Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiador det har förekommit folk som lägger grus i munnen på sina hästar för att dölja munproblem i tävlingsbedömningsmomentet när det gäller tävlingsdressyr.
Det finns även folk som har ridit fram/ tränat sina hästar inför tävlingsbedömningsmomentet genom att galoppera dem rakt in i sargen när det gäller westerntävling.

Inget av dessa är ju för den skull representativt för sporterna eller hur ?

Men när du kommer till bett vilket du nu gör så får väl du göra som alla andra som vill rida högre klasser- alltså KVALA, behövs bara 2 starter (om man nu kommer över kvalprocenten och det är svårt om man tävlar men såklart lätt om man inte tävlar), inget är annrs bra, bett är inte bra, nosgrimma är inte bra, och de klasser som du skulle få börja rida med dina bett är för låga?? *skakar på huvudet*, gilla läget liksom och sluta gnäll.
Gnäll? Ifrågasättande är inte att gnälla. Hade ingen ifrågasatt och varit modig nog att gå i spetsen för protester och kunnat argumentera mot rådande lagar så hade vi kvinnor inte haft rösträtt idag tex.

En av den engelska dressyrens grundprinciper är bettet, dess funktion och kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun.
Om man på fullt allvar tycker att bett inte borde användas alls, varför måste man då hålla på och envisas att man borde få utöva engelsk dressyr på sina villkor? Kan man inte göra något som är över huvud taget konstruktivt och uppfinna en ny gren av dressyr som inte är uppbyggd på den engelska läran?

Trenden numera tycks vara att gnälla och spy galla på internet på ett sätt man aldrig skulle göra face to face, samtidigt som man pillar sig i rumpan och egentligen inte gör någonting alls för att försöka förändra saker som de är. Varför skulle man göra det, då krävs det ju ansträngning? Varför jobba för någonting när man helt utan ansträngning kan sitta och kritisera saker andra har jobbat hårt för?

En sann kämpe och förespråkare för t.ex. bettlöst skulle lägga mer energi på att visa för världen och SvRF att bettlöst är vägen framåt, eller skapa en ny väg framåt. Istället för att sitta hemma och fjompa sig som om man vore något.
Det står väl inget om "engelsk dressyr" i TR. Moment 230 i TR II beskriver dressyrens mål så här
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Detta mål skulle kunna nås utan bett. Bettet kan dessutom vara orsak till att målet inte nås, det blir en spänd häst som inte förstår vad ryttaren vill eller har tappat förtroendet för ryttaren. Ur hästens perspektiv torde det vara bättre med bettlöst tills ryttaren kan balansera sig själv och har så mycket kroppskontroll att händerna inte påverkas av ryttarens rörelser. Därför bör bettlöst tillåtas.

Men eftersom det i dagens TR är tvång på att bett används måste det natuligtvis kontrolleras att ryttaren kan använda det utan att missbruka det. Det är dock tveksamt om den kontrollen görs/är möjlig att göra/har någon betydelse.

Obs att i TR står det i stycket om syftet med TR "TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende. "

Ett sätt att kämpa för bettlöst är att delta med inlägg (både för och emot) i den här tråden. Andra sätt är att lämna in motioner till förbundet eller att försöka påverka sponsorer som Agria.

Tror man att en nosgrimma ska sitta så hårt att hästen inte kan öppna munnen så har man fattat VÄLDIGT fel.

Och JA kontakten mellan bettet och ryttarens han ÄR en bedömningspunkt. Har hästen förtroende för bettet? Är den stum, tung eller har häst och ryttare en mjuk ärlig kontakt?
Är man så blind att man inte kan se om hästen är nöjd med bettet och kontakten eller ej pga. att en nosgrimma sitter på tränset, så kanske man borde se över sin egen hästutbildning först....
Vem ser över domarutbildningen!? På tävling där TR gäller är det ju domaren som ska göra den bedömningen - eller stewarden på framridningen.

Det står väl inget om "engelsk dressyr" i TR. Moment 230 i TR II beskriver dressyrens mål så här
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Detta mål skulle kunna nås utan bett. Bettet kan dessutom vara orsak till att målet inte nås, det blir en spänd häst som inte förstår vad ryttaren vill eller har tappat förtroendet för ryttaren. Ur hästens perspektiv torde det vara bättre med bettlöst tills ryttaren kan balansera sig själv och har så mycket kroppskontroll att händerna inte påverkas av ryttarens rörelser. Därför bör bettlöst tillåtas.

Men eftersom det i dagens TR är tvång på att bett används måste det natuligtvis kontrolleras att ryttaren kan använda det utan att missbruka det. Det är dock tveksamt om den kontrollen görs/är möjlig att göra/har någon betydelse.

Obs att i TR står det i stycket om syftet med TR "TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende. "

Ett sätt att kämpa för bettlöst är att delta med inlägg (både för och emot) i den här tråden. Andra sätt är att lämna in motioner till förbundet eller att försöka påverka sponsorer som Agria.

Förlåt men alltså vad går du på för substanser ? Engelsk ridning är som sagt termen som definierar tävlingsgrenen och som TR utgår från .

Och nej : att kämpa för bettlöst om man vill ändra TR är INTE lösningen att härja på buke .

@Fiador det har förekommit folk som lägger grus i munnen på sina hästar för att dölja munproblem i tävlingsbedömningsmomentet när det gäller tävlingsdressyr.
Det finns även folk som har ridit fram/ tränat sina hästar inför tävlingsbedömningsmomentet genom att galoppera dem rakt in i sargen när det gäller westerntävling.

Inget av dessa är ju för den skull representativt för sporterna eller hur ?
Men jag diskuterar inte western vs dressyr. Jag är ingen westerntävlingsmänniska heller och känner mig inte ett dugg hemma i den miljön. Jag höjer den inte till skyarna och försvarar den inte och verkligen inte grova övertramp på framridningen.

Att jag tog upp westernhästar som gapar var bara för att förtydliga att det inte alls gnälls på gapande dressyrhästar, utan snarare på det faktum att dom INTE KAN gapa, så om det gnälls på gapande tävlingshästar så är det inom grenen western eftersom dom hästarna KAN gapa.

Nu handlar ju diskussionen egentligen inte om nosgrimman i sig, utan om det motsägelsefulla argumentet i diskussionen angående bettlöst som inte kan tillåtas då accepterande av bettet i dressyrens grundprinciper är en så viktig bedömningspunkt. Min fråga är fortfarande, hur kan man då tillåta nosgrimmor med remmar som går ner under bettet, som faktiskt har som syfte att dölja just detta? Eller i alla fall "stabilisera" något som då är ostabilt. Bettet är ju inte ostabilt i sig själv. Nånting gör det ostabilt. Mest troligt kontakten via tygeln.

Det är förstås inte ok att dra och slita bara för att hästen kan gapa, för det är ju verkligen inte att lyssna på hästen. Tanken är ju att man ska lära av sina misstag, dvs när man ser att hästen gapar så förstår man att man behöver ändra på något. Då är man åtminstone på väg mot rätt håll. Men det är ju inte bättre att sätta på en nosgrimma och låtsas som man inte har några problem heller.

Tror ärligt inte att din häst kan gäspa och gapa i hela sin kapacitet i en nosgrimma, defintivt inte i en med remmar ner under bettet. Fysikens lagar igen.

Vi har inga remmar under bettet. Och nosgrimman sitter inte enligt det där att man ska få in några fingrar. Du får in betydligt mer än så.
Alltså kan hästen gapa och gäspa.
För att truten ska stängas till måste ju något ligga an och stänga till. Den sitter betydligt lösare än mina bettlösa..
En kapson kan du inte ha så lös. Och de flesta bettlösa blir det ju mer åtdraget just då tygeln används. Så då kan du åka på spänningar i käke/nacke lik väl..

Dvs det går att rida skit på både bett och bettlöst..

Men jag diskuterar inte western vs dressyr. Jag är ingen westerntävlingsmänniska heller och känner mig inte ett dugg hemma i den miljön. Jag höjer den inte till skyarna och försvarar den inte och verkligen inte grova övertramp på framridningen.

Att jag tog upp westernhästar som gapar var bara för att förtydliga att det inte alls gnälls på gapande dressyrhästar, utan snarare på det faktum att dom INTE KAN gapa, så om det gnälls på gapande tävlingshästar så är det inom grenen western eftersom dom hästarna KAN gapa.

@Fiador du lägger all tid i världen på att kontinuerligt "diskutera" saker som du sen lägligt när det blir besvärligt, förkunnar att du inte diskuterar . Du är ute och cyklar ang nosgrimma . Om vi då som sagt inte ska dra paralleller eller jämförelser i extremfall som öht inte är representativa för sporterna i sig .

Du känner till att alla som tävlar på stång i engelsk ridning inte får använda ngn nosgrimma som öht spänns framför ngt bett, oavsett hur löst eller hur ?

De flesta som använder nosgrimma har det för att huvudtaget stabiliseras . Dvs bettet ligger stadigare i munnen på hästen då nosgrimman stabiliserar sidostyckena på huvudtaget. Av samma anledning i western när ingen nosgrimma används, använder man ofta en curbstrap, under hakan på hästen för att bettet inte ska dras snett och bli obehagligt för hästen .

Vilken bedömningspunkt i western dömer enligt poäng hur hästen gapar/inte gapar ?

Vi har inga remmar under bettet. Och nosgrimman sitter inte enligt det där att man ska få in några fingrar. Du får in betydligt mer än så.
Alltså kan hästen gapa och gäspa.
För att truten ska stängas till måste ju något ligga an och stänga till. Den sitter betydligt lösare än mina bettlösa..
En kapson kan du inte ha så lös. Och de flesta bettlösa blir det ju mer åtdraget just då tygeln används. Så då kan du åka på spänningar i käke/nacke lik väl..

Dvs det går att rida skit på både bett och bettlöst..
Hmm, jag har egentligen inget principellt emot nosgrimmor, inte om dom används när dom egentligen inte behövs, inte för att jag förstår varför man använder dom då, men men tycker man det är snyggt så är det väl ett skäl.:)

Bosalen dras aldrig åt, ej heller repgrimman, inte sidepullen heller. Sen är det ju en viktig skillnad, i ett bettlöst finns inget bett i munnen som kan orsaka att hästen behöver gapa STORT för att undkomma, alltså finns heller ingen anledning att stänga till eller oroa sig för att hästen inte kan gapa jättestort.

Bara gapa för gapandets skull är det ingen av mina hästar som gör under ridning, öppnar munnen, tuggar och slickar sig, ja ofta, gäspar njae...kanske om något väldigt stort omvälvande har hänt, men gapar STORT gör dom inte. Inte med bett i munnen heller trots att dom inte har någon nosgrimma. Inte är bettet ostabilt i munnen heller, trots ingen nosgrimma, så jag förstår verkligen inte vad som i sånt fall skulle behöva stabiliseras, bara handen och kontakten som i sånt fall "glappar".

Vilka "flesta" bettlösa blir åtdragna då tygeln används?

@Fiador nähä så nu har du inget emot nosgrimmor i sig efter alla dina poster ?

har aldrig någonsin inte sett en repgrimma som inte sitter åt. De är gjorda för att just sitta åt , och skarpa , så hänger de för mycket blir det väldigt fel för hästen eftersom de skaver och trycker jättemycket om de hamnar snett vid ngn fel inverkan från ryttare/hanterares sida värre än om de sitter där de ska stadigt .

Fast att den gör det dvs ska sitta fastare och inte så löst, är ju öht inget problem, den sitter jättebra lite mer åtsittande eftersom den då är stadig och hur man behandlar hästen utifrån det och hur verktyget då inverkar är ju en faktor i sak eller hur ?

Hmm, jag har egentligen inget principellt emot nosgrimmor, inte om dom används när dom egentligen inte behövs, inte för att jag förstår varför man använder dom då, men men tycker man det är snyggt så är det väl ett skäl.:)

Bosalen dras aldrig åt, ej heller repgrimman, inte sidepullen heller. Sen är det ju en viktig skillnad, i ett bettlöst finns inget bett i munnen som kan orsaka att hästen behöver gapa STORT för att undkomma, alltså finns heller ingen anledning att stänga till eller oroa sig för att hästen inte kan gapa jättestort.

Bara gapa för gapandets skull är det ingen av mina hästar som gör under ridning, öppnar munnen, tuggar och slickar sig, ja ofta, gäspar njae...kanske om något väldigt stort omvälvande har hänt, men gapar STORT gör dom inte. Inte med bett i munnen heller trots att dom inte har någon nosgrimma. Inte är bettet ostabilt i munnen heller, trots ingen nosgrimma, så jag förstår verkligen inte vad som i sånt fall skulle behöva stabiliseras, bara handen och kontakten som i sånt fall "glappar".

Vilka "flesta" bettlösa blir åtdragna då tygeln används?

Jag anser inte att en häst som är grundutbildad ska behöva stabilisera bettet med nosgrimma om den har en lika grundutbildad ryttare på sig.
Däremot kan jag gärna ha curbstrap eller nosgrimma på de som inte lärt sig svara korrekt på hjälper. Just för att safe:a. Är man hyfsat rutinerad som jobbar hästen så lär de sig hjälperna på några pass.
Har man ett stadigt träns brukar de inte glida även om man behöver fulrida och ta i en tygel. Men rundsydda tex kan vara sladdriga och kana om man har otur.
Med nosgrimma kan man linda den "fel" så att sidostyckena stabiliseras. Alt ha curbstrap.

Jag anser att alla bettlösa påverkas av tygeltag. Hur mycket beror på hur du tar tygeltaget och var tyglarna är fästa.
Bosal och repgrimma med tyglarna fästa lågt påverkas ju mindre. Kapson likaså.
Men repgrimma med tyglarna på sidan eller sidpull blir påverkat av tygeltagen något mer.
Hack, de där bitless etc blir ju väldigt påverkade.

@Fiador du lägger all tid i världen på att kontinuerligt "diskutera" saker som du sen lägligt när det blir besvärligt, förkunnar att du inte diskuterar . Du är ute och cyklar ang nosgrimma . Om vi då som sagt inte ska dra paralleller eller jämförelser i extremfall som öht inte är representativa för sporterna i sig .

Du känner till att alla som tävlar på stång i engelsk ridning inte får använda ngn nosgrimma som öht spänns framför ngt bett, oavsett hur löst eller hur ?

De flesta som använder nosgrimma har det för att huvudtaget stabiliseras . Dvs bettet ligger stadigare i munnen på hästen då nosgrimman stabiliserar sidostyckena på huvudtaget. Av samma anledning i western när ingen nosgrimma används, använder man ofta en curbstrap, under hakan på hästen för att bettet inte ska dras snett och bli obehagligt för hästen .

Vilken bedömningspunkt i western dömer enligt poäng hur hästen gapar/inte gapar ?

Det är därför nosgrimman sitter under huvudlaget? För att stabilisera detsamma? Skulle inte tro det. Bettet ligger alldeles utmärkt stadigt i munnen på en häst som är väl grundriden. Curbstrapen stabiliserar inget, den bara hindrar bettet från att dras igenom munnen i sidled på den mkt unga hästen då tydliga tydliga ledande tygeltag behövs. Så tydliga så att dom inte skulle ha på en dressyrbana att göra öht.

Har ingen aning hur gapande bedöms enligt westernrelger, inte alls som det verkar då det är mkt vanligt och folk ändå får höga poäng. Men jag är inte tillräckligt insatt för att svara på den frågan egentligen.

Det är därför nosgrimman sitter under huvudlaget? För att stabilisera detsamma? Skulle inte tro det. Bettet ligger alldeles utmärkt stadigt i munnen på en häst som är väl grundriden. Curbstrapen stabiliserar inget, den bara hindrar bettet från att dras igenom munnen i sidled på den mkt unga hästen då tydliga tydliga ledande tygeltag behövs. Så tydliga så att dom inte skulle ha på en dressyrbana att göra öht.

Har ingen aning hur gapande bedöms enligt westernrelger, inte alls som det verkar då det är mkt vanligt och folk ändå får höga poäng. Men jag är inte tillräckligt insatt för att svara på den frågan egentligen.
Nej du bör nog inte svara på flera saker enligt detta och enligt flera idoga påståenden vad det förefaller ang detta ämne .
Läs på ang nosgrimma . Självklart stabiliserar det huvudtaget eftersom en nosgrimma alltid är fäst i huvudtaget och påverkar sidostyckena och därmed hur stilla bettet ligger i sak, i grunden . Illa tygeltag får alla huvudlag att ligga illa och precis - ang curbstrap och din kommentar, som är till för att stabilisera bettet om man rider utan nosgrimma .

Om du sen rider runt på lösa tyglar hela tiden så är det ju en annan femma eller hur ? Då kan du ju ta med halsring här också i tråden ?

Senast ändrad:
Gnäll? Ifrågasättande är inte att gnälla. Hade ingen ifrågasatt och varit modig nog att gå i spetsen för protester och kunnat argumentera mot rådande lagar så hade vi kvinnor inte haft rösträtt idag tex.

Din jämförelse haltar rejält, du har väl inte ens lämnat in förslagen till förbundet om de ändringar du gnäller om ?????, dessutom är du knappast förbjuden att fixa igång något själv, med så mycket tänkta ändringar i en gren så låter det som man inte är intresserad av grenen egentligen ö.h.t. - utan bara gnäller.

Som om jag skulle gå in på isländshäst och börja gnälla om att jag minsann vill vara med där på mitt lilla halvblod för varför kan inte de vara lite öppna för olika förslag, är de månne rädda för ett halvblod??

Jag anser inte att en häst som är grundutbildad ska behöva stabilisera bettet med nosgrimma om den har en lika grundutbildad ryttare på sig.
Däremot kan jag gärna ha curbstrap eller nosgrimma på de som inte lärt sig svara korrekt på hjälper. Just för att safe:a. Är man hyfsat rutinerad som jobbar hästen så lär de sig hjälperna på några pass.
Har man ett stadigt träns brukar de inte glida även om man behöver fulrida och ta i en tygel. Men rundsydda tex kan vara sladdriga och kana om man har otur.
Med nosgrimma kan man linda den "fel" så att sidostyckena stabiliseras. Alt ha curbstrap.

Jag anser att alla bettlösa påverkas av tygeltag. Hur mycket beror på hur du tar tygeltaget och var tyglarna är fästa.
Bosal och repgrimma med tyglarna fästa lågt påverkas ju mindre. Kapson likaså.
Men repgrimma med tyglarna på sidan eller sidpull blir påverkat av tygeltagen något mer.
Hack, de där bitless etc blir ju väldigt påverkade.

Nej, inte ska väl bettet behöva stabiliseras på en väl grundriden häst. Jag använder också curbstrap på mkt unga hästar, just för att bettet inte ska dras igenom i sidled vid behov av väldigt tydliga tygeltag. På väl grundridna hästar sitter det iof oftast kvar (pga lathet) men det har ingen effekt eftersom ytterligheterna inte behövs.

Att bettlösa påverkas av tygeltag är jag också med på, men dras åt som i att minska hästen möjlighet att gapa, njae...möljigen det bettlösa alternativet med remmar som korsar under hakan, att det dras åt, men ett sånt skulle jag aldrig använda. Oavsett var du sätter tygeln på en repgrimma så kommer nosdelen att ha samma storlek hela tiden. Ok att jag är med på att om tygeln på en repgrimma fästs i sidorna och att den vid väldigt tydligt och mkt tryck i tygeln i sidled kan hindra hästan något lite från att gapa under just den stunden, men förhoppningsvis varar inte den stunden särskilt länge. Egentligen är och förblir ju nosdelen lika stor hela tiden bara att den blir något större åt det håll man drar. Men i repgrimma ska det inte dras, man visar och släpper, visar och släpper tills hästen förstår och håller sitt huvud där själv.

Fast eftersom du bara sitter på buke och härjar runt så jo då blir det bara gnäll..

@Fiador nähä så nu har du inget emot nosgrimmor i sig efter alla dina poster ?

har aldrig någonsin inte sett en repgrimma som inte sitter åt. De är gjorda för att just sitta åt , och skarpa , så hänger de för mycket blir det väldigt fel för hästen eftersom de skaver och trycker jättemycket om de hamnar snett vid ngn fel inverkan från ryttare/hanterares sida värre än om de sitter där de ska stadigt .

Fast att den gör det dvs ska sitta fastare och inte så löst, är ju öht inget problem, den sitter jättebra lite mer åtsittande eftersom den då är stadig och hur man behandlar hästen utifrån det och hur verktyget då inverkar är ju en faktor i sak eller hur ?

Gjorda för att sitta åt??? Var får du allt ifrån. Har jag aldrig hört talas om. Dom ska såklart inte glappa hejvilt, men sitta åt, nej du.

Så här ser min "åtsatta" repgrimma ut:
repgrimma-839.png

Detta är väl ungefär lagom "hårt". Det handlar inte om skarphet eller stabilitet i form av att hålla grimman på plats, utan om närhet till kontakt (känsla från repgrimman till hästen på sidorna) att den inte ska vara för "löst" knuten. Man drar inte och sliter i en repgrimma, ej heller håller man fast något, man visar och släpper, visar och släpper....med öppen hand som du ser här...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse