Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många foderrådgivare är (husdjurs)agronomer. Varierar nog lite mellan arbetsgivare på hur mycket krav på sälj det är.@Ramona Kanske skulle du trivas som rådgivare för något?
Typ som foderrådgivare men inom vad som helst?
Hur man får jobb inom sånt vet jag dock inte.
Angående webbshop: Vad är du bra på? Vad har du kunskap om?Ja, det är ju det som är frågan? Vad vill jag egentligen?
Jag har haft en dröm om att ha en nattklubb, men den industrin är så rutten med kriminalitet och bekyddarverksamhet så det är jag inte intresserad av. Jag hade kunnat tänka mig att ha en webbshop, men jag vet inte vad jag ska sälja.
Ja, det låter rimligt. Det kanske inte framgick, men jag menade inte just att hon skulle bli foderrådgivare utan att det finns andra former av rådgivare med andra utbildningskrav.Många foderrådgivare är (husdjurs)agronomer. Varierar nog lite mellan arbetsgivare på hur mycket krav på sälj det är.
Redan sju år!Jag har haft ett gäng olika jobb i flera olika branscher genom livet. Denna arbetsplatsen har jag varit på i 7 år nu lite drygt, och det är det jobbet jag haft längst. Jag har heller ingen röd tråd genom arbetslivet och det stökar väl till det lite i mitt cv kanske.
Låter som att du skulle trivas som egenföretagare, eller iallafall ha något vid sidan som är ditt och som du byggt själv så att säga.Ja, det är ju det som är frågan? Vad vill jag egentligen?
Jag har haft en dröm om att ha en nattklubb, men den industrin är så rutten med kriminalitet och bekyddarverksamhet så det är jag inte intresserad av. Jag hade kunnat tänka mig att ha en webbshop, men jag vet inte vad jag ska sälja.
Industrijobb, skift?
De brukar betala ganska bra pga skift, vet inte vad som finns inom vettigt pendlingsavstånd från dig.
Ja, det tror jag med. Jag trivdes ju väldigt bra när jag jobbade med hästarna hemma. Men nu när jag är 46 år gammal är det för slitigt att rida 8-10 st hästar om dagen plus ta hand om kunder mm. Och på det viset är jag driven, men frågan är väl mer vad jag ska göra och det är här det fallerar för mig. Degen måste ju in också.Låter som att du skulle trivas som egenföretagare, eller iallafall ha något vid sidan som är ditt och som du byggt själv så att säga.
Mitt första yrke var ett resultat av att jag ville förändra världen.Vilka frågor ställer man sig själv? Hur kommer man fram till vad man vill? De flesta jag känner hamnade där de är pga ett bananskal eller omständigheter de inte själva riktigt har valt och sen har det bara flutit på.
Kanske måste du börja i den änden: hur mycket deg måste in? Jag försöker medvetet att hålla nere mina kostnader för att kunna, om jag vill, säga upp mig och istället arbeta när jag vill som timanställd. Kräver dock en ordentlig buffert att kunna falla tillbaka på, men det kanske är ett alternativ för dig också?Ja, det tror jag med. Jag trivdes ju väldigt bra när jag jobbade med hästarna hemma. Men nu när jag är 46 år gammal är det för slitigt att rida 8-10 st hästar om dagen plus ta hand om kunder mm. Och på det viset är jag driven, men frågan är väl mer vad jag ska göra och det är här det fallerar för mig. Degen måste ju in också.
Det är ett mycket bra förhållningssätt.Kanske måste du börja i den änden: hur mycket deg måste in? Jag försöker medvetet att hålla nere mina kostnader för att kunna, om jag vill, säga upp mig och istället arbeta när jag vill som timanställd. Kräver dock en ordentlig buffert att kunna falla tillbaka på, men det kanske är ett alternativ för dig också?
Precis därför ska jag nu börja plugga en industriutbildning. Kvalitetstekniker inom batteritillverkning, det borde ge en lön jag kan ha en häst på och göra så att jag slipper tänka på jobbet när jag är hemma.Jag föreslår också industri. I allmänhet bra lön och förmåner samt att du tar inte med jobbet hem. När du hängt av dig arbetskläderna är det klart.
Precis därför ska jag nu börja plugga en industriutbildning. Kvalitetstekniker inom batteritillverkning, det borde ge en lön jag kan ha en häst på och göra så att jag slipper tänka på jobbet när jag är hemma.
Jag ångrar att jag inte sökte jobb på industrin under universitetsåren utan harvade på på ICA. Lönen och förmånerna (via facket men även vi som inte var medlemmar täcktes av vissa delar) var enastående. Jag fick ut ca 25' i månaden som helt okvalificerad, jobbade 8 timmar per dag (vi hade inte raster) samt att fackets försäkring tog alla medicin/tandläkar/läkarkvitton utöver högkostnadsskyddet! Lägg sedan till skiftgång, dvs ledigheten var fyra eller fem dagar i sträck, inte två.
Edit: En anledning till att jag inte gjorde det var att det var ett "manligt" yrke. Så fel jag hade! Jag hade kvinnliga kollegor som var andra och tredje generationen kvinna där.
Ha också jobb som konversationsämne, rätt vad det är så är det någon som känner någon som.
Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara behöver någon typ av förändring, men jag känner att jag vill göra någonting annat i mitt liv än att jobba där jag gör. Nu står arbetsplatsen inför rätt stora förändringar också och jag känner tydligt att jag inte vill vara med på den förändringen. Så vad vill jag göra då?
Jag har alltid avundats människor som i ung ålder vetat vad de ska göra med sina liv. Jag är 46 år gammal och vet fortfarande inte. Har inget driv över huvud taget att göra karriär, jag vill helst inte jobba alls. Men visst, ska jag jobba vill jag ju samtidigt tjäna tillräckligt med pengar och ha ett roligt och givande jobb. Jag har gjort mängder med tester på vad jag passar som etc, men ja, det är ju inget jag klockrent känner att jag vill kämpa till mig.
Vilka frågor ställer man sig själv? Hur kommer man fram till vad man vill? De flesta jag känner hamnade där de är pga ett bananskal eller omständigheter de inte själva riktigt har valt och sen har det bara flutit på.