Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det stämmer inte. Hon säger själv att hon enbart har tränat upp till Grand Prix (vad det nu innebär) och tävlat upp till Young rider nivå.. dvs MsvA / St George för USA
Upp TILL eller T o m?
Stor skillnad bara det för att inte tala om de 4 nästa stegen till GP

Upp TILL eller T o m?
Stor skillnad bara det för att inte tala om de 4 nästa stegen till GP

Nog inte ens det.. to the upper level dressage, kan ju betyda vadsomhelst. Man ser ju att hon saknar den där nogrannheten som kännetecknar en dressyrryttare som rider på högre nivå så det handlar nog om St George max.. i USA då. Fattar inte heller vilka mästerskap dom pratar om? Inga europeiska iallafall så det är ju tveksamt om YR i USA red St George på hennes tid.

Karen Rohlf trained over 20 years in dressage with Anne Gribbons ('O' dressage judge, International Grand Prix trainer and competitor) and studied Parelli Natural Horsemanship directly with Pat and Linda Parelli.

She has trained horses and students to the upper levels of dressage, represented the USA 4 times on the Young Riders team.

Jag har ridit AR i ca 5 år så jag har nog mer koll än dig. Det är ingen BRA ridning som visas på filmen. Bra ridning är alltid bra ridning oavsett disciplin och detta visar inte det. Finns ingen lösgjordhet, ingen taktmässighet, ingen bärighet, ingen ihopkoppling.

För att vara så emot bett som du är är det konstigt att du försvarar att man rider en 4 åring på blank stång.
Varför skulle du veta mer om AR än vad jag gör för att du har ridit AR i 5 år, vad vet du om mig egentligen?
Det är dessutom konstigt att du ridit AR men ändå skrotar konceptet. Får mig lite att tvivla... Hur rider du AR om du inte följer konceptet?

Och vad är bra ridning? Kan du visa någon AR ryttare som du tycker rider bra ridning?

Jag försvarar det inte. Vill inte rida mina hästar på bett. Men för den sakens skull menar inte det att jag inte vet vad de används till.

Hon rider alla med bett utom den som rids in..på en liten rundcorall. Hon rider också mest westerndressyr o åker med hästen- fjädrande säte hela tiden. något som man använder på unghästar eller de som inte kan FÖRA en häst
HALVHALTER gör man för att bibehålla balansen!!!Man spänner fjädern- samlar. Därav krävs en jämn kontakt o att man inte släpper ut hela fjädern igen. då menar jag inte bara tygeln utan att man lär den att bli kvar för sätet.
Du kan aldrig rida en häst med "stängd dörr" som du ANTAR att man gör. För att den ska kunna utföra rörelser på max krävs en uppdragen skruv / ANspänd- kortare i kroppen för att inte bli framtung, MEN man kan inte hålla i den hårt- lika lite som att du kan hoppa stora hinder i dragande läge. Anspänning där med.

Därav fallerar andra metoder såsom brilles- rygga sig in i samling/ piaff eller AR utgå från piaff. De har inte energin, anspänningen eller dialogen med en häst som hela tiden MÅSTE har motorn PÅ bak. Vara aktiv inte bara i piaffen utan hela tiden.
Får jag fråga vad "westerndressyr" är? :D

Varför skulle du veta mer om AR än vad jag gör för att du har ridit AR i 5 år, vad vet du om mig egentligen?
Det är dessutom konstigt att du ridit AR men ändå skrotar konceptet. Får mig lite att tvivla... Hur rider du AR om du inte följer konceptet?

Och vad är bra ridning? Kan du visa någon AR ryttare som du tycker rider bra ridning?

Jag försvarar det inte. Vill inte rida mina hästar på bett. Men för den sakens skull menar inte det att jag inte vet vad de används till.

"ALLA" har ju skrotat AR, tom Christina Drangel som i stort sett var AR i sverige på sin tid upptäckte ju till slut att systemet hade stora luckor och att man inte kom vidare.

Nej jag kan inte visa någon AR - ryttare som jag tycker rider bra eftersom det inte finns någon. Att du inte skrotat systemet än och tillsammans med dina övriga inlägg visar ju på att du inte är så erfaren och kunnig , därmed kan jag med lätthet säga att jag vet mer om AR än dig.

"ALLA" har ju skrotat AR, tom Christina Drangel som i stort sett var AR i sverige på sin tid upptäckte ju till slut att systemet hade stora luckor och att man inte kom vidare.

Nej jag kan inte visa någon AR - ryttare som jag tycker rider bra eftersom det inte finns någon. Att du inte skrotat systemet än och tillsammans med dina övriga inlägg visar ju på att du inte är så erfaren och kunnig , därmed kan jag med lätthet säga att jag vet mer om AR än dig.
Det klart att folk bytar inriktningar. Folk byter från AR till dressyr, från dressyr till AR och vice versa inom andra dicipliner och grenar. Men inte per automatik för att något av det är dålig ridning. I mitt fall använder jag mig av AR för att det gynnar mig i westernridningen. Det gör inte dressyren.

Vad sa hon att man inte "kom vidare" inom? Hon har utvecklat sin egen grej ur vad hon har lärt sig. Måste man vara anti något för det? Det handlar ju helt och hållet vad man vill, och jag tycker att hon är ett lysande exempel på bra ridning. Precis som Riddarna, många väpnare och tex Karen, som visar bra ridning utan bett.
I hennes presentation på sin hemsida är hon tex ganska noga med att skriva att hennes metoder växt ur bland annat AR och Bent?

Så riddarna som fortfarande håller på med AR, som dessutom ridit tävlingsdressyr på hög nivå tidigare, är inte erfarna eller kunniga?

Senast ändrad av en moderator:
Om man tittar på preview filmerna from this to this.. alltså dom ska visa från något dåligt till något bra så är det fortfarande dåligt, hästar som häver sig upp i galoppfattningarna med underhalsen, är det kvalité på utbildningen för dig?

Det är väldigt slarvig ridning kvalitetsmässigt som man ser, hade hon varit en random hobbyryttare hade det varit hyfsat ok, eller som vemsomhelst som håller på ute i ridhusen.

Vadå slarvig ridning? Kvalitet är inte bara mekanik, kvalitet är när det finns BALANS på den nivå man befinner sig. Kvalitet kan vara att låta en häst (och orutinerad ryttare) få lära sig stegvis, efter SIN bästa förmåga där och då.

Det är dom små framstegen som räknas. Vill man förbättra något så är man betjänt av att förstå värdet av dom små små stegen i rätt riktning. Det är dom som man behöver ha tålamod att vänta på. Det är dom man behöver lära sig att se och värdesätta. För ingen kan omvandla något felaktigt, som det övats på i evigheter, på bara en kafferast, dessutom på en häst som har mindre bra förutsättningar och med en ryttare som också håller på att lära sig samtidigt.

Men det är som vanligt på det här forumet, när eliten gör missar på sina exklusiva talangfulla hästar och det påpekas, då är man ute och cyklar och borde förstå hur svårt det är. Men när lilla Lisa, med sin hobbyhäst, får hjälp med att förändra något mycket dåligt till lite bättre, då är det dålig kvalite på alltihop och tränaren är värdelös. Borde vara tvärtom.

Senast ändrad:
Framför hjälperna!? I TR mom 254 står att hästen förblir framme för ryttarens hjälper.

Ja? Om du nu inte förstår det du skrivit från TR, benäms framför hjälperna när man tränar, bevisar det ännu en gång att du aldrig verken ridit för en tränare som använder sig av utbildningskalan och är så pass duktig som krävs, eller själv kunnat få hästen framför hjälperna, eller som TR skriver, framme för ryttarens hjälper ;)

Har du själv tävlat någon gång? Om så är fallet, på vilken nivå?

Det här visar en bra grund som jag anser behöver finnas för att utveckla en bra kontakt via tygeln. Frihet och lätthet, hela vägen, så att när tygeln kortas, finns fortfarande samma frihet och lätthet kvar. Enda skillnaden mellan den absoluta grunden och fortsättningen är tygelns längd. Succesiv övergång mot mer "fysisk" kontakt som spelar över lång tid, flera år.

Här har vi en bra film som visar tänket kring hur man bygger grunden för själva kontakten med bettet, överföringen från bettlöst. Den förklarar också bra vikten av förtroende mellan häst och ryttare och respekten, ödmjukheten inför hästen, vikten av att ha en bra grund att utgå ifrån INNAN, förmågan att hitta BALANSEN mellan avslappning och energi så att inte ev. spänningar försätter hästen i en dålig sits i förhållande till bettet. Bara POSITIVA erfarneheter vill man att hästen ska ha av bettet, inget tryck/mottryck, man eftersträvar eftergift och lätthet, kommunikation och samspel, för att få den positivia kontakten, den som inte TAR, bara GER till hästen som tar emot och söker upp.

Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr. Dressyr är grunden för ALLA, har man en bra grund kan man börja undersöka VAD man kan göra med den grunden, tävla dressyr kan vara ett sånt sätt. Men det är inte själva tävlandet som ligger till grund för utbildningen, utan upplägget, vägen dit, samspelet, harmonin, lättheten, glädjen, friheten....ja själva inlärningspsykologin bakom. Har inget heller med verktyget att göra, bara metoden och inställningen hos den som utövar det påverkar resultatet.

När jag bedömer en film, så bedömer jag inte bara kvaliteten på själva riningen (tävlingsmässigt), utan kvaliteten på vilken effekt ridningen har på hästens UTBILDNING, vad lär den av det som sker under ryttare? På tävling så väl som i träning.

Allting handlar om balans, balans mentalt, balans fysiskt, balans balans balans...det tippar ofta över, men då är frågan, vad gör man när det tippar över? Öppnar man en dörr ut för hästen? Eller stänger man alla dörrar och försöker rent fysiskt hålla kvar? Ett bett har absolut bättre funktion än ett bettlöst om man behöver "hålla" kvar rent fysiskt. I övrigt spelar det ingen roll, för det är metoden, tänket, inlärningspsykologin, kunskapen om hästens anatomi och biomekanik, som är grunden för inlärning och utveckling av ALLA sorters rörelser. Bettet/bettlösa är bara verktyget som RYTTAREN behöver.

Nu har jag inte öht, sett de 2 första klippen du har lagt in, däremot den du skrivit detta till "Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr"

När jag ser vad du tycker är bra, så förstår jag varför du stångar huvudet i väggen i alla "dressyr" trådar du är inblandad i :crazy:

Den bruna hästen i början går på bogarna i alla moment.
Den är lydig, ryttaren rider med små hjälper men det räcker tyvärr inte.
För att hästen ska balansera om, eftersom den med ryttare, har ca 80% vikt på sina framben, måste ryttaren hjälpa hästen med sin hjälpgivning att ta vikten mer bak.
Denna häst tar vikten fram i piaffen, i galopp piruetten mm, så självklart så finns det öht, ingen bra grundridning hos ryttaren.

Och till @Brille eftersom ni verkar tycka så lika....
Genom utbildningsskalan SKA ryttaren, träna hästen så den successivt blir så pass stark i sin bakkärra, och genom sin kropp, kunna vinkla sina ledar bak och ta tex, piaff och galopp piruetter bakifrån.
Lägg till alla övergångar så har du en häst som kan arbeta korrekt.
Man kan tom se på en hästs muskulatur, om den arbetar korrekt.
Om vi ser på Valegro på sin fria skritt, direkt efter sin halt så kan man se på mankammen, t.ex. Rhomboideus, dvs överlinjens muskler som gör att han kan utföra sitt arbete korrekt.

Du svarar inte på att hon rider med bett!
Det syns på hela mekaniken att den bara travar o galoppera runt lite lojt o avspänt.
Just. Hon kanske VET vad som krävs o nu passar det bättre med bruksridning fastän fortfarande med bett.

sätet har du ingen aning om o skulle du fråga henne om man är på en högre nivå så skiljer det sig, men nu handlar det om basics.
Hur tror du att hästen när som ska kunna göra en ökad trav, byteserier mm om den inte är anspänd?
till skillnad från bruksridning så vill man ha en häst som trycker på för att klara av SVÅRA moment! som en häst som ska hoppa höga hinder, en gymnast inför svåra hopp mm. I startblocken.
Men vadå inte svarar på att hon rider på bett? Det finns dom som inte har några problem vilket verktyg som används, dom som använder både och oftast.

Nog måste du väl ändå förstå principen? Att filmen handlar om föreberedelse för kontakten med bettet, inte om att hästen ska göra en massa kvalitatvia krumelurer? Det ena måste sitta innan det andra fungear. Så småning om kan man göra både och samtidigt.

Det är westernridningens version av dressyr, det finns tävlingar i western dressage i USA exempelvis.

Bara att googla eller söka på tuben på western dressage så får du upp massor - clinics, tävlingar, och allmän info.
Så man sitter alltså bara och åker? Eller vad menade du med ditt tidigare inlägg, där du jämför något du anser är dålig ridning med westerndressyr?

Fast detta var väl inte lilla Lisa? Du skrev ju att hon var dressyrryttare och hade tävlat ganska högt upp i klasserna i ditt första inlägg om henne. Vilken sedan var upper level dressage (jag vet inte heller vad det motsvarar här).

Jag tyckte det var stillsamma vänliga filmer, araben som hon longerade och sedan galopperade runt på lite verkade ju avslappnad.

Det var inte något direkt arbete hon visade dock, inga övergångar eller tempoväxlingar. Hon red runt ett par varv på en stor volt... Den andra filmen visade ett exempel på arbetstempo. Men tack för att du lade in dem, det var intressant att se skillnaden och jag förstår att ex arbetet med Valegro känns väldigt främmande i jämförelse.

Nog måste du väl ändå förstå principen? Att filmen handlar om föreberedelse för kontakten med bettet, inte om att hästen ska göra en massa kvalitatvia krumelurer? Det ena måste sitta innan det andra fungear. Så småning om kan man göra både och samtidigt.

Nej, jag förstår inte varför man börjar i fel ordning??

Varför börja med att få hästen att lägga vikt fram?
Man kan ju tom få dubbelsidig kotledsinflammationer fram genom att utbilda hästen på detta sätt!

Om nu hästen ska, i slutändan kunna ta vikten bak, varför börja tvärtom??

Så man sitter alltså bara och åker? Eller vad menade du med ditt tidigare inlägg, där du jämför något du anser är dålig ridning med westerndressyr?

Det var Axel som skrev - jag bara svarade för att jag känner till det. :)

Men jo, jag tycker nog att det är viss skillnad på europeisk tävlingsdressyr, och på den nordamerikanska westerndressyren.

det är en låg nivå av dressyr för de som bara vill tävla för nöjes skull eller har hästar som inte kan krävas kunna bli så pass förbättrade.

quarterhästar SKA röra sig markbundet, travare o kallblodsraser passar också in där.

Ja? Om du nu inte förstår det du skrivit från TR, benäms framför hjälperna när man tränar, bevisar det ännu en gång att du aldrig verken ridit för en tränare som använder sig av utbildningskalan och är så pass duktig som krävs, eller själv kunnat få hästen framför hjälperna, eller som TR skriver, framme för ryttarens hjälper ;)

Nu har jag inte öht, sett de 2 första klippen du har lagt in, däremot den du skrivit detta till "Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr"

När jag ser vad du tycker är bra, så förstår jag varför du stångar huvudet i väggen i alla "dressyr" trådar du är inblandad i :crazy:

För att hästen ska balansera om, eftersom den med ryttare, har ca 80% vikt på sina framben, måste ryttaren hjälpa hästen med sin hjälpgivning att ta vikten mer bak.
Denna häst tar vikten fram i piaffen, i galopp piruetten mm, så självklart så finns det öht, ingen bra grundridning hos ryttaren.

Genom utbildningsskalan SKA ryttaren, träna hästen så den successivt blir så pass stark i sin bakkärra, och genom sin kropp, kunna vinkla sina ledar bak och ta tex, piaff och galopp piruetter bakifrån.
Om vi ser på Valegro på sin fria skritt, direkt efter sin halt så kan man se på mankammen, t.ex. Rhomboideus, dvs överlinjens muskler som gör att han kan utföra sitt arbete korrekt.
Det fetstilta är så viktigt.
Det finns så många nu som anser att det är HÄSTENS ansvar att balansera upp sig själv TROTS ryttarens obalans o ryttarmisstag. Titta på hur riddaren skumpar på mitten av hästen o dessutom i OTAKT. Som den går i två delar o det gör den.
de skickliga som är ödmjuka inför hästen o konsten skyller inte på hästen. DEN kan!
Med rätt ryttare.

Nej, jag förstår inte varför man börjar i fel ordning??
Varför börja med att få hästen att lägga vikt fram?
Man kan ju tom få dubbelsidig kotledsinflammationer fram genom att utbilda hästen på detta sätt!
Om nu hästen ska, i slutändan kunna ta vikten bak, varför börja tvärtom??

Går på bogarna, nu får du förklara...hur då exakt?

Börja i fel ände?

Man rider inte bara omkring på muskler och mekanik, man har en levande tänkande kännande varelse att ta hänsyn till också, som dessutom är starkt flyktbenägen. Det är DET som är problemet med mycket av den "dåliga" ridning vi ser idag. Man lägger fokus på det fysiska, utan hänsyn till det mentala. INGEN häst får kotledsinflamation av att travar runt i en avspänd form utan tryck från tyglar, utan ryttare som klämmer och håller emot, den blir bara lugn och avslappnad och därmed mer motaglig för den kommunikation som behövs för att börja öva på gymnastiken sen. Det är det som är att lägga en GRUND innan. Den grund som jag menar saknas när man sen måste ha "visst" tryck i tygeln för att kunna rida svårare moment.

Fast detta var väl inte lilla Lisa? Du skrev ju att hon var dressyrryttare och hade tävlat ganska högt upp i klasserna i ditt första inlägg om henne. Vilken sedan var upper level dressage (jag vet inte heller vad det motsvarar här).

Jag tyckte det var stillsamma vänliga filmer, araben som hon longerade och sedan galopperade runt på lite verkade ju avslappnad.

Det var inte något direkt arbete hon visade dock, inga övergångar eller tempoväxlingar. Hon red runt ett par varv på en stor volt... Den andra filmen visade ett exempel på arbetstempo. Men tack för att du lade in dem, det var intressant att se skillnaden och jag förstår att ex arbetet med Valegro känns väldigt främmande i jämförelse.
Jo det är lilla Lisa, fio refereade till "före och efter" filmerna, dom handlar om just lilla Lisa med sin inte så talangfulla häst.

Det fetstilta är så viktigt.
Det finns så många nu som anser att det är HÄSTENS ansvar att balansera upp sig själv TROTS ryttarens obalans o ryttarmisstag. Titta på hur riddaren skumpar på mitten av hästen o dessutom i OTAKT. Som den går i två delar o det gör den.
de skickliga som är ödmjuka inför hästen o konsten skyller inte på hästen. DEN kan!
Med rätt ryttare.

Visst är det så!
Det finns ju tom personer, som hävdar att hästen själv kan utföra alla moment i hagen ;)

Fast de har nog större föruts'ttningar att klara av det i hagen utan klumpen på ryggen som motarbetar o som har en tro att det ska gå- för att Sekten har talat".

många har gått ur Sekten av de anledningar som fio skrev om. De fattar att det är återvändsgränd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar