Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, inte ska väl bettet behöva stabiliseras på en väl grundriden häst. Jag använder också curbstrap på mkt unga hästar, just för att bettet inte ska dras igenom i sidled vid behov av väldigt tydliga tygeltag. På väl grundridna hästar sitter det iof oftast kvar (pga lathet) men det har ingen effekt eftersom ytterligheterna inte behövs.

Att bettlösa påverkas av tygeltag är jag också med på, men dras åt som i att minska hästen möjlighet att gapa, njae...möljigen det bettlösa alternativet med remmar som korsar under hakan, att det dras åt, men ett sånt skulle jag aldrig använda. Oavsett var du sätter tygeln på en repgrimma så kommer nosdelen att ha samma storlek hela tiden. Ok att jag är med på att om tygeln på en repgrimma fästs i sidorna och att den vid väldigt tydligt och mkt tryck i tygeln i sidled kan hindra hästan något lite från att gapa under just den stunden, men förhoppningsvis varar inte den stunden särskilt länge. Egentligen är och förblir ju nosdelen lika stor hela tiden bara att den blir något större åt det håll man drar. Men i repgrimma ska det inte dras, man visar och släpper, visar och släpper tills hästen förstår och håller sitt huvud där själv.

Känns otroligt märkligt att du öht läser som du gör att ngn öht pratar om att knäppa igen munnen på ngn häst oavsett nosgrimma, repgrimma eller vad det nu än är . Än mindre att sitta och slita och dra osv .

Jämför din reflektion och försvar ang repgrimma med de alla poster du fått till dig ang ridning med annat än bettlöst . Kan du läsa öht ser du nog att det inte är ngn skillnad .

. Det blir totalt bisarrt att öht försöka "diskutera" med dig , oftast oavsett vad ämnet må vara .

Känns otroligt märkligt att du öht läser som du gör att ngn öht pratar om att knäppa igen munnen på ngn häst oavsett nosgrimma, repgrimma eller vad det nu än är . Än mindre att sitta och slita och dra osv . Det blir totalt bisarrt att öht försöka "diskutera" med dig , oftast oavsett vad ämnet må vara .

Antar att det är därför som så många angagerar sig...;)

Ha ha, nej jag har bara fullt upp med att svara alla som har synpunkter i frågan...
Fast du svarar ju inte på ngt annat än du själv väljer mkt selektivt för att kunna tjafsa vidare på vanligt manér . Denna post är ju tydlig om inte annat, du har aldrig ngt syfte i ngn tråd oavsett ämne annat än att upplysa Andra om vad som borde gälla enligt dig, trots alla brister i din kunskap om det du argumenterar osv . Du tjafsar bara oavsett ämne, det är därför du får svar , inte för att du borde ha fullt upp att göra att svara folk som behöver upplysas .

Jag lyssnar jättegärna på dig om du nånsin florerade i några trådar öht där du verkligen är där genuint för att diskutera öht och ffa det framgår att du deltar för att du är intresserad av perspektiv du inte har koll på . Hittills har jag aldrig nånsin sett ngt sånt från dig . Du är bara i trådar sporadiskt och då löper du amok att förkunna saker du inte greppar öht i ämnet du väljer att löpa amok i . Som jag skrivit tidigare det är synd ! Du är väldigt intelligent och borde kunna bidra till forumet i sak.

Senast ändrad:
Jag vet inte vilka som du avser med "Vi har inga remmar under bettet" men det är tillåtet enligt TR II. På den bild på sid 22 som visar tillåtna huvudlag har 5 av de 6 huvudlagen en rem under bettet. Den remmen är väl till för att bettet ska ligga på ett speciellt ställe i hästmunnen.

Nosgrimman hindrar hästen från att med munnen uttrycka sitt ev missnöje med bettet/handen. Därmed blir det svårare för domaren att avgöra om ryttaren har en bra kommunikation med hästmunnen (som påstås vara den viktiga delen i den engelska dressyren). Visst borde domaren se den stumma/icke följsamma handen ändå, framför allt i galopp. Men om inte bukefolket kan se det på film i slow så lär inte domaren göra det i verkligheten. Utan nosgrimman hade det blivit tydligare eftersom hästen hade gapat.

Jag vet inte vilka som du avser med "Vi har inga remmar under bettet" men det är tillåtet enligt TR II. På den bild på sid 22 som visar tillåtna huvudlag har 5 av de 6 huvudlagen en rem under bettet. Den remmen är väl till för att bettet ska ligga på ett speciellt ställe i hästmunnen.

Nosgrimman hindrar hästen från att med munnen uttrycka sitt ev missnöje med bettet/handen. Därmed blir det svårare för domaren att avgöra om ryttaren har en bra kommunikation med hästmunnen (som påstås vara den viktiga delen i den engelska dressyren). Visst borde domaren se den stumma/icke följsamma handen ändå, framför allt i galopp. Men om inte bukefolket kan se det på film i slow så lär inte domaren göra det i verkligheten. Utan nosgrimman hade det blivit tydligare eftersom hästen hade gapat.

Jag pratar bara för mig själv och de hästar jag rider.
Jag och min häst har ingen snokrem. Vi har heller inte nosgrimman så han inte kan gapa.

Eller hur, vilka fantastiska argument ni har....:)

Argumenten är att
1. Påverka ridsportförbundet själv.
2. Fixa eget, är inte förbjudet vilket du insinuerar.

Är inte det BRA argument? och en hjälp på vägen så du vet hur du kan påverka?

Varför finns inget intresse från din sida av något ovan?

Men om inte bukefolket kan se det på film i slow så lär inte domaren göra det i verkligheten.

Fel av dig. Enbart film får inte användas i dressyrdomarutbildning av anledning den går i 2-D, det visarinte verkligheten fullt och jag kan tänka mig en sådan sak som hur hästen tar kontakten är svår då att se- det verkliga ögat live ser i 3-D och får en rätt uppfattning. och då syns sådana nyanser på ett annat sätt.

Ja, vi får väl se om Fiador menar sig ha ändrat sig med ovan inlägg och då sträckt ut handen som du anser....... vet inte om du varit med under åren så F. envist menat på att bettlöst går precis lika bra, fattar inte bara hur man strider så hårt för något där man själv inte klarar sig utan.

Och tur för mig att jag blir tillrättavisad av någon med precis lika taskig attityd då går det ju bra såklart...... jag tycker inte det är konstigt att man undrar stort varför bett används ö.h.t ?
Hur om möjligt stänger den engelska nosgrimman en mun?

Och sedan får de inte vara så hårt spända, de ska ligga an men inte spännas., stabilisera men inte dras åt.

Fast den engelska nosgrimman kan faktiskt stänga en mun, det kan bli lite som spärrgrimmorna på travarna, spänner du för kung och fosterland där uppe så får du effekten att hästen inte kan gapa vilket i alla fall på min tid var meningen med spärrgrimma, så det är inte alls så att bara en snokrem eller remont kan stänga munnen, det är t.o.m. mer effektivt att stänga munnen högre upp. En styggelse vilket som iofs.

• Gilla
Reactions: Ray
Fel av dig. Enbart film får inte användas i dressyrdomarutbildning av anledning den går i 2-D, det visarinte verkligheten fullt och jag kan tänka mig en sådan sak som hur hästen tar kontakten är svår då att se- det verkliga ögat live ser i 3-D och får en rätt uppfattning. och då syns sådana nyanser på ett annat sätt.
Vad är det som är fel? Jag har inte nämnt något om film i domarutbildning!!
Nyanser? Jag tycker inte det handlar om nyanser när ryttarens hand inte kan följa med hästmunnen i galoppen. Det syns tydligt på hur hästen rör nosen fram och tillbaka i takt med galoppen.

Vad är det som är fel? Jag har inte nämnt något om film i domarutbildning!!
Nyanser? Jag tycker inte det handlar om nyanser när ryttarens hand inte kan följa med hästmunnen i galoppen. Det syns tydligt på hur hästen rör nosen fram och tillbaka i takt med galoppen.

Jaha, så du menar att bukefolket inte kan se sådant på film i slowmotion ens och då kan inte domare se det heller ?

Jaha, så du menar att bukefolket inte kan se sådant på film i slowmotion ens och då kan inte domare se det heller ?
Jag tror att Brille menar att domarna har svårt att se sådant "live" eftersom bukefolket inte ens kan se det i slowmotion, med nosgrimma ivägen alltså.

Jag kan ju tycka att det är tråkigt om inte domarna använder film för att studera den ridning dom ska lära sig att döma. Då kan dom ju pausa, köra slowmotion och backa tillbaks och titta igen. 2D eller inte, att studera detaljer "live" är mycket svårt. Det är ju över på några sekunder och man kan inte backa och titta igen. Antagligen därför som det är så svårt att döma.

Bara för att man får EN stor miss som ryggning betyder inte att hela programmet är katastrof.
Då skulle man inte fortsätta. En hockey match vinns av den som gör första målet...

Såhär blir det när folk som har noll erfarenhet anser sig veta bättre- bäst, när de inte har en susning.
Dressyr handlar om mkt om känsla o domare kan känna igen känslan, varav det är ett Krav att ha bevisat via tävling att de kan själva.

Om det ska handla om vetenskap när hästar rids, så blir det ännu tråkigare än som förr när var som "ätt se gräset växa".
Bara för de insatta.
Det kan vara en skönhets upplevelse om man inte är anti ALL tävling

Jag tror att Brille menar att domarna har svårt att se sådant "live" eftersom bukefolket inte ens kan se det i slowmotion, med nosgrimma ivägen alltså.

Så du menar att bukefolket inte kan se en i galoppen följsam hand för att nosgrimman är ivägen?? *skakar på huvudet igen*

Jag kan ju tycka att det är tråkigt om inte domarna använder film för att studera den ridning dom ska lära sig att döma. Då kan dom ju pausa, köra slowmotion och backa tillbaks och titta igen. 2D eller inte, att studera detaljer "live" är mycket svårt. Det är ju över på några sekunder och man kan inte backa och titta igen. Antagligen därför som det är så svårt att döma.

Det du påstår har jag aldrig skrivit. Punkt.

Så du menar att bukefolket inte kan se en i galoppen följsam hand för att nosgrimman är ivägen?? *skakar på huvudet igen*
Vad beror det annars på att de som prisar Valegro och dennes ryttare inte kan se ryttarens oföljsamma hand? Du menar kanske att de ser den oföljsamma handen men blundar för det?!
Jag har tidigare skrivit om att handen inte är följsam i galoppen. Men det är så också i trav, rörelserna i ryttarens kropp fortplantas via ryttarens hand till hästens mun/huvud, se filmen nedan. Det är så i piaffen också.

Bara för att man får EN stor miss som ryggning betyder inte att hela programmet är katastrof.
Då skulle man inte fortsätta. En hockey match vinns av den som gör första målet...

Såhär blir det när folk som har noll erfarenhet anser sig veta bättre- bäst, när de inte har en susning.
Dressyr handlar om mkt om känsla o domare kan känna igen känslan, varav det är ett Krav att ha bevisat via tävling att de kan själva.

Om det ska handla om vetenskap när hästar rids, så blir det ännu tråkigare än som förr när var som "ätt se gräset växa".
Bara för de insatta.

De som kallas in att antingen behandla eller träna de hästar som går GP och har kass piaff eller börjat resa sig i den har märkt att det inte är ovanligt att de hästarna är korta i muskulaturen bak, överlinjen etc.
När man genom antingen behandling eller stretchande arbete tex rygga med långa steg löst det brukar man kunna utbilda dem till bättre piaff och de blir avspända i det.
Det är alltså ibland tävlande världscup-hästar, svenska som utländska.

När de förmår belasta och är stretchade nog via sånt arbete får de också ökad kvalitet i resterande arbete; ökad trav, galoppdelen etc.

Det är alltså inte piaffen som isolerad rörelse man är intresserad av endast. Det är det en korrekt utförd piaff gör för hela resten av passet.

Du har inga problem att rygga en häst som kan göra en bra piaff, rent fysiskt.
Men en häst som går i påskjut mest bara får du en väldans problem med både ryggning och piaff. Utöver att du får sämre bakben i alla rörelser.
Vissa rörelser hänger ihop och man kan felsöka i tidigare stadie än piaffen.

Jag är inte emot tävling. Och det tror jag inte man behöver vara för att tycka att vissa saker inte är absolut det bästa man vet.

Bara för de insatta.
Men om hästen är bakom lod, om 2-3 nackkotan högst, om piaffen är osymmetrisk, om hästen flyttar vikten från höger till vänster FRAM i piaffen, om ryggningen görs ovilligt och med raka framben, om traven dessutom är ojämn då närmar det sig katastrof.

Även då domaren kan känna igen känslan har denne TR att förhålla sig till. Domare ska naturligtvis inte döma efter eget huvud, de ska döma efter de regler som finns.

Det äör inte så lätt att förstå när man Att det ser ut som tankeöverföring.
själv inte har känslan o timingen.

Hennes hand har en sådan kontakt med V.

Thua. Jo vi vet att din tränare o du själv kan allt som inte andra kan.
Piaffträning o NH löser allt. OK då.
Det är en skymf att du påstår att Patrick rider sina med bakbenen bakom sig pga en halvkass ryggning. Vet du hur den ryggar annars? Skulle inte tro det.
Förmer eller hybris.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV