Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det handlar nog rätt sällan om att man VILL ha in hästarna tidigt.
Det handlar om rimliga arbetstider för de som sköter stallet iallafall där mina hästar står så är det en viktig parameter.
MIna hästar är ute de ljusa timmarna just nu, vilket betyder ut vid 7-8 och in vid 15-16ungefär, men inte ens tvååringen är prillig eller knäpp eller har övereskottsenergi och den gamle är friskare och i bättre form än någonsin så ärligt talat så tror jag inte att det är stor katastrof att de har så få utetimmar under denna tid på året. De går i normalstor rasthage som är lite kuperad med lite träd och buskar, men gamlingen har sin favoritplats där han står och hänger mest hela tiden (syns tydligt i snön var han håller sig) lillan rör sig mera
Det kanske är fler än jag tror som faktiskt är mörkrädda? Det måste ju vara väldigt begränsande.
Hur länge det är lämpligt att ha hästarna ute har för mig enbart att göra med hur hagarna ser ut! För helt ärligt, hur många stall är det som har helt lerfria hagar efter en sån här sommar/höst?
Det här med lösdrift är också en fråga som retar upp mig! Så många påstår att dem gör det bästa för hästen och släpper ut dem på lösdrift, men jag skulle vilja säga att merparten av alla lösdrifter är fruktansvärda! Lera, vatten som fryser till is, grisig (oftast väldigt liten) ligghall, hagar som inte ger sysselsättning osv osv. Det ska vara så naturligt och bra för hästen, men hur nöjd är den med lera upp till knäna?!
Det måste ju vara jobbigt att ha det så. Den här tiden på året skulle jag aldrig hinna med att var mörkrädd eftersom man till och med på helgerna får ha bråttom för att hinna ut under de få timmar då det är ljust.
Det går faktiskt att göra något åt leran, men de flesta gör inte det för det kostar för mycket pengar enligt dem.
Däremot är det helt förkastligt att ha hästarna ute 9-15, det finns stall som har föl och unghästar på det sättet. Resten av tiden på box. Usch.