Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har min helrakade kissing spines-häst samt min gammelgubbe på 25 år ute minst 12 h dag. Ibland blir det upp till 17 h beroende på hur jag jobbar. De mår båda super och har täcken på sig efter väderlek. Hö får de ute minst 3 gånger om dagen och natthö o krafftfoder (betfor + kli + tillskott) när de kommer in.
Jag kan inte nog poängtera hur underbart det är med egen gård där jag släpper in/ut och fodrar efter hur mina hästar mår bäst. Super!!!

Jag vill ha in tidigt!
Skillnaden jag har märkt på min häst när hon går ute 7-19 eller halva dagar

Heldag: Kom till en häst som var helt slut och inte alls ville samarbeta i ridningen, åt extremt med mat och hade alla täcken jag kunde hitta på sig.

Halvdag: Kommer till en pigg och utvilad häst som vill jobba, behöver mindre mat och mindre täcken.

Så min fråga till er: Hur mycket rids era hästar?

Självklart ser jag att unghästar och hästar som bara promenad rids går ute hela dagar.

Har två hästar, rids fullt ut för tävling (western) och terrängen är rejält tuff med meterdjup snö och kyla. Hästarna är ute minst 12 timmar om dagen. Ges endast hö i begränsad tillgång + lucern. Här finns vindskydd, skogsdunge, över 2 ha vall som dom har tillgång till. Båda knatar som regel ner till skogsdungen längst bort i djupsnön så fort hönätet är tomt...sen kommer dom upp till gården igen när det börjar bli dags för eftermiddagshö...ingen hänger vid grinden. Ingen är trött/slö/hängig etc...utan rejält med energi, perfekt för jobb!

...glömde tillägga att ingen är täckad annat än efter träning. Oklippta båda två!

Senast ändrad:

Min "yngre" häst, den med kissing spines som är helrakad, försöker jag hinna träna ordentligt 5-6 dgr/v. Den äldre går 3-4 dgr/v i lugnare tempo för att hållas igång ordentligt.
Mina hästar blir stressade av att vara inne mycket och de spänningarna känns av direkt under träningen.

Det enkla svaret på frågan i trådens titel är att det handlar om att hästägaren tänker mer på sin egen bekvämlighet än på hästens bästa.

Nu finns det givetvis säkert ett fåtal hästägare som kan ha vettiga motiv för att ta in tidigt, men för de flesta är jag övertygad om att det är så.

Här finns vindskydd, skogsdunge, över 2 ha vall som dom har tillgång till. Båda knatar som regel ner till skogsdungen längst bort i djupsnön

Detta är nog den stora skillnaden!
Här är det platt, blåsigt, lerigt, för små hagar ( drog kanske hela skåne över en kam där men så är det ju i större delen) och som inackorderad planterar man inte gärna träd och bygger vindskydd.

Detta är nog den stora skillnaden!
Här är det platt, blåsigt, lerigt, för små hagar ( drog kanske hela skåne över en kam där men så är det ju i större delen) och som inackorderad planterar man inte gärna träd och bygger vindskydd.

Men som inackorderad väljer du ju i vilket stall du ska vara inackorderad.

Och jag har väldigt svårt att tro att det trots att det är Skåne inte finns ställen som har en hagmiljö där hästar kan vara ute länge utan att lida.

Är det sådan kvalite på alla anläggningar i Skåne så får man verkligen fråga sig om det alls är lämpligt med hästhållning i Skåne. Det låter ju som rena katastrofen.

Har heller aldrig förstått det där med att hästarna ska tas in när det blir mörkt eller helst innan...

Nu har jag eget stall på gården och mina hästar kommer ut 6-7 på morgonen och in 21-22 på kvällen. De får frukost ute i hagen, lunch mitt på dagen ute i hagen, middag på em i hagen och kvällsmat inne i boxen.

Stod innan i kollektivstall där alla var noga med att hästarna skulle få vara ute så länge det bara gick! Vi hade som regel att de inte skulle ut på morgonen senare än 8 och inte in på kvällen tidigare än 20, så de var ute minst 12 timmar per dag och det är minimum enligt mig oavsett om det är mörkt eller inte.

Ska man kunna ha hästen inom rimligt avstånd från hemmet och det ska finnas ridmöjligheter så finns där inget i min närhet (har även flyttat pga brist på stallplats)

Ja det där lät inte så kul, faktiskt. Jag har egen gård och styr ju helt själv och kan ordna med bra hagar. Kan mycket väl vara det som är skillnaden.

Och jag har väldigt svårt att tro att det trots att det är Skåne inte finns ställen som har en hagmiljö där hästar kan vara ute länge utan att lida.

Är det sådan kvalite på alla anläggningar i Skåne så får man verkligen fråga sig om det alls är lämpligt med hästhållning i Skåne. Det låter ju som rena katastrofen.

Visst finns det dåliga hagar här nere, precis som i Norrland (dvs norr om Älmhult). Och om man har så dåliga hagar mår hästarna definitivt bättre inne. MEN det finns andra anledningar!

Delvis kl:
Jag anser att en del hästar som får stå inne mer (för mycket kanske) mår betydligt bättre än de som låter sina hästar stå ute så många timmar som möjligt. Finns inget svart och vitt eller ex antal timmar som är rätt svar.

Någon skrev att hästarna tas in för att det är bekvämt för människan, det finns ju precis samma kommentar om att låta dem gå ute. Minst jobb för människan om de går ute mycket.

Hästar är olika, har olika bakgrund, rids och hanteras väldigt olika mycket. Hagar etc ser olika ut. Hästar kommer och går i vissa stall så självklart måste det finnas olika sätt.

Jag har svårt att låta vissa gå kvar ute när en del kommit in. Var nära att mista en häst för många år sedan när den också ville in när några andra kommit in. Inget staket i världen kunde få den att stanna i hagen. Självklart tänker jag en gång extra då ör den situationen vill jag inte hamna i igen. Ingen kunde ana att just den hästen skulle få för sej att traska in själv. :o

Utfodringen är för mej en viktig anledning att jag vill ha in dem. De ska ha sin giva, i lugn och ro.

En annan sak som jag tycker är intressant i sammanhanget är att i Active Stable låter man hästarna få väldigt små kraftfodergivor många ggr/dag för att de ska vandra mer. Om de inte får det, tenderar de till att bli mycket stående.

Jag tror också på att människor vill ha de bekvämt för sig själva. Jag vill ha hästarna ute så länge som möjligt och ut så tidigt som möjligt också självklart, men har jag ridit och är klar med allt i stallet kl sex, så tar jag in dom.

Har eget stall på min mormor och morfars gård ca 1,5 km hemifrån. Hade jag i stället haft hästar hemma på gården hade jag gått ut senare och tagit in dom. Men nu tar jag in dom i ställer för att gå hem, vara hemma två timmar för att sedan gå ner igen och ta in dom kl åtta, vilket jag egentligen hade velat. Så de beror nog lite på hur man har hästarna.

Mina hästar går ut vid halv sex på morgonen på vardagar, senare på helgerna, då blir det mellan sju och åtta. In går de oftast mellan arton och nitton på kvällen, vissa kvällar när det kör ihop sig med annat får de gå ute längre, är det pissväder går de in redan vid sexton. Jag ser inget fel i att de går in sexton om det ösregnar, blåser storm och de har en alldeles för liten hage egentligen (det är inte jag som bestämmer, jag har fått hagen tilldelad), har de varit ute sen halv sex har de ändå varit ute mer än tio timmar om de går in vid fyra?

I mitt förra stall gick hästarna ut senare, vid nio, och då gick de inte in förrän runt 20-21. Men där hade de en stor, skyddad hage med vindskydd.

Dessutom har jag en lång sträcka att köra till stallet. Har jag varit där och ridit på eftermiddagen och är klar vid fyratiden tar jag in hästarna. Jag släpper inte ut dem för att vara ute några få timmar till, åka hem, åka dit igen och ta in dem. Det är ekonomiskt ohållbart i längden. Jag hade gärna haft hästarna närmare mitt hem, och kunnat ta mig dit lättare (och billigare) men det finns inga stall.

Jag kan inte heller tycka att det är helt och hållet bekvämlighet till att hästarna går in tidigare? Det kanske kan vara bekvämlighet att de går ut senare på morgonen för att man ska slippa gå upp så tidigt. Men de hästmänniskor jag har sett som har hästarna ute till 21-22 har det med motiveringen att det inte blir så mycket att mocka då. Det tycker jag är bekvämlighet om något.

Precis! Ska man ha det bekvämt ska man ha dem ute dygnet runt. Det är mer arbete med att ha dem inne.

Det är väldigt lätt att tycka en massa. Jag är inte mörkrädd - här är kolmörkt när det är kväll, så är det på landet. Jag har dålig syn och ännu värre blir det när det är mörkt och jag känner mig väldigt osäker när otåliga hästar trampar runt och jag inte ser någonting - så enkelt är det. Däremot släpps de ut vid 6 -6.30 på morgonen. Det är mörkt även då men då kan jag ha öppna trådar och leda sto och föl in och därefter gå med en och en ut.

Jag har ingen regel utan undantag.

Det är mina hästar som bestämmer då de vill in, det syns på dom.

Är det fint väder så visst har jag dom ute, gärna länge. Ofta vill dom också vara ute länge om det är fint väder.

Men är det piskande, isande vindar, kallt spöregn eller höstgegga i hagen och de står och hänger vid tråden och vill in. Gnäggar så fort dom ser mig, varför ska jag då inte släppa in dom??

Jag försöker anpassa mig efter mina hästar och de förutsättningar vi har. Jag tycker det är bra att hästarna får komma in och torka upp under hovarna och karlederna för att inte få hovproblem eller mugg.

Det finns ibland skäl även att ta in hästarna tycker jag!

Så jag är ganska flexibel med in & utsläpp.

Vill man mocka så kan man väl mocka i hagen så man inte blir anklagad för att vara bekväm.

*KL*

Jag ser att vissa använder mörkret som ett skäl att ta in tidigt.

Om nu mörkret är ett problem finns det faktiskt lampor. Runt stall finns det ju ofta el, så där ser jag inga större problem att fixa viss belysning.

Annars är ett tips att använda pannlampa. Pannlampor av bra kvalite lyser faktiskt upp väldigt bra. Förutsätter givetvis att även batterierna är i trim.

Om du jobbar vanligt 7-4 jobb och har din häst inackorderad samt familj som väntar hemma så är det smidigaste lösningen...

Våra hästar går ut runt 06.30 och kommer in mellan 16-17 vintertid . Sommartid går de ute till 19-20 . Stora gräshagar både vinter och sommar .
Vintertiderna passar utmärkt både för hästarna och oss . När man kommer till stallet på kvällen och ska rida har hästen hunnit vara inne ngn timma, ätit och torkat upp . Den har haft många timmar i hagen utöver det . Väldigt bra funkar det och man fixar iordning och rider ovanpå det .

Ni som tar in 20-21 ? Sitter ni och rider sen mellan 21-22 eller ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar