Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kan du väl lägga upp en av dessa filmer igen, t.ex. den du tycker är bäst, och kommentera det som är särskilt bra.

Varför? Det är i åtskilliga trådar som du blivit visad dessa "fio" -filmer (ex Klimke, Grääf), och du tycker inget är bra, jag vill ha energi bakifrån som går genom ryggen, en rund arbetsform och i det och av det en lätt kontakt med bettet, vilket då innebär när det är träning att formen varieras och blir lägre rundare och hör-även nosen bakom lod-formen ändras men inte eftergiftsvinkeln.

Väldigt långt ifrån dina oenergiska ideal med hög nacke och sänkt rygg.

Och hur var det nu med ditt förslag att bettlöst ska få tävla mot bett??, ska de bettlösa då få träna med bett? och om isåfall vad är vitsen med att tävla bettlöst om det ändå emellanåt på träning, ska stoppas i något ex en stång i munnen?, annat än show?

Varför? Det är i åtskilliga trådar som du blivit visad dessa "fio" -filmer (ex Klimke, Grääf), och du tycker inget är bra, jag vill ha energi bakifrån som går genom ryggen, en rund arbetsform och i det och av det en lätt kontakt med bettet, vilket då innebär när det är träning att formen varieras och blir lägre rundare och hör-även nosen bakom lod-formen ändras men inte eftergiftsvinkeln.

Väldigt långt ifrån dina oenergiska ideal med hög nacke och sänkt rygg.

Och hur var det nu med ditt förslag att bettlöst ska få tävla mot bett??, ska de bettlösa då få träna med bett? och om isåfall vad är vitsen med att tävla bettlöst om det ändå emellanåt på träning, ska stoppas i något ex en stång i munnen?, annat än show?
Jag tycker många filmer är bra att inspireras av. Men det finns knappast någon där allt är bra. Den som kan se VAD som kan bli bättre och förstå HUR det kan bli bättre kan lära av det. Det är naturligtvis lättare att diskutera en film om de som diskuterar vet vilken film. Det är naturligtvis lättare att diskutera om kommentarerna gäller en viss film och inte "alla" filmer.

Du har alldeles missförstått vad jag skrivit i andra trådar. Jag har aldrig förespråkat hög nacke och sänkt rygg.

Varför skulle de som vill tävla bettlöst inte få träna med bett? De som tävlar med bett i dag får träna bettlöst om de vill.

Huvuddelen av de som vill tillåta bettlöst på dressyrtävling i den här tråden är helt emot tävlingsdressyr ö.h.t, de är emot bettet, de är emot formen, de är emot träningen, de är emot delar av TR- det sa lufsas runt utan energi i en öppen form utan eftergift, energi och ryggverkan men deras hästar är ändå långt komna- . Därför blir det så märkligt när de börjar argumentera för bettlöst på tävling när ändå allt det andra också är fel och när det i samma veva är en styggelse med tävlingsmomentet.
Ett av argumenten mot bettlöst att det står i TR att det ska vara bett. Varför måste det tas på så stort allvar? Det är ju annat som står i TR som inte följs som inte ger några påföljder, t.ex. texterna om var nosen ska vara placerad, hur en ryggning ska gå till, mm. Visserligen är det bedömningspunkter men ändå. Med tanke på hur många som är för bett och är tävlingsintresserade och samtidigt är för LDR torde det inte vara många minuspoäng för nosen bakom lod, taskig ryggning eller piaff.

Jag kan inte se att det står i texten i TR att tygeln ska vara fäst vid bettet. Det står vad ett träns är och vilka bett och tyglar som är tillåtna. Hur skulle domaren döma om tygeln var fäst i (träns)grimman?

Men om dansläraren är självutbildad o ganska dålig- hur tusan ska eleven då kunna lära sig?

GOD JUL
Ännu värre är väl om den dålige dansläraren är utbildad enligt de läror förbundet föreskriver och blivit högt bedömd av de domare förbundet utsett. Då får eleven inte lära sig något trots att denne betalar en massa.

Ekipage består av häst o ryttare. Är den ena dålig blir inte ekipaget högt bedömt.
SEN FATTAR JAG INGET?ELEVEN ÄR hästen.

Fortsätt du att rida som du tror är bäst o låt oss göra dito.

Om man anser att Dujardin rider illa lider man nog av hybris

Ekipage består av häst o ryttare. Är den ena dålig blir inte ekipaget högt bedömt.
SEN FATTAR JAG INGET?ELEVEN ÄR hästen.

Fortsätt du att rida som du tror är bäst o låt oss göra dito.

Om man anser att Dujardin rider illa lider man nog av hybris
Det finns dåliga ryttare som får höga poäng i de höga klasser som visas på TV. Men de kanske inte har utbildat/tränat sin häst själv. De får, trots brister i den egna ridningen, kunder så att de kan utbilda andra ryttare och deras hästar till höga kostnader. Det fattar jag.

Du får inte rida hur som helst på tävling, se TR.

Hon är väl en människa med fel och brister som rider mer eller mindre bra vid olika tillfällen. Det behöver du inte vara professor för att fatta.

Det finns dåliga ryttare som får höga poäng i de höga klasser som visas på TV. Men de kanske inte har utbildat/tränat sin häst själv. De får, trots brister i den egna ridningen, kunder så att de kan utbilda andra ryttare och deras hästar till höga kostnader. Det fattar jag.

Hon är väl en människa med fel och brister som rider mer eller mindre bra vid olika tillfällen. Det behöver du inte vara professor för att fatta.

Fast Dujardin rider inte mer eller mindre bra, hon rider alltid BRA, men för det mesta rider hon helt fantastiskt.

Nej de som är av ngt sämre klass får inte Höga poäng, utan Det de presterar.7=Ganska bra. 8= Bra

Denne är ju HUMANtandläkare o hjälpte förvisso djurparker med avbrutna canine- tänder på apor o rovdjur. Hästar har inte dessa.
Det är dock inte samma som på betesdjur där less is NOT more. Nu har det blivit normen o reglerat i lag.
Min märr har idag som 17 åring bra tänder o bett. Hon hade inte levt eller varit lättfödd om jag fortsatt åka dit. Svindyrt för ingenting var det också. Hon skulle inte ridas på 1 år. Hade blivit sparkad i ansiktet.......vilket INTE var sant.
Hästarna blev dessutom liksidiga uppsuttet av annan som jag har ynnesten att få använda än i dag.
OT som vanligt:o

Fast Dujardin rider inte mer eller mindre bra, hon rider alltid BRA, men för det mesta rider hon helt fantastiskt.
Inte ens hon är felfri. Det som är fel är fel oavsett om det är "alex", Charlotte, Patrik, Philippe, "Brille" eller någon annan. Att sitta i bakvikt när det inte är lämpligt blir inte mer rätt för att det är Charlotte som gör det. En dålig ryggning är dålig även om det är Charlotte eller Patrik som är ryttare.

Nej de som är av ngt sämre klass får inte Höga poäng, utan Det de presterar.7=Ganska bra. 8= Bra
Vissa får i vart fall tillräckligt med poäng för att vinna trots att formen och rörelserna inte motsvarar kraven - nosen bakom lod, bakbenen långt bakom, sänkt rygg, 2-3 nackkotan är högre än öronbasen, ryggning med raka framben, piaff på framdelen.

Frågan som bör ställas - blir det bättre bettlöst? Det skadar väl inte att prova. Vad är motståndarna till bettlöst så rädda för?

Tävla först o se om det är lätt o om du får en enda 8.

Rid du bettlöst o kom igen om 30 år o inse vad andra redan VET.
Tyvärr så menar du att INGEN annan än din Guru kan rida fastän det är rena katastrofen bitvis.

lägg ner nu o var nöjd med att alla andra är inskränkta idioter än de som sett Ljuset.

Tävla först o se om det är lätt o om du får en enda 8.

Rid du bettlöst o kom igen om 30 år o inse vad andra redan VET.
Tyvärr så menar du att INGEN annan än din Guru kan rida fastän det är rena katastrofen bitvis.

lägg ner nu o var nöjd med att alla andra är inskränkta idioter än de som sett Ljuset.
Jag kan hålla med dig om att några vill veta lite mer än andra.

Ett av argumenten mot bettlöst att det står i TR att det ska vara bett. Varför måste det tas på så stort allvar? Det är ju annat som står i TR som inte följs som inte ger några påföljder, t.ex. texterna om var nosen ska vara placerad, hur en ryggning ska gå till, mm. Visserligen är det bedömningspunkter men ändå.

Jag förstår nu att du inte har riktigt koll på poängsystemet och skillnaden TR´s krav på utrustning.
Utan bett- idag uteslutning. Punkt.
Nosen placerad ex något bakom lod, eller en ryggning med för hög nacke mm mm för att ta några exempel ger poängavdrag (alltså påföljder)från tänkt betyg eller, beroende på felets allvar låga betyg ex en 3:a eller en 4:a som talar om för ryttaren att det inte är godkänt- hör och häpna - systemet är utformat som så att det ges pluspoäng även om det alltså inte är OK. Är det det som förvirrar dig?

En ryttare kan alltså få en bit över godkänt även om några moment i programmet blir så dåligt att just de ger "underkänt".

Jag kan inte se att det står i texten i TR att tygeln ska vara fäst vid bettet. Det står vad ett träns är och vilka bett och tyglar som är tillåtna. Hur skulle domaren döma om tygeln var fäst i (träns)grimman?

Hör med de som gör TR så får du veta att TR i långt och mycket är förenklat, därför är det moment du vill ha med i TR inte med- alltså det moment där det i ord står förklarat att tyglarna ska vara fästa i bettringarna. TR skulle bli tjock som en lagbok om sådana givna saker skulle detaljbeskrivas.
Och varför tygel till det bettlösa över huvud taget?

Varför skulle de som vill tävla bettlöst inte få träna med bett? De som tävlar med bett i dag får träna bettlöst om de vill.

Om de tränar med bett så måste de behöva bettet för sin tränings skull annars skulle de skippa det- då ser jag inte vitsen om man nu vill tävla att då göra det utan bett, när man har det i munnen hemmavid och hästen är van vid det.

Ordna egna tävlingar, eller ansträng er lite för att få till bettlöst med den öppning som redan finns i TR. Men det är klart, det duger inte att ev. få en egen bettlös klass.

Inte ens hon är felfri. Det som är fel är fel oavsett om det är "alex", Charlotte, Patrik, Philippe, "Brille" eller någon annan. Att sitta i bakvikt när det inte är lämpligt blir inte mer rätt för att det är Charlotte som gör det. En dålig ryggning är dålig även om det är Charlotte eller Patrik som är ryttare.

Nu skrev jag inte någonstans att hon var felfri, vet inte var du fick det ifrån?

@Hedwig inget jag känner till däremot är han oerhört uppskattad och etablerad precis som tidigare och alla som har förmånen att välja mellan denne och närstående kliniker inom samma radie fortsätter åka dit genom alla år och är otroligt nöjda . Jag uppskattar ffa att slip används istället för rasp som kan orsaka problem etablerat under veterinära händer, och i övrigt professionell hantering.

Att man i enskilda fall är missnöjd/råkar ut för saker inom även veterinär eller humanvården gällande läkare är ju det som färgar ens inställningar först och främst, det sker utöver vård varje dag i vårt samhälle . Jag ser ingen parallell mellan det faktumet och att ngn ska stämplas , du förstår säkert vad jag menar . I detta fallet är det ju inte direkt ngn kvackare vilket det låter som lite utifrån här, utan godkänd enligt alla konstens regler och i alla samtliga vinklar så att säga ;)

Verkligen gravt OT nu så vill ngn diskutera tandvård på hästar föreslår jag att det inte sker i denna tråden .

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar