Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Läst hela tråden nu och jag kan bara stå för vad jag tycker.

Men sen förstår jag att alla har olika syn och sätt att hålla häst på.
Dock kan jag tycka att det är hemskt med hästar som står i små skitiga hagar, på dagarna och sedan kommer in tidigt.

Just nu står jag i ett sånt stall som inte passar mig, därför ska jag flytta hästen den 1/2 till ett stall med bättre hagar och längre utevistelse.
Just nu står min unghäst (2,5 år) Själv i en liten lerig hage och går in vid 16 på eftermiddagen. Men jag menar inte att hästen ska gå ute längre i de hagarna, därimot finns möjligheten i detta stall att ha flera hästar ihop, i en större hage med buskar och träd, men stallägaren vill inte ändra detta trots att vi är flera som önskar detta. Tråkigt, men så är det när man "bara" är inhyrd.
därför kom frågan upp varför hon vill ha dem i små frimärkes hagar, gärna 1 och 1 för det är smidigast så vid insläpp??!!
Jag önskar ialla fall att min häst ska gå ute i stor kuperad hage med minst 1 eller 2 andra hästar, och få lunch ute.
Men som sagt alla har ju inte den förutsättningarna.

Senast ändrad:

Dryga 2000 :-/år/ha, det kanske är billigt, jag har faktiskt ingen koll på vad det brukar ligga på:o.
Låter inte som extremt billigt utan det är väl där priset ligger på? Om det inte är konkursens alltså.

Även med relativt små hagar så har vi ute länge. Grusade vinterhagar (dock ej alla). Men lera i hagen vill jag inte ha hästen ute alls nästan. Stod på ett sådant ställe förut. Ajaj. Lyckades gränsa av men var ändå inte speciellt bra. Det blev översvämning i vissa delar :crazy:. Det gick inte att bara grusa där heller. Gruset bara försvann typ. Gick nått vattendrag tror jag under. En gång hade marken sjunkit massor.

Googla!

Hästens utveckling har skett under väldigt lång tid, men de hästar som vi använder främst till ridning och tävling dvs halvblod, fullblod härstammar från ökenhästar

Jo, fast ska man gå så långt tillbaka så var bara ökenhästarna, araber en hjälp i aveln. "Urhästarna" var av ponnytyp och levde inte i öknen. Om man går från och med aveln började alltså. När dom började utveckla raserna.

Sen utvecklas ju hästarna till att klara av olika väder och klimat, man kan inte gå tillbaka till den tiden då hästen först kom till, raserna har anpassat sig till olika klimat efter hand.

Senast ändrad:

för min hästvar de ett bra alternativ då hon i holland inte gått en dag i hagen.så när ja köpte henne fick hon vänjas med hage. staket fatta hon inte utan gick raktigenom till sin kära box...

Min systers häst gick oxå rakt igenom staket fast hon var en nordsvensk men när det haglade eller var kraftig nederbörd så kunde inget stoppa henne hon skulle in i boxen.

Vill och vill. Jag tror att det i många inackorderingsstall blir en nödvändighet som beror på att man inte har tillräckligt bra/stora hagar, någon ska ta in ganska många hästar, de ska fodras vid lämpliga tider, man vill minska skaderisken etc.

Att hästarna går in kl 17 måste ju inte betyda att de står i boxen mellan 17 och 8. Beror såklart på när man är i stallet och vad man har för stallkompisar hur detta kan lösas. I ett stall jag stod i för många år sedan kom hästarna in redan kl 14 eftersom de inte kunde/fick fodras i hagen. Då var vi några hästägare som hjälptes åt att släppa ut och ta in hästarna igen lite senare.
Funkade fint.

Just nu står jag i ett sånt stall som inte passar mig, därför ska jag flytta hästen den 1/2 till ett stall med bättre hagar och längre utevistelse.
Just nu står min unghäst (2,5 år) Själv i en liten lerig hage och går in vid 16 på eftermiddagen. Men jag menar inte att hästen ska gå ute längre i de hagarna, därimot finns möjligheten i detta stall att ha flera hästar ihop, i en större hage med buskar och träd, men stallägaren vill inte ändra detta trots att vi är flera som önskar detta. .

Nä, det där är ju verkligen inget liv för en unghäst! Det är ju lite annorlunda om man har en häst som rids ordentligt men ingen pålle ska behöva gå själv i en liten 4-kant, nej. Konstig inställning hos stallägaren om det finns möjlighet att ha dem i bättre hagar :crazy:

Jo, fast ska man gå så långt tillbaka så var bara ökenhästarna, araber en hjälp i aveln. "Urhästarna" var av ponnytyp och levde inte i öknen. Om man går från och med aveln började alltså. När dom började utveckla raserna.

Sen utvecklas ju hästarna till att klara av olika väder och klimat, man kan inte gå tillbaka till den tiden då hästen först kom till, raserna har anpassat sig till olika klimat efter hand.

Nej araben var ingen hjälp i aveln fullbloden kommer ur linjerna Darley Arabian, Godolphin Arabian och Byerley Turk vilka alla var araber, där Godolphin Arabian kom från Africa, Darley Arabian kom från Syrien bla

Nej dagens moderna häst hade inte klarat av att leva vilt i vårt klimat utan hjälp dvs de jag menar fullblod och halvblod. Vi har avlat fram en känsligare individ

Med dina mått mätt är det alldeles säkert att föredra att hästhållning inte tillåts i Skåne, för det ser ut precis sm beskrivet tidigare. Jag flyttade ner hit för 2 år sedan, har alltid haft hästen ute länge, länge, och tycker det är mest naturligt! Men i Skåne, särskilt nära kusten, är det ett annat klimat. Det finns inte ett vindskydd i världen som tål vinden här nere i långa loppet, och ger hästen tillräckligt med skydd. Inga täcken som räcker på långa vägar, och mat hjälper bara till en bit på vägen när vinden biter i ordentligt, och det regnar på snedden. Så efter att envist ha argumenterat och kämpat med att fixa skydd, se till att mat finns, täcka till förbannelse men fortfarande komma till stallet kl 17 och hitta en frusen, skakande häst i hagen så sällar jag mig till skaran som låter hästen gå ute ca 7.30-16. Iaf under denna tiden på året.

Sedan kan tilläggas, om jag får dra lite förhastade slutsatser, att de gårdar som finns här nere har på tok för lite arealer till bete, för den verksamhet man bedriver, vilket givetvis också är en faktor att ta med. Jag var runt på 20-tal ställen runt Malmö (radie på 5-6 mil) och hittade endast 3-4 ställen som hade hagar värda namnet för mig (dvs åtminstone 100x200 m).

Samma här. Flyttade t skåne för 1 år sen och blev bedrövad! Jag fick flytta 4 mil från jobbet och dela stall med en kompis för att få det iaf i närheten av vad jag vill, stora hagar där de kan beta och leka och springa, gräshagar året om och långa dagar utomhus.
Jag förstår inte varför alla i skåne (generalisering, nejdå....) vill ha ridhus på sina gårdar och/eller paddockar som gör att hagarna blir skitsmå. Dessutom när det är 1,2,3 personer som rider i resp ridhus....en gång om dagen..

Den enda anledningen jag vill ha in mina är att hästarna i vårat stall får em mat (kraft+hö) inne och ska man rida på kvällen (efter jobbet) är det bra om de ätit och vilat en stund innan man kommer och rider. Men jag vill helst ha mina ute till 17-18 tiden. På försomrarna har vi faktiskt haft så de får em hö ute i hagen och då kan de stå ute till 20-21. Perfekt tycker jag.

Jag tycker som du, ju mer utetid i hage med kompis desto bättre. minst tolv timmar - för står de ute i 12h så står de ju stilla i box lika länge :p Drömmer om en lösdrift om jag någongång skulle skaffa egen gård.

Den dagen vi skaffar gård så ska jag defenitivft ha en bra och välfungerade lösdrift med fina hagar!! Tror faktiskt att det finns stort intresse av det! Och ridhus och paddock på ridavstånd!! Min pappas gård ligger perfekt! :D

Absolut! Men det är så dyrt! Folk vill helst inte betala så mkt för lösdrift. Det går knappt ihop rent ekonomiskt. Är det inte heller meningen så kör:)!

Nä, det lät ju inte så vidare kul.

Man kan nog konstatera båda av vad du och andra skåningar i tråden skriver att Skåne nog får anses komma rätt långt ner på önskelistan ifall hästarna själva skulle kunna göra en lista över favoritlän.

Lite nyfiken bara. Finns det någon fördel med att ha häst i Skåne jämfört men andra ställen?

Men då antar jag att du har en bra lösdrifthall som de kan gå in i?

Nej, inte nu, den är under utgrävning i ena kanten.Annars har de det, 10ggr 10 meter.

Jag har bra hagar, det blåser i princip aldrig,blir inte särskilt kletigt, nu snö,runt nolla o ngn minus de har fritt foder i häck samt vid denne för dagsläget 4 delvis spridda halmrullar till en matta i typ stuka som de sover o kan sova i, ingen nederbörd, det blev nog 3 eller om det var 4 nätter ute.

Om det på vädret visas en bra natt och ösregn vid ex05.00 och heldag då får de gå ute och istället stå inne hela dagen.

Nu inne, regn o plus.

Fast omvänt så tror jag att många som hyr ut lösdriftsplatser tycker att det räcker med en hage och ett skjul och sen kan man kalla det lösdrift.

Här i Göteborgsområdet vet jag att de flesta lösdrifter som finns i mitt område kostar minst lika mycket som en vanlig stallplats.

Absolut! Men det är så dyrt! Folk vill helst inte betala så mkt för lösdrift. Det går knappt ihop rent ekonomiskt. Är det inte heller meningen så kör:)!

Ja, det är lite andra förutsättningar här nere, helt klart.

Bra saker med Skåne: Jämfört med Halland där jag kommer ifrån finns det väldigt mycket dedikerade ridstigar/ridvägar runt åkrar och fält där man inte riskerar att bli ovän med markägare för att man rider även när det är blött.
Otroligt bra träningsmöjligheter för oss som vill det, bra tränare, bra anläggningar och massa valmöjligheter! Till detta även många ridklubbar som arrangerar kliniks, tävlingar etc så det är ett väldigt levande ridsportsliv här nere! :)

Man kan nog konstatera båda av vad du och andra skåningar i tråden skriver att Skåne nog får anses komma rätt långt ner på önskelistan ifall hästarna själva skulle kunna göra en lista över favoritlän.

Lite nyfiken bara. Finns det någon fördel med att ha häst i Skåne jämfört men andra ställen?

Det är markpriserna som ställer till det ... Jordbruksmarken är dyr, att anlägga stora hästhagar på 10+-jord är det inte många som har råd med. Och i och med att det är nära till "allt" så vill många bo och ha häst här nere, vilket innebär att det blir fler och fler hästar som ska samsas om ytan.

Men själv är jag är ganska nöjd med hur jag har det - Eget stall (tar ut och in precis när jag själv vill ...), 1 ha vinterhage (gräs) till ett halvblod och en lipizzaner, skrittavstånd till ridhus och belyst ridbana. Sommarbete hos en kompis med 11 ha bete till 5 hästar. Så visst kan det vara bra även i Skåne :laugh:

Nä, det lät ju inte så vidare kul.

Fördelen är att det är väldigt kort tid på året det är så här. Lång betesperiod ute dvs slutet april-okt

Barmark tidigare på våren ger bättre träningsmöjligheter, närheten till kontinenten och tävlingar. Många bra anläggningar och tränare.

Vi brukar börja utomhusträning redan i april. Så den korta tid på året som det inte är så kul med blåst och regn är ganska försumbar även om det känns hopplöst när det väl inträffar.

Jag ser bara fördelar både för mig och för hästen med det varmare klimat som är här nere

Senast ändrad:

Inte mina hästar, så vad jag vill spelar ingen större roll ;) Några av hästarna mår absolut bättre nu med fri tillgång i hagen, så det är förstås individuellt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar