Min mening var inte att hugga. Jag bara kände att det blev så himla mycket ifrågasättande och jag ser inte riktigt att jag ska behöva försvara eller förklara varför jag tycker det uttrycket är det mest bekväma. Jag svarade
@TinyWiny från början i frågan om hur olika människor ser på äktenskap och fattade helt ärligt inte att det skulle bli så mycket av diskussion och ifrågasättande utan att hon helt enkelt mest önskade sig olika synpunkter.
Jag har btw funderat på detta med benämningar och efter att ha vägt orden och dess betydelse så tycker jag att man, fru och partner för mig är oladdade och motsvarar han, hon och hen. För mig är nog det mest naturliga att att någon som är gift med en man benämner honom som sin man, någon som är gift med en kvinna nämner sin fru och om jag själv frågar någon som jag inte vet vilket kön partnern har säger jag ”din partner” (och sväljer att jag tycker det låter som businesspartner eftersom jag också tycker att det i den situationen är ett bra ord).
Det här är så jag, som ogift sambo men som absolut kan tänka mig att gifta mig även om det inte känns livsviktigt, tänker. Att andra tycker och tänker annorlunda har jag fullaste respekt för.