Varför då? Om man kan komma hela vägen med en massa tryck?
Det kan man inte.. men du fattar ju inte så diskussionen om det är ju lönlös
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, tävlingsbedömningen följer inte TR, skillnaden är att jag påpekar det, du väljer att blunda....kanske bara i den här diskussionen "bara för att"?Tr beskriver inte din bild av ovanstående, din bild av ovanstående är en helt annan har vi ju märkt.
Vi är inne på dressyrforumet nu, trodde jag du fattadeDet beror vilken gren vi pratar om. När det gäller din gren dvs kofösning är vi ganska okunniga och när det gäller tävlingsdressyren så är det du som är okunnig då glapp i kontakten är ett big no no
Fast det handlar inte om det... alls. Det beror ju helt på vilka moment vi talar om. Att riskera fel i piaff och passage eller bytena i varje , det gör man bara inte då det sätter sig i huvudet på både häst och ryttare och kan ta lång tid att reparera och det är rent utav taskigt... visst i ökningar , slutor osv är det en helt annan sak.
Ryttaren behöver inte TA kontakt, ryttaren GER och hästen TAR EMOT. Om man tittar på filmen som diskuteras så ser man hur ryttaren TAR (drar tygeln bakåt) titt som tätt, visst hästen drar tillbaks nosen, men möts dom på mitten eller dras hästen dit? Är det en lätt kontakt? Är det samspel?
Jag tycker att du ska till dig av det som Carl Hester undervisade på cliniken på Flyinge häromdan. Det är refererat i en annan tråd.Nej inte vad gäller bakom lod, en häst kan vara bättre något bakom lod i sin genomsläpplighet än nosen framför lod, så jag och många med mig ser det som rätt väg att ev. gå- ger rundare rygg, mer ryggaktivitet.
Och vad gäller lätt kontakt så håller jag med men inser också att just den biten antagligen är det svåraste beroende på att det krävs en så bra ryttarhand, tror man i mycket får nöja sig med att de som tävlar i början förhoppningsvis alla har det som mål att få till en lätt kontakt och ur det egen bärighet.
Skillnaden mellan tävlingsdressyren och det ni visar är att tävlingsdressyren har som mål att med den lätta kontakten stämma av hästen så den av det vinklar bak mer och av det både blir starkare, mer bärig och kommer upp i fronten, den ridning ni förespråkar är - enligt tävlingsdressyrens mål en ridning utan inverkan - och det är inte samma balans och bärighet vi pratar om.
Tävlingsdressyren har som mål att med inverkan stärka och balansera upp hästen, den ridning ni talar om har som mål , delvis iaf, att rida löstygel så hästen "balanserar" i det, typ som den går i hagen fast en ryttare på, och det är så stor skillnad så bara den biten gör mig förundrad att man jobbar för att få rida tävlingsdressyr.
Ännu märkligare blir det när de flesta ändå har bett i munnen, men nej, man kan inte tävla så för jag tävlar minsann bara om man får rida bettlöst.......ni kan ju tävla, ni har ändå bett i munnen på hästarna.
Jag tycker att du ska till dig av det som Carl Hester undervisade på cliniken på Flyinge häromdan. Det är refererat i en annan tråd.
Man har mindre risk för sånt med mer i handen.
Men man får också lite sämre bakben.
Det tycker jag inte man behöver sticka under stolen med.
En anledning till att det inte läggs in tävlingsfilmer från "bettlös" tävling kan ju vara att det inte finns några sådana tävlingar i Sverige.Skillnad från era filmer som på annat vis är handplockade och utvalda och utan tävlingsmomentet- och ändå är det inte bättre.
Om jag har mer överseende med "glapp" och du har mer överseende med "tryck", vem är mest okunnig då?
Jag är inte ute efter att diskutera hans ridning utan vad han sa på cliniken. Så läs vad de skrivit i tråden.Han är jättebra, men rider även sina hästar runda och låga om det är det du är ute efter.
En anledning till att det inte läggs in tävlingsfilmer från "bettlös" tävling kan ju vara att det inte finns några sådana tävlingar i Sverige.
Jag är inte ute efter att diskutera hans ridning utan vad han sa på cliniken. Så läs vad de skrivit i tråden.
Problemet är nog att vi ser olika på vad lätthet är. Lätt kontakt är att hålla hand med hästen. Där ingen part drar eller håller emot. Man bara möts på "mitten". Varför tror du att tyglarna måste hänga och slänga då? Grunden med lös tygel handlar om att FÖRBEREDA hästen för kontakten, själva kontakten (hålla hand) kommer då TACK VARE den avslappnade känslan som finns mellan ryttare och häst. Ryttaren behöver inte TA kontakt, ryttaren GER och hästen TAR EMOT. Om man tittar på filmen som diskuteras så ser man hur ryttaren TAR (drar tygeln bakåt) titt som tätt, visst hästen drar tillbaks nosen, men möts dom på mitten eller dras hästen dit? Är det en lätt kontakt? Är det samspel?
Men fortfarande, om vi nu tolkar detta olika, du svarar ju inte på frågan. Om såna "misstag" är ok för världseliten (dom som har kommit till målet), hur kan då kontakten med bettet ha så stor betydelse för dressyrbedömningen så att inte bettlöst kan bli tillåtet?
Du skrev "Skillnad från era filmer som på annat vis är handplockade och utvalda och utan tävlingsmomentet- och ändå är det inte bättre.".Har inget sagt om att jag eftersökte tävlingsfilmer bettlöst , det var mer ett tillägg om att det bettlösa som ev. visas blir så mycket enklare då man inte rider saker och ting på sin plats utan bara glider runt.
Jag tycker att det skall vara tillåtet med bettlöst på tävling. Inläggen i den här tråden har styrkt mig i den uppfattningen. Det kanske skulle vara obligatoriskt med bettlöst i de lägsta klasserna för att premiera de som kan "behärska" hästen utan att behöva ha den bakom lod.
Naturligtvis kan en häst som rids bettlöst "hamna" bakom lod. Med tiden tror jag det skulle bli alltmer sällsynt allteftersom hästar och ryttare utbildas.
Jag menade att bakom lod med bettlöst skulle bli mindre frekvent med tiden allt eftersom hästar/ryttare utbildas utan bett. Det blir annat som blir mer viktigt än att med bettet hålla hästens nos i ett visst läge. Jag tror att det blir mer kommunikation. En häst som inte lärts (med bett) att det är bekvämare att vara bakom lod kryper inte bakom.Hur tänker du nu? Som du själv skriver går det utmärkt att rida en häst bakom lod med bettlöst. Varför skulle det bli mer sällsynt med bettlöst? Hästar och ryttare utbildas väl inte mer bara för de rider bettlöst? Dvs en ryttare som vill rida utan lod och/eller en häst som vill krypa bakom lod kommer göra det oavsett huvudlag.
Jag tycker varken bu eller bä om bettlöst på dressyrtävling, men jag ser likt de flesta andra i tråden inte hur man i högre klasser ska få till det som man idag vill uppnå utan bett. Av anledningar som redan tagits upp. Så öppna gärna för valfria bettlösa (inkl hack) i lätta klasser. Men därutöver ser jag inte poängen