Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om Stenmark säger -de e bar å åk, så innebär det inte att det är så för alla andra.
Än har jag inte hört ngn erkänt duktig påstå att det är bara att rida.. Grunder som du påskiner. Grunderna som är Långt ifrån de som vi som rider engelsk dressyr använder Oss av.
Det räcker inte med satt öva. Både du o hästen måste ha talang, varav det skiljer sig stort i pris på hästarna.
Totilas kostade ofattbara 150 mille. Sen kunde hans nästa ryttare inte förvalta kapitalet.
Vilka är "vi" som rider engelsk dressyr? Menar du att tex Karen, i filmerna jag lade in, inte rider dressyr?

Bara för att man välje en annan väg än den traditionellt "svenska" så betyder det inte att det inte är dressyr, bara att det är en annan väg. Det är ju många sydeuropeer som både tävlar och hjälper tävlingsryttare att bli bättre.

Insittning, Inridning, grundridning o Sen påbörjas dressyr arbetet.
Du avhandlar bara de första tre. I grundridningen ingår det att fgå hästen att få en god balans Med ryttare, men inte att få klara av det helt ohjälpt som du anser.

Sen då?
Nu har vi nog visat att det inte går lika bra med Selleri/ bettlöst som du vill hävda. Sen måste man nog drilla NH för att få kadaverlynaden sdom krävs. Den snabba fixen.

Insittning, Inridning, grundridning o Sen påbörjas dressyr arbetet.
Du avhandlar bara de första tre. I grundridningen ingår det att fgå hästen att få en god balans Med ryttare, men inte att få klara av det helt ohjälpt som du anser.

Sen då?
Nu har vi nog visat att det inte går lika bra med Selleri/ bettlöst som du vill hävda
Enligt min uppfattning påbörjas dressyr arbetet redan innan insittningen, från marken....

Just det- nh.
Jag ger mina bara livserfarenhet.
Detta har ingenting med dressyr att göra om det inte handlar hundens dressyr. Fot, stanna, kom.

Det är bara att inse. Vi är från vitt skilda världar o jag har bara gått på kunskap häst kunskap från S. Som äör på ett ungefär samma i hela Europa.
Andra vill ha westernstuk. som är relativt nytt i S. O dressyren kommer inte från amerika..t.

Lätthet är inte att aldrig ha något i handen, det har du helt missförstått. Samt kommer du troligtvis aldrig förstå det heller eftersom du inte rider dressyr.
Det går inte att försöka förklara en Känsla.. för någon som inte ens försöker att förstå. En som redan anser sig vara fullärd i ngt helt annat.

Det går inte att försöka förklara en Känsla.. för någon som inte ens försöker att förstå. En som redan anser sig vara fullärd i ngt helt annat.
Fullärd? Nej du, jag har bara inte uppfattningen att det behövs "visst" tryck i tygeln när det blir svårt. Det kan hända, men är en misss. Lätthet är inget tryck alls. Det betyder inte alls att det aldrig uppstår tryck, bara att det är tillfälligt.

Alla forum där frågan diskuteras är ett sätt att påverka. Diskussioner läses av många.
Så på fullt allvar om du vill ha igenom en regeländring hos SvRF så tror du att bukefalos diskussionstråd spelar roll ? Knappast eller hur ? Det är definitivt inte det du är ute efter så ointelligent är du inte .

I övrigt fattar jag inte vad det är du tycker du behöver "upplysa/utbilda" dressyrfolket om ? Alla saker du väljer att framhäva i dina kedjeinlägg nu sista dygnet är inget främmande i sak, alla strävar efter lätthet, balans, bärighet och harmoni när de rider dressyr . Just TR i fråga om tävling och vad som efterfrågas är ju inte direkt ngt nån vispat ihop bara sådär . Sen hur folk rider i sig är ju en sak i sig , precis som hur folk rider oavsett skola osv .

Nej valfrihet har jag skrivit, inte antingen eller, utan både och.

Nej du ser inte det för du ser inte kopplingen med lättheten....den som man vill bevara ända från början.

Vi diskuterar bettlöst inte bett på tävling- det sistnämnda finns redan- i det första ska du då försöka visa något som är högre än möjlig LC nivå, åjo finns såklart bettutbildade GP hästar som showas men inget annat, och faktum är de flesta verkar kränga in bett i munnen-om det inte behövs-varför?

Vad gäller lättheten så har du fortfarande fel, du är under tävlingsdressyr, flera här inne- andra duktiga har förklarat bra vad kontakt och lätthet är i tävlingsdressyr- och det är inte lös lång tygel, i tävlingsdressyr vill man ha lätt kontakt men möjlighet att påverka genom kontakten som jag beskrev förut- så man kommer vidare från LC -stadiet, en del gör det inte , andra vill inte, en bunt har hästar som är oförmögna etc etc, men tänket är att man genom den kommunikationen ska komma vidare- du rider utan den kommunikationen, likaså på filmerna du visat, i tävlingsdressyr kallas det att rida "utan inverkan" och ett tips: , även det finns det en bedömningspunkt för, rider man så dras poängen ner oavsett om det ser prydligt ut.....

Kanske inte så smart då att visa C. som ett föredöme då när han fuskar.
Nej, jag gör också min egen grej av min ridning, köper inte något rakt av. Så skulle jag visa vad jag 100% tycker är rätt så är det ju resultatet när jag är nöjd med hur mina hästar går när jag rider.
Så nej, jag hade gärna sett att Christofer red på enbart kapsonen, men det är ju hans val. Vad jag däremot gillar i resultatet i hans ridning är en häst som trampar in mot sin tyngdpunkt med mjuka, flexibla bakben som bär och därav ger en lätt framdel med fria bogar. Ridningen bygger på avslappning, som all AR gör. Men hade jag suttit i hans sits skulle jag nog ha en lite mer eftergiven hand så att hästen inte möts av stången, eller ens huvudlaget, mer än när man i så fall skulle behöva korrigera, för att på så vis ge mer plats för bakbenen att bära och inte falla över på framdelen.

Där är jag emot tävlingsdressyrens driv. Hästen ligger då alltid lite framför sin tyngdpunkt, för att fångas upp av ryttarens hand och hamna i rätt balans.
Hästen får då svårare att bära sig i balans utan stöd, och jag anser därför att vill man ha stöd ska det komma först när hästen själv är i balans.
Men nu vill jag inte ha konstant stöd heller.

Det här visar en bra grund som jag anser behöver finnas för att utveckla en bra kontakt via tygeln. Frihet och lätthet, hela vägen, så att när tygeln kortas, finns fortfarande samma frihet och lätthet kvar. Enda skillnaden mellan den absoluta grunden och fortsättningen är tygelns längd. Succesiv övergång mot mer "fysisk" kontakt som spelar över lång tid, flera år.

Här har vi en bra film som visar tänket kring hur man bygger grunden för själva kontakten med bettet, överföringen från bettlöst. Den förklarar också bra vikten av förtroende mellan häst och ryttare och respekten, ödmjukheten inför hästen, vikten av att ha en bra grund att utgå ifrån INNAN, förmågan att hitta BALANSEN mellan avslappning och energi så att inte ev. spänningar försätter hästen i en dålig sits i förhållande till bettet. Bara POSITIVA erfarneheter vill man att hästen ska ha av bettet, inget tryck/mottryck, man eftersträvar eftergift och lätthet, kommunikation och samspel, för att få den positivia kontakten, den som inte TAR, bara GER till hästen som tar emot och söker upp.

Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr. Dressyr är grunden för ALLA, har man en bra grund kan man börja undersöka VAD man kan göra med den grunden, tävla dressyr kan vara ett sånt sätt. Men det är inte själva tävlandet som ligger till grund för utbildningen, utan upplägget, vägen dit, samspelet, harmonin, lättheten, glädjen, friheten....ja själva inlärningspsykologin bakom. Har inget heller med verktyget att göra, bara metoden och inställningen hos den som utövar det påverkar resultatet.

När jag bedömer en film, så bedömer jag inte bara kvaliteten på själva riningen (tävlingsmässigt), utan kvaliteten på vilken effekt ridningen har på hästens UTBILDNING, vad lär den av det som sker under ryttare? På tävling så väl som i träning.

Allting handlar om balans, balans mentalt, balans fysiskt, balans balans balans...det tippar ofta över, men då är frågan, vad gör man när det tippar över? Öppnar man en dörr ut för hästen? Eller stänger man alla dörrar och försöker rent fysiskt hålla kvar? Ett bett har absolut bättre funktion än ett bettlöst om man behöver "hålla" kvar rent fysiskt. I övrigt spelar det ingen roll, för det är metoden, tänket, inlärningspsykologin, kunskapen om hästens anatomi och biomekanik, som är grunden för inlärning och utveckling av ALLA sorters rörelser. Bettet/bettlösa är bara verktyget som RYTTAREN behöver.
:bow::bow::bow:

Ett av de mest vettiga inläggen jag läst i den här tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?