KL
Jag sitter här och läser och förvånas över hur populärt det är i vissa kretsar att ständigt kritisera världseliten, att tala om hur illa de rider, att de inte tänker på hästarnas bästa osv, somliga tom förfasas över världstoppryttarnas prestationer inne på tävlingsbanan. Jag misstänker att denna krets aldrig har tävlat, inte har för avsikt att tävla i framtiden, och rentav inte alls egentligen är intresserade av tävling. Desto mer förvånande över det enorma engagemanget från denna krets i denna tråd. Ett engagemang som (som vanligt) inte alls går ut på att diskutera, utan enbart på att predika för alla mindre vetande bukeister. Samtidigt som denna krets aldrig kan visa upp något bättre…
Denna krets verkar helt sakna förståelse för tävlingsmomentet, hur jäkla svårt det är att få till varje moment just där och då, utan möjlighet att vänta om förberedelsen inte blev rätt, eller göra om det som inte blev bra. Den här kretsen verkar se på hästen som en maskin, tyvärr.
Om man nu vurmar så starkt för bettlös ridning, och inte kan tävla enbart för att detta inte tillåts (tillåt mig återigen tvivla på att detta är anledningen dock, jag skulle gissa på totalt ointresse för allt vad dressyrtävling heter är den verkliga anledningen) så är det väl för sjutton bara att börja bearbeta ridsportförbundet. Hur svårt kan det vara?
Personligen har jag fortfarande CD och Valegro som mina förbilder, och jag skäms inte det minsta för det!