Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan tråden diskuterar lyder "Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?"
Jag tycker det är en bra frågeställning. Jag har inte reflekterat över den tidigare och debatten har gett en mängd synpunkter.
- De som är emot bettlöst hävdar att det är för svårt att få bra kvalitet på rörelserna OCH att de som förespråkar bettlöst inte kan rida med bett (= att det är för svårt att rida med bett).
- Motståndarna till bettlöst motiverar sin ståndpunkt med att reglerna säger att det ska vara bett.

Jag tycker att bettlöst bör vara tillåtet. Om det medför sämre kvalitét ger det en sämre poäng. Då får de som rider bettlöst skylla sig själva. Ekipage med bett/bettlöst skulle dessutom kunna tävla i samma klass. De som rider med bett får avdrag om de inte klarar att rida på bett. De som rider bettlöst har (enligt motståndarna till bettlöst) sämre förutsättningar till ett bra resultat.

Forskning har visat att bettet medför andra problem för hästen än fraktur på de ben som bettet vilar på. Jag tycker det är beklämmande att så många lägger större vikt vid en påstådd högre kvalitet i de högsta klasserna (dit så få når) än vid hästarnas välbefinnande. Allra helst då det inte på något sätt är visat hur bett/bettlöst påverkar kvaliteten.

Om bettlöst tillåts på tävling ges möjlighet till utvärdering och jämförelse.

Frågan tråden diskuterar lyder "Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?"
Jag tycker det är en bra frågeställning. Jag har inte reflekterat över den tidigare och debatten har gett en mängd synpunkter.
- De som är emot bettlöst hävdar att det är för svårt att få bra kvalitet på rörelserna OCH att de som förespråkar bettlöst inte kan rida med bett (= att det är för svårt att rida med bett).
- Motståndarna till bettlöst motiverar sin ståndpunkt med att reglerna säger att det ska vara bett.

Jag tycker att bettlöst bör vara tillåtet. Om det medför sämre kvalitét ger det en sämre poäng. Då får de som rider bettlöst skylla sig själva. Ekipage med bett/bettlöst skulle dessutom kunna tävla i samma klass. De som rider med bett får avdrag om de inte klarar att rida på bett. De som rider bettlöst har (enligt motståndarna till bettlöst) sämre förutsättningar till ett bra resultat.

Forskning har visat att bettet medför andra problem för hästen än fraktur på de ben som bettet vilar på. Jag tycker det är beklämmande att så många lägger större vikt vid en påstådd högre kvalitet i de högsta klasserna (dit så få når) än vid hästarnas välbefinnande. Allra helst då det inte på något sätt är visat hur bett/bettlöst påverkar kvaliteten.

Om bettlöst tillåts på tävling ges möjlighet till utvärdering och jämförelse.

Och vilka bettlösa ska man då tillåta och i vilka klasser?
De inverkar ju som sagt rätt olika..

Vad är din tanke om huruvida det går att utbilda lika bra på bettlöst?
Tycker du lösgjord tunga och käke är av vikt?
Hur gör man det med bettlöst? Hur kollar man att det är lösgjort där på bettlöst?

Bettet är bara en del som blir mindre o mindre viktig.
titta på Charlotte hur hon rider med sin kropp. Då kan hon också ta av bett ngn gång om ngn nu tycker att det är så fantastiskt.
JAG tycker inte det, för jag hajjar.
Jag fattar inte var du ser brister i balans?
Den är snudd på fulländad.
Hon är inte med hästen i travökningarna, snarare i bakvikt. Kan inte hjälpa hästen att utföra rörelsen på bästa sätt. Jag skulle tro att bettlöst skulle kräva mer av ryttaren.

Bettet är bara en del som blir mindre o mindre viktig.
titta på Charlotte hur hon rider med sin kropp. Då kan hon också ta av bett ngn gång om ngn nu tycker att det är så fantastiskt.
JAG tycker inte det, för jag hajjar.
Jag fattar inte var du ser brister i balans?
Den är snudd på fulländad.
Hmm, båda bak är i luften, all vikt på vänster fram, sänkt rygg och "bulkig" underlinje. Men som sagt, det är en ögonblicksbild, i nästa moment har den kanske återfunnit balansen. Poängen är bara att balansproblem/kvalitetsbrister knappast sitter i verktyget.

@Fiador På fullt allvar skulle jag våga påstå att du inte har en endaste tanke på att rida tävlingsdressyr , och det handlar inte om att du inte får rida bettlöst. Du vill bara tjafsa för sakens skull . tyvärr är det bilden du ger av dig själv i samtliga trådar du deltar i, tror det är väldigt få som inte har samma tolkning utifrån hur du beter dig och trådar du väljer att bröta på i. Och nu har du fått sällskap som vanligt av ditt tredje ben B. Det är inget direkt nytt under solen .

Var klämmer ngn sko ?! Du har fått svar från alla i tråden att bett måste skötas och hanteras med kunskap och känsla precis som allt när man rider sina hästar och kallar det god ridning. Likaså har du fått många svar på att bett kan orsaka skador från alla . Hur kan det vara hebreiska ?

@Brille faktum kvarstår oavsett hur du vänder det, att du är motståndare till bett och involverar Etik i ridning på bett enligt dig själv . Du är lika mycket motståndare till tävlingsdressyr öht och dressyr enligt skolor tillhörande tävlingsdressyr allmänt .Vad GÖR du i denna tråd och alla övriga ?!
Jag och alla övriga vet att även om ngn inte rider OS så ridning på bett orsakar inte frakturer i regel som påståtts av både dig och klanen . Personligen har jag öht inte haft en enda bettskada i munnen på hästar trots många hästar, regelbunden tandkoll osv i 35 års tid. Och då menar jag INGA bettrelaterade skador, inte ens tryck eller ngt blåmärke osv. Jag är helt säker på att jag inte är ensam, och inte beror det heller på att jag är proffsryttare, långt därifrån .

Ngt jag vet genom alla långa år är att ryttare som rider på bett alltid konstant analyserar sina bett, hur hästarna känns och trivs på dessa osv och alltid innan de hittat helt rätt , är ute efter att hitta det perfekta bettet deras hästar trivs bäst på . Ungefär som liknelserna från bettlösa klubbens sida ang olika typer av bettlöst ;)

Inser dock att oavsett vad jag eller ngn annan här skriver för substans och innehåll är det rätt dödfött . Du kommer alltid hitta ngt att vrida och vända som inte handlar om diskussion i sig utan du existerar bara i de trådar du deltar i för att tjafsa .

Hur gör man det med bettlöst? Hur kollar man att det är lösgjort där på bettlöst?
- Vad som ska tillåtas får utredas i vanlig ordning. Det ska naturligtvis inte genera hästen mer än ett bett.
- Varför skulle man inte kunna tillåta det i alla klasser? Blir det sämre kvalitet så kommer väl ingen att rida så. Det blir "självsanerande".
- Lika bra? Det beror väl både på häst och utbildare och vad man vill åstadkomma.
- Vad menar du med lösgjord tunga resp. käke? Lösgjordheten sitter inte i tungan/käken.
Titta på filmen som Fiador lagt upp så får du se en vacker lösgjord tunga när hästen förnöjt "smälter" det den nyss lärt sig.

Hmm, lösgjord tunga/käke. Dessa behöver bara lösgöras om dom är spända. Spända blir dom inte av sig själva. Spänningar där beror ofta på tygelhanteringen. Annars, om dessa ändå skulle vara spända, så beror det inte på något specifikt inutim munnen, utan att övriga kroppsdelar är spända. Så då fokuserar man bara på att få hästen att släppa spänningen, där den nu har sitt ursprung.

- Vad som ska tillåtas får utredas i vanlig ordning. Det ska naturligtvis inte genera hästen mer än ett bett.
- Varför skulle man inte kunna tillåta det i alla klasser? Blir det sämre kvalitet så kommer väl ingen att rida så. Det blir "självsanerande".
- Lika bra? Det beror väl både på häst och utbildare och vad man vill åstadkomma.
- Vad menar du med lösgjord tunga resp. käke? Lösgjordheten sitter inte i tungan/käken.
Titta på filmen som Fiador lagt upp så får du se en vacker lösgjord tunga när hästen förnöjt "smälter" det den nyss lärt sig.

Jag har skrivit om den lösgjorda hästens tunga och käke i flera inlägg. Orkar inte upprepa mig när det iaf inte finns något genuint intresse hos den som frågar.

Jag är inte ense med dig om vad som är en lösgjord häst. Inte fiador heller.
Det är inte det värsta jag sett på filmen med fläckiga hästen. Men det är inget jag strävar efter. Och jag tror de hade varit bättre på tränsbett, förutsatt att man utbildat dem.

Hur gör du för att rida hästar luftigare, få mer höjd i gången?
För att förtydliga menar jag då såklart runt om, inte bara sprätta med frambenen. Det är jag inte intresserad av själv heller.

Hmm, lösgjord tunga/käke. Dessa behöver bara lösgöras om dom är spända. Spända blir dom inte av sig själva. Spänningar där beror ofta på tygelhanteringen. Annars, om dessa ändå skulle vara spända, så beror det inte på något specifikt inutim munnen, utan att övriga kroppsdelar är spända. Så då fokuserar man bara på att få hästen att släppa spänningen, där den nu har sitt ursprung.

Hur gör du det utan signaler för just de spänningarna i piaff?

Rider man med mål att hästen ska komma dit eller längre måste den ta i någon gång. Det vet man ju själv att man då kan råka bita ihop eller spänna sig någonstans i kroppen då man gör sådant eller tex man ska dansa.
Att då sluta dansa och börja meditera eller stretcha varje gång kommer inte leda till att man i just det momentet släpper den spänningen om man inte ens är medveten om att den spänningen är fel. Vilket hästen inte fattar.

Finns det något bettlöst som inverkar med samma pivoteringspunkt som man får i tränsbett?

Jag har letat men inte hittat något.

Skillnaden är ju den att flera har fixat utbilda på bett. Hittills har vi ingen av oss sett en häst utbildad på bettlöst som går i kvalitet.

Nej, jag är inte impad av framtunga hästar oavsett om de har bett, rids av elitryttare eller har framben på månen.

Jag tror man måste ha ridit hästar som är korrekt utbildade och i samling och det mer än bara nån gång för att förstå vidden av hur olika känsla man kan leta efter. Och framför allt hur man måste göra för att få den kvaliteten och för att kunna ha den kommunikationen som en korrekt skolad mun på bett ger.
Att bara byta till stång från bettlöst ger inte rätt effekt för mig. Oavsett skolningsmetod. En häst är liksom en häst iaf. De är jävligt förutsägbara och lika varann..
En helt klar häst i en helt optimal värld där man som ryttare aldrig gör ett fel kan man rida helt utan hand. Men tyvärr tappar man ju som ryttare den kollen. Det är ju så många, många saker man ska hålla koll på i varje steg. Alltså måste man använda handen iaf då och då. Och då vill man ha ett lämpligt huvudlag för att formge och kunna behålla luftigheten i gången.

Att flera har fixat att utbilda dressyr på högre nivå med bett har ju sin naturliga förklaring i att det är det enda som är tillåtet på tävling, vilket ju är det enda sättet idag (som det verkar) att avgöra om något är bra eller dåligt. Bettlös dressyr på hög nivå får vi kanske vänta lite med att utvärdera, tills någon tyckt det varit mödan värt att göra det med en dyrbar kvalitetshäst. Så länge det inte är tillåtet med bettlöst på tävling så lär det dröja. Tills dess får vi nöja oss med att bedöma bettlösa kvaliteter på mindre flashiga dressyrhästar.

Som jag ser det, oavsett om jag det handlar om bett eller bettlöst, så är det inte munnen/nosen som skolas. Det är kommunikationen, från min hjärna till hästens hjärna som synkas. Skolningen handlar om att hästen lär sig följa mina tankar, som jag i början översätter via tex tyglarna. Att det är svårare på bettlöst ifrågasätter jag inte, men det gör det inte omöjligt. Att det också är svårare på hästar med mindre talang ifrågsätter jag inte heller, men det har tyvärr inte heller med verktyget att göra.

Att flera har fixat att utbilda dressyr på högre nivå med bett har ju sin naturliga förklaring i att det är det enda som är tillåtet på tävling, vilket ju är det enda sättet idag (som det verkar) att avgöra om något är bra eller dåligt. Bettlös dressyr på hög nivå får vi kanske vänta lite med att utvärdera, tills någon tyckt det varit mödan värt att göra det med en dyrbar kvalitetshäst. Så länge det inte är tillåtet med bettlöst på tävling så lär det dröja. Tills dess får vi nöja oss med att bedöma bettlösa kvaliteter på mindre flashiga dressyrhästar.

Som jag ser det, oavsett om jag det handlar om bett eller bettlöst, så är det inte munnen/nosen som skolas. Det är kommunikationen, från min hjärna till hästens hjärna som synkas. Skolningen handlar om att hästen lär sig följa mina tankar, som jag i början översätter via tex tyglarna. Att det är svårare på bettlöst ifrågasätter jag inte, men det gör det inte omöjligt. Att det också är svårare på hästar med mindre talang ifrågsätter jag inte heller, men det har tyvärr inte heller med verktyget att göra.

Men varför har folk genom historien alltid valt bett så fort man satsar mot det som idag är svårklass och över det?
Varför använder tex SRS och Jerez det? Det finns ju ändå ett gäng bettlösa alt som man använder i tidigare skede. Det finns också en uppsjö hjälptyglar och makapärer som använts. Men man har trots det aldrig valt just bettlöst till svårklass och över.

För mig handlar inte kvaliteten om hur flashig gång hästen har.
Jag hade absolut kunnat uppskatta den fläckiga du lade upp mer än en svårklassindivid som jag inte enser är bärig eller harmoniskt riden.
Balans och trevlig ridning på en välriden häst som svarar korrekt för hjälperna gör mig glad. Om den heter Totilas eller Prickiga Pelle från Lojsta heed skiter jag i.
Visst är det kul med flash. Men inte på bekostnad av kvalitet i övningarna/ridningen/utbildningen/dressyren.
Däremot kan man inte endast skylla på att hästen har kass gång om andra anser kvaliteten vara dålig. Det kan vara så att man antingen tycker olika eller att man faktiskt själv inte förmår se de kvalitetsmissar som finns.

Jag kan tillägga att jag har en bekant som har en liten knabstrupper som är både väldigt lugn/cool i temperament och inte direkt bjussar på spektakulära saker bara för att han spänner till. Han har också av naturen en rätt oelastisk och markbunden gång. Han var då bekantingen fick honom inte utbildad och inte direkt en eyecatcher ridmässigt. Himla söt.. men ja..
Nu är han utbildad lite mer och hon har gjort ett jättefint jobb med honom. Den hästen uppskattar jag verkligen att se då man rider! Just för att det som är gjort med honom är gjort i kvalitet.
Han kommer aldrig göra ökad trav med kliv a la världscup med höga framben. Men den bär sig fint, är mjuk, är stark och smidig för sin "medfödda kroppskonstitution".
Så nej, jag dömer inte kvalitet efter vad man heter för namn, vad för gång hästen har eller om det sker innanför vita staket eller ej.

@tuaphua jag tror du kastar pärlor för svinen tyvärr i detta läge ang de du försöker förklara till sen länge energimässigt i tråden , du har lagt ner väldigt mkt tid och engagemang .Men väldigt många i tråden inkl jag uppskattar nog och håller med i det du skriver här , även om adressaterna nog inte tyvärr uppfattar budskapet . Så det är ändå väl värt det som jag ser och uppskattar det iallafall .

Hur gör du det utan signaler för just de spänningarna i piaff?

Rider man med mål att hästen ska komma dit eller längre måste den ta i någon gång. Det vet man ju själv att man då kan råka bita ihop eller spänna sig någonstans i kroppen då man gör sådant eller tex man ska dansa.
Att då sluta dansa och börja meditera eller stretcha varje gång kommer inte leda till att man i just det momentet släpper den spänningen om man inte ens är medveten om att den spänningen är fel. Vilket hästen inte fattar.

Jag tänker att spänning/avslappning är något man jobbar med redan från grunden. Det är samma sorts spänningar som återkommer hela tiden. Det är ingenting som tillkommer på något nytt sätt iom nya/svårare övningar. Man får spänningar så fort man höjer ribban, det är alltså något man övat på hela tiden. Det är bara samma gamla spänningar. Har man då i grunden hittat ett sätt att återfå balansen (avlsappning) mellan varven, så söker man upp det. Exakt hur man går tillväga beror på situationen. Men jag skulle tro att jag själv hela tiden, i varje steg, i varje moment, skulle "känna av" att möjlighet till avslappning finns där. Det känner jag i hästens kropp och via tygeln som även känner av nacken. Borde jag känna eftersom jag övat på det ända från början. Jag och hästen har ett samförstånd där, hästen känner av mig, jag känner av hästen, tar spänningen överhanden så skulle jag så fort som möjligt försöka hitta en öppning där hästen inte känner sig så pressad, kanske rida på framåt, och sen direkt gå till absolut avslappning med lång tygel och massor med beröm.

@Fiador du "skulle tro " ? :( du har ju aldrig ridit piaff ? det framgår .

Spänningar varierar hela tiden med hur man jobbar . De är föränderliga och inga konstanter. Om vi förutsätter en frisk häst .

Orkar inte läsa hela tråden eftersom den i vanlig ordning urartat i pajkastning de luxe. Men jag tror att det är en tidsfråga att bettlöst blir tillåtet i någon form av utsträckning. Med bettlöst menar jag då de varianter som inte har någon hävstång. Känns som en del av en modernare dressyrsport där man vågar se åt andra håll än de klassiska.

Sen om dessa bettlösa hästar kommer att prestera lika bra som de bettridna får väl framtiden utvisa. Jag kan inte se att det kommer att skada varken sporten eller hästarna utan snarare utveckla den.

Jag tänker att spänning/avslappning är något man jobbar med redan från grunden. Det är samma sorts spänningar som återkommer hela tiden. Det är ingenting som tillkommer på något nytt sätt iom nya/svårare övningar. Man får spänningar så fort man höjer ribban, det är alltså något man övat på hela tiden. Det är bara samma gamla spänningar. Har man då i grunden hittat ett sätt att återfå balansen (avlsappning) mellan varven, så söker man upp det. Exakt hur man går tillväga beror på situationen. Men jag skulle tro att jag själv hela tiden, i varje steg, i varje moment, skulle "känna av" att möjlighet till avslappning finns där. Det känner jag i hästens kropp och via tygeln som även känner av nacken. Borde jag känna eftersom jag övat på det ända från början. Jag och hästen har ett samförstånd där, hästen känner av mig, jag känner av hästen, tar spänningen överhanden så skulle jag så fort som möjligt försöka hitta en öppning där hästen inte känner sig så pressad, kanske rida på framåt, och sen direkt gå till absolut avslappning med lång tygel och massor med beröm.

Så tänkte jag också förut.

Och essensen i det är väl kvar. Jag vill aldrig ha spänning och man jobbar hela tiden för att inte få det.
Men i vissa övningar krävs så in i helsikes mycket energi. Och det utan att hästen får gå fram.
En häst som man ska förbättra gången på kan inte gå emot någonstans ever. Inte ens för något ögonblick. För då är den inte påverkbar och man tappar det man byggt upp och måste börja om.
Och med gå emot pratar jag om små, små saker som de flesta inte ens ser.

Man måste alltså ha ett signalsystem där man kan tala om att "nu lille vän har du råkat glömma bort ditten/datten" och inte bara släppa allt och vänta på att hästen kommer tillbaks till 0. För noll är inte nog.
Man vill ha den där lösgjordheten i rätt hållning som tex dansare kan ha. Inte bara stå och hänga som Kenta på Ica.
Och sen även i rörelser/dansen kunna förbättra små delar av kroppen genom att kommunicera direkt med dem. Hästen fattar ju inte om jag med ord säger hur jag vill att det ska se ut. Alltså måste jag ha verktyg att kunna kommunicera med de kroppsdelar jag vill påverka.
Och i mitt fall är bett bäst för den saken. Iom den formgivning jag vill åt. Den energin och den förmågan att få hästen luftigare/röra sig uppåt för att så småning om kunna göra passage tex.

@Fiador På fullt allvar skulle jag våga påstå att du inte har en endaste tanke på att rida tävlingsdressyr , och det handlar inte om att du inte får rida bettlöst. Du vill bara tjafsa för sakens skull . tyvärr är det bilden du ger av dig själv i samtliga trådar du deltar i, tror det är väldigt få som inte har samma tolkning utifrån hur du beter dig och trådar du väljer att bröta på i. Och nu har du fått sällskap som vanligt av ditt tredje ben B. Det är inget direkt nytt under solen .

Var klämmer ngn sko ?! Du har fått svar från alla i tråden att bett måste skötas och hanteras med kunskap och känsla precis som allt när man rider sina hästar och kallar det god ridning. Likaså har du fått många svar på att bett kan orsaka skador från alla . Hur kan det vara hebreiska ?

@Brille faktum kvarstår oavsett hur du vänder det, att du är motståndare till bett och involverar Etik i ridning på bett enligt dig själv . Du är lika mycket motståndare till tävlingsdressyr öht och dressyr enligt skolor tillhörande tävlingsdressyr allmänt .Vad GÖR du i denna tråd och alla övriga ?!
Jag och alla övriga vet att även om ngn inte rider OS så ridning på bett orsakar inte frakturer i regel som påståtts av både dig och klanen . Personligen har jag öht inte haft en enda bettskada i munnen på hästar trots många hästar, regelbunden tandkoll osv i 35 års tid. Och då menar jag INGA bettrelaterade skador, inte ens tryck eller ngt blåmärke osv. Jag är helt säker på att jag inte är ensam, och inte beror det heller på att jag är proffsryttare, långt därifrån .

Ngt jag vet genom alla långa år är att ryttare som rider på bett alltid konstant analyserar sina bett, hur hästarna känns och trivs på dessa osv och alltid innan de hittat helt rätt , är ute efter att hitta det perfekta bettet deras hästar trivs bäst på . Ungefär som liknelserna från bettlösa klubbens sida ang olika typer av bettlöst ;)

Inser dock att oavsett vad jag eller ngn annan här skriver för substans och innehåll är det rätt dödfött . Du kommer alltid hitta ngt att vrida och vända som inte handlar om diskussion i sig utan du existerar bara i de trådar du deltar i för att tjafsa .
Jag tycker att hela poängen med ett diskussionsforum är att just diskutera. Om bara väldigt satsande tävlingsdressyrryttare skulle sitta och diskutera i en tråd som denna skulle man inte kunna byta särskilt mycket erfaranheter.
Allas åsikter är lika viktiga, och ibland spårar det lite, varför skulle det vara så farligt?
Jag tycker för övrigt både @Fiador och @Brille som du citerar här har en bra ton i alla inlägg jag sett. Det är skillnad på att tjafsa och att inte samtycka/delge en annan vinkel av åsikten.

Och hur vet du att det inte orsakar frakturer? Har Du någon källa på det? Eller någon källa över huvud taget som beskriver varför du bör ha bett i munnen? För det har varit väldigt källkritiskt från din sida.

Att det krävs kunskap för att rida rätt på ett bett, ja, men hur många har det? Är det rätt att till exempel ridskoleelever ska sitta och dra hästarna i munnen? Är det då inte bättre att sätta på ett snällt bettlöst tills de lärt sig behärska sina signaler?
(Och ja, även ridskoleelever kan tävla, om du skulle påstå att det var off topic)
Eller bara någon som faktiskt insett att hästen inte vill ha något i munnen, för att de läst att det skadar? Är det då rätt att neka denna att tävla för att den, i all välvilja mot sin häst, inte vill utsätta den för onödigt obehag? Inte bara kräva att hästen SKA acceptera bettet för DU vill ha den typen av kontakt. Vad vill hästen?

Men snälla @SantaLussia73 : jordgubbstårta osv i sammanhanget .

Jo diskussion i en gren alla deltagare vill förfina och få ytterligare input om ang förbättringar osv är jättegivande ! Det är det väldigt mkt de flesta ägnar sig åt oavsett här . Sen betyder det inte att det inte är ett slutet forum men det fattar du väl själv om du öht förstår ngt i sammanhanget det folk verkligen lägger energi på att illustrera ?

Ang resten så börjar jag undra , helt seriöst om du a) är läskunnig och b) om du öht läser och c) om du ens försöker läsa/förstå .

Vad GÖR ni på dressyr forumet som sagt utifrån vad ni vill och argumenterar ?!

Senast ändrad:
Så tänkte jag också förut.

Och essensen i det är väl kvar. Jag vill aldrig ha spänning och man jobbar hela tiden för att inte få det.
Men i vissa övningar krävs så in i helsikes mycket energi. Och det utan att hästen får gå fram.
En häst som man ska förbättra gången på kan inte gå emot någonstans ever. Inte ens för något ögonblick. För då är den inte påverkbar och man tappar det man byggt upp och måste börja om.
Och med gå emot pratar jag om små, små saker som de flesta inte ens ser.

Man måste alltså ha ett signalsystem där man kan tala om att "nu lille vän har du råkat glömma bort ditten/datten" och inte bara släppa allt och vänta på att hästen kommer tillbaks till 0. För noll är inte nog.
Man vill ha den där lösgjordheten i rätt hållning som tex dansare kan ha. Inte bara stå och hänga som Kenta på Ica.
Och sen även i rörelser/dansen kunna förbättra små delar av kroppen genom att kommunicera direkt med dem. Hästen fattar ju inte om jag med ord säger hur jag vill att det ska se ut. Alltså måste jag ha verktyg att kunna kommunicera med de kroppsdelar jag vill påverka.
Och i mitt fall är bett bäst för den saken. Iom den formgivning jag vill åt. Den energin och den förmågan att få hästen luftigare/röra sig uppåt för att så småning om kunna göra passage tex.
Nu tror jag aldrig att du har testat AR. Alla dessa verktyg börjar låta för mig som att man gör hästen döv efter att ha börjat med AR. Med tanke på hur otroligt känslig hästen är för kroppsspråk krävs det inte en stor vink med lillfingret för att du direkt ska påverka en liten del i hästens kropp.
Som sagt, olika metoder kan nå samma resultat.

Och sen undrar jag väl lite, om hästen är utbildad på bett, men kan ridas lika bra på bettlöst, vad är det då som säger emot att den inte skulle kunna utbildas på bettlöst från början? (Detta hör inte enbart till ditt inlägg)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023