Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så bara för att det är TR är det automatiskt rätt för alla dicipliner? Varför använder sig inte alla av TR då? Och igen, var står det att TR är det som är rätt? :rofl:

Dom gamla mästarna gjorde det.. dvs de som Bent har som förebild. Sen kan han tjäna pengar på tex sådana som dig som inte är så noga genom att ta lite genvägar här och var och bländas av estetiken.

Min favorit... jag ska oxå ha en gitarr och fiolspelande snyggt klädd man som spelar när rider för att ta bort fokus på hur det egentligen ser ut. :angel:

Framför hjälperna? Bakom tygeln då om du måste ha tryck i dem för att få gensvar. Samtidigt, hur väl rimmar det ihop med vad som står och sägs om TR och kontakten med hästens mun? Om kontakten inte ska/behöver vara lätt, varför då tolkas då TR så bokstavligt i frågan om bettlöst, men sen tolkas lite hur som i frågan om lättheten i kontakten?

Du vet alltså inte vad framför hjälperna är förstår jag med tanke på ditt svar.

TR tolkar inte ett smack när det kommer till bettlöst. TR beskriver målet med ridningen, det är ingen ridhandbok. Verkar som många inte har fattat det? Hade Valegro gått med lättare kontakt hade han fått ÄNNU BÄTTRE poäng. Valegro är inte lastgammal utan enbart 12 år, han var blott 10 år när han vann olympiskt guld.

Tror du att det är en slump att alla de gamla mästarna använder sig utav bett? Tror du inte det fanns någon tanke hos dessa att testa det mesta för att se om resultatet blir bättre/sämre? Tror du att det bara är nuförtiden man fått upp ögonen för alternativ?

Ärligt talat.. antingen sätter man sig in i fakta och diskuterar utifrån det, jämför tex dig själv, brille med Tua och märk skillnaden.

Du och Brille vill bara tjafsa för sakens skull utan något egentligt syfte mer än att gnälla och tjafsa och vända och vrida på ord.

Finns bettlösa trådar på westernforumet där en del hellre rekommenderar bett, inte fasen har jag sett dig i den tråden? Hur kommer det sig?

Kan hjälpa dit på vägen genom att länka till aktuell tråd, dom behöver ett uppsving på det forumet.. på första sidan finns tom trådar från oktober.

http://www.bukefalos.com/threads/vilket-bettlost-for-skolridning.1270744/

Så bara för att det är TR är det automatiskt rätt för alla dicipliner? Varför använder sig inte alla av TR då? Och igen, var står det att TR är det som är rätt? :rofl:

Tja om du nu har missat det så är vi under dressyr och då gäller TR..:devil::devil::devil:

Och det var du som nämnde Bent - inte jag- och Bent sitter bara på häst i ett lustempo utan att hästen arbetar genom kroppen- skulle Bent rida ett program så skulle stora och många avdrag trilla in då det finns alldeles för mycket brister i grundridningen- till skillnad från Valegro där grundridningen är mumma men det ändå kan bli någon mindre miss.

Det är lättare att lära ut cirkuskonster än att arbeta hästen energiskt framåt och rida utifrån det.

Och alla använder sig inte av TR och den principen för de är inte tillräckligt duktiga att ens våga försöka, de väljer att rida långsamt för det blir så mycket enklare då.

Senast ändrad:
Min favorit... jag ska oxå ha en gitarr och fiolspelande snyggt klädd man som spelar när rider för att ta bort fokus på hur det egentligen ser ut. :angel:

[/MEDIA]

Här går det väl inte att missa den gapande munnen, brist på energi, viker av från framåttänket och den sänkta ryggen för att inte tala om taktmissar?

Här går det väl inte att missa den gapande munnen, brist på energi, viker av från framåttänket och den sänkta ryggen för att inte tala om taktmissar?

