Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet är nog att vi ser olika på vad lätthet är.

Nej det stora problemet är att Du ser olika på lätthet och kontakt än vad TR gör, det är ju hela grunden i diskussionen. Enligt nedan det ser inte ut som det gör i din värld och det du lagt in bilder och filmer på. Bett och acceptansen av detta är en av dressyrens grundprinciper, det är du helt emot. Stabil kontakt är du ju tex oxå helt emot.

3:2 DRESSYRENS GRUNDPRINCIPER
Moment 230
Dressyrens mål
Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom
harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och
smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig
så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Korrektheten och kvalitén i utbildningen visar sig genom:
✦ Renhet, regelbundenhet och frihet i gångarterna.
✦ Harmoni, lätthet och ledighet i rörelsernas utförande.
✦ Lätthet i framdelen och engagemang i bakdelen som kommer
ifrån en livlig framåtbjudning.
Accepterande av bettet med eftergift och genomsläpplighet utan
spänning eller motstånd.

Hästen ger intryck av att av sig själv utföra rörelserna. Den är
förtroendefull, uppmärksam och helt villig att följa ryttarens anvisningar.
Den förblir absolut rakriktad på såväl raka som böjda spår.
Skritten är regelbunden, fri och otvungen. Traven är regelbunden,
fri, mjuk och aktiv. Galoppen är ren, lätt och balanserad. Bakdelen
är aldrig oengagerad. Hästen reagerar på minsta anmaning från
ryttaren och blir då aktiv med hela sin kropp.
Med en livlig schvung och mjukhet i ledgångarna, fria från varje
hämmande motstånd, lyder hästen villigt utan tvekan och svarar
på de olika hjälperna lugnt och väl avvägt, och visar därmed upp
en naturlig och harmonisk balans, såväl fysiskt som mentalt.
I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst
är på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i
enlighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling
samt accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil
kontakt.
Hästens huvud ska förbli i en stadig position, som regel 41
med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke
som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot
ryttarens inverkan.
Kadens i trav och galopp är resultatet av den tydliga harmoni
som en häst visar när den rör sig med välmarkerad regelbundenhet,
framåtbjudning och spänstighet samt balans. Kadensen ska
bibehållas i alla de olika trav- och galopprörelserna och i alla
variationer av dessa gångarter.
Regelbundenhet i gångarterna är det allra viktigaste i dressyrridningen.

Ja just det, men helt utan hävstångseffekt och den skarphet ett stångbett har (vet jag att du vet, men skriver det för att undvika andras missförstånd). I bosalen/repgrimman kan man också få den där känslan att hästen "kommer upp" och "rundar sig" i kontakten.

Californian Bridle Horse, som ju är utbildade enligt det system där bosalen/am. hackamoret ursprungligen kommer ifrån. Dessa hästar är ju kända för att ha en mer upprest hållning till skillnad från tex Texasstilen, reininghästen, som har en mer flack hållning...

20131218_131520.jpg

1809959684b0c4c21e7009.jpg

Sen finns det så klart alla varianter på "hållning" inom båda stilarna, lite beroende på smak och hur hästen är byggd i sig själv.

Ja, jag vill ju a rundningen och välvningen etc av utbildning och vill inte ha bett som tenderar ge mer sånt innan hästen är snudd på färdig iaf.
Jag tycker bosalen likt stången ger lite "falsk" känsla just iom det.
Även om stången så klart har skarpheten och därför kan ge mer sas falsk känsla och också gärna gör att de inte kommer fram till handen.

Jag tycker bett ger möjlighet att rida in luft i gången på hästen, mer än de per natur vill gå med i många fall.
Det har jag hittills aldrig sett på något bettlöst till samma nivå.

Nej det stämmer inte. Du måste ha träns med bett på hästen när du leder omkring den. Det är bara uppsuttet du får lov att ha bettlöst.

Nej? TR III mom 306 punkt 2.1

Den får ledas i huvudlag med bett (träns) eller det huvudlag den ska tävlas i står det ju? Ska den då tävla i bettlöst får den väl ledas i bettlöst?

Nej? TR III mom 306 punkt 2.1

Den får ledas i huvudlag med bett (träns) eller det huvudlag den ska tävlas i står det ju? Ska den då tävla i bettlöst får den väl ledas i bettlöst?

Nix stämmer icke!!

Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i
huvudlag med bett.
Ett huvudlag är
sammansatt av nackstycke,
sidostycken, käkrem och pannband.
Bett och tyglar får inte vara
Definition av huvudlag.
Möjlighet för ryttare på häst
att rida i valfritt huvudlag,
t.ex bettlösa alternativ)konstruerade eller anbringade så att de
kan skada hästen.
Under framridnings- och
tävlingsmomentet får hästen ridas med
det huvudlag som ryttaren föredrar
under förutsättning att ryttaren har
kontroll på sin häst.

Moment 306 http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39173/cf_559/-ndringar_TR_III__2015_KLART_141018.PDF

Jag undrar lite vad du vill säga egentligen. Dina filmer visar ridning som tillämpas på den gröna unghästen under inridning. Att förbereda hästen från marken trodde jag var en självklarhet och inget som behöver undervisas i här. Den ridning som visas på dina filmer ser mjuk och trevlig ut. Men, hästarna arbetar inte på detta sätt, det är inte så här man tränar upp styrka och smidighet hos sin dressyrhäst (eller hopphäst, fälttävlanshäst osv).

Man kan inte ha kontakt samtidigt som man har 0 kg i handen, ett visst tryck kommer alltid uppstå. Som ryttare får man träna upp sin egen smidighet och styrka så att detta tryck blir så litet som möjligt. Men 0 kg går inte. Om man inte låter tygeln hänga som på dina filmer, men då kan man som sagt heller inte få hästen attt komma till arbete genom sin kropp. Det behöver finnas en ram, någonting där framme som fångar upp det som kommer bakifrån. Det gör det även på de filmer/artiklar du hänvisat till med erfarna mycket duktiga ryttare som rider bettlöst.

Du kommer aldrig att få ”rätt” på dressyrforumet iom att dina mål skiljer sig en hel del från oss som utövar ren dressyr (tävlingsdressyr, om det nu måste preciseras). Det sätt du förespråkar utifrån dina filmer med Karen Rolf (?) o co är inte det sätt man bygger upp en atletisk häst på. På detta forum är ridning av unghästar från scratch inte ett ämne att ta upp. Det passar bättre under ”Ridning”, och förmodligen skulle du få större utbyte av att ”diskutera” där. Istället för att stånga huvudet blodigt här. Om det nu inte är så att ”stångandet” egentligen är ditt primära mål. Man får det intrycket faktiskt eftersom du verkligen tvärvägrar att lyssna på dem som faktiskt försöker förklara.
Nja, det där tycker jag låter lite enkelspårigt. Kontakt med huvudlaget är inte det enda sättet att få hästen att arbeta igenom sin kropp. Varje kraft kräver en motkraft för att det ska bli samling, Ja, men motkrafterna behöver inte för den saken komma fysiskt ifrån ryttaren. Hästen kan också lära sig att hitta sin motkraft själv, tex med hjälp av en liten förhöjning av handen, ett ljud eller en sitsförändring. Allt handlar om vad hästen lärt sig att assosciera till.
Sen är ju den egna styrkan en brist hos dressyrhästarna idag tycker jag, de blir väldigt beroende av ryttarens hand och har svårt att bära upp sig själva riktigt, vilket också syns i rörelserna.

Mer av olika metoder för att nå samma resultat tror jag är bra för att utveckla dressyren, och inte minst göra den mindre beroende av trycket i handen.

Nix stämmer icke!!

Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i
huvudlag med bett.
Ett huvudlag är
sammansatt av nackstycke,
sidostycken, käkrem och pannband.
Bett och tyglar får inte vara
Definition av huvudlag.
Möjlighet för ryttare på häst
att rida i valfritt huvudlag,
t.ex bettlösa alternativ)konstruerade eller anbringade så att de
kan skada hästen.
Under framridnings- och
tävlingsmomentet får hästen ridas med
det huvudlag som ryttaren föredrar
under förutsättning att ryttaren har
kontroll på sin häst.

Moment 306 http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39173/cf_559/-ndringar_TR_III__2015_KLART_141018.PDF

åh fasiken, har de ändrat det med. I stand corrected.

Men var det problem med ostyriga hopphästar i bettlöst eller är det ändrat för att vara mer enhetligt bara?

Nej det stora problemet är att Du ser olika på lätthet och kontakt än vad TR gör, det är ju hela grunden i diskussionen. Enligt nedan det ser inte ut som det gör i din värld och det du lagt in bilder och filmer på. Bett och acceptansen av detta är en av dressyrens grundprinciper, det är du helt emot. Stabil kontakt är du ju tex oxå helt emot.

3:2 DRESSYRENS GRUNDPRINCIPER
Moment 230
Dressyrens mål
Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom
harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och
smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig
så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Korrektheten och kvalitén i utbildningen visar sig genom:
✦ Renhet, regelbundenhet och frihet i gångarterna.
✦ Harmoni, lätthet och ledighet i rörelsernas utförande.
✦ Lätthet i framdelen och engagemang i bakdelen som kommer
ifrån en livlig framåtbjudning.
Accepterande av bettet med eftergift och genomsläpplighet utan
spänning eller motstånd.

Hästen ger intryck av att av sig själv utföra rörelserna. Den är
förtroendefull, uppmärksam och helt villig att följa ryttarens anvisningar.
Den förblir absolut rakriktad på såväl raka som böjda spår.
Skritten är regelbunden, fri och otvungen. Traven är regelbunden,
fri, mjuk och aktiv. Galoppen är ren, lätt och balanserad. Bakdelen
är aldrig oengagerad. Hästen reagerar på minsta anmaning från
ryttaren och blir då aktiv med hela sin kropp.
Med en livlig schvung och mjukhet i ledgångarna, fria från varje
hämmande motstånd, lyder hästen villigt utan tvekan och svarar
på de olika hjälperna lugnt och väl avvägt, och visar därmed upp
en naturlig och harmonisk balans, såväl fysiskt som mentalt.
I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst
är på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i
enlighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling
samt accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil
kontakt.
Hästens huvud ska förbli i en stadig position, som regel 41
med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke
som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot
ryttarens inverkan.
Kadens i trav och galopp är resultatet av den tydliga harmoni
som en häst visar när den rör sig med välmarkerad regelbundenhet,
framåtbjudning och spänstighet samt balans. Kadensen ska
bibehållas i alla de olika trav- och galopprörelserna och i alla
variationer av dessa gångarter.
Regelbundenhet i gångarterna är det allra viktigaste i dressyrridningen.
Fast TR beskriver väl ändå hur det ska se ut på tävling? Mina filmer visar inga färdiga tävlingshästar, utan bara unghästar, problemhästar och rehabiliteringshästar som förbereds INFÖR tävling. För att dom, när dom är färdiga med grunden, ska kunna rätta sig efter dessa kriterier enligt TR. Förstår du skillnaden?

En anledning till att det inte läggs in tävlingsfilmer från "bettlös" tävling kan ju vara att det inte finns några sådana tävlingar i Sverige.

Det finns många i USA tex och Holland. Hela youtube är fullt av dessa filmer, är ju bara att välja ut och lägga in.

Ja, jag vill ju a rundningen och välvningen etc av utbildning och vill inte ha bett som tenderar ge mer sånt innan hästen är snudd på färdig iaf.
Jag tycker bosalen likt stången ger lite "falsk" känsla just iom det.
Även om stången så klart har skarpheten och därför kan ge mer sas falsk känsla och också gärna gör att de inte kommer fram till handen.

Jag tycker bett ger möjlighet att rida in luft i gången på hästen, mer än de per natur vill gå med i många fall.
Det har jag hittills aldrig sett på något bettlöst till samma nivå.
Nu har ju inte bosalen den effekten per automatik, det måste läras in. Det är ju som med allt, upp till "läraren" att inte gå snabbare fram än hästen (och ryttaren) klarar av.

Jag menade att bakom lod med bettlöst skulle bli mindre frekvent med tiden allt eftersom hästar/ryttare utbildas utan bett. Det blir annat som blir mer viktigt än att med bettet hålla hästens nos i ett visst läge. Jag tror att det blir mer kommunikation. En häst som inte lärts (med bett) att det är bekvämare att vara bakom lod kryper inte bakom.
Jag tror helt enkelt att det på sikt skulle ge bättre ridning om ryttaren inte har tillgång till bettet i de låga klasserna. Ryttaren får visa att den behärskar hästen utan bettet.

Jag tror inte det, jag tror tvärtom det kommer bli katastrof när dessa människor ska rida med bett då kontakten på bettlöst är stummare. Så himla många som döljer sin stumma hårda hand med ett bettlöst. Nej tack, då är jag glad att dom tvingas träna och tävla på bett där dom kommer få kritik för sin dåliga hand tidigt.

I ett am. hackamore (bosal/repgrimma) är det möjligt att kommunicera helt utan tryck. Det är faktiskt en grundförusättning. Det är helt enkelt inte ett verktyg för tryck, bara signaler och eftergift. Det har ju lite finesser med tyglarna under hakan som ger fler dimensioner på känslan för tygelns rörelse, både för hästen och tillbaks till ryttaren. Iom att tygeln sitter där den sitter blir det också lättare att inte ha något tryck alls. Men precis som för dig så skiter det sig ibland även för mig.:D

Det är väl jäkligt ointressant i detta forum eftersom ridning på bosal eller repgrimma är något som går emot hela TR?

Jag tror inte det, jag tror tvärtom det kommer bli katastrof när dessa människor ska rida med bett då kontakten på bettlöst är stummare. Så himla många som döljer sin stumma hårda hand med ett bettlöst. Nej tack, då är jag glad att dom tvingas träna och tävla på bett där dom kommer få kritik för sin dåliga hand tidigt.
Döja en stum och hård hand i ett bettlöst, hur då? Du kan inte få en häst som inte själv vill lyssna, att lyssna i ett bettlöst.

Det är nog snarare tvärt om, många som just dolt sina hårda stumma händer i ett bett, blir avslöjade i det bettlösa, eftersom hästen då kan säga NEJ på riktigt. Förhoppningsvis inser dom att dom behöver lära sig rida.

Döja en stum och hård hand i ett bettlöst, hur då? Du kan inte få en häst som inte själv vill lyssna, att lyssna i ett bettlöst.

Det är nog snarare tvärt om, många som just dolt sina hårda stumma händer i ett bett, blir avslöjade i det bettlösa, eftersom hästen då kan säga NEJ på riktigt. Förhoppningsvis inser dom att dom behöver lära sig rida.

Eeeh nä du har helt fel.. igen.

Men näe, kollar man TR fr.o.m. 2015 är ändringen om bett inte medtagen i texten ju? (I mom 306)? Knasigt?

Det är mkt som fallit bort när dom ändrat.. kommer ihåg förra gången dom ändrade i Tr då var det likadant. Tex texten om att sporrar inte var obligatoriskt på regional dressyr föll ju bort. I vårt ft TR är det oxå mkt felskrivningar Suck.. Men ändrat är det iallafall.

Jag tror du tänker för långt i stumheten här.

En lite smått oföljsam hand får mindre effekt i ett bettlöst om man annars rider med lite större signaler än en skakning för att visa hästen ngt.
Med bett kommer ler hästar säga ifrån där iom att det är det där smått oföljsamma utan att de för den sakens skull hålls fixerade i ett konstant drag som placerar dem i någon viss form.
Man kommer se mer formproblematik med fladder med såna händer på bett med kontakt än på bettlöst med kontakt.
Hästen tål mer skit över nosryggen oftast. Och man har oftast inte ren metall mot nosryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar