Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samtidigt finns det ryttare som rider med bettlöst, trots att dom inte har några problem alls med bett, utan bara för att det finns finesser med det bettlösa som man trivs bättre med. Precis av samma anledning som bettryttare hellre rider med bett. Det behöver inte vara så att man väljer det ena för att man inte klarar av det andra. Utan bara att man tycker det ena fungerar bättre än det andra. Ett medvetet val som inte grundar sig på oförmåga eller ogillande av något annat. Valfrihet handlar det om. Inte vilket verktyg som är bäst generellt för alla. Det är den öppenheten som tävlingsdressyren skulle behöva ha. Det är samspelet, harmonin och lättheten som ska synas och bedömas, något som kommer av en väl utbildad häst som har dom nödvändiga grunderna för den nivå den tävlar på. Inte beroende av vilket verktyg som används.
Ja skriv till svrf som sagt ! Du är i fel forum om du vill orsaka förändring .

...
Du har fortfarande inte fattat att TR beskriver målet. Du verkar tro att tryck i tygeln är lika med att hästen hänger i handen. Trycket sätter du själv beroende på hur du vill ha det, ibland krävs det mer tryck så inte hästen hamnar bakom och särskilt i piaff och passage och övergångarna däremellan. Man varierar trycket och hur mkt man har i handen under hela programmet. Vissa rörelser kräver mer och andra mindre.

Just nu vill jag definitivt ha mer i handen så att herr ljusgrå ska kunna bära sig bättre och att kontakten ska kunna bli lättare.
I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand. I avsnittet om övergångar "Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand." Det kan naturligtvis inte vara ett tryck från ryttarens håll och ett annat från hästens. Om det ska vara lätt förbindelse från hästens sida måste det vara det även från ryttarens.

Underlig blir den bara om ingen kan svara på den......
Den (frågan "Vad beror det på att du anser att DR Deb rider så bra och korrekt ?") går inte att svara på eftersom den innehåller ett felaktigt påstående.
Frågan är därför underlig även enligt din definition.

Ja...
jag tror kanske hästen går mindre tydligt mot handen med bettlöst och att det möjligen kan vara en fördel i lätt klass.

Men det finns ju tusen åsikter i allt här i livet och mycket är bara eget tyckande. Ska man tävla dressyr får man rätta sig efter vad domaren tycker. Så är det i alla sporter. Annars kan du kanske tävla i W E istället om man får ha bettlöst där?
... och domaren ska rätta sig efter TR/FEI.

I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand. I avsnittet om övergångar "Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand." Det kan naturligtvis inte vara ett tryck från ryttarens håll och ett annat från hästens. Om det ska vara lätt förbindelse från hästens sida måste det vara det även från ryttarens.

Hahaha herregud..

Många i tråden tycker att jag är taskig mot de högst bedömda dressyrekipagen. Många anser att dessa ekipage inte får diskuteras just för att de är de högst bedömda, att de då skulle vara immuna.

Tråden, som handlar om varför man inte får rida bettlöst i Sverige, har gett några argument mot.
- Ett av argumenten är att det behövs ett bett för att det skall kunna gå att bedöma hur hästen använder bettet. Hur ser det då ut när de bästa ekipagen rider? Hur använder de handen, hur accepterar deras hästar bettet? Hur syns det om hästen inte accepterar bettet? Gapar den? Mycket skum? Rör hästen huvudet omotiverat?
- Ett annat argument är att det blir bättre kvalitet med bett. Hur är kvaliteten hos de högst bedömda ekipagen?
- Ett annat är att det står i TR. Hur stor är efterlevnaden till TR i andra sammanhang, t.ex. då det gäller kontakten med bettet?

Jag är inte intresserad av om det är Xxx eller Yyy som rider. Jag är inte heller intresserad av hur en viss person rider och jag namnger inte heller ryttaren. Jag använder filmer på dessa tävlingsekipage för att kunna diskutera varför det blir som det blir. Jag tycker att tävlingsfilmer på de högst bedömda är det bästa underlaget för diskussionen. De är tagna i en tävlingssituationen då de försöker prestera det bästa de kan. Vad sägs om att använda någon av de filmer som läggs upp i en annan tråd, t.ex den här ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###, att diskutera kring? Är det bättre?

I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand. I avsnittet om övergångar "Hästen ska förbli på tygeln med en lätt förbindelse med ryttarens hand."

Det finns också en poängskala, läser du den borde du förstå att det finns stora olika nyanser beroende på kvalite hos häst och ryttare- dit jag vill komma och som du ännu inte förstått- IGEN- TR beskriver det optimala, variationer som kan uppkomma och hur det bedöms ligger hos dressyrdomarutbildarna att lära ut till domarna- alltså inget du kan läsa om i TR.

I TR står det för alla gångarter, rörelser, etc att det ska vara lätt kontakt/förbindelse med ryttarens hand.

Det står också att hästen ska vara på tygeln, men självklart får man rida ett dressyrprogram ändå, fast man får avdrag för att hästen inte är på tygeln och säkert fler saker också.

Vad tycker du om ridningen på Bent filmen, hur rider han och hur går hästen?
Jag tycker inte att Bents ridning är bra, han mixtrar alldeles för mycket med olika saker i sin ridning för att det ska kunna räknas som bra ridning i den aspekten. Men, många av hans elever tycker jag rider väldigt bra. Kanske för att han har krav på de att för att klara sina prov, måste hålla sig inom de "tänkta ramarna". Så, vad gäller resultatet för honom själv i hans ridning kontra hans metoder är helt olika saker.

Vill du veta vad jag tycker är bra ridning, så får vi ta det någon annanstans än i detta forumet.

Jag tycker det vore intressant om du lägger ut film på vad du tycker är bra istället. Ingen av er lägger ut något som ni tycker är bra, finns det inte ?
Jag har lagt ut vad jag tycker är bra, Christofer Dahlgren bland annat. Men det finns folk jag tycker är bättre, dock är jag osäker på om jag har deras tillåtelse att lägga upp något om dem på öppna forum, därför låter jag bli.

Jag tycker inte att Bents ridning är bra, han mixtrar alldeles för mycket med olika saker i sin ridning för att det ska kunna räknas som bra ridning i den aspekten. Men, många av hans elever tycker jag rider väldigt bra. Kanske för att han har krav på de att för att klara sina prov, måste hålla sig inom de "tänkta ramarna". Så, vad gäller resultatet för honom själv i hans ridning kontra hans metoder är helt olika saker.

Vill du veta vad jag tycker är bra ridning, så får vi ta det någon annanstans än i detta forumet.

Fast... varför då? Det är ju bra ridning (bra i betydelsen hästvänlig) som jag antog var fokus.

Alla grilla elitryttarna, eller att grilla någon för den delen - är inte svårt. Det är utförandet som är svårt, inte att hitta alla fel som såklart finns där. Varken människa eller häst är ju maskiner där man bara trycker på ON och allt funkar perfekt i alla situationer.

Men för att förstå diskussionen öht måste man ju har någonting att relatera till. Inte bara vad som är dåligt - utan även vad som är bra.

1. Jag tycker att (exempelvis) Valegro inte rids bra i den här filmsekvensen därför att:

2. Jag tycker att ekipage X rids bra/bättre i den här filmsekvensen därför att:

(givetvis lägger man inte upp privata ekipage som inte givit tillåtelse, men NÅGON längre sekvens på NÅN måste det ju finnas)

Då finns det ju liksom en utgångspunkt.

Nu vet jag inte riktigt vart diskussionen tar vägen och följer den lite halvslött emellan julutstädning och annat.

Tycker isf att den andra tråden blev lite mer spännande när det kom upp filmer som kunde diskuteras konkret.

Jag har lagt ut vad jag tycker är bra, Christofer Dahlgren bland annat. Men det finns folk jag tycker är bättre, dock är jag osäker på om jag har deras tillåtelse att lägga upp något om dem på öppna forum, därför låter jag bli.

Å ursäkta. Så missade detta inlägg. Ligger filmen på Christoffer Dahlgren i tråden? Då har jag missat den bara.

Jag tycker det vore intressant om du lägger ut film på vad du tycker är bra istället. Ingen av er lägger ut något som ni tycker är bra, finns det inte ?

Det här visar en bra grund som jag anser behöver finnas för att utveckla en bra kontakt via tygeln. Frihet och lätthet, hela vägen, så att när tygeln kortas, finns fortfarande samma frihet och lätthet kvar. Enda skillnaden mellan den absoluta grunden och fortsättningen är tygelns längd. Succesiv övergång mot mer "fysisk" kontakt som spelar över lång tid, flera år.

Här har vi en bra film som visar tänket kring hur man bygger grunden för själva kontakten med bettet, överföringen från bettlöst. Den förklarar också bra vikten av förtroende mellan häst och ryttare och respekten, ödmjukheten inför hästen, vikten av att ha en bra grund att utgå ifrån INNAN, förmågan att hitta BALANSEN mellan avslappning och energi så att inte ev. spänningar försätter hästen i en dålig sits i förhållande till bettet. Bara POSITIVA erfarneheter vill man att hästen ska ha av bettet, inget tryck/mottryck, man eftersträvar eftergift och lätthet, kommunikation och samspel, för att få den positivia kontakten, den som inte TAR, bara GER till hästen som tar emot och söker upp.

Här är en annan film som visar lite längre kommen häst (i början), bara för att ni ska förstå kopplingen till tävlingsdressryr. Dressyr är grunden för ALLA, har man en bra grund kan man börja undersöka VAD man kan göra med den grunden, tävla dressyr kan vara ett sånt sätt. Men det är inte själva tävlandet som ligger till grund för utbildningen, utan upplägget, vägen dit, samspelet, harmonin, lättheten, glädjen, friheten....ja själva inlärningspsykologin bakom. Har inget heller med verktyget att göra, bara metoden och inställningen hos den som utövar det påverkar resultatet.

När jag bedömer en film, så bedömer jag inte bara kvaliteten på själva riningen (tävlingsmässigt), utan kvaliteten på vilken effekt ridningen har på hästens UTBILDNING, vad lär den av det som sker under ryttare? På tävling så väl som i träning.

Allting handlar om balans, balans mentalt, balans fysiskt, balans balans balans...det tippar ofta över, men då är frågan, vad gör man när det tippar över? Öppnar man en dörr ut för hästen? Eller stänger man alla dörrar och försöker rent fysiskt hålla kvar? Ett bett har absolut bättre funktion än ett bettlöst om man behöver "hålla" kvar rent fysiskt. I övrigt spelar det ingen roll, för det är metoden, tänket, inlärningspsykologin, kunskapen om hästens anatomi och biomekanik, som är grunden för inlärning och utveckling av ALLA sorters rörelser. Bettet/bettlösa är bara verktyget som RYTTAREN behöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25