Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad för finess då och vad för bettlöst?
Bosalen/repgrimman, jag tog upp det tidigare tror jag, angående pivoteringspunkter med bettet som du var inne på. Att dessa verktyg, genom att dom har tyglarna under hakan, ger hästen många fler nivåer och känslor för olika tygeltag, som tex huvudet vertikalt. Tränsbettet har tex inte den känslan/effekten på samma sätt då det är konstruerat för renodlade direkta ledande tygeltag främst. Stångbettet har å andran mer lik känsla/effekt.

Sen finns det andra dimensioner, som att det är en mycket större utmaning att utveckla en god kommunikation i ett verktyg där hästen verkligen KAN svara tydligt om han inte gillar tygelhanteringen. I bett kan det döljas, med tanke på då att man kan rida med mkt tryck i tyglarna på hög nivå och ändå vara kvar på den nivån. I ett bettlöst skulle du aldrig komma dit, det skulle synas tydligt att du var långt ifrån redo för det. Somliga skulle skylla på verktyget, andra skulle utmana sina horsemanshipskills och ge sig den på att lära sig rida ordentligt istället.

Nu igen! Du hittar på.

MÅSTE vara tryck i tygeln speciellt på elitnivå som du påstår ståroch har läst är verkligen inte samma som VISST tryck och framme för hjälperna.
Var har du läst det du skriver???, citera för jag måste ha missat det.

Och så kan du citera det du påstod jag har skrivit samtidigt.....

Visst tryck? Tryck är tryck, finns inga skalor där något visst tryck är OK, kontakt handlar om INGET tryck alls. Det handlar om lätthet och samförstånd/samspel. Ett "visst tryck" är inte lätthet och samspel. Det kanske ändå händer, men det är något man INTE vill ha. Man öppnar dörrar så slipper man. Detta, "tryck", borde domarna kunna se om vikten av kontakten med själva bettet var så stor som den framhållits här i diskussionen. Därav att det blir fånigt att framhålla bettkontakten i TR som argument till att det inte kan ändras.

Det finns också en poängskala, läser du den borde du förstå att det finns stora olika nyanser beroende på kvalite hos häst och ryttare- dit jag vill komma och som du ännu inte förstått- IGEN- TR beskriver det optimala, variationer som kan uppkomma och hur det bedöms ligger hos dressyrdomarutbildarna att lära ut till domarna- alltså inget du kan läsa om i TR.
Vad vill du säga med detta inlägg?
Ryttaren kan inte ha ett tryck i handen samtidigt som hästen har ett annat. Det kan ingen domarutbildning ändra på. Så här skrev jag i inlägget du opponerar mot
"I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand. I avsnittet om övergångar "Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand." Det kan naturligtvis inte vara ett tryck från ryttarens håll och ett annat från hästens. Om det ska vara lätt förbindelse från hästens sida måste det vara det även från ryttarens."

fiadorador, post: 16771011, member: 54155"]Det här visar en bra grund som jag anser behöver finnas för att utveckla en bra kontakt via tygeln. Frihet och lätthet, hela vägen, så att när tygeln kortas, finns fortfarande samma frihet och lätthet kvar. Enda skillnaden mellan den absoluta grunden och fortsättningen är tygelns längd. Succesiv övergång mot mer "fysisk" kontakt som spelar över lång tid, flera år.

Här har vi en bra film som visar tänket kring hur man bygger grunden för själva kontakten med bettet, överföringen från bettlöst. Den förklarar också bra vikten av förtroende mellan häst och ryttare och respekten, ödmjukheten inför hästen, vikten av att ha en bra grund att utgå ifrån INNAN, förmågan att hitta BALANSEN mellan avslappning och energi så att inte ev. spänningar försätter hästen i en dålig sits i förhållande till bettet. Bara POSITIVA erfarneheter vill man att hästen ska ha av bettet, inget tryck/mottryck, man eftersträvar eftergift och lätthet, kommunikation och samspel, för att få den positivia kontakten, den som inte TAR, bara GER till hästen som tar emot och söker upp.

Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr. Dressyr är grunden för ALLA, har man en bra grund kan man börja undersöka VAD man kan göra med den grunden, tävla dressyr kan vara ett sånt sätt. Men det är inte själva tävlandet som ligger till grund för utbildningen, utan upplägget, vägen dit, samspelet, harmonin, lättheten, glädjen, friheten....ja själva inlärningspsykologin bakom. Har inget heller med verktyget att göra, bara metoden och inställningen hos den som utövar det påverkar resultatet.

När jag bedömer en film, så bedömer jag inte bara kvaliteten på själva riningen (tävlingsmässigt), utan kvaliteten på vilken effekt ridningen har på hästens UTBILDNING, vad lär den av det som sker under ryttare? På tävling så väl som i träning.

Allting handlar om balans, balans mentalt, balans fysiskt, balans balans balans...det tippar ofta över, men då är frågan, vad gör man när det tippar över? Öppnar man en dörr ut för hästen? Eller stänger man alla dörrar och försöker rent fysiskt hålla kvar? Ett bett har absolut bättre funktion än ett bettlöst om man behöver "hålla" kvar rent fysiskt. I övrigt spelar det ingen roll, för det är metoden, tänket, inlärningspsykologin, kunskapen om hästens anatomi och biomekanik, som är grunden för inlärning och utveckling av ALLA sorters rörelser. Bettet/bettlösa är bara verktyget som RYTTAREN behöver.

Hon rider alla med bett utom den som rids in..på en liten rundcorall. Hon rider också mest westerndressyr o åker med hästen- fjädrande säte hela tiden. något som man använder på unghästar eller de som inte kan FÖRA en häst
HALVHALTER gör man för att bibehålla balansen!!!Man spänner fjädern- samlar. Därav krävs en jämn kontakt o att man inte släpper ut hela fjädern igen. då menar jag inte bara tygeln utan att man lär den att bli kvar för sätet.
Du kan aldrig rida en häst med "stängd dörr" som du ANTAR att man gör. För att den ska kunna utföra rörelser på max krävs en uppdragen skruv / ANspänd- kortare i kroppen för att inte bli framtung, MEN man kan inte hålla i den hårt- lika lite som att du kan hoppa stora hinder i dragande läge. Anspänning där med.

Därav fallerar andra metoder såsom brilles- rygga sig in i samling/ piaff eller AR utgå från piaff. De har inte energin, anspänningen eller dialogen med en häst som hela tiden MÅSTE har motorn PÅ bak. Vara aktiv inte bara i piaffen utan hela tiden.

Jag ser en orolig mun, underläpp som flipprar och mycket mycket skum. Jag ser en "ihopdragen" hals pga allt för korta tyglar och händer som inte ger framåt. Jag ser en nosgrimma som gör det omöjligt att veta/se hur hästen uppfattar detta. Utifrån detta fundrar jag på betydelsen av bedömningsgrunderna med avseende på bettet, som ju anges vara det största skälet till att bettlöst inte kan tillåtas.
Skummet gör också munnen bra till skillnad från torr mun med bett i. Friktionsfritt eller friktion?

Hon rider alla med bett utom den som rids in..på en liten rundcorall. Hon rider också mest westerndressyr o åker med hästen- fjädrande säte hela tiden. något som man använder på unghästar eller de som inte kan FÖRA en häst
HALVHALTER gör man för att bibehålla balansen!!!Man spänner fjädern- samlar. Därav krävs en jämn kontakt o att man inte släpper ut hela fjädern igen. då menar jag inte bara tygeln utan att man lär den att bli kvar för sätet.
Du kan aldrig rida en häst med "stängd dörr" som du ANTAR att man gör. För att den ska kunna utföra rörelser på max krävs en uppdragen skruv / ANspänd- kortare i kroppen för att inte bli framtung, MEN man kan inte hålla i den hårt- lika lite som att du kan hoppa stora hinder i dragande läge. Anspänning där med.

Därav fallerar andra metoder såsom brilles- rygga sig in i samling/ piaff eller AR utgå från piaff. De har inte energin, anspänningen eller dialogen med en häst som hela tiden MÅSTE har motorn PÅ bak. Vara aktiv inte bara i piaffen utan hela tiden.

En häst som är framme för hjälperna behöver inte drivas på konstant, den har egen motor. Samma sak med tygelkontakten och att lära hästen "vänta", den behöver inte hållas tillbaks om den lärt sig detta succesivt utifrån lös tygel och egen balans.

Du har svårt att se skillnad på en följsam sits och att "åka med" helt enkelt. Hon har tränat och tävlat dressyr i 25 år, upp till GP nivå, även hjälpt andra ekipage dit. Så någon westernryttare är hon inte. Bara mer influerad av den syderuropeiska synen/filosofin kring klassisk dressyr, som ju på många sätt är mer lik den traditionella brukshästsridningen ala western. Den går ut på att hästen bär sig själv, både bak och fram. Hjälperna är bara just hjälper, inga verktyg med rent mekanisk funktion.

Samling ala halvhalt enligt detta koncept handlar ingenting om mekanik med tygeln eller "uppdragen skruv", det är hästen själv som spänner bågen, tygeln anger bara ramen utifrån att hästen är väl förtrogen med den. Om den vill/behöver trycka på så är den inte mogen än, alternativt inte i bästa form just den stunden och behöver få komma ur positionen, inte hållas kvar. Då måste man ha en plan och öppna en väg ut, helst INNAN hästen börjar rent fysiskt trycka på. Men OK det är lätt att misslyckas här, men då är det ändå viktigare att hästen verkligen får komma ur positionen snabbt och att man inte har den inställningen att det behövs ett "visst tryck". Annars kommer hästen aldrig att bli helt bekväm med situationen.

Skummet gör också munnen bra till skillnad från torr mun med bett i. Friktionsfritt eller friktion?
Friktion? Varför skulle det finnas friktion? Hur uppstår den?

Ett bett ska ligga stilla i munnen och bara hästen själv ska lugnt tugga och ev. flytta på det efter eget huvud och behov, då finns inget behov av att underlätta friktion. Skumma så det rinner ner på framben/bog känns lite överdrivet.

En häst som är framme för hjälperna behöver inte drivasrunt konstant, den har egen motor. Samma sak med tygelkontakten och att lära hästen "vänta", den behöver inte hållas tillbaks om den lärt sig detta succesivt utifrån lös tygel och egen balans.

Du har svårt att se skillnad på en följsam sits och att "åka med" helt enkelt. Hon har tränat och tävlat dressyr i 25 år, upp till GP nivå, även hjälpt andra ekipage dit. Så någon westernryttare är hon inte. Bara mer influerad av den syderuropeiska synen/filosofin kring klassisk dressyr, som ju på många sätt är mer lik den traditionella brukshästsridningen ala western. Den går ut på att hästen bär sig själv, både bak och fram. Hjälperna är bara just hjälper, inga verktyg med rent mekanisk funktion.

Samling ala halvhalt enligt detta koncept handlar ingenting om mekanik med tygeln eller "uppdragen skruv", det är hästen själv som spänner bågen, tygeln anger bara ramen utifrån att hästen är väl förtrogen med den. Om den vill/behöver trycka på så är den inte mogen än, alternativt inte i bästa form just den stunden och behöver få komma ur positionen, inte hållas kvar. Då måste man ha en plan och öppna en väg ut, helst INNAN hästen börjar rent fysiskt trycka på. Men OK det är lätt att misslyckas här, men då är det ändå viktigare att hästen verkligen får komma ur positionen snabbt och att man inte har den inställningen att det behövs ett "visst tryck". Annars kommer hästen aldrig att bli helt bekväm med situationen.
Du svarar inte på att hon rider med bett!
Det syns på hela mekaniken att den bara travar o galoppera runt lite lojt o avspänt.
Just. Hon kanske VET vad som krävs o nu passar det bättre med bruksridning fastän fortfarande med bett.

sätet har du ingen aning om o skulle du fråga henne om man är på en högre nivå så skiljer det sig, men nu handlar det om basics.
Hur tror du att hästen när som ska kunna göra en ökad trav, byteserier mm om den inte är anspänd?
till skillnad från bruksridning så vill man ha en häst som trycker på för att klara av SVÅRA moment! som en häst som ska hoppa höga hinder, en gymnast inför svåra hopp mm. I startblocken.

Nej det gör den inte, vet inte hur man lägger upp filmer. Kan kanske länka...
Titta när han ska öka traven... liksom Bent. De har ingen egen balans eller FÖLJsamhet o skumpar så man ser hela Världen mellan rumpa o sadel. Det krävs massor av BÅLstabilitet att följa en häst som arbetar på max, men vill man mest sitta bekvämt så stryper man tempot o hästen mer eller mindre GÅR i traven. Syns på att de är markbundna. Den kan då ej heller någonsin bli samlad då det kräver styrka att BÅDE använda bärkraft o skjutkraft för att överhuvutaget ta sig framåt.
Man ser många NUMERA som vill få bort hästens skjutkraft som om det vore tävlande travare vi pratar om. De vill bara ha bärkraften som i det mest extrema... piaffen igen. För 20-30 år sedan försökte man avla fram Schäfrar som sprang sittande. de blev mkt poppis, men på bekostnad av hållbarheten:(

Vad vill du säga med detta inlägg?
Ryttaren kan inte ha ett tryck i handen samtidigt som hästen har ett annat. Det kan ingen domarutbildning ändra på. Så här skrev jag i inlägget du opponerar mot
"I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand. I avsnittet om övergångar "Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand." Det kan naturligtvis inte vara ett tryck från ryttarens håll och ett annat från hästens. Om det ska vara lätt förbindelse från hästens sida måste det vara det även från ryttarens."

Vad är det du inte fattar?

Det här visar en bra grund som jag anser behöver finnas för att utveckla en bra kontakt via tygeln. Frihet och lätthet, hela vägen, så att när tygeln kortas, finns fortfarande samma frihet och lätthet kvar. Enda skillnaden mellan den absoluta grunden och fortsättningen är tygelns längd. Succesiv övergång mot mer "fysisk" kontakt som spelar över lång tid, flera år.

Här har vi en bra film som visar tänket kring hur man bygger grunden för själva kontakten med bettet, överföringen från bettlöst. Den förklarar också bra vikten av förtroende mellan häst och ryttare och respekten, ödmjukheten inför hästen, vikten av att ha en bra grund att utgå ifrån INNAN, förmågan att hitta BALANSEN mellan avslappning och energi så att inte ev. spänningar försätter hästen i en dålig sits i förhållande till bettet. Bara POSITIVA erfarneheter vill man att hästen ska ha av bettet, inget tryck/mottryck, man eftersträvar eftergift och lätthet, kommunikation och samspel, för att få den positivia kontakten, den som inte TAR, bara GER till hästen som tar emot och söker upp.

Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr. Dressyr är grunden för ALLA, har man en bra grund kan man börja undersöka VAD man kan göra med den grunden, tävla dressyr kan vara ett sånt sätt. Men det är inte själva tävlandet som ligger till grund för utbildningen, utan upplägget, vägen dit, samspelet, harmonin, lättheten, glädjen, friheten....ja själva inlärningspsykologin bakom. Har inget heller med verktyget att göra, bara metoden och inställningen hos den som utövar det påverkar resultatet.

När jag bedömer en film, så bedömer jag inte bara kvaliteten på själva riningen (tävlingsmässigt), utan kvaliteten på vilken effekt ridningen har på hästens UTBILDNING, vad lär den av det som sker under ryttare? På tävling så väl som i träning.

Allting handlar om balans, balans mentalt, balans fysiskt, balans balans balans...det tippar ofta över, men då är frågan, vad gör man när det tippar över? Öppnar man en dörr ut för hästen? Eller stänger man alla dörrar och försöker rent fysiskt hålla kvar? Ett bett har absolut bättre funktion än ett bettlöst om man behöver "hålla" kvar rent fysiskt. I övrigt spelar det ingen roll, för det är metoden, tänket, inlärningspsykologin, kunskapen om hästens anatomi och biomekanik, som är grunden för inlärning och utveckling av ALLA sorters rörelser. Bettet/bettlösa är bara verktyget som RYTTAREN behöver.

Om man tittar på preview filmerna from this to this.. alltså dom ska visa från något dåligt till något bra så är det fortfarande dåligt, hästar som häver sig upp i galoppfattningarna med underhalsen, är det kvalité på utbildningen för dig?

Det är väldigt slarvig ridning kvalitetsmässigt som man ser, hade hon varit en random hobbyryttare hade det varit hyfsat ok, eller som vemsomhelst som håller på ute i ridhusen.

Titta när han ska öka traven... liksom Bent. De har ingen egen balans eller FÖLJsamhet o skumpar så man ser hela Världen mellan rumpa o sadel. Det krävs massor av BÅLstabilitet att följa en häst som arbetar på max, men vill man mest sitta bekvämt så stryper man tempot o hästen mer eller mindre GÅR i traven. Syns på att de är markbundna. Den kan då ej heller någonsin bli samlad då det kräver styrka att BÅDE använda bärkraft o skjutkraft för att överhuvutaget ta sig framåt.
Man ser många NUMERA som vill få bort hästens skjutkraft som om det vore tävlande travare vi pratar om. De vill bara ha bärkraften som i det mest extrema... piaffen igen. För 20-30 år sedan försökte man avla fram Schäfrar som sprang sittande. de blev mkt poppis, men på bekostnad av hållbarheten:(
Ja, jag håller som sagt med om att hans ridning inte är bra. Jag förstår inte varför han säger en sak och rider en annan. Men men, det är ju hans sak. Vill han ha den typen av samling, för jo samling är en aspektfråga och olika beroende på vem man frågar och vilken disciplin denna utövar, så är det hans val. Ingenting jag tänker sitta och kritisera i denna tråd.

Han rider ju ännu sämre än Bent? Är detta det du tycker är bra ridning SantaLussia? Men det var ju som jag trodde då.

Varför rider man överhuvudtaget en 4 åring på blank stång?

Vad är dålig ridning? Nu jämför du med tävlingsdressyren igen... Detta är INTE tävlingsdressyr. Dålig DRESSYR kan jag köpa, men inte dålig RIDNING, för vem säger det? TR igen eller?

För att det är en annan typ av ridning? Man vill få andra effekter med stången i AR än vad man vill inom tävlingsdressyr.

Har du inte koll på AR ska du inte sitta och kritisera det heller.

Nej det stämmer inte. Hon säger själv att hon enbart har tränat upp till Grand Prix (vad det nu innebär) och tävlat upp till Young rider nivå.. dvs MsvA / St George för USA

Vad är dålig ridning? Nu jämför du med tävlingsdressyren igen... Detta är INTE tävlingsdressyr. Dålig DRESSYR kan jag köpa, men inte dålig RIDNING, för vem säger det? TR igen eller?

För att det är en annan typ av ridning? Man vill få andra effekter med stången i AR än vad man vill inom tävlingsdressyr.

Har du inte koll på AR ska du inte sitta och kritisera det heller.

Jag har ridit AR i ca 5 år så jag har nog mer koll än dig. Det är ingen BRA ridning som visas på filmen. Bra ridning är alltid bra ridning oavsett disciplin och detta visar inte det. Finns ingen lösgjordhet, ingen taktmässighet, ingen bärighet, ingen ihopkoppling.

För att vara så emot bett som du är är det konstigt att du försvarar att man rider en 4 åring på blank stång.

Höll på att ramla av stolen. "-rörelseglädje"
Jag har inte sett en enda glad häst med spetsade öron mer än när det är färdigt.

Det här är inte dressyr utan Rollspel.
Man gillar att leka riddare o klä ut sig.
att man sitter som en hösäck o hästen ser ut som en trött ridskolehäst är inte dressyr jämförbart med de allra skickligaste ryttarna.
Man verkar vilja ta av dem den kunskapen o ridskickligheten som de faktiskt har.
Förminskar deras prestationer å det grövsta..

som att påstå att Stenmarks framgångssaga kunde ha utförts av ett barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?