Nej, inte ska väl bettet behöva stabiliseras på en väl grundriden häst. Jag använder också curbstrap på mkt unga hästar, just för att bettet inte ska dras igenom i sidled vid behov av väldigt tydliga tygeltag. På väl grundridna hästar sitter det iof oftast kvar (pga lathet) men det har ingen effekt eftersom ytterligheterna inte behövs.
Att bettlösa påverkas av tygeltag är jag också med på, men dras åt som i att minska hästen möjlighet att gapa, njae...möljigen det bettlösa alternativet med remmar som korsar under hakan, att det dras åt, men ett sånt skulle jag aldrig använda. Oavsett var du sätter tygeln på en repgrimma så kommer nosdelen att ha samma storlek hela tiden. Ok att jag är med på att om tygeln på en repgrimma fästs i sidorna och att den vid väldigt tydligt och mkt tryck i tygeln i sidled kan hindra hästan något lite från att gapa under just den stunden, men förhoppningsvis varar inte den stunden särskilt länge. Egentligen är och förblir ju nosdelen lika stor hela tiden bara att den blir något större åt det håll man drar. Men i repgrimma ska det inte dras, man visar och släpper, visar och släpper tills hästen förstår och håller sitt huvud där själv.
Känns otroligt märkligt att du öht läser som du gör att ngn öht pratar om att knäppa igen munnen på ngn häst oavsett nosgrimma, repgrimma eller vad det nu än är . Än mindre att sitta och slita och dra osv .
Jämför din reflektion och försvar ang repgrimma med de alla poster du fått till dig ang ridning med annat än bettlöst . Kan du läsa öht ser du nog att det inte är ngn skillnad .
. Det blir totalt bisarrt att öht försöka "diskutera" med dig , oftast oavsett vad ämnet må vara .