Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror man att en nosgrimma ska sitta så hårt att hästen inte kan öppna munnen så har man fattat VÄLDIGT fel.

Och JA kontakten mellan bettet och ryttarens han ÄR en bedömningspunkt. Har hästen förtroende för bettet? Är den stum, tung eller har häst och ryttare en mjuk ärlig kontakt?
Är man så blind att man inte kan se om hästen är nöjd med bettet och kontakten eller ej pga. att en nosgrimma sitter på tränset, så kanske man borde se över sin egen hästutbildning först....

Jag vet vilka nosgrimmor som är tillåtna.. däremot undrar jag hur fasen du använder nosgrimmor om du lyckas stänga igen käften med dessa???

Tycker ni gnäller jämt om dressyrhästar som gapar.. undrar hur dom lyckas med det då :sneaky:
Jag använder inte nosgrimma. Men allvarligt, remmar ner under bettet? Varför i hela fridens dagar har man såna och tillåter på dressyrtävling om dom inte har någon funktion beträffande bettet? Stänger munnen gör dom defenitivt, har jag sett BEVISLIGEN på ryttare som haft sådana remmar och fått plocka av dom och sanningen har exponerats. Jo vi kollade också noga hur hårt dom var spända innan dom plockades av, inte alls hårt, helt enligt gällande norm, ändå kunde hästen inte gapa så som han visade att han ville när det plockades av. Blir en aha upplevelse för många ryttare, såna experiment. Borde fler prova. Dom flesta brukar skylla på att dom behöver nosgrimma för att hålla bettet på plats och för att hästen ska bli lugnare i munnen. Jo tack, istället för att åtgärda problemet då.

Det vi i sånt fall oftast ojar oss över är att dressyrhästar just INTE KAN öppna munnen så mycket som dom skulle vilja. Westernhästar däremot gapar ofta, men dom har inga remmar som hindrar heller. Fritt fram ska det vara för hästen att gapa så mycket han behöver. Inga begränsningar i form av löst spända nosgrimmor. En del okunniga förstår inte ens att hästen vill/behöver gapa mer än den löst spända tillåter. Bort med den helt och bli bättre på att rida istället. Om hästen gapar så är det inte hela världen, då vet man åtminstone att något är fel.

Tror man att en nosgrimma ska sitta så hårt att hästen inte kan öppna munnen så har man fattat VÄLDIGT fel.

Och JA kontakten mellan bettet och ryttarens han ÄR en bedömningspunkt. Har hästen förtroende för bettet? Är den stum, tung eller har häst och ryttare en mjuk ärlig kontakt?
Är man så blind att man inte kan se om hästen är nöjd med bettet och kontakten eller ej pga. att en nosgrimma sitter på tränset, så kanske man borde se över sin egen hästutbildning först....
Fast det är ju just detta som gör det helt betydelselöst huruvuda det sitter ett bett i munnen eller ej. KAN man bedöma kontakten trots remmar och annat som gör sitt bästa för att dölja detsamma, DÅ KAN MAN även bedöma kontakten via ett bettlöst. För då sitter inte bedömningen inuti munnen, den reflekteras i allt övrigt. DÅ handlar det enbart om tradition och gammal vana som den moderna utvecklande ridningen kommer att pressa till förändring ändå i slutändan. Bättre och mer övertygande argument kommer att behövas för att bettlöst inte ska bli tillåtet till slut.

Senast ändrad:
Ja men då får du inte tävla heller! Så skyll dig själv.

"Jag utbildar på bettlöst men kan rida med bett, men tänker inte göra det och därför så måste hela tävlingsreglementet ändras så att JAG kan få starta lägre klasser för jag vägrar hålla mig till reglerna" :banghead:
Nej, valfrihet vill vi ha. Bara några ord (tror allt som allt max tre-fyra ord) i reglementet behöver bytas ut. I övrigt kommer all bedömning att vara den samma. Ridningen densamma. Rörelserna/övningarna desamma. Det är inte verktyget som bedöms, utan ridningen, kommunikationen, samspelet, harmonin och lättheten. Inte ett verktyg som sitter inuti munnen väl dold bakom nosgrimmor och remmar.

Fast det är ju just detta som gör det helt betydelselöst huruvuda det sitter ett bett i munnen eller ej. KAN man bedöma kontakten trots remmar och annat som gör sitt bästa för att dölja detsamma, DÅ KAN MAN även bedöma kontakten via ett bettlöst. För då sitter inte bedömningen inuti munnen, den reflekteras i allt övrigt. DÅ handlar det enbart om tradition och gammal vana som den moderna utvecklande ridningen kommer att pressa till förändring.

Jag använder inte nosgrimma. Men allvarligt, remmar ner under bettet? Varför i hela fridens dagar har man såna och tillåter på dressyrtävling om dom inte har någon funktion beträffande bettet? Stänger munnen gör dom defenitivt, har jag sett BEVISLIGEN på ryttare som haft sådana remmar och fått plocka av dom och sanningen har exponerats. Jo vi kollade också noga hur hårt dom var spända innan dom plockades av, inte alls hårt, helt enligt gällande norm, ändå kunde hästen inte gapa så som han visade att han ville när det plockades av. Blir en aha upplevelse för många ryttare, såna experiment. Borde fler prova. Dom flesta brukar skylla på att dom behöver nosgrimma för att hålla bettet på plats och för att hästen ska bli lugnare i munnen. Jo tack, istället för att åtgärda problemet då.

Det vi i sånt fall oftast ojar oss över är att dressyrhästar just INTE KAN öppna munnen så mycket som dom skulle vilja. Westernhästar däremot gapar ofta, men dom har inga remmar som hindrar heller. Fritt fram ska det vara för hästen att gapa så mycket han behöver. Inga begränsningar i form av löst spända nosgrimmor. En del okunniga förstår inte ens att hästen vill/behöver gapa mer än den löst spända tillåter. Bort med den helt och bli bättre på att rida istället. Om hästen gapar så är det inte hela världen, då vet man åtminstone att något är fel.

Återigen är det ett mirakel att just du träffar på sånt här folk som lyckas få en häst att hålla käften stängd när ingen annan lyckas med det.

Att hästar gapar beror ju ofta på att bettet sitter fel, ofta sätter folk bettet för långt ner så det skallrar mellan framtänderna. En lösgjord häst som arbetas med en lugn hand och en lugn mun gapar inte och har inget behov av att gapa, nosgrimma eller ej.

En spänd häst, en häst som rids med hård hand eller för skarpt bett, en ej lösgjord häst gapar nosgrimma eller ej.

Jag är inte förvånad över att westernhästarna gapar så mkt med den skarpa stången och glappande kontakten i tygeln, det blir ju en väldigt stor och grov hjälp.

Hand-tygel-kontakt...du säger det själv...själva bettet döljs självklart av nosgrimman...hur ska du kunna se vad som försigår där, inuti munnen, när den är stängd och inte ens kan öppnas vid behov?

Är nosgrimman så benhårt åtdragen att munnen inte kan öppnas är det djurplågeri och påverkar även nosryggen och andningen- inte tillåtet- och även om nu någon skulle rida ett program med en för hårt åtdragen nosgrimma som du verkar ha sett så mycket av, så syns de brister som är och blir väldigt, väldigt tydligt, det går inte att dölja en felaktig kontakt med en nosgrimma, hur menar du det döljs???.

namnlost-2_51ab8898e087c31f8b1c4177.png

Nog kan dom gapa om dom vill..

Men jag utbildar på bettlöst :banghead:

Men när du kommer till bett vilket du nu gör så får väl du göra som alla andra som vill rida högre klasser- alltså KVALA, behövs bara 2 starter (om man nu kommer över kvalprocenten och det är svårt om man tävlar men såklart lätt om man inte tävlar), inget är annrs bra, bett är inte bra, nosgrimma är inte bra, och de klasser som du skulle få börja rida med dina bett är för låga?? *skakar på huvudet*, gilla läget liksom och sluta gnäll.

Jag tror att bettlösa o stångridande ryttare inte tar notis om hur en nervös hästmun bete'r sig. Tuggande o kastande med huvudet. Då har man större problem som inte löser sig med 10 nosgrimmor.

Såg btw i följande länkar till Fios där piaffixeringen gör sig gällande. Ryttare som knappt kan rida alls, men som kan trampa lite med SPÖ o stångbett. Vem låter det som....Det är en del av dessa som numera kritiserar de allra bästa. Att rida ett godkänt LC program skulle knappt funka. Läktarryttare hette det förr.

Fast det är inte så att alla som har nosgrimma drar åt den så hästen inte kan gapa.
Jag rider både med och utan. Med har jag för att jag tycker det är snyggt.
Men jag har då sett till att köpa en så stadig nosgrimma att den inte halkar runt om jag inte drar den så den ligger tight. Min häst kan absolut gäspa och gapa med den på.
Visst träffar jag på folk som har för tighta nosgrimmor för min smak, ganska många rent av.
Men det är inget som gäller alla.

Precis som inte alla som rider western har hästar som konstant gapar iom stångbruk som blir lite för tufft. Även om jag personligen upplevde att det hade varit enormt mycket trevligare att tillåta snaffle eller bosal även för mer rutinerade ekipage. För det var väldigt mycket gapande. Och det berodde inte bara på möjligheten att gapa. Utan att man red dem så att de behövde försöka undvika bettet.
Och med blank stång blir det svårt att göra så mycket annat för de flesta.

Dock såg jag någon snudd på underryttare som hade en grym sits och väldigt välriden häst som gick att rida på sitsen och därmed inte stången och gapandet som följd. Kul!

Du tror inte det är av obehag dessa hästar gapar eller?

Fast allvarligt fio, en hård hand är en hård hand, oavsett gren. Skillnaden är att westernhästen KAN gapa, till allas påseende. Tråkigt är att det inte döms ut hårdare, diskad skulle man bli så skulle folk lära sig rida istället och förbereda sina hästar för det dom tänker utsätta dom för. Oavsett om det är slack i tygeln eller ej så är ett hårt tag i bettet/tygeln lika obehagligt för hästen. Segdra är inte att fördra om vi säger så, för hästens del alltså.

Hur om möjligt stänger den engelska nosgrimman en mun?

Och sedan får de inte vara så hårt spända, de ska ligga an men inte spännas., stabilisera men inte dras åt.
Det finns många varianter på nosgrimmor som är tillåtna, med remmar ner under bettet och som verkligen stänger/håller emot en hästmun som behöver undkomma obehag. Hårt spända? det räcker med att dom hindrar i någon utsträckning alls. Vill man att hästen ska få ha ett ord med i spelet tar man av nosgrimman till att börja med.

Stabilisera? Om något behöver stabiliseras så är något ostabilt, dvs bettet och kontakten, som då alltså döljs. DÅ kan alltså inte bedömningspunkterna handla så mycket om själva bettet egentligen, eftersom 100% (det är ju obligatoriskt) behöver/måste stabilisera bettet och därmed kontakten (för det hänger ju ihop annars skulle ju inte behovet finnas). Ni hör ju själva hur motsägelsefult det blir. Ne ne, bättre argument har ni nog.

Fast allvarligt fio, en hård hand är en hård hand, oavsett gren. Skillnaden är att westernhästen KAN gapa, till allas påseende. Tråkigt är att det inte döms ut hårdare, diskad skulle man bli så skulle folk lära sig rida istället och förbereda sina hästar för det dom tänker utsätta dom för. Oavsett om det är slack i tygeln eller ej så är ett hårt tag i bettet/tygeln lika obehagligt för hästen. Segdra är inte att fördra om vi säger så, för hästens del alltså.
Fast allvarligt @Fiador , det finns folk som drar åt nosgrimman för kung och fosterland för att dölja problem , de allra flesta gör det inte, eftersom finns det problem och man försöker stävja dem med att dra åt nosgrimman blir det spänningar i hästen på andra ställen ffa i nacken vilket är betydligt mer avslöjande . Du är helt ute och cyklar i dina antaganden om nosgrimmor . Likställ missbruk av sådana med de som sitter och rider western på blank stång utan att kunna hantera det/förstå, så lär du hamna rätt lika i fråga om problematiknivå.

Är nosgrimman så benhårt åtdragen att munnen inte kan öppnas är det djurplågeri och påverkar även nosryggen och andningen- inte tillåtet- och även om nu någon skulle rida ett program med en för hårt åtdragen nosgrimma som du verkar ha sett så mycket av, så syns de brister som är och blir väldigt, väldigt tydligt, det går inte att dölja en felaktig kontakt med en nosgrimma, hur menar du det döljs???.
Det enda som kan döljas är just bettet inuti munnen. Om det inte går att dölja brister i kontakten med en nosgrimma, som ju ändå döljer just bettet och munnen, så undrar jag bara varför bettlöst inte kan vara tillåtet, för den kontakten går ju inte att ta miste på då heller. Eller hur? Det är hela poängen.

Nej, om hon vore felfri skulle hon få 100%.
Även om allt vore felfritt är det inte så säkert att hon skulle få 100 %. Dressyr är en bedömningssport och bedömningen gör domaren/domarna utifrån sin uppfattning om vad som är felfritt och om hur rörelserna mm faktiskt utförs.

Även om allt vore felfritt är det inte så säkert att hon skulle få 100 %. Dressyr är en bedömningssport och bedömningen gör domaren/domarna utifrån sin uppfattning om vad som är felfritt och om hur rörelserna mm faktiskt utförs.

Det råder nog inga tvivel om att alla som rider dressyr och tävlar är högst införstådda med detta faktum. Din kommentar blir obegriplig i sammanhanget , bara ordklyveri .

Fast det är inte så att alla som har nosgrimma drar åt den så hästen inte kan gapa.
Jag rider både med och utan. Med har jag för att jag tycker det är snyggt.
Men jag har då sett till att köpa en så stadig nosgrimma att den inte halkar runt om jag inte drar den så den ligger tight. Min häst kan absolut gäspa och gapa med den på.
Visst träffar jag på folk som har för tighta nosgrimmor för min smak, ganska många rent av.
Men det är inget som gäller alla.

Precis som inte alla som rider western har hästar som konstant gapar iom stångbruk som blir lite för tufft. Även om jag personligen upplevde att det hade varit enormt mycket trevligare att tillåta snaffle eller bosal även för mer rutinerade ekipage. För det var väldigt mycket gapande. Och det berodde inte bara på möjligheten att gapa. Utan att man red dem så att de behövde försöka undvika bettet.
Och med blank stång blir det svårt att göra så mycket annat för de flesta.

Dock såg jag någon snudd på underryttare som hade en grym sits och väldigt välriden häst som gick att rida på sitsen och därmed inte stången och gapandet som följd. Kul!

Nu handlar ju diskussionen egentligen inte om nosgrimman i sig, utan om det motsägelsefulla argumentet i diskussionen angående bettlöst som inte kan tillåtas då accepterande av bettet i dressyrens grundprinciper är en så viktig bedömningspunkt. Min fråga är fortfarande, hur kan man då tillåta nosgrimmor med remmar som går ner under bettet, som faktiskt har som syfte att dölja just detta? Eller i alla fall "stabilisera" något som då är ostabilt. Bettet är ju inte ostabilt i sig själv. Nånting gör det ostabilt. Mest troligt kontakten via tygeln.

Det är förstås inte ok att dra och slita bara för att hästen kan gapa, för det är ju verkligen inte att lyssna på hästen. Tanken är ju att man ska lära av sina misstag, dvs när man ser att hästen gapar så förstår man att man behöver ändra på något. Då är man åtminstone på väg mot rätt håll. Men det är ju inte bättre att sätta på en nosgrimma och låtsas som man inte har några problem heller.

Tror ärligt inte att din häst kan gäspa och gapa i hela sin kapacitet i en nosgrimma, defintivt inte i en med remmar ner under bettet. Fysikens lagar igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25