Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad beror det annars på att de som prisar Valegro och dennes ryttare inte kan se ryttarens oföljsamma hand? Du menar kanske att de ser den oföljsamma handen men blundar för det?!
Jag har tidigare skrivit om att handen inte är följsam i galoppen. Men det är så också i trav, rörelserna i ryttarens kropp fortplantas via ryttarens hand till hästens mun/huvud, se filmen nedan. Det är så i piaffen också.

Jag tycker inte det är någon extrem oföljsamhet. Jag är helt övertygad att hon kan vara fullt följsam.
Men man måste ju inverka då det behövs. Och hon inverkar då hon anser det behövas.

Sen är jag visserligen övertygad att om hästen kommer upp i form och slutar vilja neråt och ta stöd så kommer den bli snäppet bättre. Det ser man då den tenderar göra rätt sas. Då är bakbenen bättre och frambenen blir också mindre bärande och mindre under kroppen.

Jag tycker de oftast har ovanligt bra bakben jämfört med många andra!

Ingen Extrem oföljsamhet o att du Vet hur den ska gå bättre.....
Återigen så tänker hon även på ryggen o ma vill inte ha en nacke som tänker bakåt-bara för att få under bakbenen bättre.
Helheten.

Det äör inte så lätt att förstå när man Att det ser ut som tankeöverföring.
själv inte har känslan o timingen.

Hennes hand har en sådan kontakt med V.

Thua. Jo vi vet att din tränare o du själv kan allt som inte andra kan.
Piaffträning o NH löser allt. OK då.
Det är en skymf att du påstår att Patrick rider sina med bakbenen bakom sig pga en halvkass ryggning. Vet du hur den ryggar annars? Skulle inte tro det.
Förmer eller hybris.

Jag har aldrig nämnt någons ryggning mer än att jag svarade något inlägg och diskuterade ryggning generellt. Patriks har jag inte nämt. Han brukar ha bättre bakben än många andra. Jag såg inte att vi pratade om en specifik person om det gjordes.
De som rollar brukar också ha bättre bakben än en del andra.

Haha.. Du är rolig som aldrig läser det jag skriver och alltid kommer med samma gamla skitsnack.

Jag tror verkligen INTE att jag kan allt. Det tror jag framgått rätt tydligt i mina inlägg.
Men det blir liksom tröttsamt när du ska göra ner alla som vågar ha en avvikande åsikt. Och det också mer än nödvändigt.
Bemöt med argument istället som en normal person gör i en diskussion.
Är det inte därför man diskuterar?
Läser vad de andra skriver och svarar på det.. Inte hittar på egna saker och kastar skit..

Varken mina tränare själva eller jag tror att de kan allt! Ingen av dem skulle försöka starta GP idag. För att de inte är där nu. Och Världscup har de aldrig ridit och kommer förmodligen inte göra. De har fel och brister som oss alla. Och de är bra och dåliga på olika saker. De vet sina begränsningar och är ödmjuka.
Men det finns som sagt andra som har meriter även du borde tycka kan tyda på kunskap som är mer äkta i dina ögon som också har åsikter liknande dessa.
Bla att det är oacceptabelt med annat än nacken högst i GP.
Just för vad det ger för resultat genom hela kroppen i ALLA rörelser, inte bara piaff.

Det blir lätt att avfärda folk som idioter om de inte tycker samma om de också har andra tankar generellt.
Men när folk som är utbildade inom det du tycker är ok kanske det borde funderas iaf ett varv på och inte bara kastas åt sidan innan man ens tänkt på saken.
Men vad vet jag som bara sysslar med NH, piaff och sekt-idoldyrkan?
Eller.. Gjorde jag det? ;)

Återigen så tänker hon även på ryggen o ma vill inte ha en nacke som tänker bakåt-bara för att få under bakbenen bättre.
Helheten.

K
Helheten.

Klart hon tänker på helheten! Men helheten kan bli bättre. Det måste du ju hålla med om?
Eller tycker du att det är klart och färdigt redan?

Jag förstår alldeles utmärkt att hon inte under ritten där och då kunde höja upp den. Utan att det är en utbildningssak som tar tid.
Men enligt mina "standards" är den inte klar.
Givetvis är jag medveten om att sittande domarkår och den större delen av världen tycker den är det. Alltså finns ingen anledning för någon att ändra det.

Och jag är medveten om att det för många är en extrem syn på saken. Men ja.. Det står jag för.

Sen hävdar jag för den saken skull INTE att jag skulle göra det bättre. För det vore ju löjligt.

Men vi har olika smak på saker helt enkelt.
Och det finns som sagt fd INT GP-domare av samma åsikt.
Så det är inte bara jag som tycker så här och har virrat ihop fantasier kring hur hästar får bäst möjlighet att använda hela kroppen på lämpligast sätt.
Jag tror alla tränare är eniga om att målet är nacken högst just iom att man då får bäst bakben.
Men att man inte bara kan susa dit för fort iom att man då tappar ngt annat, rygg, lösgjordhet etc.
Men det finns de som anser att i världscupen borde hästen nått dit.

Jag orkar sällan läsa dina telefonkatalogtjocka-predikande inlägg
Så och ej heller nu.
Ha ha, du låter som en trotsig tonåring som känner sig förorättad. Lite äldre än så är du väl?

KL
Jag tycker Tua skriver och förklarar alldeles utmärkt och intressant. Det är inte jobbigt alls att läsa trots att jag ibland inte alls håller med i sakfrågan. Jag förstår också precis varför det ibland blir mycket text då det finns användare här som vrider och vänder på varenda stavelse och försöker få det till något helt annat än det man själv avsåg. Då är det lika bra att skriva ordentligt och tydligt från början och därmed göra det svårt att misstolka.

Det du påstår har jag aldrig skrivit. Punkt.
Nej, men varför opponerade du dig på det vis du gjorde i frågan då? Saken handlade ju inte alls om film för domarutbildning specifikt, utan om att bukefolk uppenbart har problem att se "brister i kontakten" på film tom i slowmotion, hur ska då domarna kunna se det "live". Får liksom inte ihop grejen du gjorde av frågan annat än att du menade att domare inte får/ska/bör studera ridning via film för att där syns "kontakten" (tom i slowmotion) sämre än live pga dimensionen (2D) på film.

Jag orkar sällan läsa dina telefonkatalogtjocka-predikande inlägg
Så och ej heller nu.
Vilken miss du gör'!,
Man behöver inte hålla med - varken Tua eller någon annan - men Tua skriver nog de tydligaste och vettigaste inläggen där resonemanget alltid håller.

Dessutom.
Jag är inget proffs. Jag kan inte rida så som de som tävlar svår dressyr. Men jag kan också se att saker ser spända ut, orytmiska, oharmoniska. Jag kan verkligen inte göra det bättre själv.
Men det är faktiskt intressant att se vad man själv skulle vilja eftersträva. Vad i världscupsdressyren är det jag skulle vilja uppnå, vad är det jag faktiskt inte vill uppnå.
Förra sommaren tittade jag på en filmsnutt där Rath red Totilas. Vid galoppombytena slängde ryttaren bokstavligt talat skänkeln i hästens ljumske.
Det var för mig inget att eftersträva. Det lär heller inte vara vad Rath eftersträvar...

så: genom att titta kritiskt kan man faktiskt lära sig en del eller åtminstone bilda sig uppfattning om vad man själv tycker ser trevligt ut och inte. Man kan skaffa sig en bild om vad man vill uppnå.

I min trista värld är avslappnat arbete hos hästen alltid nummer ett men det innebär ju också att vissa moment inte kommer att gå att uppnå.

Jag tycker inte det är någon extrem oföljsamhet. Jag är helt övertygad att hon kan vara fullt följsam.
Men man måste ju inverka då det behövs. Och hon inverkar då hon anser det behövas.

Sen är jag visserligen övertygad att om hästen kommer upp i form och slutar vilja neråt och ta stöd så kommer den bli snäppet bättre. Det ser man då den tenderar göra rätt sas. Då är bakbenen bättre och frambenen blir också mindre bärande och mindre under kroppen.

Jag tycker de oftast har ovanligt bra bakben jämfört med många andra!
Filmen i mitt inlägg är från tävling. Jag tror att hon på tävling är så följsam med sin hand som hon kan vara. Hon rider med ganska raka armar och då är det svårt att vara följsam med handen. Ryttare ska ha sån kontroll på sin kropp att handen inte följer med ryttarens kropp t.ex. i nedsittning i trav. Hennes hand följer med i travrörelserna vilket gör att hennes hand inverkar på munnen när handen inte ska inverka. Hon är därför inte följsam med sin hand. Trots den oföljsamma handen har hon fått extremt höga procent och är en förebild för många som tror att man ska rida så. I en annan tråd som handlar om oföljsam hand poängteras att raka armar ofta är en anledning till oföljsamma händer.
Inverkan med handen är något helt annat, då vill ryttaren förmedla något.

Filmen i mitt inlägg är från tävling. Jag tror att hon på tävling är så följsam med sin hand som hon kan vara. Hon rider med ganska raka armar och då är det svårt att vara följsam med handen. Ryttare ska ha sån kontroll på sin kropp att handen inte följer med ryttarens kropp t.ex. i nedsittning i trav. Hennes hand följer med i travrörelserna vilket gör att hennes hand inverkar på munnen när handen inte ska inverka. Hon är därför inte följsam med sin hand. Trots den oföljsamma handen har hon fått extremt höga procent och är en förebild för många som tror att man ska rida så. I en annan tråd som handlar om oföljsam hand poängteras att raka armar ofta är en anledning till oföljsamma händer.
Inverkan med handen är något helt annat, då vill ryttaren förmedla något.

Pja, jag tror att man bortprioriterar full följsamhet för annat jag. Jag tror det är ett medvetet val.
Man vet att "tappandet" av andra saker ger mer avdrag än om man har lite mycket i handen stundtals och iom att man vill kunna fånga upp och vara snabb nog i det så har man den tygellängd man har.

Jag tycker dock inte att hon är lika mycket i handen a la häng som andra.
Och jag tycker det syns att det är en ryttare som KAN.
Även om det inte är prioriterat högst alltid.
Det som är är ju också betydligt bättre än de flesta någonsin kommer lära sig oavsett.

Jag tycker man får inse att det är en prioriteringsfråga och inte en fråga om oförmåga i de flesta fall.

Pja, jag tror att man bortprioriterar full följsamhet för annat jag. Jag tror det är ett medvetet val.
Man vet att "tappandet" av andra saker ger mer avdrag än om man har lite mycket i handen stundtals och iom att man vill kunna fånga upp och vara snabb nog i det så har man den tygellängd man har.

Det som är är ju också betydligt bättre än de flesta någonsin kommer lära sig oavsett.

Jag tycker man får inse att det är en prioriteringsfråga och inte en fråga om oförmåga i de flesta fall.

Jag blir alldeles förfärad över att man kan se det som en fråga om "taktik" eller prioritering, att välja att ha mer tryck i tygeln än vad som är nödvändigt bara för att göra bättre resultat. Ändå mer förfärad blir jag över att det ens är möjligt att få bättre resultat genom sådan taktik. Vart tog dressyrens grundprinciper vägen i bedömningsgrunderna då? Hur stor betydelse har då kontakten med just bettet för bedömningsgrunden? Eller acceptansen av densamma? Vart tog alla dom viktiga grundprinciperna vägen som hindrar att man skulle kunna tävla eller rida fullt ut och lika bra i bettlöst? Då är det ju inte samspel som är grunden för "bra" resultat, utan kontrollen, den hårdhänta som skapar obehag för hästen, som premieras.

Nej, men varför opponerade du dig på det vis du gjorde i frågan då? Saken handlade ju inte alls om film för domarutbildning specifikt, utan om att bukefolk uppenbart har problem att se "brister i kontakten" på film tom i slowmotion, hur ska då domarna kunna se det "live". Får liksom inte ihop grejen du gjorde av frågan annat än att du menade att domare inte får/ska/bör studera ridning via film för att där syns "kontakten" (tom i slowmotion) sämre än live pga dimensionen (2D) på film.

Bara för det är lättare att se live!!!!!, och jag skrev fortfarande inte som du påstod.

Jag blir alldeles förfärad över att man kan se det som en fråga om "taktik" eller prioritering, att välja att ha mer tryck i tygeln än vad som är nödvändigt bara för att göra bättre resultat. Ändå mer förfärad blir jag över att det ens är möjligt att få bättre resultat genom sådan taktik. Vart tog dressyrens grundprinciper vägen i bedömningsgrunderna då? Hur stor betydelse har då kontakten med just bettet för bedömningsgrunden? Eller acceptansen av densamma? Vart tog alla dom viktiga grundprinciperna vägen som hindrar att man skulle kunna tävla eller rida fullt ut och lika bra i bettlöst? Då är det ju inte samspel som är grunden för "bra" resultat, utan kontrollen, den hårdhänta som skapar obehag för hästen, som premieras.

Jag tror inte att man behöver oroa sig över Valegros munhälsa. Den går nog med mindre tryck än väldigt många hästar gör världen över.

Däremot så håller jag med om att flash inte är ekvivalent med kvalitet för mig.
Men det är en smaksak.
Man måste idag ha energi i hästarna på banan. Och det är svårt att utbilda hästar att vara lydiga i den extrema graden av energi. Det är många svåra övergångar man ska klara.
Utöver att det så klart tillkommer tävlingspress/nerver och spänning ev av miljö etc.
Man ska utbilda hästar till GP på kortare tid än förr.
Det nämndes nyligen i tråden eller parallell tråd om att dressyr förr var så trist att man somnade och idag är det "mer för även de inte insatta".
Och så är det ju. Man har diskuterat kring hur man ska göra dressyren mer publikvänlig. För att få mer sponsorer, tittartid i tv etc etc..

Någonstans måste det då tummas..
Däremot tycker inte jag att man behöver oja sig över tex Valegro i det fallet.
Det finns de som man upplever snudd på åker vattenskidor i trycket, konstant.
Charlotte lättar av fullt ut ibland. Och det tryck hon har tror jag är betydligt mindre än många hästar går med dagligen överallt, som sagt.

Däremot tycker jag det är viktigt att påtala att det som visas på banan av de som är världsbäst på tävlingsridning kanske inte är det som är absolut mest gynnsamt för hästen att eftersträvas som normalridning av gemene man.
Och det är viktigt att man FÅR kritisera även de som är så fantastiskt skickliga på mycket. Men kanske, som de människor de ändå är, inte lyckas med allt precis jämt.

Varför skulle ryttaren prioritera bort följsamhet? Det försvårar ju ridningen. Hur vet hästen om det stundtals ökade trycket från oföljsamhet är just oföljsamhet eller om det är en medveten inverkan/hjälp från ryttaren?

Ryttaren kan naturligtvis vara följsam och ha tryck i tygeln. Det yttrar sig inte på det sättet som visas i filmen. Med oföljsamhet blir det olika tryck beroende på hur ryttaren rörs sig t.ex. i trav eller på hur hästen rör sig t.ex. i galopp.

En ryttare som inte separerar sina hjälper från kroppens övriga rörelser är ingen bra ryttare oavsett vad ryttaren heter eller vilka procent ryttaren får på tävling.

Jag tror inte att man behöver oroa sig över Valegros munhälsa. Den går nog med mindre tryck än väldigt många hästar gör världen över.

Däremot så håller jag med om att flash inte är ekvivalent med kvalitet för mig.
Men det är en smaksak.
Man måste idag ha energi i hästarna på banan. Och det är svårt att utbilda hästar att vara lydiga i den extrema graden av energi. Det är många svåra övergångar man ska klara.
Utöver att det så klart tillkommer tävlingspress/nerver och spänning ev av miljö etc.
Man ska utbilda hästar till GP på kortare tid än förr.
Det nämndes nyligen i tråden eller parallell tråd om att dressyr förr var så trist att man somnade och idag är det "mer för även de inte insatta".
Och så är det ju. Man har diskuterat kring hur man ska göra dressyren mer publikvänlig. För att få mer sponsorer, tittartid i tv etc etc..

Någonstans måste det då tummas..
Däremot tycker inte jag att man behöver oja sig över tex Valegro i det fallet.
Det finns de som man upplever snudd på åker vattenskidor i trycket, konstant.
Charlotte lättar av fullt ut ibland. Och det tryck hon har tror jag är betydligt mindre än många hästar går med dagligen överallt, som sagt.

Däremot tycker jag det är viktigt att påtala att det som visas på banan av de som är världsbäst på tävlingsridning kanske inte är det som är absolut mest gynnsamt för hästen att eftersträvas som normalridning av gemene man.
Och det är viktigt att man FÅR kritisera även de som är så fantastiskt skickliga på mycket. Men kanske, som de människor de ändå är, inte lyckas med allt precis jämt.

Jo men då blir bettlöst diskussionen (det som har att göra med den så viktiga bedömningspunkten - kontakten/acceptansen med/av bettet) ändå mer motsägelsefull. Om det tävlas, på elitnivå, med mycket tryck i tygeln generellt, vilket ju inte borde vara möjligt om kontakten/accpetansen var en så viktig och avgörande bedömningspunkt öht, då borde ju många av eliten inte ens vara på elitnivå, eftersom kontakten och lättheten och samspelet via bettet är en så viktig grund skulle dom ju aldrig ens ha kommit vidare.

....men iof dom har ju nosgrimma allihop....

Jo men då blir bettlöst diskussionen (det som har att göra med den så viktiga bedömningspunkten - kontakten/acceptansen med/av bettet) ändå mer motsägelsefull. Om det tävlas, på elitnivå, med mycket tryck i tygeln generellt, vilket ju inte borde vara möjligt om kontakten/accpetansen var en så viktig och avgörande bedömningspunkt öht, då borde ju många av eliten inte ens vara på elitnivå, eftersom kontakten och lättheten och samspelet via bettet är en så viktig grund skulle dom ju aldrig ens ha kommit vidare.

....men iof dom har ju nosgrimma allihop....

Jag tror inte alla är ense om att de har mycket tryck i tygeln.
Jag tycker däremot personligen att många har mer än jag vill ha.
Det är något helt annat det . ;)

Och de som har hästar som gapar och har sig får ju viss kritik för det. Det kan de göra trots nosgrimmorna, som sagt.

Man ser inte en häst som i övrigt ser tillfreds ut om den är påverkad negativt av trycket i truten. Det syns i spänningar genom kroppen.
Så nosgrimman döljer inte det.
Var man drar linjen för den påverkan och annat är så klart olika i en bedömningssport.

Varför skulle ryttaren prioritera bort följsamhet? Det försvårar ju ridningen. Hur vet hästen om det stundtals ökade trycket från oföljsamhet är just oföljsamhet eller om det är en medveten inverkan/hjälp från ryttaren?

Ryttaren kan naturligtvis vara följsam och ha tryck i tygeln. Det yttrar sig inte på det sättet som visas i filmen. Med oföljsamhet blir det olika tryck beroende på hur ryttaren rörs sig t.ex. i trav eller på hur hästen rör sig t.ex. i galopp.

En ryttare som inte separerar sina hjälper från kroppens övriga rörelser är ingen bra ryttare oavsett vad ryttaren heter eller vilka procent ryttaren får på tävling.

Varför man prioriterar bort saker?
För att man får mer betalt för annat.
Vinner man världscupen så verkar man ju ha ett koncept som funkar för det man vill göra.

Jag tror faktiskt att de flesta ryttare som nått till världscup-nivå kan separera hjälperna. De har ju en kroppskontroll som är betydligt bättre än tex min.
Men sen kan man ju ha hjälpsystem som bygger på annat än separerade hjälper. Man kan också prioritera mellan två onda ting om det skiter sig. Och på banan prioriterar man så klart det man får bäst betalt för.
Sen kan ju det så klart ge att hästen blir lite stummare.
Men rider man mellan tävlingarna med fokus på det man fick skita i på banan brukar det inte bli någon större katastrof. Det går att städa sas.

Det jag tycker är viktigt är som sagt att man ska FÅ prata om det.
Och att man ska veta om vilket tryck i truten vissa rider med på tävling. Och kanske även hemma en del tyvärr. Medan andra rider med mjukhet och annat fokus hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV