Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag kan undra om folk har väldigt dåliga stallar om man tror att hästen far illa av att stå inne?

Så du menar att du tror att det egentligen är nyttigt för ett stort djur som en häst att bo på en yta om ca. 10 kvadratmeter. Med ditt resonemang så borde de ju kunna stå i boxen dygnet runt.

En stor anledning till att hästar vill in är att de vet att det finns mat i boxen. Jag har en känsla att många som ser hästar stå och vänta på att få gå in tror att det handlar om att hästen tycker det är obekvämt ute, när det bara handlar om att de vill ha mat och vet att det finns godsaker i boxen.

En stor anledning till att hästar vill in är att de vet att det finns mat i boxen. Jag har en känsla att många som ser hästar stå och vänta på att få gå in tror att det handlar om att hästen tycker det är obekvämt ute, när det bara handlar om att de vill ha mat och vet att det finns godsaker i boxen.

Precis!

Jag har utvecklat mitt hästägande massor sedan 1999 när jag skaffade häst. Då fick de ingen mat i hagen alls, jag kan inte ens minnas att så många gjorde det då - men jag var inte så gammal så jag kan inte påstå att jag hade någon koll. Efter något år fick de lunch i hagen. Eftersom jag gick i skolan lämnades denna sysslan åt min mor som var hemma på lunchen, men ganska snabbt rationaliserade jag till att lägga ut en småbal direkt på morgonen så de fick hushålla. Sen blev det fri tillgång eftersom mina halvblod blev aggressiva av att gå hungriga.
Ja, sen blev det lösdrift, för varför skulle hästarna stå inne och hänga..?

Men så har jag bra hagar, bra ligghallar, bra foder, löst vattenfrågan och allt det där

Våra hästar vandrar inget alls nu. Dom har fått höhäckar och dom står verkligen där hela dan.

Ja undrar varför ;)

Vill man att de ska röra sig så behöver de flera matplatser över hela hagen så de tvingas röra sig vidare för att få foder när det tagit slut på ett ställe.
Du vet naturligt för en häst är att vandra och söka efter maten, det behövs ju inte om det finns massor på ett och samma ställe...

Dom vandrar mycket på sommrarna, det är för att dom är plågade av insekter. Mina får mat både inne och ute och dom verkar trivas mycket bra med att gå ut på morgonen och gå in på eftermiddagen, kvällen. Mest är det ju vädret som avgör villket som dom föredrar, ibland så skulle dom gärna stanna inne på morgonen!

Om dom har lika mycket mat inne som ute då? Och mat i krubban får dom bara på morgonen.

Mina har inga regelbunda tider för ut och in eller in överhuvudtaget under natten ändå skriker två av dom vid skit väder så fort dom ser mej ute på gården.

Kram

Dom vandrar mycket på sommrarna, det är för att dom är plågade av insekter. Mina får mat både inne och ute och dom verkar trivas mycket bra med att gå ut på morgonen och gå in på eftermiddagen, kvällen. Mest är det ju vädret som avgör villket som dom föredrar, ibland så skulle dom gärna stanna inne på morgonen!

Mina hästar vandrar året om, oavsett vart maten står så för mig är det inte ett problem.
Har man problem med högt insektstryck på sommaren ska man såklart göra något åt det.
Jag kan absolut köpa att en del hästar inte gillar alla väderlekar, det gör inte jag heller!
Men jag tror också det spelar stor roll vad man har för kvalité på hage att erbjuda.
Tex har man en stor väldrenerad skogshage att erbjuda så de får skydd för både regn och vind samt inte blir lerig så går nog de flesta hästarna gärna ut trots regn och blåst.
Men är det en geggruta utan skydd, ja där skulle inte jag heller vilja stå...

Sen spelar vana också stor roll, min grabb har gått på lösdrift nästan hela livet och han hatar att stå installad.
Den andra är motsatsen, men sakta men säkert vänjer hon sig att vara ute långa dagar och så småning om kan nog även min fröken tycka att det är trevligt att vara ute dygnet runt under förutsättningar att hagen osv håller måttet.

Ja, det går ju att säga vad som helst.

Jag är ganska säker på att i stort sett alla hästar föredrar att vara inne i ett stall när det är dåligt väder och när det är mycket insekter. Jag tror också att dom föredrar att vara inne på natten, så att dom får vila ut ordentligt.

