Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog snarare så att vissa dressyrfolk ser sig nödgade att försöka upplysa/utbilda mig. Jag förklarar bara att jag inte köper delar av det.

Vi förklarar bara hur det ligger till med tävlingsdressyren, att du vill ändra det mesta och är missnöjd- rent okunnig om tävlingsdressyr i vissa fall- ja om du inte vill bli upplyst gå från tråden.

Vi förklarar bara hur det ligger till med tävlingsdressyren, att du vill ändra det mesta och är missnöjd- rent okunnig om tävlingsdressyr i vissa fall- ja om du inte vill bli upplyst gå från tråden.

Annan kunskap är inte okunskap.

När jag läser TR och dressyrens grundprinciper, så ser jag nåt helt annat än du. Jag ser ord/lydelser som , lydig, angenäm, lätt att rida, små omärkliga hjälper, med eftergift alltid bjuda framåt, jämn lätt och mjuk kontakt, häste ska ge intryck av att den av sig själv utför rörelsen.

Kanske har du missuppfattat?

Att det finns tävlingsklasser på olika nivåer är för att man ska lära sig, komma vidare, i det ingår kontakten med bettet- igen- om den är stum ska det ges avdrag, har du sett någon med stum mun eller för mycket stöd få en 10:a?, nä tänkte väl det.

Att då rida utan bett, ingen möjlighet att då, med dagens skrivning i TR- ens förstå eller lära om dels kontakten och dels om den inverkan man vill ha- hänger ihop du vet så utan inverkan ännu lägre poäng.

Hmm, det var ju en film som visade "målet" som vi diskuterade. Om målet med kontakten är "stumt", hur kan då TR ha tolkats, med avseende på lättheten? Och om världens bästa ekipage inte är målet, vad är då målet? Och om lätthet inte är målet, eller inte nödvändigt för målet, och kontakten och acceptansen av bettet inte heller är målet, eftersom det inte uppnås ens när man kommit i mål då hästen inte är eftergiven för tygeln/bettet, hur kan det då ha så stor betydelse vilket verktyg man använder?

Att dagens TR säger bett, det vet vi redan, men nog kan det lätt ändras att tillåta bettlöst?

Nej inte alls, fortfarande det optimala beskrivit i TR och man vill i det se inverkan- ingen "sitta på och åka kana ridning med lös tygel".

Det optimala 10 poäng- hur ofta delas det ut?

Nej inte alls, fortfarande det optimala beskrivit i TR och man vill i det se inverkan- ingen "sitta på och åka kana ridning med lös tygel".

Det optimala 10 poäng- hur ofta delas det ut?
Men samtidigt, om man inte uppnår kriterierna med avseende på kontakten och acceptansen av tygeln/bettet (eftergiften/lättheten), hur kan den då ha så stor betydelse? Då borde man ju kunna tävla "hela vägen" även i ett bettlöst? Ja tom med lösa tyglar och lite glapp? Vaför är det ena omöjligt men inte det andra?

Hmm, det var ju en film som visade "målet" som vi diskuterade. Om målet med kontakten är "stumt", hur kan då TR ha tolkats, med avseende på lättheten? Och om världens bästa ekipage inte är målet, vad är då målet? Och om lätthet inte är målet, eller inte nödvändigt för målet, och kontakten och acceptansen av bettet inte heller är målet, eftersom det inte uppnås ens när man kommit i mål då hästen inte är eftergiven för tygeln/bettet, hur kan det då ha så stor betydelse vilket verktyg man använder?

Problemet är att du ser en stum hand och för mycket tryck eller för mycket stöd så fort tygeln har minsta lilla kontakt, även om den är lätt och bra då ditt mål är hängande o slängande- du ser helt enkelt inte där att det finns bra ridning med bra hand, kolla C. D. hans på clinic med Hester, väldigt bra, att det under en tävlingsuppvisning blir missar ser jag inte som något konstigt alls men så tycker inte jag det är maskiner heller.

Åk själv iväg på en programridning, går med säkerhet att ordna att rida bettlöst då det klassas som ren träning (eller ta ut hästen på riktig tävling när du ändå har en bettridardag, så får du se hur svårt det är att både fokusera på hjälpgivning, linjer, omgivning och häst- så får du se, jag för egen del är mer förvånad att så många gör så bra ifrån sig på tävlingsbanan - så svårt tycker jag att det är..

Problemet är att du ser en stum hand och för mycket tryck eller för mycket stöd så fort tygeln har minsta lilla kontakt, även om den är lätt och bra då ditt mål är hängande o slängande- du ser helt enkelt inte där att det finns bra ridning med bra hand, kolla C. D. hans på clinic med Hester, väldigt bra, att det under en tävlingsuppvisning blir missar ser jag inte som något konstigt alls men så tycker inte jag det är maskiner heller.

Åk själv iväg på en programridning, går med säkerhet att ordna att rida bettlöst då det klassas som ren träning (eller ta ut hästen på riktig tävling när du ändå har en bettridardag, så får du se hur svårt det är att både fokusera på hjälpgivning, linjer, omgivning och häst- så får du se, jag för egen del är mer förvånad att så många gör så bra ifrån sig på tävlingsbanan - så svårt tycker jag att det är..
Jättebra inlägg!
Vi ser alla med olika glasögon. Lätthet är inte samma sak för alla. Därför blir det alltid en återvändsgränd i denna diskussionen.

Men samtidigt, om man inte uppnår kriterierna med avseende på kontakten och acceptansen av tygeln/bettet (eftergiften/lättheten), hur kan den då ha så stor betydelse? Då borde man ju kunna tävla "hela vägen" även i ett bettlöst? Ja tom med lösa tyglar och lite glapp? Vaför är det ena omöjligt men inte det andra?

Har förklarat varför läser du inte?
Utan bett, i dagens läge finns inte ens försök till kontakten att bedöma. Med bett i mun förutsätts det, att ryttaren, eftersom det valts tävlingsdressyr vill lära och försöka.

Det kan faktiskt vara så att hemma och på träning så är det biten ganska bra och på trevlig rätt väg, men så kommer de till tävling och helt plötsligt ska det bytas bana och på vägen dit är det någon som fäller upp ett paraply och så kommer en lös hund racandes framför, eller så flippar högtalarsystemet så det blir högljudd rundgång, eller också står en trailer utan för ridhuslångsidan med en häst som sparkar och är orolig, eller också blir det värdens åskoväder så ritten får brytas, eller staketet blåser ner av dito, jag kan inte överhuvud taget förstå den oförståelse ni har för svårigheten att få fram det som finns hemma.

Skillnad från era filmer som på annat vis är handplockade och utvalda och utan tävlingsmomentet- och ändå är det inte bättre.

Jättebra inlägg!
Vi ser alla med olika glasögon. Lätthet är inte samma sak för alla. Därför blir det alltid en återvändsgränd i denna diskussionen.

Ja, jag kom på det till slut, du har helt rätt som du skriver, lätthet för Fiador och CO är långtygel utan kontakt och då av det utan inverkan- lätthet vad gäller TR är att aldrig ofrivilligt glappa men att i det hålla så lätt följsam elastisk kontakt som möjligt- och kunna inverka. Sytråd med gummisnoddskänsla. Små nyanser och en häst som är så utbildad att den svarar på ryttarens hand och av det rörelse i bettet..

Att dagens heta hästar tappar koncept och fokus från detta finlir under tävlingsritten ser inte jag som något konstigt- det finns flera ekipage i eliten där man ser att grunden ändå är superb.

Problemet är nog att vi ser olika på vad lätthet är. Lätt kontakt är att hålla hand med hästen. Där ingen part drar eller håller emot. Man bara möts på "mitten". Varför tror du att tyglarna måste hänga och slänga då? Grunden med lös tygel handlar om att FÖRBEREDA hästen för kontakten, själva kontakten (hålla hand) kommer då TACK VARE den avslappnade känslan som finns mellan ryttare och häst. Ryttaren behöver inte TA kontakt, ryttaren GER och hästen TAR EMOT. Om man tittar på filmen som diskuteras så ser man hur ryttaren TAR (drar tygeln bakåt) titt som tätt, visst hästen drar tillbaks nosen, men möts dom på mitten eller dras hästen dit? Är det en lätt kontakt? Är det samspel?

Men fortfarande, om vi nu tolkar detta olika, du svarar ju inte på frågan. Om såna "misstag" är ok för världseliten (dom som har kommit till målet), hur kan då kontakten med bettet ha så stor betydelse för dressyrbedömningen så att inte bettlöst kan bli tillåtet?

Ja, jag kom på det till slut, du har helt rätt som du skriver, lätthet för Fiador och CO är långtygel utan kontakt och då av det utan inverkan- lätthet vad gäller TR är att aldrig ofrivilligt glappa men att i det hålla så lätt följsam elastisk kontakt som möjligt- och kunna inverka. Sytråd med gummisnoddskänsla. Små nyanser och en häst som är så utbildad att den svarar på ryttarens hand och av det rörelse i bettet..

Att dagens heta hästar tappar koncept och fokus från detta finlir under tävlingsritten ser inte jag som något konstigt- det finns flera ekipage i eliten där man ser att grunden ändå är superb.

Men "glapp" och/eller "tryck", vad är skillnaden i bedömningen? Båda är misstag, kan man överse med det ena kan man väl överse med det andra?

Om jag har mer överseende med "glapp" och du har mer överseende med "tryck", vem är mest okunnig då?

Jag är inte ense med fiador kring vad som är god ridning.
Jag vill ha sträckt tygel och sug. Däremot ser även jag väldigt mycket tryck i handen på vissa.
Och jag hade hellre sett missar där det sket sig för att man tappade det rejält IOM att man vågade satsa på att rida med lättare kontakt.
Men det skulle bli for dyrt i poäng för att bli värt det OM det skiter sig. Vilket i tävlingsmiljö så klart är väldigt mkt större risk för än annars.
Man har mindre risk för sånt med mer i handen.
Men man får också lite sämre bakben.

Det tycker jag inte man behöver sticka under stolen med.

Tävla o se om din häst är likadan som hemma. Att den aldrig tappar fokus på dig...
Det handlar inte om att man får sämre poäng!

Tävla o se om din häst är likadan som hemma. Att den aldrig tappar fokus på dig...

Min häst och jag skulle högst troligt göra bort oss rejält. Och lär så göra ganska många starter.
Men vi tävlar inte sen flera år GP. ;)
Och rider det så klart inte hemma ens. Far from..

Annan kunskap är inte okunskap.

När jag läser TR och dressyrens grundprinciper, så ser jag nåt helt annat än du. Jag ser ord/lydelser som , lydig, angenäm, lätt att rida, små omärkliga hjälper, med eftergift alltid bjuda framåt, jämn lätt och mjuk kontakt, häste ska ge intryck av att den av sig själv utför rörelsen.

Kanske har du missuppfattat?

Tr beskriver inte din bild av ovanstående, din bild av ovanstående är en helt annan har vi ju märkt.

Därför att med din variant hade du inte klarat att kvala hela vägen utan hade fått stanna i lätt klass.

Men "glapp" och/eller "tryck", vad är skillnaden i bedömningen? Båda är misstag, kan man överse med det ena kan man väl överse med det andra?

Om jag har mer överseende med "glapp" och du har mer överseende med "tryck", vem är mest okunnig då?

Det beror vilken gren vi pratar om. När det gäller din gren dvs kofösning är vi ganska okunniga och när det gäller tävlingsdressyren så är det du som är okunnig då glapp i kontakten är ett big no no

Om det var riktat till mig, så i mitt fall är det tvärtom, min häst har mkt bättre fokus på tävling än hemma. Kan bero på att jag är mer fokuserad då plus att på bortaplan har han bara mig att ty sig till. Men jag vet inte säkert. Jag vet bara att han är en klippa på tävling och bortaplan i allmänhet.

Jag är inte ense med fiador kring vad som är god ridning.
Jag vill ha sträckt tygel och sug. Däremot ser även jag väldigt mycket tryck i handen på vissa.
Och jag hade hellre sett missar där det sket sig för att man tappade det rejält IOM att man vågade satsa på att rida med lättare kontakt.
Men det skulle bli for dyrt i poäng för att bli värt det OM det skiter sig. Vilket i tävlingsmiljö så klart är väldigt mkt större risk för än annars.
Man har mindre risk för sånt med mer i handen.
Men man får också lite sämre bakben.

Det tycker jag inte man behöver sticka under stolen med.

Fast det handlar inte om det... alls. Det beror ju helt på vilka moment vi talar om. Att riskera fel i piaff och passage eller bytena i varje , det gör man bara inte då det sätter sig i huvudet på både häst och ryttare och kan ta lång tid att reparera och det är rent utav taskigt... visst i ökningar , slutor osv är det en helt annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar