Kan inte det vara åldersrelaterat, till viss del då? Yngre personer har väl troligtvis sett mindre av den maktobalansen i äktenskap och får därför inte såna associationer i samma utsträckning, även om man är medveten om att det har funnits (och även finns på vissa håll)?
Jag vet inte, men personligen ser jag ju liksom ingen praktisk skillnad i ett samboförhållande eller äktenskap (om man bortser från det juridiska) och därför har jag väl också svårt att koppla ihop att det automatiskt skulle bli en maktobalans för att man går från sambos till gifta, om det är begripligt?
Jag är alltså helt med på att det inte är nån som hävdar att det är vad som händer, utan att det är historia och symbolik, men om man är uppväxt med en annan, mer positiv, symbolik kring äktenskap så är det antagligen svårare att se den negativa?
Sen har det ju förändrats i fler bemärkelser, kvinnan är inte fast med mannen hur svinigt han än beter sig, hon har fria valet kvar och kan i regel klara sig utmärkt även som frånskild osv... Så ja, jag tror att synsättet har förändrats, till stor del på ålder. Medan ”de äldsta” fortfarande ser det som att en ung kvinna måste skaffa sig en karl att gifta sig med, så ser ”de yngsta” det som något oviktigt men en stark kärlekshandling på något sätt, när de träffat DEN DÄR personen.
Som sagt, lite fritt spånande, så kan säkert vara ute och cykla helt.