Jag vill ha in tidigt!
Skillnaden jag har märkt på min häst när hon går ute 7-19 eller halva dagar

Heldag: Kom till en häst som var helt slut och inte alls ville samarbeta i ridningen, åt extremt med mat och hade alla täcken jag kunde hitta på sig.

Halvdag: Kommer till en pigg och utvilad häst som vill jobba, behöver mindre mat och mindre täcken.

Så min fråga till er: Hur mycket rids era hästar?

Självklart ser jag att unghästar och hästar som bara promenad rids går ute hela dagar.

Den hästen låter inte riktigt frisk imo.
Jag har alltid haft alla mina tävlingshästar (från unghästar till nationell hoppning) ute så länge som möjligt, dvs kring 21, utan att de blivit trötta/slöa eller behövt överdrivet (mer än 400g mitt i vintern) mycket täcken.

Shit vad trötta alla betes-, lösdrifts- och vildhästar måste vara som aldrig för gå in och sova ut! :eek:

Men då får man ju lägga ut foder på fler ställen och så långt från varandra att ingen kan köra iväg de andra.

Ang att man vill ge hästarna olika mycket, det reglerar jag med kvällsgivan i boxen, det skiljer 5-6 kg på de som får mest resp minst. Jag hade gärna gett mer/fler mål mat ute, men då får de lättfödda så lite under natten.

KL

Det känns väldigt mycket som om denna diskussion enbart baseras på de som har eget stall.
Då styr man ju själv när hästarna kommer in/ut.
Vi som står inackorderade har inte så mycket att välja på. Men jag som har hästarna ute väldigt lite jämfört med många är supernöjd med hur mina har det visst hade de kunnat vara ute ett par timmar till, men det funkar hur bra som helst och ingen av mina blir monster av att inte gå ute 12-14 timmar.

Där mina bor så finns det inte sommarhagar som räcker till dygnet runt bete åt alla hästar så därför är de inte ute 24/7.

Här är hästarna ute från 6-19/20.

Stallägaren har investerat i stora strålkastare överallt så det är inga problem att hitta hästarna i hagarna.

Sommartid så finns det stora hagar och alla går ute dygnet om, totalt 40 ha är inhägnat tror jag.

Stallägarens hästar som rids tränas ordentligt, piggare hästar får man leta efter. Vi kan vara ute med dom i flera timmar och
galoppera och klättra utan att dom blir trötta. Ibland går dom två pass om dagen.

Så är det säkert i vissa fall, men mina får båda hö och kraftfoder i hagen, ändå brukar de faktisk stå och vänta från 4-5 tiden denna tiden på året. De verkar helt enkelt inte tycka att det är särskilt roligt att stå ute i mörkret (definitivt inte om det är dåligt väder!). Men de får inte gå in så tidigt ändå, tar in vid 7 ungefär eftersom de rids på förmiddagen.

De är precis lika glada över att få gå ut som de är över att få komma in, vilket jag anser vara ett tecken på att balansen är rätt. De kan dessutom utan några som helst problem stå inne på boxvila, och de bråkar aldrig efter att få gå varken in, ut eller för att få mat. Lika nöjda samma hur rutinerna ser ut.

Jag tycker inte det är konstigt att inackorderingsstall tar in hästarna vid 4-5 tiden, dels är det en fråga om personalens arbetstid, och det är heller inte jättekul att ta in 30 hästar när det är kolsvart ute. Dessutom kommer ju 90% av alla hästägarna för att rida vid 5 tiden och då är det bra om hästarna redan är inne och har ätit klart.

TS du visar extrem dubbelmoral måste jag säga, ditt huvudargument i första inlägget är att du vill ha hästarna ute för att slippa mocka och spara pengar på strö! Några inlägg senare hoppar du på andra för att de inte vill ha sina hästar på lösdrift eller i stall med dåliga faciliteter utöver lång hagvistelse och kallar dem egoister! Att ha hästarna ute för att man inte orkar mocka är väl mkt mer egostisk än att man vill stå på en anläggning där det finns träningsmöjligheter. :crazy:

Senast ändrad:

Min poäng var att går de ute ca 10 timmar och sen Rids kvällstid ovanpå det , lär det bli +- noll gällande de som stirrar in sig på klockslaget hästarna tas in på kvällen , när många ridits som avbrytande på den hagvistelsen under dagen , alternativt inte Rids alls efter intag .

Skriver under på detta :bow:
Jag har märkt mycket tydligt på min häst att hon är betydligt mer harmonisk och tillfreds när hon går i hagen 10-11 h och sedan rids, helst arbetas då hon är arbetsnarkoman. De dagar hon "bara" går i hagen och istället längre tid så är hon tämligen odräglig.

KL
Att fodra i hagen går säkert bra om man har likartade hästar vad gäller storlek och rang gående tillsammans. Här har vi dock halvblod och minishettisar tillsammans och då blir det en knepigare fråga. För oss går det förvisso utmärkt att fodra hö ute, men kraftfodret måste de äta inne i sina egna boxar. Våra hästar trivs dessutom mycket bra i sina boxar och de känner sig väldigt trygga i stallet.
Att dela upp hästarna i små rutor till hagar bara för att kunna fodra ute är inget alternativ alls för mig.
Jag skulle heller inte vilja släppa ut en svettig häst i hagen på kvällen efter ridning bara för att den prompt ska vara ute till ett visst klockslag.

Jag tror faktiskt inte att hästarna bryr sig om ifall de får vara i hagen 8, 10, 12 eller 18 h. Utan på vilken livskvalitet de får i form av utevistelse, god skötsel, motion osv. En helhet.

Det var väl en grov generalisering! Jag har sett väldigt många små söndertrampade leriga hagar där det tom skall föreställa en lösdrift, dvs hästarna står i geggan dygnet runt! Men dom är ju ute hela tiden så de mår säker MKT MKT bättre än min häst som har över 2 ha gräshage utan lera för han går ju in kl 19..... Stackarn... :grin:

Det är så dumt att generalisera så som du och flera andra gör här, huruvida en häst mår bra och är lycklig har öht INTE med antal timmar i hagen att göra, det hänger uteslutande på om den individuella hästen trivs med hagen, stallet, träningen och rutinerna den har! Det finns hästar som inte trivs i stall och de som inte trivs ute. Det finns bra stall och det finns dåliga hagar.

En häst kan må precis lika bra av att bara gå i hage några timmar om dagen som att gå på lösdrift, och tvärtom den kan må lika dåligt! Går ej att generalisera.

Jag tycker hästar skall få vara ute i stora hagar och skulle själv aldrig tagit in dem vid 13, som faktisk är rutin på vissa stall. Vansinnigt tycker jag, men det betyder inte att alla hästarna i de stallen mår dåligt. Som sagt, hästens livskvalite mäts ej i om den har 10 eller 15 timmar i hagen.

De är precis lika glada över att få gå ut som de är över att få komma in, vilket jag anser vara ett tecken på att balansen är rätt. De kan dessutom utan några som helst problem stå inne på boxvila, och de bråkar aldrig efter att få gå varken in, ut eller för att få mat. Lika nöjda samma hur rutinerna ser ut.

Detsamma gäller här. Jag tolkar det som att hästarna är nöjda med sina liv och våra rutiner.

Tycker själv inte om att ha hästarna ute för lite. Under gymnasietiden så var de hästarna ute 4 timmar om dagen ibland 8a om det inte var så många hästar på stall just då.
Detta var anledningen att jag lät min häst vara kvar hemma.

Nu har jag två egna i eget stall. Ut mellan 6.30-7.00 och in runt 19-20. Då står den stora och stampar vid grinden så fort någon rör sig utanför huset. Men så fort man inte syns går hon och käkar mat i stället.

Jobbar dock i ett stall där 2-4timmars utevistelse är det vanliga för hästarna. Detta gäller avelshingstarna och tävlingshästarna. De övriga går på lösdrift. Jag gillar inte att behöva ta in hästarna så tidigt men så är det tyvärr.

Ja precis, de är harmoniska och nöjda med livet. :)

KL

Något jag tycker är betydligt mer förvånande och tråkigt än att hästarna tas in när det blir mörkt, är hur många stora stall som öht inte har hästarna ute vintertid. :crazy: Syns så tydligt när man åker förbi på vintern och det är snö, inte en häst att se och inte ett enda hovspår i någon av hagarna. Trots att det var många dagar se det snödde...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar