Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte alla är ense om att de har mycket tryck i tygeln.
Jag tycker däremot personligen att många har mer än jag vill ha.
Det är något helt annat det . ;)

Och de som har hästar som gapar och har sig får ju viss kritik för det. Det kan de göra trots nosgrimmorna, som sagt.

Man ser inte en häst som i övrigt ser tillfreds ut om den är påverkad negativt av trycket i truten. Det syns i spänningar genom kroppen.
Så nosgrimman döljer inte det.
Var man drar linjen för den påverkan och annat är så klart olika i en bedömningssport.
Om hästen är påverkad negativt eller inte kan bara hästen svara på, ett för stort tryck i tygeln brukar dock vara ett symptom på just problem som hästen har i förhållandet till ryttaren. Basicproblem i min värld. En häst som är van vid mkt tryck i tygeln har just vant sig och även om det är obehagligt så har den kanske slutat reagera. Förklarligt om än tråkigt bland hobbyryttare, fullständigt obegripligt problem för en elitryttare kan man tycka.

Men fortfarande, om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund, hur kan då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med detta tryck i tygeln? I min värld är för mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bett/tygel/hand inte fungerar/existerar, det är ett basicproblem som sagt. Det borde ju domarna tagit hänsyn till tidigare i sin bedömning på just den punkten då om den vore så avgörande.

Vad beror det annars på att de som prisar Valegro och dennes ryttare inte kan se ryttarens oföljsamma hand? Du menar kanske att de ser den oföljsamma handen men blundar för det?!

Bara för att Valegro prisas så betyder det fortfarande inte att det är helt felfritt, själv ser jag mer helheten, syns på ritten att hästen är välriden och välgymastiserad, stark, samlad och lätt i mekaniken och jag ser inte det du menar dig se,i mina ögon är ryttarens bål stark och balanserad och handen/armen från kroppen och hästens rörelser.
Att handen rör sig ser i mina ögon ut som en kontrollerad rörelse från ryttaren som hästen svarar elastiskt på- det rids på ytterligheter på denna nivån ffa pga energin och bjudningen framåt- ingen såsmupp som man kan tuffa runt banan med utan att stämma av- så jag tror det är oerhört svårt att under en ritt få allting att se perfekt ut i läktarryttares ögon som inte inser svårigheten- men såklart om de skulle vara perfekt så skulle handen ha samma rörlighet och elasticitet men mer i det lilla, men stilla, nej.

Även om jag inte tävlar direkt nu så är det en himmelsvids skillnad på att under träning göra linjer och röreler "för det just nu känns bra" , "eller man lägger ett varv på volten till"och så tror den icketävlande ryttaren att det är ganska plättlätt- men byt bana, rid från punkt till punkt under ett helt program, varierat med längningar och övergångar så kanske även du inser att det som läktarryttre tycker ser och borde vara lätt är oerhört svårt- därför har jag väldigt stor respekt för de som tävlar- bara att inse att träningen är mycket bättre för alla som tävlar delvisför att de tävlar och brister kommer fram på ett sätt som det inte gör när man tränar där det känns bra.

Det jag mest tycker är konstigt är att du klagar och gnäller- inte lite heller, du är med några till här en storgnällis, på riktigt bra ridning men dina förebilder (och en del andras) sitter som slappa hösäckar och rider slött, trampar lite med hjälp av nån pisk och med tur lyckas man få några steg för en tillräckligt bra stillbild att visa upp som det optimala.

Vad beror det annars på att de som prisar Valegro och dennes ryttare inte kan se ryttarens oföljsamma hand? Du menar kanske att de ser den oföljsamma handen men blundar för det?!
Jag har tidigare skrivit om att handen inte är följsam i galoppen. Men det är så också i trav, rörelserna i ryttarens kropp fortplantas via ryttarens hand till hästens mun/huvud, se filmen nedan. Det är så i piaffen också.
Vad beror det på att du anser att DR Deb rider så bra och korrekt ?

Bara för att Valegro prisas så betyder det fortfarande inte att det är helt felfritt, själv ser jag mer helheten, syns på ritten att hästen är välriden och välgymastiserad, stark, samlad och lätt i mekaniken och jag ser inte det du menar dig se,i mina ögon är ryttarens bål stark och balanserad och handen/armen från kroppen och hästens rörelser.
Att handen rör sig ser i mina ögon ut som en kontrollerad rörelse från ryttaren som hästen svarar elastiskt på- det rids på ytterligheter på denna nivån ffa pga energin och bjudningen framåt- ingen såsmupp som man kan tuffa runt banan med utan att stämma av- så jag tror det är oerhört svårt att under en ritt få allting att se perfekt ut i läktarryttares ögon som inte inser svårigheten- men såklart om de skulle vara perfekt så skulle handen ha samma rörlighet och elasticitet men mer i det lilla, men stilla, nej.

Även om jag inte tävlar direkt nu så är det en himmelsvids skillnad på att under träning göra linjer och röreler "för det just nu känns bra" , "eller man lägger ett varv på volten till"och så tror den icketävlande ryttaren att det är ganska plättlätt- men byt bana, rid från punkt till punkt under ett helt program, varierat med längningar och övergångar så kanske även du inser att det som läktarryttre tycker ser och borde vara lätt är oerhört svårt- därför har jag väldigt stor respekt för de som tävlar- bara att inse att träningen är mycket bättre för alla som tävlar delvisför att de tävlar och brister kommer fram på ett sätt som det inte gör när man tränar där det känns bra.

Det jag mest tycker är konstigt är att du klagar och gnäller- inte lite heller, du är med några till här en storgnällis, på riktigt bra ridning men dina förebilder (och en del andras) sitter som slappa hösäckar och rider slött, trampar lite med hjälp av nån pisk och med tur lyckas man få några steg för en tillräckligt bra stillbild att visa upp som det optimala.

Oavsett svårighetsgrad, oavsett energi och "tryck", så borde du vara förberedd INNAN och därmed inte få mer tryck i tygeln bara för det. Dessutom borde det inte ens existera på den nivån om kontakten med bettet vore en så viktig bedömningsgrund.

Kl
Jag tycker diskussioner om dressyr som bedömningssport och vad som premieras år 2015 är jätteviktigt och jätteintressant !
Som flera skrivit tidigare sista sidorna !
Jag förundras dock över personer som uppenbart är emot tävlingsdressyr öht och vad de gör här eftersom de inte vill diskutera utan bara klanka ner vad det förefaller.

Vidare förvånas jag bortsett från vem som skriver, att ngn skulle ha ngn föreställning om att tävlingsdressyr till 100% skulle handla om vad som främjar hästarna ridmässigt sett ? Det känns lite märkligt att ngn skulle ha den tron, därav blir jag ytterligare förvånad över att motståndare till tävlingsdressyr agerar "chockade" eller "förfasade" .

Vilken underlig fråga, vad är du inne på nu, pajkastning igen? Så innerligt barnsligt...

Nej jag tillät mig sänka mig momentärt till din och Brilles nivåer .fast snäppet över då jag inte bemödar mig att kalla er barnsliga . Snarare har jag ju kommenterat dig flertalet gånger att du är högst intelligent . Nu var det ju inte dig jag vände mig till iof även om du och B sen länge förefaller sitta ihop vid nacken när ni florerar i trådar .

Frågan är högst motiverad eftersom Brille känner så starkt ang åsikter om Valegros ryttare så än mer intressant då att diskutera vad dr Deb har att erbjuda kvalitetsmässigt eftersom det ju är Brilles förebild . Inte det minsta konstigt i sammanhanget .

Senast ändrad:
Oavsett svårighetsgrad, oavsett energi och "tryck", så borde du vara förberedd INNAN och därmed inte få mer tryck i tygeln bara för det. Dessutom borde det inte ens existera på den nivån om kontakten med bettet vore en så viktig bedömningsgrund.

Att man ska vara så väl förberedd INNAN att inget skiljer sig från den bättre träningen kommer såklart från en utan tävlingserfarenhet.
Man måste väl tävla för att få den erfarenheten?

Och du håller på, för ett tag sen ondgjorde du dig över att det kunde delas ut poäng fast nosen var lite bakom lod, det var dessutom enligt dig skadligt, nu är det kontakten- jag har förklarat förut och andra med mig och säkert bättre, kontakten är en del, det sätts inte poäng enbart utifrån kontakten, annat ingår.
Och vad domaren skriver i protokollet vet faktiskt vare sig du eller jag, vi ser bara poängen.

Vad är galet logiskt? Oenergin ? Kan vare sig få samling eller lösgjordhet om hästen från början inte får trampa fram ordentligt med bakbenen utan hålls tillbaka så de kommer bakom.
Jag måste bara undra nu, för generellt känns det som en evig fejd mellan disciplinerna angående det här med lösgjordheten, formen och ni vet allt det där man vill eftersträva.. Alla anser ju att deras metoder är rätt, kanske inte per automatik då att de andra är dåliga, men självklart att den man utövar är bäst. Annars skulle man ju aldrig köra vidare på den.
Därför undrar jag vad det är som säger att just den engelska dressyren är den där hästen går bäst. Utan enbart eget tycke om utseendet, vad vetenskapligt säger att Bent inte kan få till samling eller lösgjordhet genom sin träning? Och, vad säger att just grenen "Dressyr" utför sakerna rätt för att få en lösgjord och samlingsbar häst? Måste det till ORDENTLIGT UNDERTRAMP för att nå just SAMLING (finns det någon gemensam, och i så fall vad är definitionen av samling?) ?

Om hästen är påverkad negativt eller inte kan bara hästen svara på, ett för stort tryck i tygeln brukar dock vara ett symptom på just problem som hästen har i förhållandet till ryttaren. Basicproblem i min värld. En häst som är van vid mkt tryck i tygeln har just vant sig och även om det är obehagligt så har den kanske slutat reagera. Förklarligt om än tråkigt bland hobbyryttare, fullständigt obegripligt problem för en elitryttare kan man tycka.

Men fortfarande, om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund, hur kan då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med detta tryck i tygeln? I min värld är för mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bett/tygel/hand inte fungerar/existerar, det är ett basicproblem som sagt. Det borde ju domarna tagit hänsyn till tidigare i sin bedömning på just den punkten då om den vore så avgörande.

Bara för att klargöra, tycker du att ovan länkade film på Dujardin och Valegro är ett exempel på för mycket tryck i tygeln?

Underlig blir den bara om ingen kan svara på den......
Nej för vi diskuterar inte om eller vilka ryttare som rider bra/korrekt, utan huruvida kontakten, om den är hård och stum som i att ha mycket eller mer tryck än nödvändigt i tygeln, har betydelse för bedömningen enligt TR. Som i att det troligtvis inte alls har någon betydelse om det sitter ett bett i andra änden. Ser ingen som helst relevans till Dr Deb på den punkten.

Att man ska vara så väl förberedd INNAN att inget skiljer sig från den bättre träningen kommer såklart från en utan tävlingserfarenhet.
Man måste väl tävla för att få den erfarenheten?

Och du håller på, för ett tag sen ondgjorde du dig över att det kunde delas ut poäng fast nosen var lite bakom lod, det var dessutom enligt dig skadligt, nu är det kontakten- jag har förklarat förut och andra med mig och säkert bättre, kontakten är en del, det sätts inte poäng enbart utifrån kontakten, annat ingår.
Och vad domaren skriver i protokollet vet faktiskt vare sig du eller jag, vi ser bara poängen.
Jag diskuterar inte alls huruvida kontakten kan vara skadlig eller ej, jag diskutrar fortfarande huruvida kontakten har betydelse för bedömningen enligt TR. Så STOR betydelse att det tex kontakt via ett bettlöst skulle vara omöjligt.

Bara för att klargöra, tycker du att ovan länkade film på Dujardin och Valegro är ett exempel på för mycket tryck i tygeln?
Jag ser en orolig mun, underläpp som flipprar och mycket mycket skum. Jag ser en "ihopdragen" hals pga allt för korta tyglar och händer som inte ger framåt. Jag ser en nosgrimma som gör det omöjligt att veta/se hur hästen uppfattar detta. Utifrån detta fundrar jag på betydelsen av bedömningsgrunderna med avseende på bettet, som ju anges vara det största skälet till att bettlöst inte kan tillåtas.

Kl
Jag tycker diskussioner om dressyr som bedömningssport och vad som premieras år 2015 är jätteviktigt och jätteintressant !
Som flera skrivit tidigare sista sidorna !
Jag förundras dock över personer som uppenbart är emot tävlingsdressyr öht och vad de gör här eftersom de inte vill diskutera utan bara klanka ner vad det förefaller.

Vidare förvånas jag bortsett från vem som skriver, att ngn skulle ha ngn föreställning om att tävlingsdressyr till 100% skulle handla om vad som främjar hästarna ridmässigt sett ? Det känns lite märkligt att ngn skulle ha den tron, därav blir jag ytterligare förvånad över att motståndare till tävlingsdressyr agerar "chockade" eller "förfasade" .

Du missbedömer, vi diskuterar inte just själva tävlingsdressyren, utan kontakten med bettet och hur viktigt den är för bedömningen på tävling. Så ja självklart att tävlingsfrågor kommer upp som kan styrka/dementera argumenten. Det betyder inte att man per automatik är för eller emot tävlingsdressyren som sådan.

Bara för att än en gång klargöra mina inlägg om den (o)följsamma handen - en följsam hand medför, samtidigt som den är följsam, ett jämnt mer/mindre hårt tryck i hästens mun. En hand som inte är följsam medför olika tryck (ryck) eftersom handen då inte följer hästens mun. Ryttarens hand följer i stället ryttarens kropp, t.ex. vid nedsittning i trav, eller är stum genom att ryttaren inte ändrar armbågsvinkeln i takt med hästens rörelser, t.ex. i galopp.
I trav kan hästen hålla sitt huvud stilla, dvs den pendlar inte framåt/bakåt på samma sätt som i skritt/galopp. Men det förutsätter att det inte påverkas av ryttaren via ryttarens hand, via tygeln och bettet.

Jag tar mig friheten att svara på din fråga till Fiador.
Om man tittar noga så rör sig hästens mun/läppar i takt med tygeltagen i trav. Det kan vara så att ryttaren då förorsakar mer tryck i munnen än vad hästen tycker är behagligt. Om hästen inte haft nosgrimma hade den öppnat munnen mer då?

Jag instämmer i Fiadors fråga (om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund så att man måste ha bett på tävling,) hur kan det då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med mycket tryck i tygeln? I min värld är mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bettet (och därmed inte heller handen) inte fungerar/existerar.

Bara för att än en gång klargöra mina inlägg om den (o)följsamma handen - en följsam hand medför, samtidigt som den är följsam, ett jämnt mer/mindre hårt tryck i hästens mun. En hand som inte är följsam medför olika tryck (ryck) eftersom handen då inte följer hästens mun. Ryttarens hand följer i stället ryttarens kropp, t.ex. vid nedsittning i trav, eller är stum genom att ryttaren inte ändrar armbågsvinkeln i takt med hästens rörelser, t.ex. i galopp.
I trav kan hästen hålla sitt huvud stilla, dvs den pendlar inte framåt/bakåt på samma sätt som i skritt/galopp. Men det förutsätter att det inte påverkas av ryttaren via ryttarens hand, via tygeln och bettet.

Jag tar mig friheten att svara på din fråga till Fiador.
Om man tittar noga så rör sig hästens mun/läppar i takt med tygeltagen i trav. Det kan vara så att ryttaren då förorsakar mer tryck i munnen än vad hästen tycker är behagligt. Om hästen inte haft nosgrimma hade den öppnat munnen mer då?

Jag instämmer i Fiadors fråga (om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund så att man måste ha bett på tävling,) hur kan det då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med mycket tryck i tygeln? I min värld är mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bettet (och därmed inte heller handen) inte fungerar/existerar.

Om du fortfarande refererar till filmen du la ut på Valegro, så erkänner du faktiskt din okunskap och brist på erfarenhet när det gäller dressyr på hög nivå......eller dressyr öht.
Om du har kunskap och erfarenheten som krävs för att komma över 70% i en L:b reg i tävlingssammanhang, så skulle du ha sett hur taggad Valegro är, hur Charlotte mycket skickligt leder denna övertaggade energin dit hon vill.
Du skulle tom se de missar ekipaget har pga Valegros arbetsvilja.

Och för att klargöra vissa saker,

du får inte den arbetsviljan/energin Valegro har om den får obehag,

ditt öga ser läppar som rör sig i takt i traven- ja! Det stämmer men inte pga handen, hästen har i varje steg en framåtbjudning som ryttaren, med små signaler med tygel tillsammans med sätet och det, reglerar energin,

hästar pendlar INTE med huvudet i galopp, den pendlingen ser man bara hos en individ som inte är stark nog i sin bakkärra, dvs den häver sig fram med hjälp av hals/nackparti, dvs den nickar, istället för att vinkla om i leder bak, genom rygg och andvända sig av rhomboideus.

Dessutom @Brille och @Fiador, så måste ett visst tryck, som ni uttrycker, finnas i tygeln för att hästen ska vara framför hjälperna.
Jag tror inte ni har hört talas om detta, framför hjälperna alltså och ni har definitivt inte känt det själva.

Vilken underlig fråga, vad är du inne på nu, pajkastning igen? Så innerligt barnsligt...

Varför skulle det vara så? @Brille har ju visat film på Dr Deb som ett föredöme för sin ridning.
Skulle det vara så konstigt att ta upp detta när Brille nu diskuterar/kritiserar och därmed sågar värdens nu mest skickligaste ekipage?
Det verkar ju du också göra?

Dessutom så såg jag att du inte ens reagerade på kofösar videon som Fio la in :/
Jag trodde, du har varjefall fått mig att tro, att du är duktig inom western och du ser inte ens på det klippet, att det är ryttaren och inte hästen som föser kalven???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV