Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan enbart eget tycke om utseendet, vad vetenskapligt säger att Bent inte kan få till samling eller lösgjordhet genom sin träning? Och, vad säger att just grenen "Dressyr" utför sakerna rätt för att få en lösgjord och samlingsbar häst? Måste det till ORDENTLIGT UNDERTRAMP för att nå just SAMLING (finns det någon gemensam, och i så fall vad är definitionen av samling?) ?

Man måste utgå från energi, bjudning, vilja att gå framåt för att ur det få en lösgjord häst och senare komma till samling- det saknas hos den du nämner.

Jag diskuterar inte alls huruvida kontakten kan vara skadlig eller ej, jag diskutrar fortfarande huruvida kontakten har betydelse för bedömningen enligt TR. Så STOR betydelse att det tex kontakt via ett bettlöst skulle vara omöjligt.

Och fortfarande fattar du inget av vad någon skriver, eller så läser du inget från andra som skriver som kan- du har redan bestämt dig fast du inget vet om detta.

Och att det är omöjligt har jag bara läst från dig så nu insinuerar du igen, lägger ord i mun på andra-alltför att när andra kommer in och läser så sa det uppfattas om att någon minsann skrivit det är omöjligt- så dålig stil, inget läsa, inget ta till sig på ett område inget kan om utan bara gnälla.

Om man tittar noga så rör sig hästens mun/läppar i takt med tygeltagen i trav. Det kan vara så att ryttaren då förorsakar mer tryck i munnen än vad hästen tycker är behagligt. Om hästen inte haft nosgrimma hade den öppnat munnen mer då?

Det kan också vara av koncentration- det är inte munfel om läppen rör sig.

Jag instämmer i Fiadors fråga (om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund så att man måste ha bett på tävling,) hur kan det då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med mycket tryck i tygeln? I min värld är mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bettet (och därmed inte heller handen) inte fungerar/existerar.

Självklart kan en häst ha rätt kontakt med handen men vissa moment bli spänd ex så den biten just då fungerar mindre bra- herregud det är inga maskiner och då dra slutsaten av en sådan tävlingssekvens att kontakten inte existerar säger väldigt mycket om din okunskap, så ien, det finns fler saker att titta på under ett moment- inte bara nosläge och optimal kontakt.

Pja, jag tror att man bortprioriterar full följsamhet för annat jag. Jag tror det är ett medvetet val.
Man vet att "tappandet" av andra saker ger mer avdrag än om man har lite mycket i handen stundtals och iom att man vill kunna fånga upp och vara snabb nog i det så har man den tygellängd man har.

Jag tycker dock inte att hon är lika mycket i handen a la häng som andra.
Och jag tycker det syns att det är en ryttare som KAN.
Även om det inte är prioriterat högst alltid.
Det som är är ju också betydligt bättre än de flesta någonsin kommer lära sig oavsett.

Jag tycker man får inse att det är en prioriteringsfråga och inte en fråga om oförmåga i de flesta fall.
Med risk för att jag inte läst fortsättningen på diskussionens och påpekar nåt som någon annan redan sagt så stog det i en ridsportkrönika efter OS tror jag det var- just detta att Charlotte rider med ganska mycket i handen stundvis. Och ändå hyllas för den fina harmonin. Och det är ju för att Valegro är så lösgjord och avspänd. Han är inte emot handen utan fjädrar med i hennes rörelser.

Med risk för att jag inte läst fortsättningen på diskussionens och påpekar nåt som någon annan redan sagt så stog det i en ridsportkrönika efter OS tror jag det var- just detta att Charlotte rider med ganska mycket i handen stundvis. Och ändå hyllas för den fina harmonin. Och det är ju för att Valegro är så lösgjord och avspänd. Han är inte emot handen utan fjädrar med i hennes rörelser.
Det var ryttarens följsamhet med handen som avsågs. Om hästen måste "fjädra med i" ryttarens rörelser kan man väl knappast säga att handen är följsam.

hästar pendlar INTE med huvudet i galopp, den pendlingen ser man bara hos en individ som inte är stark nog i sin bakkärra, dvs den häver sig fram med hjälp av hals/nackparti, dvs den nickar, istället för att vinkla om i leder bak, genom rygg och andvända sig av rhomboideus.
frågar jag: menar du att V inte är stark nog i sin bakkärra?

Man måste utgå från energi, bjudning, vilja att gå framåt för att ur det få en lösgjord häst och senare komma till samling- det saknas hos den du nämner.
Och var definieras att detta behövs? Tyckte det var ett väldigt kort svar från någon som verkar ha åsikter om mycket, och då anse att just den har koll?

Dessutom @Brille och @Fiador, så måste ett visst tryck, som ni uttrycker, finnas i tygeln för att hästen ska vara framför hjälperna.
Jag tror inte ni har hört talas om detta, framför hjälperna alltså och ni har definitivt inte känt det själva.
Framför hjälperna? Bakom tygeln då om du måste ha tryck i dem för att få gensvar. Samtidigt, hur väl rimmar det ihop med vad som står och sägs om TR och kontakten med hästens mun? Om kontakten inte ska/behöver vara lätt, varför då tolkas då TR så bokstavligt i frågan om bettlöst, men sen tolkas lite hur som i frågan om lättheten i kontakten?

Och fortfarande fattar du inget av vad någon skriver, eller så läser du inget från andra som skriver som kan- du har redan bestämt dig fast du inget vet om detta.

Och att det är omöjligt har jag bara läst från dig så nu insinuerar du igen, lägger ord i mun på andra-alltför att när andra kommer in och läser så sa det uppfattas om att någon minsann skrivit det är omöjligt- så dålig stil, inget läsa, inget ta till sig på ett område inget kan om utan bara gnälla.
Gnälla? Du och flera med har varit snabba med att förklara att bettlöst inte kan komma på fråga då det står i TR, Dressyrens grundprinciper, att kontakten med just bettet är en sån vikgtig grundprincip så att inget att annat än bett kan vara möjlig att bedöma i för en dressyrdomare. Samtidigt är det visst fullt möjigt att bedöma, på elitnivå, bettkontakt som direkt strider mot TR trots att det är för mycket tryck i tygeln. Jag kan bara göra den bedömningen att man tolk bokstavligt i en minuten men sen lite hur som i andra.

Självklart kan en häst ha rätt kontakt med handen men vissa moment bli spänd ex så den biten just då fungerar mindre bra- herregud det är inga maskiner och då dra slutsaten av en sådan tävlingssekvens att kontakten inte existerar säger väldigt mycket om din okunskap, så ien, det finns fler saker att titta på under ett moment- inte bara nosläge och optimal kontakt.
På elitnivå? Borde man inte ha kommit längre då?

Ha ha, jag tror att du hette Equiform i ditt tidigare liv ;)
Någon som sagt det tidigare till dig?
Också väldigt relevant frågeställning, vad är du ute efter? Vi diskuterar varför bettlöst inte är tillåtet på dressyrtävling i den här tråden. Du kan skicka PM till Brille om du är nyfiken på sånt som inte har med diskussionen i sig att göra.

Jag tror som Tua, att det är ett taktiskt val, ett val som bara är möjligt att göra pga att det tillåts då man faktisk i realiteten inte bryr sig särskilt mycket om hur väl just bettkontakten fungerar om allt övrigt verkar fungera. Sen kan man tycka att på den nivån skulle man inte gör såna val, inte behöva. Emot handen är han ju om det är för mycket tryck i tygeln, en häst som är eftergiven för handen trycker inte emot. Opposition reflex kallar vi det för, motttryck i tygel/nacke. Betänk vilken "led" (nacken) som måste "hålla emot" för att trycka på i tygeln. Så lösgjord och avspänd, njae, inte i nacke/hals då.

Gnälla? Du och flera med har varit snabba med att förklara att bettlöst inte kan komma på fråga då det står i TR, Dressyrens grundprinciper, att kontakten med just bettet är en sån vikgtig grundprincip så att inget att annat än bett kan vara möjlig att bedöma i för en dressyrdomare. Samtidigt är det visst fullt möjigt att bedöma, på elitnivå, bettkontakt som direkt strider mot TR trots att det är för mycket tryck i tygeln. Jag kan bara göra den bedömningen att man tolk bokstavligt i en minuten men sen lite hur som i andra.

1. Nej det är inte jag som skrivit så- leta rätt och visa. Jag har tror jag 3 gånger skrivit att varför inte påverka den öppning som redan finns nu i TR men ingen av er har visat något intresse men du vet säkert själv såklart.......

2. Bettet är en viktig grundprincip, utan bett så kan såklart just den grundprincipen inte bedömas över huvud taget- däremot kan såklart annat bedömas - som lydighet, ren takt ex.

3. Om det blir för stort stöd under en ritt så bedöms det givetvis och det drar ner betyget, vad väntar du dig, att det ska nollas i betyget????

Vad tycker du en ryttare ska göra som har en bra känsla på framridningen men där det händer något vid byte av bana så den känslan försvinner och hästen lägger sig på och blir svår att påverka? Utgå?

Jag tror som Tua, att det är ett taktiskt val, ett val som bara är möjligt att göra pga att det tillåts då man faktisk i realiteten inte bryr sig särskilt mycket om hur väl just bettkontakten fungerar om allt övrigt verkar fungera. .

Om bettkontakten inte fungerar så fungerar inte heller allt övrigt .Diskuterar du Valegrofilmen ?

Så bara för att det är TR är det automatiskt rätt för alla dicipliner? Varför använder sig inte alla av TR då? Och igen, var står det att TR är det som är rätt? :rofl:

KL

Jag sitter här och läser och förvånas över hur populärt det är i vissa kretsar att ständigt kritisera världseliten, att tala om hur illa de rider, att de inte tänker på hästarnas bästa osv, somliga tom förfasas över världstoppryttarnas prestationer inne på tävlingsbanan. Jag misstänker att denna krets aldrig har tävlat, inte har för avsikt att tävla i framtiden, och rentav inte alls egentligen är intresserade av tävling. Desto mer förvånande över det enorma engagemanget från denna krets i denna tråd. Ett engagemang som (som vanligt) inte alls går ut på att diskutera, utan enbart på att predika för alla mindre vetande bukeister. Samtidigt som denna krets aldrig kan visa upp något bättre…

Denna krets verkar helt sakna förståelse för tävlingsmomentet, hur jäkla svårt det är att få till varje moment just där och då, utan möjlighet att vänta om förberedelsen inte blev rätt, eller göra om det som inte blev bra. Den här kretsen verkar se på hästen som en maskin, tyvärr.

Om man nu vurmar så starkt för bettlös ridning, och inte kan tävla enbart för att detta inte tillåts (tillåt mig återigen tvivla på att detta är anledningen dock, jag skulle gissa på totalt ointresse för allt vad dressyrtävling heter är den verkliga anledningen) så är det väl för sjutton bara att börja bearbeta ridsportförbundet. Hur svårt kan det vara?

Personligen har jag fortfarande CD och Valegro som mina förbilder, och jag skäms inte det minsta för det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV