tag till. Den är att jämföra med Teutonia Fun ungefär, men bättre för längre personer (mannen min är 1,95). Den var vi jättenöjda med på det stora hela när det begav sig, men nu ångrar jag lite att vi trots allt inte köpte en 3-hjuling... och då Teutonia Spirit S3 eftersom det var ett krav för oss med vändbar sits.

Mannen ville ha den men jag tyckte det kändes läskigt med "bara" 3 hjul.

Nu har vi en BabyJogger City Mini till sonen, som vi alla älskar. Liten, lätt och otroligt smidig att hantera, men så är det ju en sulky och ingen kombivagn primärt, utan då är det den större BabyJogger City Elite som gäller, men den är enbart framåtvänd.

Fördelar med Teutonian var/är att den känns otroligt genuin, rullar lätt, stabil men ändå lättkörd och flexibel. Nackdelen är att den, likt alla kombivagnar, är tämligen otymplig hopfälld, men det är liksom ett allmänt tillstånd för barnvagnar med vändbar sits känns det som. Vi valde den trots allt delvis på att den var en av få som gick ner i skuffen på den bil vi hade då (Saab 9-3 sedan). Nu har vi en 9-5 kombi så platsen är ett mindre problem nu.

Just nu är mitt huvudbry om/hur/vilken typ av syskonvagn som kan tänkas passa oss. Vi kommer att behöva vagn till stora killen över nästa sommar också, så gissningsvis kommer det vara bra med en syskonvagn i ca ett halvår. Men VAD ska man köpa... det lutar just nu åt en beg. Urban Jungle, för bebis kommer lagom att ha växt ur liggdelen när sonen förmodligen inte längre vill åka vagn, så vi kan ha bebis vänd emot oss i Lambdan, med ståbräda till sonen, men vem vet...:cool:

Svårt!!

Jag har f.ö en kompis med en Mistral S, hon är på det stora hela nöjd, men upplever att hon inte direkt haft nytta av den vändbara styret, och då tycker hon att poängen med den föll lite.

Vi har en emmaljunga city cross och är väldigt nöjda med den. Har den till ettan och kommer ha den till nästa. Perfekt att ha i stallet och på skogsvägarna. Dock är den lite tung att lyfta i och ur bilen. När ettan blev större och kunde gå köpte vi en begagnad teutonia fun (tror jag den heter) som vi har i bilen. Liten och smidig med svängbara hjul fram, perfekt när vi är ute och handlar. Tycker dock inte den är lika bra att köra ute. Men ska man gå på t ex ikea eller liknade är det skönt att ha en vagn. Den är liten och lätt men jag skulle inte vilja vara utan min EL. Vi har dock inte haft någon liggdel till Teutonian utan bara sittdelen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 056
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar