Om hästen är påverkad negativt eller inte kan bara hästen svara på, ett för stort tryck i tygeln brukar dock vara ett symptom på just problem som hästen har i förhållandet till ryttaren. Basicproblem i min värld. En häst som är van vid mkt tryck i tygeln har just vant sig och även om det är obehagligt så har den kanske slutat reagera. Förklarligt om än tråkigt bland hobbyryttare, fullständigt obegripligt problem för en elitryttare kan man tycka.Jag tror inte alla är ense om att de har mycket tryck i tygeln.
Jag tycker däremot personligen att många har mer än jag vill ha.
Det är något helt annat det .
Och de som har hästar som gapar och har sig får ju viss kritik för det. Det kan de göra trots nosgrimmorna, som sagt.
Man ser inte en häst som i övrigt ser tillfreds ut om den är påverkad negativt av trycket i truten. Det syns i spänningar genom kroppen.
Så nosgrimman döljer inte det.
Var man drar linjen för den påverkan och annat är så klart olika i en bedömningssport.
Men fortfarande, om acceptansen av bettet och kontakten med detsamma är en så viktig bedömningsgrund, hur kan då vara möjligt för en ryttare att komma till elitnivå med detta tryck i tygeln? I min värld är för mycket tryck i tygeln ett bevis på att just acceptans av bett/tygel/hand inte fungerar/existerar, det är ett basicproblem som sagt. Det borde ju domarna tagit hänsyn till tidigare i sin bedömning på just den punkten då om den vore så avgörande.