Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tr beskriver inte din bild av ovanstående, din bild av ovanstående är en helt annan har vi ju märkt.
Nej, tävlingsbedömningen följer inte TR, skillnaden är att jag påpekar det, du väljer att blunda....kanske bara i den här diskussionen "bara för att"?

Det beror vilken gren vi pratar om. När det gäller din gren dvs kofösning är vi ganska okunniga och när det gäller tävlingsdressyren så är det du som är okunnig då glapp i kontakten är ett big no no
Vi är inne på dressyrforumet nu, trodde jag du fattade;)

Tryck och motstånd i tygeln är också big no no, eller hur? Ändå går det att tävla hela vägen med detsamma....

Fast det handlar inte om det... alls. Det beror ju helt på vilka moment vi talar om. Att riskera fel i piaff och passage eller bytena i varje , det gör man bara inte då det sätter sig i huvudet på både häst och ryttare och kan ta lång tid att reparera och det är rent utav taskigt... visst i ökningar , slutor osv är det en helt annan sak.

Ja, som sagt finns det olika lägen att välja risker.
Och det finns de som hanterar det olika.

Riskerar fel tycker jag man gör då man sätter sånt tryck att man får dubbelslag i passage tex.

Med mer energi får man ju också mer spänning och med mer spänning mer hjärnspöken.
Så man kan välja att slafsa runt mer också.

Det jag menar är att man har många olika val. Olika negativa avvikelser att välja bland.

Och någon gång borde väl hästen bli rutinerad nog att vara lydig.
Det ser man ju hästar som är också. Trots att de varit sjövilda, skraja, olydiga and whatnot. Och har moderna gener m stor känslighet.

Så ja, jag tror fler kan gå lättare.
Och det finns det ju uppenbarligen int domare också som tror.

Inte läst hela tråden. Men hela säkerhetsdelen om bettlöst - det är väl då lika osäkert för hopphästen? Där du får ha vilket huvudlag du vill, bett eller ej, sålänge du har kontroll på hästen.

Ryttaren behöver inte TA kontakt, ryttaren GER och hästen TAR EMOT. Om man tittar på filmen som diskuteras så ser man hur ryttaren TAR (drar tygeln bakåt) titt som tätt, visst hästen drar tillbaks nosen, men möts dom på mitten eller dras hästen dit? Är det en lätt kontakt? Är det samspel?

Faktum är att man som ryttare aldrig kan TA kontakt. Man kan rida med en så bra hand att hästen blir erbjuden och fås möjlighet att ta kontakt- själva kontakten kan heller aldrig bli rätt om ryttaren inte rider hästen med energi och hästen framför sig- mao det du visat är för mycket lufsilufs för att rätt kontakt ens ska kunna komma på fråga i de mer rena bettlösafilmer då och även av det andra.

Och som jag skrivit för ut om filmen, önskvärt vore litet mindre handrörelse men så blev det inte 10: or på just det och du vet fortfarande inte varför domarna "drog ner", och det du ser som att tygeln dras bakåt så ser jag en något lite starka förhållningar som faktiskt lättas av som sig skas, därför kan hästen också behålla kvaliten i sin rörelse, just för att ryttaren är kvick och tajmad och hela tiden lättar av- skulle hon som du tror dra handen bakåt så skulle det till slut synas på rörelsen och hästens genomsläpplighet- bli hängande och broms- nu blir det inte så.
Och ja, den här hästen rids med en lätt jättebra kontakt vanligtvis med helt underbart samspel, lite stark på banan, lite het, jag ser inget konstigt i det men det gör såklart du för din häst blir minsann bättre på tävlingbanan och då får man noll förståens för vad som kan hända annars.

Nej inte vad gäller bakom lod, en häst kan vara bättre något bakom lod i sin genomsläpplighet än nosen framför lod, så jag och många med mig ser det som rätt väg att ev. gå- ger rundare rygg, mer ryggaktivitet.
Och vad gäller lätt kontakt så håller jag med men inser också att just den biten antagligen är det svåraste beroende på att det krävs en så bra ryttarhand, tror man i mycket får nöja sig med att de som tävlar i början förhoppningsvis alla har det som mål att få till en lätt kontakt och ur det egen bärighet.

Skillnaden mellan tävlingsdressyren och det ni visar är att tävlingsdressyren har som mål att med den lätta kontakten stämma av hästen så den av det vinklar bak mer och av det både blir starkare, mer bärig och kommer upp i fronten, den ridning ni förespråkar är - enligt tävlingsdressyrens mål en ridning utan inverkan - och det är inte samma balans och bärighet vi pratar om.
Tävlingsdressyren har som mål att med inverkan stärka och balansera upp hästen, den ridning ni talar om har som mål , delvis iaf, att rida löstygel så hästen "balanserar" i det, typ som den går i hagen fast en ryttare på, och det är så stor skillnad så bara den biten gör mig förundrad att man jobbar för att få rida tävlingsdressyr.

Ännu märkligare blir det när de flesta ändå har bett i munnen, men nej, man kan inte tävla så för jag tävlar minsann bara om man får rida bettlöst.......ni kan ju tävla, ni har ändå bett i munnen på hästarna.
Jag tycker att du ska till dig av det som Carl Hester undervisade på cliniken på Flyinge häromdan. Det är refererat i en annan tråd.

Man har mindre risk för sånt med mer i handen.
Men man får också lite sämre bakben.

Det tycker jag inte man behöver sticka under stolen med.

Har jag gjort det då? är ju ihärdig med tycker jag att det ska ges poängavdrag som andra fel . Och skrivit att detta antagligen är den svårast biten för det hänger så mycket hur bra ryttaren är i sin hand.

Skillnad från era filmer som på annat vis är handplockade och utvalda och utan tävlingsmomentet- och ändå är det inte bättre.
En anledning till att det inte läggs in tävlingsfilmer från "bettlös" tävling kan ju vara att det inte finns några sådana tävlingar i Sverige.

Om jag har mer överseende med "glapp" och du har mer överseende med "tryck", vem är mest okunnig då?

Inget för någon av oss att bestämma men enligt TR , coh som du vet är vi på dressyr denna gång :devil:är det om hästen kommer bakom hand- helt tappar kontakten. En häst som helt tappar kontakten och kommer bakom hand är inte heller framför hjälperna.

Om ryttaren rider med stum hand och stenhårt tryck så påverkas hästen väldigt negativt om den ens går fram och jag hoppas i ett sådant läge att den ryttaren får kommentarer och poäng som är passande- alltså väldigt lågt.

I dressyrens värd så får man ju även pluspoäng även om något är dåligt, kanske förvirrar dig men en 45 % ritt är inte godkänt på långt och när vad gäller ridning och utbildning av hästen som den visar sig just då på dressyrbanan.

En anledning till att det inte läggs in tävlingsfilmer från "bettlös" tävling kan ju vara att det inte finns några sådana tävlingar i Sverige.

Har inget sagt om att jag eftersökte tävlingsfilmer bettlöst , det var mer ett tillägg om att det bettlösa som ev. visas blir så mycket enklare då man inte rider saker och ting på sin plats utan bara glider runt.

Problemet är nog att vi ser olika på vad lätthet är. Lätt kontakt är att hålla hand med hästen. Där ingen part drar eller håller emot. Man bara möts på "mitten". Varför tror du att tyglarna måste hänga och slänga då? Grunden med lös tygel handlar om att FÖRBEREDA hästen för kontakten, själva kontakten (hålla hand) kommer då TACK VARE den avslappnade känslan som finns mellan ryttare och häst. Ryttaren behöver inte TA kontakt, ryttaren GER och hästen TAR EMOT. Om man tittar på filmen som diskuteras så ser man hur ryttaren TAR (drar tygeln bakåt) titt som tätt, visst hästen drar tillbaks nosen, men möts dom på mitten eller dras hästen dit? Är det en lätt kontakt? Är det samspel?

Men fortfarande, om vi nu tolkar detta olika, du svarar ju inte på frågan. Om såna "misstag" är ok för världseliten (dom som har kommit till målet), hur kan då kontakten med bettet ha så stor betydelse för dressyrbedömningen så att inte bettlöst kan bli tillåtet?

Jag undrar lite vad du vill säga egentligen. Dina filmer visar ridning som tillämpas på den gröna unghästen under inridning. Att förbereda hästen från marken trodde jag var en självklarhet och inget som behöver undervisas i här. Den ridning som visas på dina filmer ser mjuk och trevlig ut. Men, hästarna arbetar inte på detta sätt, det är inte så här man tränar upp styrka och smidighet hos sin dressyrhäst (eller hopphäst, fälttävlanshäst osv).

Man kan inte ha kontakt samtidigt som man har 0 kg i handen, ett visst tryck kommer alltid uppstå. Som ryttare får man träna upp sin egen smidighet och styrka så att detta tryck blir så litet som möjligt. Men 0 kg går inte. Om man inte låter tygeln hänga som på dina filmer, men då kan man som sagt heller inte få hästen attt komma till arbete genom sin kropp. Det behöver finnas en ram, någonting där framme som fångar upp det som kommer bakifrån. Det gör det även på de filmer/artiklar du hänvisat till med erfarna mycket duktiga ryttare som rider bettlöst.

Du kommer aldrig att få ”rätt” på dressyrforumet iom att dina mål skiljer sig en hel del från oss som utövar ren dressyr (tävlingsdressyr, om det nu måste preciseras). Det sätt du förespråkar utifrån dina filmer med Karen Rolf (?) o co är inte det sätt man bygger upp en atletisk häst på. På detta forum är ridning av unghästar från scratch inte ett ämne att ta upp. Det passar bättre under ”Ridning”, och förmodligen skulle du få större utbyte av att ”diskutera” där. Istället för att stånga huvudet blodigt här. Om det nu inte är så att ”stångandet” egentligen är ditt primära mål. Man får det intrycket faktiskt eftersom du verkligen tvärvägrar att lyssna på dem som faktiskt försöker förklara.

Jag tycker att det skall vara tillåtet med bettlöst på tävling. Inläggen i den här tråden har styrkt mig i den uppfattningen. Det kanske skulle vara obligatoriskt med bettlöst i de lägsta klasserna för att premiera de som kan "behärska" hästen utan att behöva ha den bakom lod.

Naturligtvis kan en häst som rids bettlöst "hamna" bakom lod. Med tiden tror jag det skulle bli alltmer sällsynt allteftersom hästar och ryttare utbildas.

Har inget sagt om att jag eftersökte tävlingsfilmer bettlöst , det var mer ett tillägg om att det bettlösa som ev. visas blir så mycket enklare då man inte rider saker och ting på sin plats utan bara glider runt.
Du skrev "Skillnad från era filmer som på annat vis är handplockade och utvalda och utan tävlingsmomentet- och ändå är det inte bättre.".

Jag tycker att det skall vara tillåtet med bettlöst på tävling. Inläggen i den här tråden har styrkt mig i den uppfattningen. Det kanske skulle vara obligatoriskt med bettlöst i de lägsta klasserna för att premiera de som kan "behärska" hästen utan att behöva ha den bakom lod.

Naturligtvis kan en häst som rids bettlöst "hamna" bakom lod. Med tiden tror jag det skulle bli alltmer sällsynt allteftersom hästar och ryttare utbildas.

Hur tänker du nu? Som du själv skriver går det utmärkt att rida en häst bakom lod med bettlöst. Varför skulle det bli mer sällsynt med bettlöst? Hästar och ryttare utbildas väl inte mer bara för de rider bettlöst? Dvs en ryttare som vill rida utan lod och/eller en häst som vill krypa bakom lod kommer göra det oavsett huvudlag.

Jag tycker varken bu eller bä om bettlöst på dressyrtävling, men jag ser likt de flesta andra i tråden inte hur man i högre klasser ska få till det som man idag vill uppnå utan bett. Av anledningar som redan tagits upp. Så öppna gärna för valfria bettlösa (inkl hack) i lätta klasser. Men därutöver ser jag inte poängen

Hur tänker du nu? Som du själv skriver går det utmärkt att rida en häst bakom lod med bettlöst. Varför skulle det bli mer sällsynt med bettlöst? Hästar och ryttare utbildas väl inte mer bara för de rider bettlöst? Dvs en ryttare som vill rida utan lod och/eller en häst som vill krypa bakom lod kommer göra det oavsett huvudlag.

Jag tycker varken bu eller bä om bettlöst på dressyrtävling, men jag ser likt de flesta andra i tråden inte hur man i högre klasser ska få till det som man idag vill uppnå utan bett. Av anledningar som redan tagits upp. Så öppna gärna för valfria bettlösa (inkl hack) i lätta klasser. Men därutöver ser jag inte poängen
Jag menade att bakom lod med bettlöst skulle bli mindre frekvent med tiden allt eftersom hästar/ryttare utbildas utan bett. Det blir annat som blir mer viktigt än att med bettet hålla hästens nos i ett visst läge. Jag tror att det blir mer kommunikation. En häst som inte lärts (med bett) att det är bekvämare att vara bakom lod kryper inte bakom.
Jag tror helt enkelt att det på sikt skulle ge bättre ridning om ryttaren inte har tillgång till bettet i de låga klasserna. Ryttaren får visa att den behärskar hästen utan bettet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar