Hur vet man ens vad man ska göra med sitt liv?

Själv anlitade jag en karriärcoach privat några gånger när jag kände att jag kört fast och inte visste vad jag ville. Vi kartlade min utbildning och erfarenhet och kompetens jag skaffat mig genom olika arbeten. Sen pratade vi min personlighet och kartlade vad mina drivkrafter är. Till sist så tittade vi på arbetsmarknaden och möjliga vägar vidare.

Hon hade också en del kontakter och satte mig i kontakt med några möjliga arbetsgivare. Gick till henne tre gånger det hjälpte mig verkligen att få ordning på vad jag ville och mina möjligheter. Så det är mitt tips till dig.
Åh undra om inte mitt fack har sånt..? Men jag aldrig riktigt fattat vad det innebär innan :o
 
Vill du resa i jobbet? Jobba fysiskt mer psykiskt?
Finns endel resande jobb jag skulle kunna tänka mig (men har hund)
Telekom är ett tekniskt yrke med bra framtid. Finns lite olika där men här vet jag iaf att de söker installatörer (som klättrar i mast)
Servicetekniker som reser och servar olika maskiner.
Båda är jobb som erbjuder utbildning.

Det är svårt. Antar du kollat blocket jobb?
En kan ju stå i butik o sälja något en har intresse för?
 
Åh undra om inte mitt fack har sånt..? Men jag aldrig riktigt fattat vad det innebär innan :o


Jag testade det som facket erbjöd först. Men jag tycker inte det gav så mycket då det bara var ett tillfälle, en timme. Jag ville ha mer hjälp än så och någon som kunde hjälpa mig att genomlysa hela min erfarenhet och kompetens bredare och grundligare än man hinner på en timme.
 
Jag kanske är gammeldags - men använd LinkedIn! Uppdatera din profil, var aktiv. Många organisationer kör fortfarande hårt på LinkedIn

(Sociala medier är bra på två sätt - dels att göra sig själv synlig, men inte minst för att man får fundera på var vill jag vara synlig = vilken sfär vill jag verka i? vilka inlägg gillar jag?

Ibland leder algoritmen en vidare. Mina sociala medier har snappat upp att jag gillar dinosaurier (men vem gör inte det?), vulkaner och konst trots att jag mest använder dem för att koordinera hundaktiviteter och jag får faktiskt tips på aktörer att följa, evenemang och jobb som jag inte blir helt upprörd över att se i flödet.
 
Så vad ville du bli när du var liten?
Inte ens som liten hade jag en dröm om att jobba. 😇🤣 Jag har alltid avundats människor som haft ett kall och jobbat för att nå sina mål. Jag har alltid jobbat!! Aldrig varit arbetslös. Är 46 år gammal och började jobba extra som 13-åring på en plantskola med att paketera blommor.

Jag vill vara fri och ledig. Rida på dagtid, luncha med mina vänner, fika med grannen, resa utan att ha koll på semesterdagar etc. Jag vill bli pensionär.
 
Jag vill vara fri och ledig. Rida på dagtid, luncha med mina vänner, fika med grannen, resa utan att ha koll på semesterdagar etc. Jag vill bli pensionär.
Det som kan fungera då är ju att ge sig in i finansvärlden.
Men det är samtidigt riskabelt.

Jag har fått ihop en tillvaro där just sådant är möjligt.
Uthyrning av bostäder och drift av min gård ger en grund som låter mig vara ledig om jag vill.
Det är ju inte utan arbete, men arbetet går ofta att styra över så att det inte krockar i tid med annat som jag vill göra.
Även om det ibland blir både mycket och intensivt så är det i alla fall fritt.
Om man kombinerar det med något som går att göra på timme eller per projekt när det blir tråkigt eller skralt i kassan så kan man leva ganska så gott.
Jag körde buss, mest på somrarna som semestervikarie.
Vill man i stället jobba på vintern så är snöröjning ett annat alternativ.
 
Jag har fått ihop en tillvaro där just sådant är möjligt.
Uthyrning av bostäder och drift av min gård ger en grund som låter mig vara ledig om jag vill.
Fast det där kräver ju en hel investering innan det blir så lönsamt att man kan sluta jobba. Den ekonomiska situationen har jag inte att jag kan göra de investeringarna.
 
Fast det där kräver ju en hel investering innan det blir så lönsamt att man kan sluta jobba. Den ekonomiska situationen har jag inte att jag kan göra de investeringarna.
Ja det har det ju gjort.
Och en hel del uppoffringar för att i stället investera.

Men jag tänkte nog mer på kombinationen egen låda av något slag som kan utföras på valfri tid från valfri plats kombinerat med något lönearbete som kan utföras på timme så att man inte sitter fast.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 181
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 165
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp