Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

KL

Mina hästar är ute 6-18 på vardagarna och 9-19 på helgerna. På vår och sommar kommer de inte in förrän innan jag går och lägger mig vid 23.

Det handlar nog rätt sällan om att man VILL ha in hästarna tidigt.
Det handlar om rimliga arbetstider för de som sköter stallet iallafall där mina hästar står så är det en viktig parameter.

MIna hästar är ute de ljusa timmarna just nu, vilket betyder ut vid 7-8 och in vid 15-16ungefär, men inte ens tvååringen är prillig eller knäpp eller har övereskottsenergi och den gamle är friskare och i bättre form än någonsin så ärligt talat så tror jag inte att det är stor katastrof att de har så få utetimmar under denna tid på året. De går i normalstor rasthage som är lite kuperad med lite träd och buskar, men gamlingen har sin favoritplats där han står och hänger mest hela tiden (syns tydligt i snön var han håller sig) lillan rör sig mera

Skriver under på det här! Det är tyvärr inte alla som kan ha det precis som vi vill och få in sin häst just när vi vill alltid, utan ibland måste man kompromissa lite för att det ska funka med andra stallmedlemmar och anställda.

Har hästen i stort privatstall (ca 30 hästar) där ut-och insläpp ingår, och det är första vintern i det stallet för vår del. Självklart hade jag velat ha hästen ute lite längre än till 16 (även om hästen knappast ser ut att njuta av det lerkaos som råder dessa månader och inte rör många fenor i hagen), men eftersom att majoriteten av de andra vill ha in sina tidigt såhär i vintertider har det blivit bestämt att det är då insläppet sker nu. Jag hade kunnat ta in honom själv senare på dagen, men för det första kan han inte gå kvar ute ensam, för det andra är det som sagt bara lera, mörkt och trist i hagarna såhär års och för det tredje har jag inte möjlighet att vara där i lagom "insläppstid" varje dag.

Min 26-åring mår inte ett dugg dåligt av detta utan är precis som Cirkus gamling i bättre form än någon annan vinter förut, och då menar jag verkligen bättre än någonsin förut! Så nej, jag tycker inte att det är kris och panik att folk tar in sina hästar innan det blir mörkt även om jag kan hålla med om att det argumentet är lite svagt. Å andra sidan hade jag själv inte velat gå de 50-100 leriga meterna fram och tillbaka till hagarna med 30 hästar i vintermörket, och då respekterar jag att inte andra har lust med det heller. Så länge varken jag eller hästen tar skada av det tycker jag man kan stå ut med lite mindre utevistelse de här månaderna, och det är faktiskt inte långt kvar tills det blir ljusare ute igen och saker och ting kan ändras!

Hur länge det är lämpligt att ha hästarna ute har för mig enbart att göra med hur hagarna ser ut! För helt ärligt, hur många stall är det som har helt lerfria hagar efter en sån här sommar/höst?

I min bok så är det djurplågeri att ha hästen ute i lervälling från morgon till kväll!! Har man å andra sidan riktigt stora och fina naturhagar där hästarna även får fri tillgång på vatten och hö så är det väl helt underbart att kunna ha hästarna ute från morgon till kväll! Men helt ärligt, hur många har det?

Där jag har min häst har vi riktigt bra hagar, tack vare att när det är som blötast så går hästarna ute halvdagar i stora fina grushagar. På så vis klarar sig de vanliga hagarna från den värsta leran. Hellre halvdag i fina hagar än heldagar ute i geggiga hagar. Det är ingen livskvalitet för någon!!

Det här med lösdrift är också en fråga som retar upp mig! Så många påstår att dem gör det bästa för hästen och släpper ut dem på lösdrift, men jag skulle vilja säga att merparten av alla lösdrifter är fruktansvärda! Lera, vatten som fryser till is, grisig (oftast väldigt liten) ligghall, hagar som inte ger sysselsättning osv osv. Det ska vara så naturligt och bra för hästen, men hur nöjd är den med lera upp till knäna?!

*kl*
Våra hästar tas in runt 15.20-16 nu. Vi anpassar det lite efter mörkret, jag gissar det beror på att stallägaren inte vill leta hästar i bäckmörker. Stora hagar.
Men ägarna brukar också vilja ha in dom då, då är dom som nån skrev torra, färdigmatade och redo inför ridningen.
Vi tar in alla samtidigt. Vi har precis fått in höhäckar i hagarna och hästarna står ändå bara still och äter hela tiden numera :p

Jag tycker som du, hade jag haft eget stall hade jag gjort som du skriver, ut tidigt och mat i hagen (dock antagligen fri tillgång) och sedan insläpp och kvällsfodring kombinerat runt 21 på kvällen. Stora hagar och tillräckligt många för att bilda flock så är det nog så pass idealt man kan få det. Nu är jag tvungen att anpassa mig efter stallets tider vilka är in vid 17 och ut mellan 7.30-8. Innan vi flyttade hit stod vi i ett privat stall där hästarna gick in tidigast 19 om det var så att ingen kunde ta in dem senare, ofta ute till 21. Beror ju lite på väder också.

Dels tror jag att det beror på att det passar fodringsmässigt när man inte har fri tillgång att de vill ha mat på eftermiddagen, och lägga ut i hagarna är ju för jobbigt. Dels vill folk inte ha insläpp i totalmörker, dock är det ofta totalmörker kl 17 också på vintern så det argumentet fattar jag inte alls. Sen kommer argumentet att hästarna vill gå in då. Ja visst de är ju vana vid det, men om man fodrar ute och inte vänjer dem vid insläpp då så kommer de ju inte att vilja gå in.

Det är iallafall lite av vad jag tycker :)

Ja, för min del så har jag en bit till hagen och har fyra hästar varav ett sto med föl. Det innebär att det står en i stallet och kallar , en i hagen och en som jag leder med föl i total mörker. Det käns inte säkert för mig i gridhålet att rodda med detta när jag inte ser något själv. Så enkelt är det. Ingen idealisk lösning men det måste fungera i vardagen.

Knapplån..
Har eget stall med stora hagar med både vatten och skog och vi släpper ut hästarna det första vi gör och tar in dom det sista innan vi lägger oss, såvida det inte är dåligt väder. Så dom är ute från ca 5:30-23:30.

En del av hagen, kanske en tiondel av den totala ytan, blir mkt lerig vid regn och det är naturligtvis den del som är ner mot vägen så folk pratar, med det får dom göra för jag vet att mina hästar går där för att dom vill, inte för att dom måste. :-)

Våra hästar går ute 8-20 maj-sep och 8-16 resten av året. Vi har inte världens roligaste hagar, det finns gräs att noppa på sommaren men på vintern är de leriga.

Om man ska rida efter jobbet tycker jag att hästen presterar bättre om den har stått inne en timme eller två, ätit sin mat, kissat och bajsat i lugn och ro och vilat en stund.

Att ge både lunch och eftermiddagsmat ute tycker jag inte är så bra, även om vi gör så på sommaren. Då blir det två fodringar om dagen där man inte vet exakt hur mycket hästen får i sig, det är en ganska stor del av hästens foderintag.

Lång utevistelse är nog bra om man har roliga hagar och det inte är så noga hur mycket de äter. Men för oss är det inte så, och eftersom hästarna här står stilla mycket på vintern, är det nog större underhållningsvärde för min häst att komma in i stallet där den kan mumsa halm och det finns lite allt möjligt att titta på på kvällen när folk är där och pysslar.

Så: Gärna lång utevistelse om man kan erbjuda det på ett sätt som tillför något till hästen, och hålla koll på hur mycket mat de får i sig. Men inte bara för principens skull.

Det kanske är fler än jag tror som faktiskt är mörkrädda? Det måste ju vara väldigt begränsande.

Jag tror också det. När jag hade eget stall var en av de inackorderade väldigt mörkrädd. Det tog LÅNG tid innan hon vågade följa med mig ut och rida i mörkret. Själv fattade jag inte, jag är ju född på landet och skulle jag rida efter skola/jobb vintertid så fick de ske i mörker relativt ofta.

Det var samma på hösten, när det börjar mörkna och vi fortfarande hade hästarna på bete, hon var tokstressad för hon ville ha släppt ut hästen och kört innan det blev mörkt. För annars var hon kanske tvungen att gå 100 meter till hagen i mörkret OCH tillbaka till bilen.

Hur länge det är lämpligt att ha hästarna ute har för mig enbart att göra med hur hagarna ser ut! För helt ärligt, hur många stall är det som har helt lerfria hagar efter en sån här sommar/höst?

Jag kan iofs tycka att det är en grej som de flesta hästägarna accepterar, att det är väldigt leriga hagar även under normala förhållanden.

Jag letade nytt stall hela förra vintern och min prio var då BRA hagar. Det gick att hitta, om jag poängterade att det MÅSTE vara bra hagar (mugghäst). Men om en stallägare ser att de flesta hästägare accepterar att de går i en lerig ruta - då är ju jag undantaget och väldigt konstig.

Det går faktiskt att göra något åt leran, men de flesta gör inte det för det kostar för mycket pengar enligt dem.

*kl*
Hos oss går hästarna ute från 6 (8 på helgerna) och in vid 20-21 tiden. Och jag tror aldrig att jag märkt att det på nåt sätt ska vara jobbigare att ta in hästen efter att det har blivit mörkt. Precis som så många andra saker som ibland ryttaren påstår att hästen är rädd för, så verkar det många gånger sitta i ryttarens huvud istället.
Behöver aldrig ens gå ut i hagarna för att leta efter dom. När man är på väg för att hämta in dom så kommer dom så snällt och ställer sig vid grinden och väntar, eftersom dom vet att det nu blir det mat :-)
Alla fodringar av grovfoder utom kvällsfodringarna gör vi i hagen, trots att dom äter väldigt olika. Justeringar gör vi på kvällshö. Mer till dom som behöver mer och mindre till dom som inte behöver lika mycket.
Kraftfoder får dom morgon innan utsläpp och kväll efter insläpp. Skulle någon behöva få lite mer kraftfoder så ges det i så fall efter ridning.

Sen kan jag förstå att man måste anpassa sina tider lite efter hur man jobbar. Men att skylla på mörker och att det inte funkar för att hästar är vanedjur känns som att det mest är för ryttarens bekvämlighet.

Det här med lösdrift är också en fråga som retar upp mig! Så många påstår att dem gör det bästa för hästen och släpper ut dem på lösdrift, men jag skulle vilja säga att merparten av alla lösdrifter är fruktansvärda! Lera, vatten som fryser till is, grisig (oftast väldigt liten) ligghall, hagar som inte ger sysselsättning osv osv. Det ska vara så naturligt och bra för hästen, men hur nöjd är den med lera upp till knäna?!

Det finns bra lösdrifter och dåliga lösdrifter precis som att det finns bra stall och dåliga stall.

En dålig lösdrift är aldrig bra med det är inte ett dåligt stall heller som är mörkt, skitigt, dålig ventilation så det är både dammigt och fuktigt i stallet osv som gör hästen sjuk...

Jag skulle iaf hellre ha hästen i en kass lösdrift än i ett kasst stall..
Men nu har jag haft möjlighet att ställa mina hästar i ett bra stall respektive lösdrift så för mig finns inget problem :)

Det måste ju vara jobbigt att ha det så. Den här tiden på året skulle jag aldrig hinna med att var mörkrädd eftersom man till och med på helgerna får ha bråttom för att hinna ut under de få timmar då det är ljust.

Raja, det finns ju pannlampa?

Jenny85, lera går ju att fixa till om man bara vill och ju högre upp i landet man kommer desto mer snö är det under vintern.

Jo snö finns det massor av här, så lerigt det har vi innan vinterhagen frusit til ordentligt!
Försökte gå ett varv runt hagen, vissa ställen är det upp till midjan;) så hästarna håller sej för det mesta i skogen.

Jag har själv eget stall där jag har två av mina hästar plus en inackordering. De går ute till sex-sju tiden ungefär, sen anpassar jag det efter väder. De kan komma in jättetidigt och till och med bara vara ute medan jag fixar stallet om det är riktigt busväder likväl som de kan komma in riktigt sent om det är en härlig kväll. De fodras med slowfeedingnät så de har mat i hagen hela dagen vilket fylls på om de ska vara ute läääänge!

Däremot har vi en häst uppstallad på större anläggning där det också är ridskola. Där är det personalen som tar in på veckorna och de har ju arbetstider att förhålla sig till. Vi kan välja att sköta utsläpp och intag själva men pga arbete är det svårt och vi vill ju inte lämna vår häst ute alldeles ensam.... Är det större stall med många människor inne får man nog ha vissa tider att förhålla sig till för att det ska fungera. Ofta handlar det nog om praktiska saker och inte illvilja. Och att stå still i en liten grushage i snålblåst eller stå still i boxen inne då tror jag nog att de flesta hästar trivs i sina boxar ändå...

Det måste ju vara jobbigt att ha det så. Den här tiden på året skulle jag aldrig hinna med att var mörkrädd eftersom man till och med på helgerna får ha bråttom för att hinna ut under de få timmar då det är ljust.

Ja, jag förstår det inte. Vi hade inte upplyst ridbana heller, så det var ju väldigt begränsande. Sem byggde grannen ridbana, men jag tvivlar på att hon hade vågat skritta dit ändå.

Hej!

Jag håller med du, men lägger också in brasklappen om att vissa prioriterar tex ridhus framför hagar. För ridhus- det är något man har nytta av, medan torra hagar inte är något man direkt kan tjäna mer pengar på. Så det handlar inte bara om att det kostar med torra hagar- det går heller inte att få igen investeringen. :grin:

/Lavinia, som kämpar mot leran hela tiden, men häromkring är det svårt att hitta helt oleriga hagar med vettiga stallägare och vettig övrig hästhållning..

Det går faktiskt att göra något åt leran, men de flesta gör inte det för det kostar för mycket pengar enligt dem.

Jag har funderat på samma sak. Mina är ute 14-15 timmar om dagen och dygnet runt sommarhalvåret. Natthö får de i varierande mängd eftersom de har olika behov. En stor och en b-ponny. Ute får de grovfoder tre ggr och sen nattfodret inne. Jag kan inte tänka mig att ta in dem vid 15-16-tiden på eftermiddagen. Jag vill att de ska få röra sig så mycket de vill. Att stå och strra i boxen 16 timmar om dygnet är inget för en häst. Visst kan de anpassa sig, men de mår bättre av att vara ute, både fysiskt och psykiskt. Jag ska läsa tråden nu för det ska bli intressant att läsa hur hästägare resonerar.

Däremot är det helt förkastligt att ha hästarna ute 9-15, det finns stall som har föl och unghästar på det sättet. Resten av tiden på box. Usch.

Här finns det stall som haft först sto med föl vid sidan och sedan de avvanda unghästarna ute mellan 10 och 14. Det kliar i hela kroppen på mig när jag ser det.

Min häst har alltid varit ute länge på dagarna i stora hagar. Nu är hon född 2010 och ännu ung. Jag flyttade till ett stall i skåne för ett år sedan och innan frågade jag om uterutiner. Jovisst, hästarna var ute varje dag oavsett väder. Var det dåligt väder var de bara ute lite mindre tid men dock kom de ut varje dag. Jag frågade inte exakt vilka tider de var ute (mitt misstag).

Ägaren hade uppfödning och de hade ganska många hästar + några inackoderingar.

Min häst förändrade sitt beteende ganska omgående, hon blev aggreessiv och stallägarens fru sa att min häst var så himla skarp. Jag hanterade min häst som vanligt och märkte inte att hon blivit skarp utan bara mer aggressiv. Hon hade stor box, mycket halm, fritt hö osv. Så frågade jag om utetiderna. De kom ut vid 08 och in mellan 12 och 13.30 :eek:

Jag sa att det är där problemet ligger, min häst var ju van att gå på 15 hektar mark 12-16 timmar om dygnet vintertid. Nu gick hon på inte ens 0.5 hektar med 2 andra hästar nellan 8 och 13.30 (max).

Ägaren sa då att hästarna fryser ju, därför tar de in de. Jovisst, min långhåriga unghäst, 5 grader varmt, fryser säkert. Jag sa att jag kunde ta in hästarna efter mitt jobb men det fick jag inte. Vad ska unghästar och föl göra så länge på box? Tillslut kom det fram att personalen slutar senast 13.30 så de måste ju ta in hästarna innan.

På helgerna, när vi inackoderingar hade stallet tog man fortfarande in vid den tiden.

När min häst försökte bita mig i ansiktet var det droppen. Jag lastade henne och körde henne därifrån. Nu går hon ute minst 12 timmar om dygnet i alla väder på större mark med kompisar. Och mår super!

Tycker också det är merjobb att låta hästar gå in tidigt. Gör jag något med min häst släpper jag ut henne igen i hagen.
Hästar är inte mörkrädda heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar