Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag säger detsamma, avis jag med! Det är ju inga pengar alls!! *lyllo*:)

Javisst är jag /vi lyllos,vi tjänar minst 50.000 kr om året bara i x EU-pengar,det är mycket pengar för vårt lilla jordbruk, men jag har inte mina hästar där än och det kommer nog inte bli så, för stora marker och de blir för feta även om de rids.
Jag har dem hemmavid och det är mer lagom.

Jag fattar inte heller varför folk envisas med att ta in sina hästar så tidigt! När jag hade eget stall kom de ut 06.00 och kom in tidiast 20.00 ibland senare (särskilt våren) och de fick hö ute morgon lunch eftermiddag och i box på kvällen. Sommartid ute dygnet runt.
Min svärmor tar in sin egen häst ganska tidigt vintertid när det är kallt och (OT) den går ofta utan täcke, men i stallet är det plusgrader (de har en kamin) sjukt...

Nu står jag inhyrd och stallägaren sköter alla in och utsläpp. De går ut ca 07.00 och kommer in 18-19.00. Ibland senare och de har fri tillgång med hö.

Tycker synd om hästar som står inne redan 15-16.00. Min kompis står i ett kollektivstall och där kommer de ut ca 07.00 och två av dom går in 15-16.00 för ägaren vill det? Och de andra två går in 19-21.00.

Hästarna ska inte behöva lida för att man är mörkrädd?! Då får man skaffa lampa eller ha sällskap med sig. Våra ingångar till hagarna är typ tre meter från stalldörren så det är ju lämpligt. Men när jag hade eget stall fick jag gå ett par hundra meter på en grusväg mitt i skogen för att hämta hästarna i kolmörker. Jag var 14? Jag släppte hästarna fritt och de sprang in i boxarna själv.

Senast ändrad:

På vilket sätt är hästar anpassade till vårt klimat? Hästen kommer ju ursprungligen från betydligt varmare breddgrader än vad det är här.

Det finns ju hästraser som helt uppenbart har anpassats till vårt klimat. Nordvenskar, fjordhästar t.ex.

Även många halvblod (ju mindre ädlare desto mer anpassade) skulle jag säga är ganska väl anpassade till vårt klimat. Man kan ju se på vinterpälsen att de är tänkta att funka i kyla.

Tänl på att stäpperna i öster där hästarna väl (?) fanns vilda tidigare har ett ofta väldigt kallt vinterklimat. Eller menar du att hästarna kommer från Afrika.

Tror inte alls att vi lyckas anpassa hästar till vårt klimat och def inte alla ädelavlade raser tex fullblod och till viss mån även halvbloden

Fast hästar som är för dåligt anpassade till klimatet kan ju faktiskt ha täcken på sig. Så dessa hästar borde ju ändå kunna vara ute länge utan att behöva lida av normalväder. Sen är min uppfattning är att många som tar in sina hästar tidigt gör det oberoende av väder.

Jag tar själv in mina hästar tidigt ifall det är alltför dåligt väder, men det är ju ändå undantag. Är det väldigt bra väder händer det att de får vara ute dygnet runt på vintern. Man får anpassa sig till situationen helt enkelt.

Du ställde en fråga där du undrade om folk som släpper in vid 20-tiden då sitter och rider vid 21-22. Jag förklarade hur jag gjort i alla år, dvs ridigt tidigare och sen ut i hagen igen varpå du svara "öh? alla har inte egen gård" som om egen gård vore en förutsättning för att den typen av upplägg skulle fungera.

Jag tycker synd om de hästar som inte får komma in när mörkret och kylan gör sig till känna. Mina hästar skulle bli oerhört upprörda om dom inte fick komma in i sitt älskade stall! Ja, dom har mat ute och nej, jag är inte ironisk.

Då är det jäkligt synd om mina som inte tagits in de senaste nätterna, fint väder, ingen blåst och nederbörd...varför skulle det vara synd.

Jo, vi var och tänkte ta in med de hade knallat hemmifrån. Mina är helst ute.

Jag har svårt att tänka mig att de skulle bli upprörda över det :D. Men hästar är ju vanedjur. De som är vana att komma ut vid 09:00 och in igen vid 14:00. Blir ju vana av den tiden och många står och hänger vid grinden när klockan börjar närma sig intag.

Sommartid kan en del knappt va ute pga alla insekter. Mycket hellre snö och mörker än massa knott å elände! Jobbig med hästar som får stå inne länge av olika anledningar. Betydligt lättare att dra på sig olater.

Klimatet var väl varmare då än det vi har nu i Sverige. Efter istiden blev det ju rena medelhavsvärmen här och sen kallare igen. Men hästen? Hur långt tillbaka talar vi om? Innan de blev mer stäppdjur och höll sig i skogen? Eller först när vi domesticerade den?

*kl*
precis blive hästlös. men de senaste åren då jag haft häst. stått inackorderad i halvt kollektivstall.. dvs inhyrda fixar intag å mat vardagar + uttag + in helger.

våra har då haft tiderna ut senast 8, in sommartid ca 17 vissa kvar uteom man komöverens om senare intag. har dock HÖGT insektstryck hela sommaren så får hästarna välja själv går de in.

vintertid ut 8 in vid mörkret.

anledningen är dels för matens skull men också för att de oftast är några som kommer den tiden som tar in sina hästar för ridning vilket resulterar i att de andra vill in. åde kan bli rejält stökigtvilket kan resultera i skador, både på djur å människa. blir dock bara stök vintertid inga problem alls sommartid???

för min hästvar de ett bra alternativ då hon i holland inte gått en dag i hagen.så när ja köpte henne fick hon vänjas med hage. staket fatta hon inte utan gick raktigenom till sin kära box...

Ja ? Vad vill du säga vad är din poäng ?

När du skriver "alla har inte egen gård" som svar på att man kan rida tidigare och ta in senare tolkar jag det som att du anser att den typen av upplägg inte är möjlig om man inte har egen gård.

Hur menar du med hästens ursprung? Att klimatet var annorlunda då? Vad var det för klimat när hästarna "kom till"?

Googla!

Hästens utveckling har skett under väldigt lång tid, men de hästar som vi använder främst till ridning och tävling dvs halvblod, fullblod härstammar från ökenhästar

Jag fattar inte heller varför folk envisas med att ta in sina hästar så tidigt! När jag hade eget stall kom de ut 06.00 och kom in tidiast 20.00 ibland senare (särskilt våren) och de fick hö ute morgon lunch eftermiddag och i box på kvällen. Sommartid ute dygnet runt.
Min svärmor tar in sin egen häst ganska tidigt vintertid när det är kallt och (OT) den går ofta utan täcke, men i stallet är det plusgrader (de har en kamin) sjukt...

Nu står jag inhyrd och stallägaren sköter alla in och utsläpp. De går ut ca 07.00 och kommer in 18-19.00. Ibland senare och de har fri tillgång med hö.

Tycker synd om hästar som står inne redan 15-16.00. Min kompis står i ett kollektivstall och där kommer de ut ca 07.00 och två av dom går in 15-16.00 för ägaren vill det? Och de andra två går in 19-21.00.

Hästarna ska inte behöva lida för att man är mörkrädd?! Då får man skaffa lampa eller ha sällskap med sig. Våra ingångar till hagarna är typ tre meter från stalldörren så det är ju lämpligt. Men när jag hade eget stall fick jag gå ett par hundra meter på en grusväg mitt i skogen för att hämta hästarna i kolmörker. Jag var 14? Jag släppte hästarna fritt och de sprang in i boxarna själv.

Är väldigt nyfiken på hur alla här vet att hästar lider för att de kommer in vid mörkrets inbrott??

Var får ni tag i den forskningen som säger att de lider?

Det finns ju hästraser som helt uppenbart har anpassats till vårt klimat. Nordvenskar, fjordhästar t.ex.

Även många halvblod (ju mindre ädlare desto mer anpassade) skulle jag säga är ganska väl anpassade till vårt klimat. Man kan ju se på vinterpälsen att de är tänkta att funka i kyla.

Tänl på att stäpperna i öster där hästarna väl (?) fanns vilda tidigare har ett ofta väldigt kallt vinterklimat. Eller menar du att hästarna kommer från Afrika.

De allra flesta halvblod kommer ur ädla raser och fullblod liksom arabiska fullblod härstammar från hästar som kommer från ökenområden och Afrika.

Nordsvenskar etc dvs tyngre raser kommer ur skogshästen.

De mest köldtåliga hästar som kom från Tundran är utdöda idag.

Fast hästar som är för dåligt anpassade till klimatet kan ju faktiskt ha täcken på sig. Så dessa hästar borde ju ändå kunna vara ute länge utan att behöva lida av normalväder. Sen är min uppfattning är att många som tar in sina hästar tidigt gör det oberoende av väder.

Det beror väl helt på vilket väder det är men vi har ett par månader som är kalla och blöta och där räcker det inte med att täcka eftersom det är blött överallt.

Jag anser inte att 8-16:30 är onormalt kort tid ute. Så är våra uppfödda utan några problem och skador. Denna tid är de ute under denna tiden på året annars är de ute längre resp dygnet runt

De flesta av våra hästar är dessutom helklippta vilket gör att de klarar av kyla sämre.

Jag tar själv in mina hästar tidigt ifall det är alltför dåligt väder, men det är ju ändå undantag. Är det väldigt bra väder händer det att de får vara ute dygnet runt på vintern. Man får anpassa sig till situationen helt enkelt.

Detta medför ju faktiskt att du har en godkänd lösdrifthall..

Då är det jäkligt synd om mina som inte tagits in de senaste nätterna, fint väder, ingen blåst och nederbörd...varför skulle det vara synd.

Jo, vi var och tänkte ta in med de hade knallat hemmifrån. Mina är helst ute.

Men då antar jag att du har en bra lösdrifthall som de kan gå in i?

Klimatet var väl varmare då än det vi har nu i Sverige. Efter istiden blev det ju rena medelhavsvärmen här och sen kallare igen. Men hästen? Hur långt tillbaka talar vi om? Innan de blev mer stäppdjur och höll sig i skogen? Eller först när vi domesticerade den?

raderat....

Senast ändrad:

Ja det finns ju fullblodshästar som tävlas på elitnivå som trivs på lösdrift.

Hej!

Min häst är en prinsessa på alla plan. Hon har känsliga hovar som inte kan skos med vanliga skor, hon tycker inte om regn/snö, hon visar tydligt minsta lilla smärta och blir jättehalt av minsta lilla sår och kroppsdelen svullnar av samma yttepyttesår. Hon reagerar extremt på insekter och annat som inte är som hon tycker det borde vara. Då anser jag att man är en typisk prinsessa.

Dessutom är hon extremt tydlig med allt som inte passa fröken, ställer inte upp på vad som helst och är en typisk "skriftlig ansökan i minst tre kopior"häst. En typisk prinsessa.

Men om du gillar att märka ord så var så god.

Och jag tycker det är konstigt att folk inte fattar att hästar är olika. Vissa hästar vill vara ute och trivs bäst ute och blir därför piggare, andra trivs bättre inne och har svårare att anpassa sig till utelivet (av ovana kanske?) och bir tröttare.

Mina hästars har alltid gått ute mycket, kanske blir de mindre påverkade av omställningen då?

Lavinia
Är en häst som vill skydda sig mot hårt väder en "prinsessa"!?

En människa som vill göra detsamma är det också en "prinsessa"?

Och jag måste då säga, att jag tycker att det är VÄLDIGT konstigt, att man inte märker någon skillnad, när en häst går på bete.

Javisst är jag /vi lyllos,vi tjänar minst 50.000 kr om året bara i x EU-pengar,det är mycket pengar för vårt lilla jordbruk, men jag har inte mina hästar där än och det kommer nog inte bli så, för stora marker och de blir för feta även om de rids.
Jag har dem hemmavid och det är mer lagom.

Vilket "lyx"-problem:D Men jag är nöjd ändå, jag har stora hagar, och kan ha mina hästar såsom jag alltid önskat:love:. Har inte lyckats finna det som inackorderad här i södra sthlm (de flesta stallar har för små hagar, och följer utevistelsen med mörkret). Fortfarande nästan nyper jag mig i armen ibland för att fatta att det är sant, över vilken tur jag har som får arrendera mitt fina stall i en liten lugn "bullerby" precis vid havet:love::). Även om det plånboksmässigt inte är så jättemycket billigare för mig än att stå inhyst nånannanstans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar