Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Nä, men de vet ju att de får 'godis' senare i just boxen. Så därför har ju hästarna lärt sig under lång tid att den godaste maten får man i boxen.
Inte undra på att de vill dit då.

Med tanke på att de endast får lucernpellets och lite betfor så tror jag nog inte att de är speciellt överförtjusta över det så att de vill in i boxen flera timmar innan det är foderdags.

Dessutom så väljer de flesta att äta hö istället för "kraftfodret" och pillar i sig lucernen och betforn under natten

Sedan så kan det ju inte stämma för då skulle de inte vilja gå ut i hagen på morgonen vilket de absolut vill

Hade man aldrig utfodrat en häst i boxen tror jag inte den hade haft något behov av att gå in i den. Men nu ligger nog mat etta på de flesta hästars intresselista så då är det rätt givet att de vill till det ställe den godaste maten ges.

Detta stämmer säkert på vissa hästar men inte på alla. Vid denna tiden på året vill i vart fall mina in och speciellt fullbloden som är frusna. På sommaren så bor de ute dygnet runt, även tävlingshästarna men de vill lika väl in på kvällen.

Kan bara jämföra med mina lösdriftponnys som vi måste fodra ute för att få ut dem från hallen på morgonen.

Detta stämmer säkert på vissa hästar men inte på alla. Vid denna tiden på året vill i vart fall mina in och speciellt fullbloden som är frusna. På sommaren så bor de ute dygnet runt, även tävlingshästarna men de vill lika väl in på kvällen.

Att det finns vissa hästar som säkert trivs bättre är jag också helt övertygad om. Fast har man en häst som är anpassad efter vårt klimat så lär det där behovet att gå in till en box utan mat vara betydligt mindre. Men givetvis finns det undantag.

Angående arrendepriser har det ju en väldigt stor betydelse ifall man får EU-bidraget för marken eller ej. Det kan ligga på ca. 2000 kr/ha.

Att det finns vissa hästar som säkert trivs bättre är jag också helt övertygad om. Fast har man en häst som är anpassad efter vårt klimat så lär det där behovet att gå in till en box utan mat vara betydligt mindre. Men givetvis finns det undantag.

På vilket sätt är hästar anpassade till vårt klimat? Hästen kommer ju ursprungligen från betydligt varmare breddgrader än vad det är här.

Tror inte alls att vi lyckas anpassa hästar till vårt klimat och def inte alla ädelavlade raser tex fullblod och till viss mån även halvbloden

Det godaste mina hästar vet är gräs, förutom bananer men det brukar jag inte fodra med. Och de får båda hö och kraftfoder i hagen. Så nix, din teori håller ej. :p

Hej!

Min förra pålla gick ALDRIG in i sin lösdrift, ever! Hon hatade att vara inne. När man gick från stall till bete blev hela hästen piggare, gladare och mer arbetsvillig. Och på hösten blev det tvärt om- häst blev trött, sur och grinig. På lösdrift var hon alltid sitt pigga glada jag.

Nuvarande pålla är lite mer av en prinsessa, i en lösdrift med bra utsikt står hon gärna inne vid regn, snö och många insekter. I en sämre lösdrift är hon hellre ute. Hon står ofta vid grinden och vill in- men det beror nog mest på maten än nåt annat, det var ju flera ååååår (läs max 4 timmar) sen hon fick mat senast.. Jag märkte ingen skillnad på hennes ork när hon gick på lösdrift, ej heller på bete, men nu är hon uppstallad pga hovar som inte verkar tåla dygnet om ute.

/Lavinia

Är en häst som vill skydda sig mot hårt väder en "prinsessa"!?

En människa som vill göra detsamma är det också en "prinsessa"?

Och jag måste då säga, att jag tycker att det är VÄLDIGT konstigt, att man inte märker någon skillnad, när en häst går på bete.

Vi får inget EU bidrag det går till godset

Då lät det dyrt. Godsägaren tjänar alltså ca. 5500 kr/ha på att arrendera ut. (Du skrev att du betalade 3500 tidigare)

Fast samtidigt kan det säkert vara värt det du betalar ifall alternativet är att man står utan beteshage.

Jag får inte heller bidrag..

Men värt pengarna, absolut, dom ska ha stora ytor, hästarna :-)

Dryga 2000 :-/år/ha, det kanske är billigt, jag har faktiskt ingen koll på vad det brukar ligga på:o.

OJsan, vi lägger knappt 1500 kr i arrende ha för ca 15 ha, i det får vi stödrätterna. Lägger sedan 50 kr ha för ca 20 ha och får i det stödrätterna. MUMMA.

Då lät det dyrt. Godsägaren tjänar alltså ca. 5500 kr/ha på att arrendera ut. (Du skrev att du betalade 3500 tidigare)

Fast samtidigt kan det säkert vara värt det du betalar ifall alternativet är att man står utan beteshage.

Ja jag är så illa tvungen eftersom vi inte har egen mark

OJsan, vi lägger knappt 1500 kr i arrende ha för ca 15 ha, i det får vi stödrätterna. Lägger sedan 50 kr ha för ca 20 ha och får i det stödrätterna. MUMMA.

Jag säger detsamma, avis jag med! Det är ju inga pengar alls!! *lyllo*:)

På vilket sätt är hästar anpassade till vårt klimat? Hästen kommer ju ursprungligen från betydligt varmare breddgrader än vad det är här.

Fast, många vildhästar lever ju i ett väldigt hårt klimat med snöstormar och allt vad det innebär. Det beror väl helt på vad det är för ras det handlar om, hästar från spanien är ju klart vana vid varmare och torrare klimat än andra tex.

Fast oavsett anpassade eller ej så tror jag alla hästar vill ha ett skydd från dåligt och hårt väder. Sen är dom ju vanedjur, dom trivs helt enkelt med det dom är vana vid.

Ringde på en stallplats nu som tar in alla hästar inklusive unghästar klockan 12.00 och dom går ut klockan 08.00. Kan mycket väl tänka mig att dessa unghästar kommer att bli hästar som vill in och trivs bättre inne än ute för dom är inte vana vid annat. Tror helt klart på att uppväxten avgör vad det kommer att bli för häst. Och givetvis psyket på hästen, om det är en häst med stort rörelsebehov eller om den har ett litet.

Senast ändrad:

Fast, många vildhästar lever ju i ett väldigt hårt klimat med snöstormar och allt vad det innebär. Det beror väl helt på vad det är för ras det handlar om, hästar från spanien är ju klart vana vid varmare och torrare klimat än andra tex.

Nu menade jag inte de vildhästar som finns idag utan hästens ursprung :D

Och jag måste då säga, att jag tycker att det är VÄLDIGT konstigt, att man inte märker någon skillnad, när en häst går på bete.

Hemma märker jag ingen skillnad på hästarna om dom är ute dygnet runt eller inte när jag rider, dock märker jag en stor skillnad på dom när insekterna kommer inte alls lika pigga.

Klart att det inte funkar för alla, var mer riktat till mackans idé om att man måste ha eget stall för att det ska funka att rida och ta in senare.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill berätta för mig med ditt inlägg att det finns inack som släpper in senare ?
Det är jag högst kapabel att veta själv .;)
Jag förstår som sagt inte problemet när hästarna är ute 10
Timmar och rids sen kvällstid ? Våras ingång runt 17 vintertid ekvivalerar andras insläpp kl 19-20 det blir plus minus noll . Eller snarare mer på plus jmf med de som avbryter hagvistelsen för att rida under dagen .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar