Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Ja, det går ju att säga vad som helst.

Jag är ganska säker på att i stort sett alla hästar föredrar att vara inne i ett stall när det är dåligt väder och när det är mycket insekter. Jag tror också att dom föredrar att vara inne på natten, så att dom får vila ut ordentligt.

Min är precis INTE det du beskriver, min går inte ens in i vindskyddet när det är skitväder men däremot när solen skiner. MIn vill UT så fort det börjar mörkna utanför hans fönster om han är inne och äter kraften. Vila gör han ofta på förmiddagen bl.a i sin trygga flock. Insekter bekymrar honom inte då vi har en bra blåsig hage och ett bra eksemtäcke som skyddar mot det mesta.

Men då är väl min ett undantag då eller?? Skulle inte tro det.

Håller med. Och även det Centaur skrivit . Hästar med generellt + 10 timmar i hagen med stora gräshagar utan lera som våra , året runt , som sen utöver det rids och tränar kvällstid har det väldigt bra och våra trivs som fiskarna i vattnet .

Om folk la ner hälften av den energi de gör på att ha åsikter om sånt här gällande andras hästar under vettiga förhållanden , till att istället oroa sig för hästar som går i lera upp till knäna eller går ute 5 timmar om
Dagen som Max och står ensamma i en liten ruta, vore det betydligt sundare .

Senast ändrad:

Kl

Här rids/tränas alla hästar mer lr mindre :). Och har lång utevistelse! Och väldigt blandat med både hobbyhästar och tävlingshästar i olika åldrar å raser. Tog in lite tidigare den 31:a och om det är extrem väder. Annars går de in tidigast 21:00 och ibland är jag där på natten å donar. Sen kommer de ut igen runt 06-07:00 igen.

vill och vill. I vårat stall är det maten som gör att de går in tidigare vintertid. Vi har ett kollektiv och hästarna får lunch runt 10-12-tiden om möjligt, iblnad så tidigt som 8 om det krisar. Då måste de in runt 16 för att inte bli jobbiga att hantera. På sommaren går de ute till 20-tiden eller dygnet runt.

totalt blir det ändå 7-8 h/dygn oftast vilket jag tycker är helt ok. har haft häst i stall där de året om går ute från 9-14, på somrarna gjorde vi i vår hage en deal att vi tog in hästarna själva några timmar senare men många hästar där var mer el minde ohanterliga (gick ofta ensamma i små hagar och reds sällan dessutom) det var på gränsen.

Jag skulle gärna ha min häst ute betydligt mer men man får väga fördel mot nackdel och där jag står nu är hon lugn, harmonisk, det finns ridhus, helt ok ridvägar och fodret är av god kvalitet. Då får man ta lite mindre utevistelse, men kanske rida lite mer.

Beror väldigt mkt på vilka referensramar man har. Jobbade i ett stall för hundra år sen där vi var glada om hästarna fick vara ute så mkt som fyra timmar! Ja alla var jättesnälla verkligen. Men detta låg väldigt centralt så hagarna var puttesmå.

Idag får mina fyra fodringar. Varav 2 i hagen.

Hej!

Hur blir det bekvämare för människan att ha hästen ute?? Det är jobbigare att mocka hagen än boxen, längre att gå med höpåsarna, längre att bära vatten vintertid, jobbare att se till att vattnet inte fryser vintertid, jobbigare att se till att hästen håller sig torr (om man som jag har en fryslort vid nederbörd)..

/Lavinia, som mockat 2 kärror skit i hagen i mörkret idag.

För oss är det definitivt enklare att ha alla ute fler timmar. Vi kör ut allt med 4-hjuling, både höpåsar och vatten. Gödslar gör du med lastaren. Vatten fryser lika lätt inne i våra kallstall som ute. Så nej det är betydligt mindre jobb ute än inne. :p

Det var väl en grov generalisering! Jag har sett väldigt många små söndertrampade leriga hagar där det tom skall föreställa en lösdrift, dvs hästarna står i geggan dygnet runt! Men dom är ju ute hela tiden så de mår säker MKT MKT bättre än min häst som har över 2 ha gräshage utan lera för han går ju in kl 19..... Stackarn... :grin:

Det är så dumt att generalisera så som du och flera andra gör här, huruvida en häst mår bra och är lycklig har öht INTE med antal timmar i hagen att göra, det hänger uteslutande på om den individuella hästen trivs med hagen, stallet, träningen och rutinerna den har! Det finns hästar som inte trivs i stall och de som inte trivs ute. Det finns bra stall och det finns dåliga hagar.

En häst kan må precis lika bra av att bara gå i hage några timmar om dagen som att gå på lösdrift, och tvärtom den kan må lika dåligt! Går ej att generalisera.

Jag tycker hästar skall få vara ute i stora hagar och skulle själv aldrig tagit in dem vid 13, som faktisk är rutin på vissa stall. Vansinnigt tycker jag, men det betyder inte att alla hästarna i de stallen mår dåligt. Som sagt, hästens livskvalite mäts ej i om den har 10 eller 15 timmar i hagen.

Nu får du nog läsa mina övriga inlägg också istället för att hoppa på mig.

Om folk la ner hälften av den energi de gör på att ha åsikter om sånt här gällande andras hästar under vettiga förhållanden , till att istället oroa sig för hästar som går i lera upp till knäna eller går ute 5 timmar om
Dagen som Max och står ensamma i en liten ruta, vore det betydligt sundare .

Jag bryr mig inte längre särskilt mycket om hur folk har häst, jag har sett det mesta. Men jag bryr mig om MIN häst, och jag kan tycka det är jäkligt tråkigt när det i stort sett inte går att hitta vettiga stall som har vettiga hagar/utesvistelse. Jag har själv varit i den svängen förra hösten där jag åkte runt och tittade på stall efter stall. Bra hagar är inget folk efterfrågar, de vill gärna ha ridhus och bra ridbana och jag tycker det är synd att det allt som oftast är antingen eller som gäller.

Folk gör som de vill, enkelt, men jag tror att det hade varit bra om fler hästägare faktiskt hade efterfrågat bra hagmark. Som här i Skåne är ju såklart marken dyr, men rutor mitt på slätten blir sällan bra hagar. Man skulle ju iaf kunna plantera lähäck eller ställa vattnet i ena hörnan och maten i den andra. Eller grusa lite...

Visst finns det dåliga hagar här nere, precis som i Norrland (dvs norr om Älmhult). Och om man har så dåliga hagar mår hästarna definitivt bättre inne. MEN det finns andra anledningar!

Någon skrev att hästarna tas in för att det är bekvämt för människan, det finns ju precis samma kommentar om att låta dem gå ute. Minst jobb för människan om de går ute mycket.

Say what.? plus allmänt kl:
I mitt stall går hästarna ut vid 5.00 och in vid 19-20.00 okt- maj (sommarmånaderna dygnet runt bete). Kan lova att för mig, och hon som hjälper mig på vardagar hade det varit bra mycket mindre jobb om de gick ute kortare dagar. För dåså fick alla hästägare själva packa sina alla måltidspåsar till sin egen häst. Vi lägger mycket tid på att varje dag, köra ut hösilage manuellt för att fylla 10 stora hölådor i hagarna med hösilage (de har fri tillgång). Jag har iofs valt att ha det "lilla" extrajobbet för att alla hästar ska få äta i lugn och ro (1 stor låda byggd av pallar/häst) och att de alltid ska ha fräsch mat att äta. Är totalt allergisk över alla stall man ser som kör ut hela hösilagebalar med plast och allt i hagarna:crazy:, eller om man bara har en foderhäck så de lågrangade inte får äta när de vill :(.Jag har verkligen inte långa utetider i mitt stall för bekvämlighetens skull, utan det är för hästarnas skull!
Nu har jag iofs bra, som har mycket hagmark till antalet hästar, hagar som inbjuder till rörelse och lek trots att de har mat på samma ställe och fritt dessutom. Alltid gräs när det ej är snö och lera som max går över hovarna i ca 1/15 del av hagarna (vid grindar och matlådor). Vattenpåfyllning varje dag tar också sin lilla tid eftersom det går mkt vatten ute när de är ute så länge osv..

Har förr stått inackorderad i stall som följer mörkret och små leriga hagar - tack nej aldrig mer. Hagar och utevistelsetimmar är högt på min priolista.
Däremot - hellre 8-10 timmars utevistelse i bra hagar, flock, där hästarna trivs, än längre utevistelse i små leriga tråkiga hagar där de bara står och glor utan aktivering och sysselsättning.

Senast ändrad:

Öh ?
Alla har inte sin häst hemma på gården .
Du behöver inte ha stall på gården för att rida tidigt och låta hästen kommer in senare. I många stall ingår intag/utsläpp i hyran, alt att man kan köpa till tjänsten för en extra slant. Detta gör det möjligt för ägaren att komma till stallet tidigare på dagen för att rida/träna och sen åka hem utan att hästen verken behöver komma in tidigare eller att ägaren behöver åka tillbaka till stallet senare för att ta in.

Så jo, den möjligheten finns visst för många, även om de inte har eget stall.

Say what.? plus allmänt kl:
I mitt stall går hästarna ut vid 5.00 och in vid 19-20.00 okt- maj (sommarmånaderna dygnet runt bete). Kan lova att för mig, och hon som hjälper mig på vardagar hade det varit bra mycket mindre jobb om de gick ute kortare dagar. För dåså fick alla hästägare själva packa sina alla måltidspåsar till sin egen häst. Vi lägger mycket tid på att varje dag, köra ut hösilage manuellt för att fylla 10 stora hölådor i hagarna med hösilage (de har fri tillgång). Jag har iofs valt att ha det "lilla" extrajobbet för att alla hästar ska få äta i lugn och ro (1 stor låda byggd av pallar/häst) och att de alltid ska ha fräsch mat att äta. Är totalt allergisk över alla stall man ser som kör ut hela hösilagebalar med plast och allt i hagarna:crazy:, eller om man bara har en foderhäck så de lågrangade inte får äta när de vill :(.Jag har verkligen inte långa utetider i mitt stall för bekvämlighetens skull, utan det är för hästarnas skull!
Nu har jag iofs bra, som har mycket hagmark till antalet hästar, hagar som inbjuder till rörelse och lek trots att de har mat på samma ställe och fritt dessutom. Alltid gräs när det ej är snö och lera som max går över hovarna i ca 1/15 del av hagarna (vid grindar och matlådor). Vattenpåfyllning varje dag tar också sin lilla tid eftersom det går mkt vatten ute när de är ute så länge osv..

Har förr stått inackorderad i stall som följer mörkret och små leriga hagar - tack nej aldrig mer. Hagar och utevistelsetimmar är högt på min priolista.
Däremot - hellre 8-10 timmars utevistelse i bra hagar, flock, där hästarna trivs, än längre utevistelse i små leriga tråkiga hagar där de bara står och glor utan aktivering och sysselsättning.

Kan tillägga att jag även betalar ganska så mycket pengar för arrendet av all hagmark (södra sthlm) så det hade blivit både billigare och mindre jobb om de stod inne mer...

I "mitt" förra stall gick hästarna ut runt sex och kom in runt fyra (dock vintertid) märkte då att de blev lite "sura" miner och rastlöshet bland hästarna när dom stod inne så mycket.
Men nu har jag flyttat till ett annat stall där hästarna kommer ut vid sex-sju och kommer in igen vid åtta på kvällen. Och oj vilken skillnad det är! Dom är glada och mer sammarbetsvilliga än innan och känns som om immunförsvaret också borde bli bättre.
Klart hästar ska ha frisk luft och kunna röra på sig, det är ju det dom är gjorda för! :D Men är dom ute längre så ska dom ju också ha fler mål mat om man inte har fri tillgång då förstås, och något slags vindskydd när det är busväder. Och som någon nämnde att det inte går åt lika mycket strö när dom går ute mer ;)

I min hyra ingår intag/utsläpp men det är inte jag som bestämmer när det ska ske utan den personal som sköter stallet bestämmer och ärligt så kan jag förstå att de inte vill ha enormt långa arbetsdagar som det blir om man ska ta ut vid 7 och in vid 19/20.
Det skulle inte heller funka att alla gick in vid 16 som nu men mina var kvar ute tills jag kommer vid 19 eller så.

Kan tillägga att jag även betalar ganska så mycket pengar för arrendet av all hagmark (södra sthlm) så det hade blivit både billigare och mindre jobb om de stod inne mer...

Vad betalar du för arrendet? *nyfiken*

Har inte jättestora vinterdagar och rätt så platta. Men några är grusade som förra ägaren gjort och jag tror det ska funka bra. Nu har det varit så mkt snö så vet inte om det blir lerigt, får se till våren.

Nu har jag förmånen att ha stallet hemma. Vi har sju hästar, varav jag har 2 egna.
Här går hästarna ut kl 6 på morgonen och kommer in vid 20 tiden ungefär på kvällen om inte ägaren är här och rider på kvällen. Då lämnar dom hästen inne.
Dom har fri tillgång på hösilage ute i hagen (förutom min tjocka gammeltant som får givor ute i hagen) och har thermobar så dom har fritt med vatten.
Nu när vi varit lediga över jul har dom kommit ut lite senare och in vid 22-23 tiden på kvällen.
Och vi får nästan alltid gå och hämta dom långt upp i hagen. Nästan ingen som vill gå in på kvällen.
Mörkt är det ju redan vid 14-15 tiden här så att ta in dom innan mörkret kommer skulle aldrig vara aktuellt.
Skitenkelt, vi har satt upp en lampa i ett träd som vi pluggar i när vi ska hämta hästarna. Funkar kalasbra, så man slipper stå och fippla i mörkret.

Om jag i framtiden måste stalla upp så kommer jag absolut se till att dom har många timmar ute.
Några av hästarna som kommit hit som varit stressade innan, har oftast blivit lugna och mer avslappnade ganska fort.

Lera har vi vid grindarna vid höst och vår, men längre upp i hagarna är det torrt. Hästarna går med sällskap och har stora hagar.

Men det är ju största fördelen med att ha stallet på sin egen gård, att man får bestämma hur man vill ha det. Och även försöka göra så att allt blir enklare och mer lättjobbat.
Men visst är det mycket jobb, med hösilage, vatten, se till att hålla värmen i stallet så inte vattnet fryser när hästarna är ute osv.
Men det är det värt, när man ser att hästarna mår bra av det.

Har många olika hästar hemma varav flera som är lite "känsliga" en som får kolik när den blir kall och som är buköppnad två gånger. Den kan inte vara ute för länge nu när temperaturen är som den är och även om den är väl täckad nu så är marken kall när den ligger ner. Av förklarliga skäl så kommer den in tidigt. Den är ute från ca 8:30-16:00

Sedan har jag ett fullblod som är konvalescent och står i en mindre hage. Hon både äter och dricker dåligt ute så hon kommer också in tidigt.

Nu när vi har sådant väder här med i princip helt blöta hagar, tom sommarhagen är blöt så vill jag inte att mina skall vara ute så länge mycket med tanke på att det är unghästar jag har och de har ett behov av att ligga ner.

Personligen anser jag att det är vädret som skall styra hur hästar går ute!

Men som inackorderad väljer du ju i vilket stall du ska vara inackorderad.

Och jag har väldigt svårt att tro att det trots att det är Skåne inte finns ställen som har en hagmiljö där hästar kan vara ute länge utan att lida.

Är det sådan kvalite på alla anläggningar i Skåne så får man verkligen fråga sig om det alls är lämpligt med hästhållning i Skåne. Det låter ju som rena katastrofen.

Problemet med Skåne är att det i princip alltid blåser och där jag bor är det platt och inte någon skog att tala om.

Att det nästan regnar hela vintern och håller sig runt någon minus till någon plusgrad gör ju saken inte speciellt trevlig när det gäller hästar och hagar. Vi har grusat men det sjunker bara undan och så som det är nu så är det tom vatten på de väldränerade åkrarna runtomkring. Vi har lermark vilket det inte är överallt här. Bara någon mil från mig så är det sandmark.

Nu är det ju självklart inte så i hela Skåne eftersom det varierar rätt mycket men södra Skåne är rätt tråkigt under vintern.

Däremot så är ju den brar tiden om året betydligt längre i Skåne än övriga Sverige så att säga att det inte skulle vara lämpligt för hästhållning är väl att ta i! Gräset kommer tidigare, det blir varmare tidigare och det är bra bete ända in i oktober för det mesta.

Så de vintermånaderna det handlar om här nere är inte speciellt många

Nej jag rider tidigare kanske vid 17-18 sen får hästen gå ut i hagen igen tills dom ska in vid 21.

Lite nyfiken på hur du hinner det tidsmässigt?

Jag brukar räkna med minst 1,5-2timmar för en häst där ryktning, sadling, ridning och avborstning ingår och om de är svettiga så är det längre tid.

Många hästar vill dessutom in i boxen och kissa när de kommer från hagen så då tar det längre tid

Luften i stallet kan ALDRIG bli lika bra som utomhus oavsett hur bra ventilation stallet än har, det är vetenskap och inte hittepå.

Visst kan man ha bra inomhusklimat i stall som motsvarar utomhus, vilken vetenskap visar på att så inte är fallet?

En häst är gjord för att vandra flera mil om dagen för att må bra, i en box kan inte hästen vandra, det är också vetenskapligt bevisat flera ggr.

Rider man sin häst så kommer man upp i lång sträcka under den tiden

Det handlar om att se till HÄSTENS behov för att må så bra som möjligt.

Det gör väl alla! Ingen vill ju att ens häst skall må dåligt!

Mina erfarenheter är att de som låter hästen ha lite utevistelse även har små frimärkshagar.
De som låter hästarna vara ute länge har ofta betydligt bättre hagar även om de inte alltid är optimala.

Tyvärr ser det ut så. Men för den delen så behöver inte de som har bra hagar vara de som ger sin häst bäst omskötsel!

Men med tanke på hur folk resonerar är jag inte förvånad över att titt som tätt läsa om sjuka/skadade hästar från dessa personer också.
Dem mår helt enkelt inte bra och blir inte hållbara av att stå inne i en box större delen av sitt liv.
Men någon gång kanske poletten trillar ned...

Fyi så har det varit väldigt mycket koliker i år och det beror enligt veterinärer att hästar blivit kalla av det blöta väder som varit under längre tid.

Ser ingen som helst påverkan på hållbarhet och box nyttjande. Det som påverkar hållbarhet är uppfödning i form av rätt foder och även hur man tränar sin häst och ffa varierande underlag!

Mjuka underlag är inte bra för hästar 24/7

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 419
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar