Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gud vad glad jag är att det var du med din sunda inställning som köpte min lilla häst!!!!! Keep up the good work! Mvh MW
Fast det finns faktiskt rätt och fel, rätt och fel för olika sortes hästar. För min häst är det rent fel och snudd på djurplågeri att ha honom inne större delen av dygnet för han mår så fruktansvärt dåligt psykiskt av att inte få tillgodosett sitt rörelsebehov. Någon annan häst kanske inte mår dåligt av att stå på box halva dygnet eller mer.Kan inte vi hästmänniskor öppna våra ögon för andras sätt att driva hästhållning? Det finns inget rätt och fel.
Fast det finns faktiskt rätt och fel, rätt och fel för olika sortes hästar. För min häst är det rent fel och snudd på djurplågeri att ha honom inne större delen av dygnet för han mår så fruktansvärt dåligt psykiskt av att inte få tillgodosett sitt rörelsebehov. Någon annan häst kanske inte mår dåligt av att stå på box halva dygnet eller mer.
Det som är så tråkigt är att många stallägare är så låsta i sin syn på hästar, alla hästar måste anpassa sig efter deras sätt att se på saker och ting istället för att anpassa stallet efter hästarna som kommer dit. Här omkring finns det seriöst inte ett enda stall där dom tar in hästarna på kvällen. Alla tar in dom ca 15-16 på eftermiddagen.
Jag tycker generellt att stallen måste anpassas mera efter hästarnas personligheter så att alla trivs. För oss med hästar som faktiskt vantrivs många timmar på box, det finns inte mycket alternativ för oss.
Ja, jag tycker att det är viktigt att dom får mat samtidigt. Tex jag var i ett stall en gång och vi skulle utfordra, så var det en häst som inte skulle få någonting!? Jag blev ju helt förskräckt! Då var det tydligen någonting med att hästägaren inte hade gjort iordning någonting, och dom verkade inte alls bekymmra sig över att hästen stod där och väntade på sitt, utan dom gick bara! Jag kunde inte tro mina ögon och öron.
herregud, fattar inte vad det är för fel på folk!! hur svårt är det att ge den något kilo hö? så att den stackarn får något..
Snacka om att skapa problem i stallet!!
Sen är hästar otroliga vanedjur som anpassar sig väl.
Min tävlingshäst skulle utan vidare kunna anpassa sig till ett liv i lösdrift och våra unghästar som nu går på lösdrift skulle utan vidare kunna anpassa sig till "ett liv på box 8-16". Vad är då rätt och fel?
Men egentligen, hur ofta är det inte hästar sparkar i väggarna, är jobbiga och gnager sönder boxar etc, jag tror knappt jag varit i ett enda stall där alla hästar står felfritt lugnt och stilla och trivs och inte gör ett ljud ifrån sig.
Att dom sparkar i väggarna och gnager på boxarna det är helt naturligt.
Att dom sparkar i väggarna och gnager på boxarna det är helt naturligt. Det är inte många hästar som inte ger ett ljud ifrån sig! Jag hade en sådan häst en gång, det var helt otroligt, jag var tvungen att kolla om hon levde!
Om dom är på lösdrift så borde det ju bli ännu svårare att upptäcka vantrivsel. Det är väl verkligen att dölja symptom.
Ja, det är onaturligt för en häst att spontant stå och sparka på en vägg utan någon anledning. Det finns ingenting naturligt med det. Varför skulle dom göra det? Jag har väldigt svårt att tro att någon häst går i en hage och backar in mot en vägg ensam och stället sig och sparkar mot den.Dom gnager på trä, det är helt naturligt. Och menar du att det är onaturligt för en häst att sparka!? Är det gunghästar du tänker på?