Sv: Vårföräldrar 2012?
Nu verkar vi vara några här buketråden som inte svävar runt i lycka, men ni andra som gör det får inte sluta skriva här för det ! Det är roligt att få läsa och ta del av hur olika människor uppfattar och upplever sin graviditet!
Jag är nog en av dem som har det "enkelt"...*peppar peppar*
Jag mår på det stora hela väldigt bra, och lider med er som inte gör det
. Hoppas att ni kan finna mer och mer glädje i det hela!
Som tur är så är ju inte graviditeten slutmålet, och även om spädbarn inte alltid heller är en dans på rosor alla gånger, så är det väldigt annorlunda mot graviditeten i alla fall.
Jag trivs med att vara gravid - känner "varken eller" gällande skimmer (i ett rosa läge befinner jag mig nog aldrig tror jag
)eller aversion - och det känns skönt. Förstår att det känns tufft för de som inte känner sig tillfreds med situationen och tycker det är toppen att det finns en möjlighet att ventilera här inne! Det är ju det som är poängen, att stötta alla oavsett känslor!
Jag tycker det är mysigt att prata med bebisen där inne och känner samma stora tacksamhet gentemot det lilla pyret som jag gjorde förra gången, gällande att få mig att leva mer i "realtid" än framtid, vilket annars gärna är ett litet problem i mitt liv. Nu stannar jag upp många gånger varje dag, när bebisen lever rövare, och gläds åt hans utveckling istället för att alltid vara på väg någon annanstans i tanken. Jag blir mindre stressad som gravid, helt klart
Förra gången gick vi (jag och mannen syftar jag på nu) in med helt öppna sinnen inför detta med barn, och försökte ha noll och inga förväntningar på hur det skulle bli utan vara öppna för "alla" scenarior. Det, i kombination med ett tämligen "enkelt" barn, tror vi hjälpte oss igenom första tiden med bebisen med en känsla av att "är det inte värre än så här?"
Denna gång har vi förberett oss för alla scenarior som INTE hände med ettan, dvs kolik, amningsstrul etc så vi inte tror att det skall gå lika enkelt denna gång
Det som för närvarande är orosmomentet i min graviditet är att ev. få graviditetshepatos igen (ca 60-70% risk då jag hade sk. "svår" förra gången) samt förlossningen (som var komplicerad och svår förra gången), men där har jag träffat överläkaren på det sjukhus jag skall föda på och hade ett bra samtal gällande ev. snitt kontra att köra på vaginalt igen, och har blivit remitterad till Aurora-samtal. Känns skönt!!
Gällande foglossningen som jag tidigare hade en del problem med så har den blivit otroligt mycket bättre som genom ett smärre mirakel! Min BM sa att så kunde vara fallet med lite tur om man fick den runt v. 20 som jag, och det verkar peppar peppar stämma! Nu är det bara lite halsbränna som tynger men betydligt värre hade det kunnat vara alltså
V. 25+0 idag, och dags för första "rutinbesöket" hos BM!