Och hästen lyckas gapa och visa sina spänningar trots nosgrimman…

Apropå det, om man tänker tävlingsdressyr så kan man också hänvisa till Parzival som ju är (ö-)känd för att gapa. Trots sin nosgrimma.

Dom gamla mästarna gjorde det.. dvs de som Bent har som förebild. Sen kan han tjäna pengar på tex sådana som dig som inte är så noga genom att ta lite genvägar här och var och bländas av estetiken.

Det är intressant att man valde bort tävlingar inom AR. Med motivationen att det förstör ridkonsten.
Pengar och tävling finns fortf kvar där på sitt sätt.
Så kvaliteten blir lidande pga penga-kåtheten och uppmärksamhets-behovet.
Det är synd på en så kunnig mans kunskaper!
Jag kan tycka att Bent inte kan se skillnad på spänning och energi. Men för det ska man inte bortse vad han kan. För den kunskap han besitter kan man göra mycket med!
Däremot väljer man hur man vill applicera hans saker.
Men som proffs på dressyr i Sverige kanske man inte vill associeras med vad som helst heller. Och när kvaliteten blir lidande och maskeraden tar över kliver många av.

Man kan kritisera levaden etc med.
Den står för kort(bör ju stå ca 3-4 sek minst för att det ens ska vara levad)breddar sig etc. Och övergången är inte bra. I mina ögon.
Däremot måste han vara medveten om det.
Hade min tränare levererat sånt på den tid han tränade för Bent hade han fått veta att han lever.
Han är så pass kunnig att han vet de missarna. Även taktfelen och fladdret i formen.
Varför man då väljer att visa det.. Ja..
Man vet att övriga inte kommer tycka det är kasst.

Det är intressant att man valde bort tävlingar inom AR. Med motivationen att det förstör ridkonsten.
Pengar och tävling finns fortf kvar där på sitt sätt.
Så kvaliteten blir lidande pga penga-kåtheten och uppmärksamhets-behovet.
Det är synd på en så kunnig mans kunskaper!
Jag kan tycka att Bent inte kan se skillnad på spänning och energi. Men för det ska man inte bortse vad han kan. För den kunskap han besitter kan man göra mycket med!
Däremot väljer man hur man vill applicera hans saker.
Men som proffs på dressyr i Sverige kanske man inte vill associeras med vad som helst heller. Och när kvaliteten blir lidande och maskeraden tar över kliver många av.

Pengar och tävling finns i högsta grad öht som motiv allmänt , som kommenterat tidigare . Det går självklart inte att bortse från, men många är rädda för att diskutera det som sagt . Tycker man som TR dressyrryttare lurar sig själv en del om man blundar för det . Självklart är pengar och framgång en faktor !

Tja om du nu har missat det så är vi under dressyr och då gäller TR..:devil::devil::devil:

Och det var du som nämnde Bent - inte jag- och Bent sitter bara på häst i ett lustempo utan att hästen arbetar genom kroppen- skulle Bent rida ett program så skulle stora och många avdrag trilla in då det finns alldeles för mycket brister i grundridningen- till skillnad från Valegro där grundridningen är mumma men det ändå kan bli någon mindre miss.

Det är lättare att lära ut cirkuskonster än att arbeta hästen energiskt framåt och rida utifrån det.

Och alla använder sig inte av TR och den principen för de är inte tillräckligt duktiga att ens våga försöka, de väljer att rida långsamt för det blir så mycket enklare då.
Jag är medveten om det, men TR är inte lag för det.

Ja, jag tog honom som exempel. Fast det hade egentligen kvittat vem. Vad har han för brister? Nu är han konstnär, och inte tävlingsryttare så att bedöma hur han rider är svårt. Vad i hans teorier är fel?
Hela den akademiska ridkonsten arbetar utifrån att få hästen att trampa in mot sin tyngdpunkt, tillräckligt för att kunna sätta sig i en levad, (ARs definition av fullständig samling.) Vad jag vet eftersträvar man väl även undertramp i tävlingsdressyren?

Ja, i alla grenar vill man inte ha detta påskjut, utan istället en häst som bär upp sig själv, utan stöd. Det är inte tävlingsdressyr nej, men många dressyrryttare använder sig av AR i sin träning för att förbättra vissa saker.

Så du tror på allvar att andra dicipliner än dressyr är enkla? Och att folk inte väljer dressyr för att det är för svårt?? :rofl::rofl:

För att knyta samman till den bettlösa dressyren. Hästar som är utbildade AR, alltså på kapson, skulle kanske gå bättre om de fick ridas på just kapson och stång istället för kandar? Skulle detta vara möjligt skulle både jag, och många med mig vilja tävla dressyr.

Gick de gamla mästarna efter TR? Nja, kanske i så fall TR som går efter mästarna?
Bent gör ju som mästarna skrivit i sin litteratur, inte som TR skrivit.
Var tar jag genvägar? Har du sett hur jag tränar?

Om man tävlar dressyr måste ju dressyrens TR vara rätt. Tävlar du annan gren har de ett eget TR eftersom det är en annan gren....Tycker man inte det reglerna i fotboll är korrekta får man väl kontakta förbundet och be om större mål eller byta sport? Konstig fråga tycker jag.
frågan om TR efterlevs i bedömningen är mer relevant i så fall.
Att ordna egna dressyrtävlingar med bettlöst hade varit smart- är intresset stort kanske TR ändras?

Själv har jag inget problem varken med bett regel eller motsatsen. Tror det är få som skulle rida bettlöst och ännu färre som.skulle ha en fördel av det. Möjligen i lätt klass att man inte ser lika tydligt att hästen går emot handen men ...

Jag tycker folk lägger mer tid på att gnälla på hur andra diskuterar och vad deras syfte är att de glömmer att tråden diskuterar ridning och inte sättet att diskutera i olika forum :angel:

Om man tävlar dressyr måste ju dressyrens TR vara rätt. Tävlar du annan gren har de ett eget TR eftersom det är en annan gren....Tycker man inte det reglerna i fotboll är korrekta får man väl kontakta förbundet och be om större mål eller byta sport? Konstig fråga tycker jag.
frågan om TR efterlevs i bedömningen är mer relevant i så fall.
Att ordna egna dressyrtävlingar med bettlöst hade varit smart- är intresset stort kanske TR ändras?

Själv har jag inget problem varken med bett regel eller motsatsen. Tror det är få som skulle rida bettlöst och ännu färre som.skulle ha en fördel av det. Möjligen i lätt klass att man inte ser lika tydligt att hästen går emot handen men ...
Ja, detta skrev jag också i tidigare inlägg, och också att min fråga var mer generell. Jag ifrågasatte personen som påstod att AR var dålig ridning, och frågade var tävlingsdressyren var bättre.

Om en häst går emot handen mer för att man sitter på bettlöst vågar den inte ta för sig av bettet, utan går istället undan för att det är för skarpt... Och då är det handen den är fel på och inte redskapet ;)

Jag är medveten om det, men TR är inte lag för det.

Ja, jag tog honom som exempel. Fast det hade egentligen kvittat vem. Vad har han för brister? Nu är han konstnär, och inte tävlingsryttare så att bedöma hur han rider är svårt. Vad i hans teorier är fel?
Hela den akademiska ridkonsten arbetar utifrån att få hästen att trampa in mot sin tyngdpunkt, tillräckligt för att kunna sätta sig i en levad, (ARs definition av fullständig samling.) Vad jag vet eftersträvar man väl även undertramp i tävlingsdressyren?

Ja, i alla grenar vill man inte ha detta påskjut, utan istället en häst som bär upp sig själv, utan stöd. Det är inte tävlingsdressyr nej, men många dressyrryttare använder sig av AR i sin träning för att förbättra vissa saker.

Så du tror på allvar att andra dicipliner än dressyr är enkla? Och att folk inte väljer dressyr för att det är för svårt?? :rofl::rofl:

För att knyta samman till den bettlösa dressyren. Hästar som är utbildade AR, alltså på kapson, skulle kanske gå bättre om de fick ridas på just kapson och stång istället för kandar? Skulle detta vara möjligt skulle både jag, och många med mig vilja tävla dressyr.
Och återigen : vad i hela havet föranleder ditt engagemang ang detta inne i tävlingsdressyr forumet ? Det blir så himla konstigt att schakta på med övertygelser och argumentera utifrån dessa när man missat /inte öht förstår grenen/skolan man argumenterar mot ?

Jag tycker folk lägger mer tid på att gnälla på hur andra diskuterar och vad deras syfte är att de glömmer att tråden diskuterar ridning och inte sättet att diskutera i olika forum :angel:

Nej folk är mer förundrade då 3 personer väljer att logga in på jordgubbstårta.se trots att de aldrig ätit ngn sån än mindre vet hur den smakar, men ändå vet att den är total skit och bör förkastas .

Ja, detta skrev jag också i tidigare inlägg, och också att min fråga var mer generell. Jag ifrågasatte personen som påstod att AR var dålig ridning, och frågade var tävlingsdressyren var bättre.

Om en häst går emot handen mer för att man sitter på bettlöst vågar den inte ta för sig av bettet, utan går istället undan för att det är för skarpt... Och då är det handen den är fel på och inte redskapet ;)
Ja...
jag tror kanske hästen går mindre tydligt mot handen med bettlöst och att det möjligen kan vara en fördel i lätt klass.

Men det finns ju tusen åsikter i allt här i livet och mycket är bara eget tyckande. Ska man tävla dressyr får man rätta sig efter vad domaren tycker. Så är det i alla sporter. Annars kan du kanske tävla i W E istället om man får ha bettlöst där?

Ja...
jag tror kanske hästen går mindre tydligt mot handen med bettlöst och att det möjligen kan vara en fördel i lätt klass.

Men det finns ju tusen åsikter i allt här i livet och mycket är bara eget tyckande. Ska man tävla dressyr får man rätta sig efter vad domaren tycker. Så är det i alla sporter. Annars kan du kanske tävla i W E istället om man får ha bettlöst där?
Man vill väl aldrig ha en häst som går mot handen??

Ja, så är det, och jag skulle aldrig få för mig att ifrågasätta domaren.
Ja, och jag tävlar inom western, men kan inte säga att jag inte hade tävlat dressyr med någon häst om jag hade fått rida på bettlösa huvudlag också.

Så om man kallar sig konstnär så är det acceptabelt att rida sina hästar ...skitdåligt? Du ser väl hur illa han rider på uppvisningsfilmen och tänk på på att han är fri att lägga sina krumelutter där han har bättre känsla och där han tycker det passar. Eller som här, bakom nån speleman.:angel:

Och undertrampet i tävlingsdressyren ska komma fån energi som flödar genom hästens kropp som stäms av för att vinkla bak mer- inte som i AR broms i fram och långsamt- hur kan du missa de många taktmissar(grunder) som är på filmerna för att hästen är oenergisk och inte tillräckligt framme? Hur kn du missa i bytena att hästen tappar bakbenen rejält och ofta?, få inte ens rätt hjälp att byta rätt. Du måste väl ändå inse att tänket med dressyr är att förbättra hästens grund som gång, inte som här försämra den och det rejält?

Och eftersom det aldrig blir bättre än såhär- läs dåligt så ja, då kan man plättlätt dra slutsatsen att hans teorier är fel.

Men fixa egna kapson kombinerat med stång tävlingar ala AR då, vem tror du bryr sig?, förstår inte hur man kan vara intresserad av att tävla dressyr när allt ändå ska ändras för att man ska vilja tävla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV