Ja? Om du nu inte förstår det du skrivit från TR, benäms framför hjälperna när man tränar, bevisar det ännu en gång att du aldrig verken ridit för en tränare som använder sig av utbildningskalan och är så pass duktig som krävs, eller själv kunnat få hästen framför hjälperna, eller som TR skriver,
framme för ryttarens hjälper
Har du själv tävlat någon gång? Om så är fallet, på vilken nivå?
Nu har jag inte öht, sett de 2 första klippen du har lagt in, däremot den du skrivit detta till "
Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr"
När jag ser vad du tycker är bra, så förstår jag varför du stångar huvudet i väggen i alla "dressyr" trådar du är inblandad i
Den bruna hästen i början går på bogarna i alla moment.
Den är lydig, ryttaren rider med små hjälper men det räcker tyvärr inte.
För att hästen ska balansera om, eftersom den med ryttare, har ca 80% vikt på sina framben, måste ryttaren hjälpa hästen med sin hjälpgivning att ta vikten mer bak.
Denna häst tar vikten fram i piaffen, i galopp piruetten mm, så självklart så finns det öht,
ingen bra grundridning hos ryttaren.
Och till
@Brille eftersom ni verkar tycka så lika....
Genom utbildningsskalan SKA
ryttaren, träna hästen så den successivt blir så pass stark i sin bakkärra, och genom sin kropp, kunna vinkla sina ledar bak och ta tex, piaff och galopp piruetter bakifrån.
Lägg till alla övergångar så har du en häst som kan arbeta korrekt.
Man kan tom se på en hästs muskulatur, om den arbetar korrekt.
Om vi ser på Valegro på sin fria skritt, direkt efter sin halt så kan man se på mankammen, t.ex.
Rhomboideus, dvs överlinjens muskler som gör att han kan utföra sitt arbete korrekt.