Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av den engelska dressyrens grundprinciper är bettet, dess funktion och kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun.
Om man på fullt allvar tycker att bett inte borde användas alls, varför måste man då hålla på och envisas att man borde få utöva engelsk dressyr på sina villkor? Kan man inte göra något som är över huvud taget konstruktivt och uppfinna en ny gren av dressyr som inte är uppbyggd på den engelska läran?

Trenden numera tycks vara att gnälla och spy galla på internet på ett sätt man aldrig skulle göra face to face, samtidigt som man pillar sig i rumpan och egentligen inte gör någonting alls för att försöka förändra saker som de är. Varför skulle man göra det, då krävs det ju ansträngning? Varför jobba för någonting när man helt utan ansträngning kan sitta och kritisera saker andra har jobbat hårt för?

En sann kämpe och förespråkare för t.ex. bettlöst skulle lägga mer energi på att visa för världen och SvRF att bettlöst är vägen framåt, eller skapa en ny väg framåt. Istället för att sitta hemma och fjompa sig som om man vore något.

En av den engelska dressyrens grundprinciper är bettet, dess funktion och kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun.
Om man på fullt allvar tycker att bett inte borde användas alls, varför måste man då hålla på och envisas att man borde få utöva engelsk dressyr på sina villkor? Kan man inte göra något som är över huvud taget konstruktivt och uppfinna en ny gren av dressyr som inte är uppbyggd på den engelska läran?

Trenden numera tycks vara att gnälla och spy galla på internet på ett sätt man aldrig skulle göra face to face, samtidigt som man pillar sig i rumpan och egentligen inte gör någonting alls för att försöka förändra saker som de är. Varför skulle man göra det, då krävs det ju ansträngning? Varför jobba för någonting när man helt utan ansträngning kan sitta och kritisera saker andra har jobbat hårt för?

En sann kämpe och förespråkare för t.ex. bettlöst skulle lägga mer energi på att visa för världen och SvRF att bettlöst är vägen framåt, eller skapa en ny väg framåt. Istället för att sitta hemma och fjompa sig som om man vore något.

Jag tror att det är ett ytterst fåtal som anser att bettet inte ska användas alls. Varför måste det vara antingen eller? Jag själv rider med båda. Valfrihet är vad som efterfrågas även på tävling. Om kontakten med bettet vore så avgörande för bedömningsgrunderna, varför är då nosgrimma obligatorisk?

Nej, knappast är det bettet som bedöms, kontakten med tygeln ja och hur hästen svarar på den (eller inte). Men just bettet, njae...då skulle inte nosgrimman vara tillåten, för hur ska man annars kunna se hur just bettkontakten fungerar?

Jag tror så här, ska man kunna hålla fast vid att bettet är en så viktig bedömninspunkt, då bör man först reglera bort nosgrimman. Det kommer blir svårt att motivera det ena men förbjuda det andra och samtidigt hänvisa till att det är kontakten med just bettet som som är avgörande i frågan, när man samtidigt döljer just bettkontakten med en nosgrima. Säger man då till nosgrimmans försvar, att kontakten återspeglas ju ändå i resten av kroppen, ja men just därför så bedöms ju inte just bettet, utan bara kontakten mellan ryttare och häst, vilket ju går att se och bedöma lika väl i ett bettlöst.

Engelsk dressyr? Mig veterligt går tävlingsdressyren, historiskt och modernt, över gränserna. Det är Tysk dressyr, Fransk dressyr, Spansk dressyr, mm. Dom flesta rider tränar enligt sitt hemlands metod, finns många olikheter, ändå kan man tävla mot varandra, över gränserna. Kan det bero på att det inte är någon specifik metod som bedöms? Kanske är det rentav resultatet, samspelet och harmonin mellan ryttare och häst, som bedöms?

Engelsk dressyr? Mig veterligt går tävlingsdressyren, historiskt och modernt, över gränserna. Det är Tysk dressyr, Fransk dressyr, Spansk dressyr, mm. Dom flesta rider tränar enligt sitt hemlands metod, finns många olikheter, ändå kan man tävla mot varandra, över gränserna. Kan det bero på att det inte är någon specifik metod som bedöms? Kanske är det rentav resultatet, samspelet och harmonin mellan ryttare och häst, som bedöms?

Men snälla... den klassiska skolridningen kallas engelsk för att skiljas från westernridningen. :banghead:

Jag tror att det är ett ytterst fåtal som anser att bettet inte ska användas alls. Varför måste det vara antingen eller? Jag själv rider med båda.

Ja se där......:sneaky:
Du är en av de som under åren stångat dig blodig och förut menat på det går lika bra att utbilda enbart bettlöst- nu kommer det fram att du har bett i munnen också, tja antagligen för att de inte går lika bra enbart bettlöst, varför rider du med bett om det går lika bra bettlöst ?? och varför bett om ändå allt beror på kommunikationen, alltså inte verktyget?

Nej, knappast är det bettet som bedöms, kontakten med tygeln ja och hur hästen svarar på den (eller inte). Men just bettet, njae...då skulle inte nosgrimman vara tillåten, för hur ska man annars kunna se hur just bettkontakten fungerar?

Jo, det är hur bettet "ligger " i hästens mun- hur de är utbildad på att ta kommunikationen md ryttarens hand- självklart går det genom tygeln och självklart går inte en sådan brist att dölja med en nosgrimma- hur döljs det menar du??

Du är en av de som under åren stångat dig blodig och förut menat på det går lika bra att utbilda enbart bettlöst- nu kommer det fram att du har bett i munnen också, tja antagligen för att de inte går lika bra enbart bettlöst, varför rider du med bett om det går lika bra bettlöst ?? och varför bett om ändå allt beror på kommunikationen, alltså inte verktyget?

Och det är väl ändå detta som gör buke till ett ibland väldigt otrevligt ställe att vara på, hugg inte alltid i ryggen eller ligg på gammalt skit för att ta fram det för att trycka till personer så fort man får tillfälle, för nu denna diskussionen och för den framåt. Måste säga ginnies att jag tycker du har en väldigt taskig attityd. Alla har väl rätt att ändra sig, ta då den hand som sträcks fram ist för att bara se en chans att vara elak!

Och det är väl ändå detta som gör buke till ett ibland väldigt otrevligt ställe att vara på, hugg inte alltid i ryggen eller ligg på gammalt skit för att ta fram det för att trycka till personer så fort man får tillfälle, för nu denna diskussionen och för den framåt. Måste säga ginnies att jag tycker du har en väldigt taskig attityd. Alla har väl rätt att ändra sig, ta då den hand som sträcks fram ist för att bara se en chans att vara elak!

Fast jag undrar jag..

fiador du skrev tidigare i tråden att du ville prova att tävla dressyr men det gick inte då du var tvungen att ha bett???

Ja, vi får väl se om Fiador menar sig ha ändrat sig med ovan inlägg och då sträckt ut handen som du anser....... vet inte om du varit med under åren så F. envist menat på att bettlöst går precis lika bra, fattar inte bara hur man strider så hårt för något där man själv inte klarar sig utan.

Och tur för mig att jag blir tillrättavisad av någon med precis lika taskig attityd då går det ju bra såklart...... jag tycker inte det är konstigt att man undrar stort varför bett används ö.h.t ?

Om du hade hängt med i diskussionerna genom åren så skulle du också känna till att ALLA mina hästar UTBILDAS bettlöst och att denna utbildning sen FÖRS ÖVER till bettet. Både till tränsbett, för att mina hästar ska kunna fortsätta ridas även om dom hamnar i en bettryttares händer, men framför allt förbereds dom för stångbett, som börjar med Two Rein (bettlöst/stångbett, double bridle).

Dressyren handlar egentligen om det, förberedelsen för enhandsfattning, men att tävlingsdressyren stannar vid double bridle. Vilka övningar/rörelser man gör/kan göra i bettlöst/double bridle/stångbett, har inget med verktyget i sig att göra, utan handlar bara om hur väl förberedd hästen är, mentalt och fysiskt.

Enligt det system jag själv anammar finns inget tjafsande om bett/bettlöst. Man rider med det man trivs bäst med, bra eller dåligt handlar aldrig om verktyget. Om någon anser att det ena eller det andra verktyget inte fungerar, då får man i hemläxa att jobba med just det verktyget så att man lär sig att först rannsaka sig själv och inte skylla ifrån sig på verktyget. Men i övrigt spelar det ingen roll. Sen finns det hästar som fungerar sämre på bettlöst/bett, men dessa är undantag och väldigt sällsynta.

Fast jag undrar jag..

fiador du skrev tidigare i tråden att du ville prova att tävla dressyr men det gick inte då du var tvungen att ha bett???

Nej just det, på min äldre är det kanske inget problem då han är rutinerad och går bra oavsett verktyg (men såklart bäst i bettlöst för det har vi övat mest på). På min yngre, som inte är inriden ännu, men som när han startas kommer att ridas i bettlöst till 100% i några år minst, honom kommer jag inte kunna tävla på minst 10 år då han börjar bli rutinerad nog i båda verktygen. Visst kommer ju att föra över till tränsbettet tidigare men han kommer aldrig att kunna prestera lika bra i tränsbettet eftersom det är det bettlösa som han utbildas i och rids mest i. Ska man tävla vill man ju göra det utifrån dom bästa förutsättningarna (som för mig är bettlöst) på den nivån man befinner sig just då.

Om du utbildar på bett så tar det inte 10 år... Vilka klasser har du tänkt starta i egentligen? Det finns ju kval som stoppar att man startar i en för hög klass.

Jo, det är hur bettet "ligger " i hästens mun- hur de är utbildad på att ta kommunikationen md ryttarens hand- självklart går det genom tygeln och självklart går inte en sådan brist att dölja med en nosgrimma- hur döljs det menar du??
Hand-tygel-kontakt...du säger det själv...själva bettet döljs självklart av nosgrimman...hur ska du kunna se vad som försigår där, inuti munnen, när den är stängd och inte ens kan öppnas vid behov?

Om du utbildar på bett så tar det inte 10 år... Vilka klasser har du tänkt starta i egentligen? Det finns ju kval som stoppar att man startar i en för hög klass.
Exakt, därför så behövs att bettlöst blir tillåtet, så att man kan starta i dom lägre klasserna under utbildningens gång.

För mig tar det 10 år från start till mål (dvs till stångbett), eller kanske tom längre, för ett proffs tar det 7-8 år, då rider dom många många många fler timmar per dag än jag någonsin kommer att ha tid till.

Hand-tygel-kontakt...du säger det själv...själva bettet döljs självklart av nosgrimman...hur ska du kunna se vad som försigår där, inuti munnen, när den är stängd och inte ens kan öppnas vid behov?

Men så hårt kan du aldrig spänna en nosgrimma, den är av läder och töjer sig. Jag har sett hästar som haft nosgrimmor spända så att huden buktar ut, men likförbannat kan dom gapa om om vill.

Exakt, därför så behövs att bettlöst blir tillåtet, så att man kan starta i dom lägre klasserna under utbildningens gång.

För mig tar det 10 år från start till mål (dvs till stångbett), eller kanske tom längre, för ett proffs tar det 7-8 år, då rider dom många många många fler timmar per dag än jag någonsin kommer att ha tid till.

Fast du kan ju starta dom lägre klasserna om du utbildar på bett.

Men så hårt kan du aldrig spänna en nosgrimma, den är av läder och töjer sig. Jag har sett hästar som haft nosgrimmor spända så att huden buktar ut, men likförbannat kan dom gapa om om vill.
Fast allvarligt, det här är dom nosgrimmor som är tillåtna

20141230115113-81.229.108.246.png

Hur ska hästen kunna öppna munnen med dessa varianter? Om bettet är en så viktigt grund, varför tillåter man då en massa sånt här med remmar som går ner under bettet tom? Hur i hela fridens dagar ska man kunna bedöma just bettet med såna här anordningar "ivägen"? Det är och förblir en "stötesten" för dressyren att fortsätta tillåta (eller tom är det obligatoriskt) dom här verktygen och samtidigt hänvisa till några enstaka ord/stavelser i dressyrens grunder som handlar om just bettkontakt.

Men jag utbildar på bettlöst :banghead:

Ja men då får du inte tävla heller! Så skyll dig själv.

"Jag utbildar på bettlöst men kan rida med bett, men tänker inte göra det och därför så måste hela tävlingsreglementet ändras så att JAG kan få starta lägre klasser för jag vägrar hålla mig till reglerna" :banghead:

Fast allvarligt, det här är dom nosgrimmor som är tillåtna

20141230115113-81.229.108.246.png

Hur ska hästen kunna öppna munnen med dessa varianter? Om bettet är en så viktigt grund, varför tillåter man då en massa sånt här med remmar som går ner under bettet tom? Hur i hela fridens dagar ska man kunna bedöma just bettet med såna här anordningar "ivägen"? Det är och förblir en "stötesten" för dressyren att fortsätta tillåta (eller tom är det obligatoriskt) dom här verktygen och samtidigt hänvisa till några enstaka ord/stavelser i dressyrens grunder som handlar om just bettkontakt.

Jag vet vilka nosgrimmor som är tillåtna.. däremot undrar jag hur fasen du använder nosgrimmor om du lyckas stänga igen käften med dessa???

Tycker ni gnäller jämt om dressyrhästar som gapar.. undrar hur dom lyckas med det då :sneaky:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar