Varför vill/ville du gifta dig?

TinyWiny

Trådstartare
Vad är det som är så speciellt med att gifta sig/vara gift om vi bortser från juridiken mot att vara sambo? Ärlig fråga som jag vill ha ärliga svar på för jag förstår verkligen inte skillnaden.
Alla gör självklart som de vill, alla väljer självklart hur de vill ha det i sina liv men jag är så förundrad över att giftermål fortfarande verkar vara en så stor grej för endel så nu vill jag veta, vad är grejen?

Jag gifte mig mest för att min pappa ville det.
Personligen kunde det kvitta, kunde likagärna haft festen utan själva vigseln.
Men för honom var det en stor sak, han var sjuk och jag ville att han skulle få uppleva det.
Min exman är väldigt mycket för giftermål och hade pratat om det sen vi träffades.

Har väldigt svårt att se att jag kommer gifta mig igen.

Vad är det som är så speciellt med att gifta sig/vara gift om vi bortser från juridiken mot att vara sambo? Ärlig fråga som jag vill ha ärliga svar på för jag förstår verkligen inte skillnaden.
Alla gör självklart som de vill, alla väljer självklart hur de vill ha det i sina liv men jag är så förundrad över att giftermål fortfarande verkar vara en så stor grej för endel så nu vill jag veta, vad är grejen?
Har ingen aning. Var sambo i ett par decennier och nöjd så.

För mig är det större att vara gift än att vara sambo, vilket jag varit i alla seriösa förhållanden i vuxen ålder då det är mer praktiskt tycker jag än att vara särbo. Gifter mig gör jag dock förhoppningsvis bara en gång i livet. :)

För mig är det större att vara gift än att vara sambo, vilket jag varit i alla seriösa förhållanden i vuxen ålder då det är mer praktiskt tycker jag än att vara särbo. Gifter mig gör jag dock förhoppningsvis bara en gång i livet. :)
Större? På vilket sätt är det större? Det är det här jag inte fattar, folk pratar om seriösare och större och grejer men vad menar de? Har de varit oseriösa i de samboförhållande de haft som ogifta? De som gifter sig flera gånger då? Vad är grejen då?

Min ena syster o hennes man gifte sig innan han skulle till Afghanistan. Mest pga barnen deras. De kombinerade dop med bröllop (där bröllopet var hemligt).

Min ena syster o hennes man gifte sig innan han skulle till Afghanistan. Mest pga barnen deras. De kombinerade dop med bröllop (där bröllopet var hemligt).
Det kan jag också förstå för då spelar juridiken in. Men vad är grejen annars? Alltså, jag förgås snart av nyfikenhet här :p

Vi ville mest åt den juridiska delen eftersom vi köpt hus tillsammans och en dag troligen ska ha barn, kändes enklast så istället för att skriva något kontrakt för vem som ska ärva. Vi gifte oss borgerligt, det tog två minuter - lagom! Ingen fest eller så efter, vi satte bara på oss fina kläder och tog kort. Tycker det känns fint att ha ett bröllopsfoto och ring. Blir glad att se min man i sin ring, han är så fin i den. Det har aldrig innan känts viktigt för mig att gifta mig men nu när jag är gift så tycker jag det känns finare än jag trodde det skulle göra. :)

Jag har aldrig varit i närheten av gift. Förre sambon tjatade men jag höll enträget emot.

För mig skulle det vara större, jag kan förstå det. Det är så explicit, det är ett statement utåt att den här relationen tror jag verkligen att jag vill stanna i. Och visst, det är väl inte svårare att skiljas än att flytta isär, men min känsla för egen del är att giftermål är mer riktat för att det ska synas för alla.

Delvis för det juridiska skyddet men också för att jag ser det som en fin symbolik för vår relation. Det senare skälet har jag aldrig brytt mig om tidigare utan det är först med nuvarande partner som jag plötsligt fått en ganska stark önskan om att gifta mig just för kärlekssymboliken.
Jag vet ju mycket väl att giftemålet egentligen inte säger något alls om relationen så det är rätt ologiskt egentligen.

(Med symboliken menar jag liksom internt inför varandra, inte att jag känner behov av att visa det utåt för andra)

Jag förstår inte heller varför man vill gifta sig. För min del var det främst juridiskt, min man var då militär som eventuellt skulle på utlandstjänstgöring. Kändes smidigt att vara gift om det skulle hända något.

Jag skulle kunna tänka mig att gifta mig för att byta efternamn! :D
Mina föräldrar var sambo och jag har mammas efternamn som hon i sin tur behöll efter ett tidigare äktenskap så det har noll koppling till mig.
Jag vet naturligtvis att jag kan byta ändå men det ids jag inte och inte är jag gift heller. ;)

Utöver det juridiska så gifte mig med min man för att jag tycker att det är gulligt att vara gift :)! Mer/djupare anledning än så ser jag inte att det behövs.

Borgerligt giftermål i trädgården med närmsta familj och vänner och alla våra hundar, och sen en liten fest i trädgården för desamma. Brudutstyrsel: Rosa klänning och rosa converseskor.

Blev ett perfekt och roligt bröllop och fest.

Jag ville gifta mig för det för mig är ett större löfte än att vara sambo. Jag är kanske lite traditionell (trots att jag är ateist och vi gifte oss borgerligt) men anser att gifta mig vill jag bara göra en gång i livet och det ska vara för alltid. För mig betyder det mycket att kunna kalla honom för min man istället för min pojkvän/sambo. Sen skär sig den traditionella sidan av mig med en betydligt mindre traditionell sida där jag tror att man kan älska mer än en person utan att kärleken för den ena förminskas eller betyder mindre. Som sagt, det finns två delar i mig som inte riktigt passar ihop.

Jag gifte mig för att jag så väldigt gärna ville. Kände det liksom i hela mig att jag så himla gärna ville vara gift med min man.

Jag fattar att det är en irrationell och tramsig grej egentligen (om man bortser från det juridiska) men nån gång får man väl vara tramsig och kär och irrationell också.

Liknande trådar

Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
1 079
Senast: Raderad medlem 149793
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 405
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 340
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka