Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Hej!

Hur blir det bekvämare för människan att ha hästen ute?? Det är jobbigare att mocka hagen än boxen, längre att gå med höpåsarna, längre att bära vatten vintertid, jobbare att se till att vattnet inte fryser vintertid, jobbigare att se till att hästen håller sig torr (om man som jag har en fryslort vid nederbörd)..

/Lavinia, som mockat 2 kärror skit i hagen i mörkret idag.

Har eget stall hemma och mina två hästar går ut vid 5 tiden på morgonen och in vi 21-23 tiden så dom är ute många timmar, på helgerna blir det dock sovmorgon till ca 9 tiden, blir ett väldigt spann på tiden men dom bryr sig inte, då dom har hö att pilla med hela tiden inne, min regel är aldrig inne längre än 12h! Ute lämnar dom höet för att gå och äta (stor hage) står inte och väntar vid grinden även om jag tar in dom vid 24 någon dag utan får ropa på dom =)

Ni som tar in 20-21 ? Sitter ni och rider sen mellan 21-22 eller ?

Har alltid jobbat hästen när jag kommit hem från skola/jobb, sen har hästen fått gå ut i hagen igen tills det är dags att komma in senare på kvällen. Ser inte varför man inte skullle kunna rida tidigare och sen släppa ut hästen i hagen igen så den kan vara ute tills det är dags att komma in.

Hur blir det bekvämare för människan att ha hästen ute?? Det är jobbigare att mocka hagen än boxen, längre att gå med höpåsarna, längre att bära vatten vintertid, jobbare att se till att vattnet inte fryser vintertid, jobbigare att se till att hästen håller sig torr (om man som jag har en fryslort vid nederbörd)..

De kanske inte mockar hagen...

Sen beror ju det andra på hur det ser ut på gården/anläggningen. Själv har jag hagen ungefär 5 meter från stallet och har vattenslang (här fryser det sällan) så det är inget större problem. Men jag anpassar utevistelsen efter väder i första hand och genom att titta på dem, de visar tydligt om de vill in..

Jag rider mina under dagen.

Tar ut alla vid 06.00, och tar in den som ska ridas senare, rider och därefter lite krubbskrammel o ut när hästen är torr.

In vid, helst 21-22-tiden.

Egentligen skulle alla bo ute på mer eller mindre heltid men ligghallen är i vinter under förbättrande åtgärder, därav innomhusboende mer frekvent.

kl

Mina hästar är ute från 6.30 till 16.30. Jag tar in dem vid den tiden oftast eftersom jag vill att de ska äta lite innan jag ska rida. Visst kan jag ge dem hö ute, men ponnyn är rund som hon är och jag vill att de andra ska få mer.

Så för min del beror det på praktiska skäl, jag har ju trots allt hästarna för att rida på och inte för att bara gå i hagen.

Det där med fodret är också en aspekt jag tycker är viktig, så jag spinner vidare lite på ditt inlägg. Jag har två ranghöga hästar. För tillfället går de ensamma i en hage med bara varandra som sällskap, men tidigare har de gått med ranglåga hästar. Och då är det en stor fördel att hästarna får många av målen inne, där de i lugn och ro kan äta sin ranson. Mina lättfödda ponnyer kör annars bort de ranglåga hästarna (som oftast har varit såna som behöver äta massor), och summan av det blir ännu tjockare ponnyer och svårfödda hästar som får sin mat uppäten av andra.

På sommaren går mina ute dygnet runt. Så även om jag ibland tar in redan vid 16 vintertid innebär inte det att hästarna aldrig får vara ute. Från halva maj till början på oktober är de ute dygnet runt, givetvis lite avvägande hur väder och vind är. Men det är ungefär tusen gånger enkare att ha dem på stall när det blir fråga om stödfodring, eftersom de matglada ponnyhästarna jagar bort alla som kommer i deras väg för att sätta i sig deras ranson också.

Mina går ut vid 8 och in vid 20. Ska det vara, och inte senare ut och inte tidigare in, är det sagt. Men vi har några i stallet som hävdar att stackarna är mörkrädda och gärna tar in tidigt och inte ut i tid... :mad: och därav försöker jag ta så mycket pass som möjligt. Nu har mina fri tillgång både inne och ute, och dom ska såfort snön tinar så att jag kan sätta staket få gå hemma på lösdrift, jag tror att en flytt för ett par två månader gör mer skada vad gäller smittorisk, ev skaderisk vid ihopsläpp och liknande än att låta dom stå kvar, fastän dom inte får sina minst 12 timmar ute som jag önskar.

Har alltid jobbat hästen när jag kommit hem från skola/jobb, sen har hästen fått gå ut i hagen igen tills det är dags att komma in senare på kvällen. Ser inte varför man inte skullle kunna rida tidigare och sen släppa ut hästen i hagen igen så den kan vara ute tills det är dags att komma in.

Öh ?
Alla har inte sin häst hemma på gården .
Min poäng var att går de ute ca 10 timmar och sen Rids kvällstid ovanpå det , lär det bli +- noll gällande de som stirrar in sig på klockslaget hästarna tas in på kvällen , när många ridits som avbrytande på den hagvistelsen under dagen , alternativt inte Rids alls efter intag .

Personligen ser jag inga problem öht utifrån våra hästars kvalitet på liv som hästar .
14 timmar ute i sig betyder nada i sig då många tex spenderar den i undermåliga hagar med lera till knäna osv . Våra hästar går ute i hagar som tillåter naturligt leverne 10 timmar om
Dagen de värsta månaderna vintertid och rids utöver det efter hagvistelsen kvällstid . Övriga månader längre och ytterligare kvällsaktivitet .
Blir löjligt att tycka det är ett problem .

Senast ändrad:

Jag rider oftast dagtid, och då släpper jag ut igen efter att jag ridit. Jag rider aldrig så sent som 20-21. När jag släpper in vid 21-22 är det kvällsmat och sen släcker jag och det är lugnt i stallet.

Jag har full förståelse för att man rider runt 17 om man jobbar hela dagen, och sen är det kanske inte så stor idé att släppa ut igen... speciellt inte om man har sin häst inhyrd och ska anpassa sig till andra och att man kanske har en bit att köra till stallet.

Är lite nyfiken på era skäl till att ha hästarna inne på natten även under sommarmånaderna? :)

Säger inte att det är något fel på det, är som sagt bara nyfiken :)

Mina hästar går ute 12h per dag och det verkar dom trivas bra med.
Har aldrig tyckt att mörker är ett problem så dom får gå ute även när det är mörkt.

Kan tilläggas att jag har som mest fem hästar i stallet, hade det vart tjugo hästar så hade man nog fått börja plocka in tidigare :)

Absolut, att vara ute bara för att...ser jag inte som något positivt. Stå och kura medan regnet öser ner och vinden viner ser inte jag som god hästhållning. Jag återkommer till mitt föl. Hon är född sent på sommaren och när höstens regn och stormar satte in ville hon fortfarande ligga och sova ganska mycket vilket inte är så lämpligt under de förutsättningarna.

Jag tycker inte det är idealiskt att ha det så, men nu är det så här för de flesta. Man har en situation som måste anpassas till mycket, jobb, familj, boende, ekonomi etc. Jag tror att de flesta gör så bra som möjligt för både sig själv och hästarna. Att ha en stor gård med milsvida hagar som innehåller kuperad terräng, skog och annat är väldigt få förunnat och ska bara de "få" ha häst så blir det inte många kvar. Frågan är väl egentligen - hur mår hästarna?

Jag tar in mina tidigare på sommaren, beror på insektsplågan givetvis. Annars så tar jag väl in dom vid 19 tiden ungefär. Kanske tidigare om det är dåligt väder. Jag har ju lite belysning vid vinterhagen på hösten då dom är i sommarhagen fortfarande flyttar jag ofta över dom till vinterhagen innan det blir "kolsvart". Det är för säkerheten vid hanteringen så att säga.

Mina hästar är ute med ljuset. Jag kan undra om folk har väldigt dåliga stallar om man tror att hästen far illa av att stå inne? Är man noga med friskt luft så ser man till att man har frisk luft i stallet, är man noga med att hästen skall röra sig ordentligt med galopp i hagen och gärna kuperad terräng osv, då ser man till att hästen har sådana hagar. Min erfarenhet är att många har usla och små hagar och så tror man att man kompenserar detta genom att lämna hästen utomhus så länge som möjligt istället?

Våra hästar går ut runt 06.30 och kommer in mellan 16-17 vintertid . Sommartid går de ute till 19-20 . Stora gräshagar både vinter och sommar .
Vintertiderna passar utmärkt både för hästarna och oss . När man kommer till stallet på kvällen och ska rida har hästen hunnit vara inne ngn timma, ätit och torkat upp . Den har haft många timmar i hagen utöver det . Väldigt bra funkar det och man fixar iordning och rider ovanpå det .

Nej jag rider tidigare kanske vid 17-18 sen får hästen gå ut i hagen igen tills dom ska in vid 21.

Min erfarenhet är att många har usla och små hagar och så tror man att man kompenserar detta genom att lämna hästen utomhus så länge som möjligt istället?

Kan vara tvärtom, "usla o små hagar" gör att hästarna kommer in tidigare, det finns inte så mkt att göra och kanske kladdigt.

Jag tror att en bra box aldrig kan ersätta en bra hage o utevistelse som regel dygnet om,även tävlingshästar, även om kanske inte så många har hagar för det.

Mina hästar är ute med ljuset. Jag kan undra om folk har väldigt dåliga stallar om man tror att hästen far illa av att stå inne? Är man noga med friskt luft så ser man till att man har frisk luft i stallet, är man noga med att hästen skall röra sig ordentligt med galopp i hagen och gärna kuperad terräng osv, då ser man till att hästen har sådana hagar. Min erfarenhet är att många har usla och små hagar och så tror man att man kompenserar detta genom att lämna hästen utomhus så länge som möjligt istället?

Luften i stallet kan ALDRIG bli lika bra som utomhus oavsett hur bra ventilation stallet än har, det är vetenskap och inte hittepå.

En häst är gjord för att vandra flera mil om dagen för att må bra, i en box kan inte hästen vandra, det är också vetenskapligt bevisat flera ggr.

Det handlar om att se till HÄSTENS behov för att må så bra som möjligt.

Mina erfarenheter är att de som låter hästen ha lite utevistelse även har små frimärkshagar.
De som låter hästarna vara ute länge har ofta betydligt bättre hagar även om de inte alltid är optimala.

Men med tanke på hur folk resonerar är jag inte förvånad över att titt som tätt läsa om sjuka/skadade hästar från dessa personer också.
Dem mår helt enkelt inte bra och blir inte hållbara av att stå inne i en box större delen av sitt liv.
Men någon gång kanske poletten trillar ned...

Våra hästar vandrar inget alls nu. Dom har fått höhäckar och dom står verkligen där hela dan.

En av anledningarna till att jag inte ger fri tillgång. Mina får uppmätt hö i nät ute i vindskyddet, när det är slut går dom längst bort i den 2 ha stora hagen och donar i skogsdungen. Sen kommer dom hela vägen hem framåt 15-16 tiden för att få lite extra hö löst utlagt i snön alt. inne i vindskyddet. Sen får dom inget mer förrän vid insläpp...Dom rör sig verkligen hela tiden...utom framåt kvällen när dom ställer sig i lilla hagen bakom stallet och väntar in när det är insläpp. Inte vid grinden utan en bit ifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar