Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Så du menar att du tror att det egentligen är nyttigt för ett stort djur som en häst att bo på en yta om ca. 10 kvadratmeter. Med ditt resonemang så borde de ju kunna stå i boxen dygnet runt.

En stor anledning till att hästar vill in är att de vet att det finns mat i boxen. Jag har en känsla att många som ser hästar stå och vänta på att få gå in tror att det handlar om att hästen tycker det är obekvämt ute, när det bara handlar om att de vill ha mat och vet att det finns godsaker i boxen.

Våra hästar vill gå in även om de har foder i hagen

Min är precis INTE det du beskriver, min går inte ens in i vindskyddet när det är skitväder men däremot när solen skiner. MIn vill UT så fort det börjar mörkna utanför hans fönster om han är inne och äter kraften. Vila gör han ofta på förmiddagen bl.a i sin trygga flock. Insekter bekymrar honom inte då vi har en bra blåsig hage och ett bra eksemtäcke som skyddar mot det mesta.

Men då är väl min ett undantag då eller?? Skulle inte tro det.

Det är lite svårt att jämföra sig med en häst.

Vi har tre som går på lösdrift och det är dessutom ponny som borde vara extremt tåliga (två gotlandsruss och en shettis) men de står faktiskt inne största delen av dagen

Liksom de hästar jag ser på vägen när jag kör som också går på lösdrift, där är den stora mängden hästar inne när det är dåligt väder

Vad betalar du för arrendet? *nyfiken*

Har inte jättestora vinterdagar och rätt så platta. Men några är grusade som förra ägaren gjort och jag tror det ska funka bra. Nu har det varit så mkt snö så vet inte om det blir lerigt, får se till våren.

5 hektar hagar ingår i hyran av själva stallet, sen betalar jag 25000 kr/år för ytterligare 12 hektar. Vill ha ännu mer:D, men har inte råd och det räcker ändå gott och väl till 10 pållar:)

Hej!

Min förra pålla gick ALDRIG in i sin lösdrift, ever! Hon hatade att vara inne. När man gick från stall till bete blev hela hästen piggare, gladare och mer arbetsvillig. Och på hösten blev det tvärt om- häst blev trött, sur och grinig. På lösdrift var hon alltid sitt pigga glada jag.

Nuvarande pålla är lite mer av en prinsessa, i en lösdrift med bra utsikt står hon gärna inne vid regn, snö och många insekter. I en sämre lösdrift är hon hellre ute. Hon står ofta vid grinden och vill in- men det beror nog mest på maten än nåt annat, det var ju flera ååååår (läs max 4 timmar) sen hon fick mat senast.. Jag märkte ingen skillnad på hennes ork när hon gick på lösdrift, ej heller på bete, men nu är hon uppstallad pga hovar som inte verkar tåla dygnet om ute.

/Lavinia

Problemet med Skåne är att det i princip alltid blåser och där jag bor är det platt och inte någon skog att tala om.

Fast om det alltid är så i Skåne, varför ser inte folk till att det finns vindskydd och liknande. Plantera en tät häck med snabbväxande energiskog eller något annat. Det känns lite hjälplöst att bara skylla på vädret och inte anstränga sig att göra något åt det.

Att det nästan regnar hela vintern och håller sig runt någon minus till någon plusgrad gör ju saken inte speciellt trevlig när det gäller hästar och hagar. Vi har grusat men det sjunker bara undan och så som det är nu så är det tom vatten på de väldränerade åkrarna runtomkring. Vi har lermark vilket det inte är överallt här. Bara någon mil från mig så är det sandmark.

Om man nu vet att det är så, varför anlägga hagar på direkt olämpliga platser eller ha alldeles för små hagar. Personligen anser jag det vara djurplågeri att ha hästar som dagligen långa perioder vadar omkring i lerfält. Ok, om det händer någon gång vid extrem väderlek, men om det upprepas varje år så är det inte ok.

Ja alla hästar är olika och därför är det så svårt att säga att det ena är bättre än det andra.

Vi har ju avlat fram en tamhäst

Och det är ju klart att när det gäller beteströtta hästar så är det ju helt vilken typ av ridning och tävling man utför. Det är klart att vid normal ridning skall det ju inte påverka men när vi pratar hårdare träning så brukar det påverka

Det med hovar är ju rätt intressant eftersom man faktiskt upptäckt att unghästar uppfödda enbart på mjukt underlag har mer problem med strålben än hästar uppfödda på "box"

Hästen är ett stäppdjur där hoven mår bäst att att jobbas på lite hårdare underlag

Våra hästar vill gå in även om de har foder i hagen

Nu vet jag ju inte om du har det så, men det är väldigt vanligt att det finns kraftfoder och annat godis i boxen som inte funkar bra att lägga ut i hagen. Så då är det väl inte konstigt att hästarna vill in.

Fast om det alltid är så i Skåne, varför ser inte folk till att det finns vindskydd och liknande. Plantera en tät häck med snabbväxande energiskog eller något annat. Det känns lite hjälplöst att bara skylla på vädret och inte anstränga sig att göra något åt det.

För det mesta så är det arrenderad mark och på dessa kan man inte gör hur som helst.

Vi får inte bygga vindskydd av markägaren. Däremot så har vi lite skydd i form av träd. Dock så blåser det inte från samma hålla så det är inte alltid fullgott

Om man nu vet att det är så, varför anlägga hagar på direkt olämpliga platser eller ha alldeles för små hagar. Personligen anser jag det vara djurplågeri att ha hästar som dagligen långa perioder vadar omkring i lerfält. Ok, om det händer någon gång vid extrem väderlek, men om det upprepas varje år så är det inte ok.

Tja det beror väl på att alla kan inte bestämma var man skall bo i landet. Och jag tycker nog att det är extrem väderlek just nu (förutom idag) här nere

Och så länge någon häst inte tar skada av att vara lite kortare tid i hagen under en begränsad tid på året än vad du och vissa andra tycker så anser jag faktiskt inte att det spelar så stor roll eller är i närheten av djurplågeri!

Nu vet jag ju inte om du har det så, men det är väldigt vanligt att det finns kraftfoder och annat godis i boxen som inte funkar bra att lägga ut i hagen. Så då är det väl inte konstigt att hästarna vill in.

Så har vi det inte. De får kraftfoder endast två gånger dagen och det är kl 7 och kl 19 så det är inget "godis" i någon box när de tas in på eftermiddagen. Hö får de under hela dagen ute i hagen så de står inte utan foder.

5 hektar hagar ingår i hyran av själva stallet, sen betalar jag 25000 kr/år för ytterligare 12 hektar. Vill ha ännu mer:D, men har inte råd och det räcker ändå gott och väl till 10 pållar:)

Det tycker jag är ett billigt pris per Ha

I min hyra ingår intag/utsläpp men det är inte jag som bestämmer när det ska ske utan den personal som sköter stallet bestämmer och ärligt så kan jag förstå att de inte vill ha enormt långa arbetsdagar som det blir om man ska ta ut vid 7 och in vid 19/20.
Det skulle inte heller funka att alla gick in vid 16 som nu men mina var kvar ute tills jag kommer vid 19 eller så.

Klart att det inte funkar för alla, var mer riktat till mackans idé om att man måste ha eget stall för att det ska funka att rida och ta in senare.

Nej jag tror faktisk inte att hagtiden har betydelse för hållbarheten. Möjligtvis när de är unga, men inte sen. Se på vissa tävlingshästar som blir gott över 20 år trots en karriär i världseliten genom många år, hård träning och i princip ingen hagvistelse. Enbart promenader och skrittmaskin. Ankys gammla Bonfire tex!

Ett tips till kolikhästen; min ena häst hade ofta lätta men återkommande kolikanfall varje vinter när det var som kallast. Köpte en magvärmare och problemet försvann! Nu har han på sig det så fort det är minusgrader. Har ett tunnt stalltäcke med magvärmare på, det är max 150g tjockt men verkar ändå göra stor skillnad.

Finns aldrig något i boxarna här heller, hästar som är vana vid det blir så himla masiga och jobbiga att leda in så det är jag helt emot.

Dock kan jag inte förstå detta.. Vaför ska hästarna in när det blir mörkt, eller helst innan??
Och sen fattar människor inte varför deras häst är så busig och "jobbig"???
så om ni som tar in tidigt ville förklar hur ni ser på saken, varför vill ni ha in eran häst tidigt?

Kan inte svara på varför man vill ta in hästarna innan det blir mörkt, gissar att det är smidigt? Jag har eget stall och jobbar heltid så även om jag hade velat så hade det inte funkat att åka ifrån jobb både morgon och eftermiddag för att ta in hästar nu på vintern (mörkt när jag åker till jobbet, mörkt när jag kommer hem).

Mina hästar går ute från ca 06 till 20 på vintern, dygnet runt på sommaren. Nu tävlar dom inte längre men dom gick ute samma tider även när dom var i träning. Jag är amatör och tävlandet var hobby precis som övrigt hästeri :D, jag red upp till **-ig FT, men om man rider högre klasser och har sporten som yrke och därmed "press" att vinna kanske hästarna måste hållas mer inomhus än hobbyhästar? Var någon här i tråden som skrev att hästarna blev trötta av att vara ute och så kanske det är, att det går inte att rida på elitnivå och vinna och ha hästen ute i hagen 12+ h/dygn?

Spekulerar hej vilt här :p

Vet inte om ngn skrivit det men jag kan tänka mig att ibland tar man inhästarna för sin egen "safty" så att säga. Förra veckan när 3 av hästarna
"drog" vi insläppet hade jag önskat att det var ljust el iaf att man hade lite ledsyn. Nu var det snö så man kunde följa spåren och allt gick bra
men mörker och trafikerad väg alldeles vid gårdsplan gör att man längtar efter lite ljus.

Så kan det säkert vara. Det kan inte vara något vidare att ta in hästar i beckmörker. Jag har en lampa som lyser upp vid grinden men ibland så måste jag gå och leta efter hästarna i skogen och då gäller det att ha ficklampa med sig så jag ser vart jag trampar! :D

Så har vi det inte. De får kraftfoder endast två gånger dagen och det är kl 7 och kl 19 så det är inget "godis" i någon box när de tas in på eftermiddagen. Hö får de under hela dagen ute i hagen så de står inte utan foder.

Nä, men de vet ju att de får 'godis' senare i just boxen. Så därför har ju hästarna lärt sig under lång tid att den godaste maten får man i boxen.
Inte undra på att de vill dit då.

Hade man aldrig utfodrat en häst i boxen tror jag inte den hade haft något behov av att gå in i den. Men nu ligger nog mat etta på de flesta hästars intresselista så då är det rätt givet att de vill till det ställe den godaste maten ges.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 419
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar