Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fetstilta är så viktigt.
Det finns så många nu som anser att det är HÄSTENS ansvar att balansera upp sig själv TROTS ryttarens obalans o ryttarmisstag. Titta på hur riddaren skumpar på mitten av hästen o dessutom i OTAKT. Som den går i två delar o det gör den.
de skickliga som är ödmjuka inför hästen o konsten skyller inte på hästen. DEN kan!
Med rätt ryttare.

Men fortfarande, det är inte muskler vi tränar, utan en annan tänkande kännande varelse. En partner. DEN måste lära sig hålla balansen själv, det bara är så. Ingen danspartner kan släpa runt på den andra och sen tro att dom ska kunna dansa avvancerade balansövnignar tillsammans. Det GÅR INTE. Sen kan jag hålla med om att det tråkigt för hästen om ryttaren har obalans, men då är det väl ändå sämre att ryttaren ska "bära upp" denna häst, ryttaren som själv inte är i balans. Utifrån DET prespektivet är det ju bättre för hästen att ryttaren INTE lägger sig i. Nu pratar jag generellt och hänvisar inte till några filmer vad gäller obalanserad ridning. För vi har förmodligen inte samma syn på det ändå.

Den KAN hålla balansen själv!!!
Kolla bara när den är fri.

Hur många ryttare är så skickliga att de INTE stör hästen!
Ett fåtal sett till antal utövare. Du hör garanterat inte till dem o ej heller jag!
Uta Gräf som du visade bettlös är en sdn som rider som en Gud o är en sdn gåva till hästen som då alltid kan göra rätt o får allt stöd/ support som den behöver för att UTVECKLAS.
Det du pratar om är inte DANS. Det är bara när proffsen som för hästen. Då funkar det inte att låta hästen sköta allt o åka med.
Det är rena rama unghästridningen... bara.

Nog inte ens det.. to the upper level dressage, kan ju betyda vadsomhelst. Man ser ju att hon saknar den där nogrannheten som kännetecknar en dressyrryttare som rider på högre nivå så det handlar nog om St George max.. i USA då. Fattar inte heller vilka mästerskap dom pratar om? Inga europeiska iallafall så det är ju tveksamt om YR i USA red St George på hennes tid.

Karen Rohlf trained over 20 years in dressage with Anne Gribbons ('O' dressage judge, International Grand Prix trainer and competitor) and studied Parelli Natural Horsemanship directly with Pat and Linda Parelli.

She has trained horses and students to the upper levels of dressage, represented the USA 4 times on the Young Riders team.
Men, det är ju otroligt. Vilka problem ni har med nivåer. Poängen var att det är grunder för dressyrridning som även lämpar sig för tävling och inte westernrridning det handlade om.

Den KAN hålla balansen själv!!!
Kolla bara när den är fri.

Hur många ryttare är så skickliga att de INTE stör hästen!
Ett fåtal sett till antal utövare. Du hör garanterat inte till dem o ej heller jag!
Uta Gräf som du visade bettlös är en sdn som rider som en Gud o är en sdn gåva till hästen som då alltid kan göra rätt o får allt stöd/ support som den behöver för att UTVECKLAS.
Det du pratar om är inte DANS. Det är bara när proffsen som för hästen. Då funkar det inte att låta hästen sköta allt o åka med.
Det är rena rama unghästridningen... bara.
Allting är grunder, det är inte så avvancerat som du vill få det till. Balans är balans, ungäst eller GP-häst. Väldigt enkelt och jordnära egentligen. Man måste bara öva sig. En del har naturligt lättare för sig. Det är inte bara proffsen som kan rida, många hobbyryttare rider precis lika bra på den nivå dom befinner sig. Det handlar inte om hur avvancerad nivå man "klarar av" utan hur bra man är på den nivå man befinner sig och hur bra man är på att se kvaliteten och förbättra den oavsett "nivå". Man ska inte se upp eller ner på någon, man behöver ha förmågan att se det för vad det är där det är, med respekt.

[QUOTE="Fiador, post: 16771910, member: 541integ är grunder, det är inte så avvancerat som du vill få det till. Balans är balans, ungäst eller GP-häst. Väldigt enkelt och jordnära egentligen. Man måste bara öva sig. En del har naturligt lättare för sig. Det är inte bara proffsen som kan rida, många hobbyryttare rider precis lika bra på den nivå dom befinner sig. Det handlar inte om hur avvancerad nivå man "klarar av" utan hur bra man är på den nivå man befinner sig och hur bra man är på att se kvaliteten och förbättra den oavsett "nivå". Man ska inte se upp eller ner på någon, man behöver ha förmågan att se det för vad det är där det är, med respekt.[/QUOTE]
Nej!Det är inte "bara att" öva..
Du verkar inte förstå att det handlar om talang både hos hästen och dess ryttare.

Tänk Michelangelo, Da Vinci. De är Unika.
Eller Klimke, St, Cyr...

Visst tryck? Tryck är tryck, finns inga skalor där något visst tryck är OK, kontakt handlar om INGET tryck alls. Det handlar om lätthet och samförstånd/samspel. Ett "visst tryck" är inte lätthet och samspel. Det kanske ändå händer, men det är något man INTE vill ha. Man öppnar dörrar så slipper man. Detta, "tryck", borde domarna kunna se om vikten av kontakten med själva bettet var så stor som den framhållits här i diskussionen. Därav att det blir fånigt att framhålla bettkontakten i TR som argument till att det inte kan ändras.

Mitt inlägg var att du hittade på-igen- användaren du svarade på hade inte skrivit som du påstod, precis som jag inte har skrivit det du påstod innan, kan du citera det... annars vore det bra om du slutar hitta på om andra.

Och här har du helt fel, så fort man "tar" upp tygeln blir det själklart ett visst tryck, en viss kontakt, typ gummisnoddskontakt, är önskvärt och så är det i dressyrridning- de som väljer lös låg tygel eller tappar kontakten alltså glappar får avdrag för det- såklart.

Det man inte vill ha är ex ett för stort stöd , att hästen blir stum i munnen eller för stark- då blir et såklart poängavdrag och inte noll som du verkar sukta efter.

Man vill få andra effekter med stången i AR än vad man vill inom tävlingsdressyr.

Har du inte koll på AR ska du inte sitta och kritisera det heller.

Vet du hur skarp en stång är?
Varför är det OK med en skarp stång på unghäst när man i andra stunden gapar över tränsbett och förordar bettlöst, som du??

Nej!Det är inte "bara att" öva..
Du verkar inte förstå att det handlar om talang både hos hästen och dess ryttare.

Tänk Michelangelo, Da Vinci. De är Unika.
Eller Klimke, St, Cyr...

Nej, att idolisera på det viset det tror jag inte på. Det krävs myket myket träning och målmedvetenhet för att nå toppen oavsett vad. Vissa ha det lättare för sig, men alla måste träna träna träna. Tror du Mozart kunde spela som han spelade redan när han föddes? nej du, han fick öva, öva, öva, dagarna i ända, för att utveckla den förmåga som han sedan besatt. Så enkelt är det inte. Det är ett fasligt slit att vara "talangfull".

Vad vill du säga med detta inlägg?

"I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand.

Och jag förklarade att TR beskriver det optimala, det blir poäng även om kontakten kan bli bättre- svårt att förstå?

Friktion? Varför skulle det finnas friktion? Hur uppstår den?

Ett bett ska ligga stilla i munnen och bara hästen själv ska lugnt tugga och ev. flytta på det efter eget huvud och behov, då finns inget behov av att underlätta friktion. Skumma så det rinner ner på framben/bog känns lite överdrivet.

Kanske inte med din ridning men här öppnas spottkörtlarna när hästen blir eftergiven i nacken, det bildas skum som såklart ger bättre förutsättning förhästen att suga tag på bettet på rätt sätt och ta den kommunikationen.
Men det finns inte på de filmer du lagt upp.

Och vad gäller bettet håller jag iaf inte med dig, visst, låt bettet ligga still, ibland bitvis, men jag vill att hästen svarar direkt på små minifingersignaler där alltså jag som ryttare styr över bettets ev minirörelse och att hästen då direkt ska svara, reagera, vara med på att något kanhända, och vara följsam eftergiven i det- ett helt stilla bett låter för mig väldigt stumt.
Och de är ju även det filmerna visar, stumt och stelt, ser i vissa fall prydligt ut men hästarna saknar eftergift och lösgjordhet i kroppen. I det lite lufsiga inte sällan framtunga- oh det är faktiskt ett tecken på obalans.

Men, det är ju otroligt. Vilka problem ni har med nivåer. Poängen var att det är grunder för dressyrridning som även lämpar sig för tävling och inte westernrridning det handlade om.

Jaha, nu är inte nivåerna bra heller..... ja, det var bara en tidsfrågan innan något mer i tävlingsdressyren skulle klankas på. Och grunder för tävling, ja, lättaste klassen med lite omändring av TR så....

Mitt inlägg var att du hittade på-igen- användaren du svarade på hade inte skrivit som du påstod, precis som jag inte har skrivit det du påstod innan, kan du citera det... annars vore det bra om du slutar hitta på om andra.

Och här har du helt fel, så fort man "tar" upp tygeln blir det själklart ett visst tryck, en viss kontakt, typ gummisnoddskontakt, är önskvärt och så är det i dressyrridning- de som väljer lös låg tygel eller tappar kontakten alltså glappar får avdrag för det- såklart.

Det man inte vill ha är ex ett för stort stöd , att hästen blir stum i munnen eller för stark- då blir et såklart poängavdrag och inte noll som du verkar sukta efter.

Men allvarligt, tryck är tryck. Ett "visst" tryck kan vara vad som helst, det är det ingen som vet exakt. Jag definierar lätthet med inget tryck alls. Uppstår då ett tryck så är det en miss, inte något "visst" tryck som måste finnas.

Det blir väl inget extra tryck för att du plockar upp tygeln? Snarar minskar väl trycket då iom att ryttaren "bär upp" en del av tygeln. Det är bara om du sträcker tygeln tills det tar stopp och lite till som det blir extra tryck (extra utöver tygelns vikt).

För stort stöd? Det är här det blir komplicerat. "Inget stöd" är enklare att definiera för alla parter. "Inte för stort" kan vara allt från 0-5 kg eller mer, beroende på vem som avses

Ja det är ju hör och häpna en viss skillnad mellan Msv och GrandPrix.

Men allvarligt, tryck är tryck. Ett "visst" tryck kan vara vad som helst, det är det ingen som vet exakt. Jag definierar lätthet med inget tryck alls. Uppstår då ett tryck så är det en miss, inte något "visst" tryck som måste finnas.

Det blir väl inget extra tryck för att du plockar upp tygeln? Snarar minskar väl trycket då iom att ryttaren "bär upp" en del av tygeln. Det är bara om du sträcker tygeln tills det tar stopp och lite till som det blir extra tryck (extra utöver tygelns vikt).

För stort stöd? Det är här det blir komplicerat. "Inget stöd" är enklare att definiera för alla parter. "Inte för stort" kan vara allt från 0-5 kg eller mer, beroende på vem som avses

Men vad är det du inte fattar?

@Fiador vad vill du egentligen? Du fattar ju totalt noll och ingenting av den dressyrridning som diskuteras i detta forumet. Du har ju helt fel uppfattning om precis allt så varför ens diskutera i detta forumet?

@Fiador vad vill du egentligen? Du fattar ju totalt noll och ingenting av den dressyrridning som diskuteras i detta forumet. Du har ju helt fel uppfattning om precis allt så varför ens diskutera i detta forumet?
Hmm.... så bara för att jag har en annan uppfattning än dig så är det fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar