Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag personligen förlorar inget på om någon annan vill rida bettlöst all the way.
Jag tävlar ju inte ens och kan väl därför inte direkt räknas in i tävlingsvärlden även om jag visserligen kan träna folk som tävlar och även rida hästar inför tävling.

Däremot tillhör jag väl i allra högsta grad dressyrvärlden. Jag är väldigt liberal i de flesta av mina åsikter. Jag tycker att funkar en sak så funkar det. Jag använder mig av diverse saker/övningar/hjälper som kanske inte är det traditionella och "självklara" i Sverige. Det har jag valt att göra för att jag anser det fungera. Oavsett om det BÖR det eller ej.
Där får man vara väldigt försiktig som ryttare/tränare/hästutbildare tror jag och vara noggrann med att inte bli låst och fastna i saker. Man måste vara beredd att omvärdera saker och att testa.
Just det har jag gjort och gör. Men jag har hittills aldrig sett någon, live eller på film, som med bosal tex får till det som är iaf mitt mål.
Och jag har inte sett att det skulle vara bästa verktyget för det jag vill syssla med.
Jag har hittills inte heller träffat en enda frisk häst som har behov av det.
Jag har också ridit hästar som är skolade a la bettlöst av olika saker ja. Och jag har själv utbildat bettlöst för att göra den kollen av hur det blir.
Det blir bra till en viss gräns. Men när man börjar med riktig samling, där du och jag inte är ense om vad det är/jag tycker piaff, så har man bra nytta av bettet.
Lösgöra tungan och få eftergift i underkäken är väldigt svårt på bettlöst av alla sorter. Men dit når inte de flesta ryttare iaf, det håller jag med om.

Jag fattar faktiskt inte varför man så prompt måste tävla med exakt alla hästar.
Jag hade en gammal Islandskorsning vars gång i jämförelse med en dressyravlad häst var ett markbundet skämt. Men vi hade skitkul och tränade dressyr för det.
Precis så kan jag tänka om man nu skulle ha en av de microprocent hästar som inte kan ha trevligt på bett: ha kul ändå.. man måste inte tävla för det..
Alt kan man som vi gjorde ordna programridningar för duktiga domare och då kanske tom tillåta bettlöst om man nu vill det..

Kan tillägga att min supersensitiva häst som har avskytt bett då han kom halvt slukar tränset nu mer iom att han lärt sig att bett är trevlig och rolig stund man mår bra av. Så kan såna som han som både mentalt och fysiskt har dåliga odds för det gilla det.. Ja..

Utöver att jag personligen tycker att de ryttare som rider med bett och gör det bra har bättre händer än de som rider bettlöst och gör det bra för att vara det..
De har mer feeling för småsignaler i själva handen.

Men pratar vi ridning på slack tygel är vi någon annanstans igen. Och då är vi tillbaks vid ruta ett: vi anser inte att arbete genom kroppen ser ut på samma sätt.
Vi har lite liknande tänk om vissa signaler i ridningen och jag delar din tanke i att hästen måste kunna tagga ner, ha en av-knapp.
Men jag tror jag vill ha helt annan form och känsla i hästen. Vi ska utföra olika saker.
Delvis KL

Jag tror inte att det är alla som faktiskt har gett bettlöst en chans. Det känns snarare som att man tar något bettlöst alternativ, struntar i vilket, sätter sig och rider som man rider på bett och sen konstaterar att det är ett sämre kommunikationsverktyg än bett. Ja det klart, vem hade inte dragit den slutsatsen? Det handlar ju om att lära sig om just den typen man rider på, och det gör man knappast den första gången, eller kanske på lång tid beroende på. För självklart blir det större rörelser och en mer döv häst om du går direkt från bett till bettlöst, bettlöst är ju i regel mycket mildare. Att man då väljer att ta finliret med bett tycker jag tyder starkt på att man inte förstått innebörden av huvudlaget, för då hade man kunnat ta finlir med det också. Huvudsaken är att man förstår att man faktiskt måste rida olika, många kanske ger upp när de ger sig på bettlöst eftersom man bättre behärskar bettet.
Hur som helst, att säga att bettlöst skulle vara ett sämre kommunikationsverktyg tycker jag låter lite okunnigt på den fronten. Det är fortfarande handen som håller i det, och kan en häst känna en fluga på pälsen, skulle det då inte vara handen som håller i det bettlösa som inte främjar en känslig kontakt?

Sen är alla bettlösa olika. Du kan inte rida samma på ett sidepull som på en bosal tex, och att ens försöka skulle redan vara att misslyckas.
Ta reda på tekniken bakom huvudlaget, bett som bettlöst, och rid efter den istället för efter den egna tekniken :)

Men här måste du väl ändå kunna hitta någon film på någon som i alla fall har kommit till balans alltså utan att ex falla på bogarna??...nån enda?? av alla youtubes filmer?? Show us !!!
Här är några bilder på ett ekipage där jag vet att hästen är utbildad i bettlöst.

karen-ovation.jpg

otrot.jpg

Karen.jpg

Här en bild där dom rider med double bridle (bettlöst + stång)
karen%20bloemenveld.jpg

Samt en film på samma ekipage. En liten snutt i början. I en utbildningssituation, dvs det är inte perfekt, det sker lite misstag, men så blir det även för bettskolade hästar "in progress", ja tom på tävling har vi ju sett.

Kan hända att den här filmen tas bort då den är lite reklamaktig, men just nu är det vad jag kan hitta på detta ekipage som jag vet är bettlöst skolat.

Det är inte tillåtet att tävla bettlöst inom dressyr eftersom FEI och SvRF inte vill ha det så. Har man synpunkter på det kan man ta upp det vid de tillfällen då förslag och kritik mot TR tas emot.

Det finns inget som stoppar dig från att rida dressyr hemma bettlöst. På SvRF-tävlingar gäller dock de tävlingsregler som satts upp av SvRF, och kan man inte acceptera det så får man avstå att tävla under deras arrangemang så länge ingen förändring sker.

Inställningen du menar T. har är inte en inställning emot bettlöst utan helt enkelt att den vägen aldrig kan bli så bra- är det någon här som är varierad i sitt tänk och har kunskap om olika metoder och öppen för dessa så är det T., så här gav du dig på helt fel person och det visar också hur lite du läser andras inlägg- hade du läst T´s inlägg så hade du förstått men bevisligen nu saknar du helt t.o.m den grund/bas kunskap som krävs för att förstå t.o.m T´s tydliga och klargörande inlägg.
Ja jag menar att det är en inställning att anse att bettlöst inte funkar hela vägen. Har man en sån inställning så är man inte öppen i just den frågan. Jag skulle i alla fall inte vända mig till någon som inte har en öppen inställning till bettlöst om jag behövde hjälp. Bara logiskt tänkande. Denna inställning är ingen sanning bara för att den kommer från T. Det är och förblir en åsikt som jag är övertygad om att T, tack vare att T är öppen i övriga frågor, en dag kommer få anledning att ändra på.

Det är inte tillåtet att tävla bettlöst inom dressyr eftersom FEI och SvRF inte vill ha det så. Har man synpunkter på det kan man ta upp det vid de tillfällen då förslag och kritik mot TR tas emot.

Det finns inget som stoppar dig från att rida dressyr hemma bettlöst. På SvRF-tävlingar gäller dock de tävlingsregler som satts upp av SvRF, och kan man inte acceptera det så får man avstå att tävla under deras arrangemang så länge ingen förändring sker.
Och det är det nog ingen som ifrågasätter.

Här är några bilder på ett ekipage där jag vet att hästen är utbildad i bettlöst.

Här en bild där dom rider med double bridle (bettlöst + stång)

Samt en film på samma ekipage. En liten snutt i början. I en utbildningssituation, dvs det är inte perfekt, det sker lite misstag, men så blir det även för bettskolade hästar "in progress", ja tom på tävling har vi ju sett.

Kan hända att den här filmen tas bort då den är lite reklamaktig, men just nu är det vad jag kan hitta på detta ekipage som jag vet är bettlöst skolat.

Men jisses, du fattar fortfarande inte- ge ett exempel på någon utan NÅGOT i munnen .
Vilken häst kröker inte på nacken med en stång i munnen?

Och om det blir misstag spelar ingen roll, oavsett om det är utan eller med bett- jag tittar på grundkvaliteen- grundutbildningen och den lämnar mycket att önska- syns att det fuskats en hel del och inte undra på att ryttaren inte kan rida med bett , en stum oelastisk hand som om tyglarna hade varit i kontakt hade ryckt hästen i munnen för handen yvas med hästens rörelser.

Är detta det bästa du kan hitta?

Ja jag menar att det är en inställning att anse att bettlöst inte funkar hela vägen. Har man en sån inställning så är man inte öppen i just den frågan. Jag skulle i alla fall inte vända mig till någon som inte har en öppen inställning till bettlöst om jag behövde hjälp. .

Jag är rätt säker på att Tua är så öppen så om hon under sina år av erfarenhet (ja, nu har hon ridit bettlöst en hel del själv och jag är liksom väldigt övertygad att hon gör det bättre än er andra här i tråden) hade sett en antydan till att om det hade varit i närheten av lika bra för utbildandet av häst så hade hon stått upp för det.

Du kan ju inget visa som är i närheten av en ganska bra LC ridning ens- ingenting- ringer det ingen klocka då efter så många år??.

Jag känner faktiskt inget behov av att hävda det mer heller. Så länge jag vet så räcker det. Min poäng med att skriva det var inte att skryta över vilken fin häst jag har, utan snarare tala om att det går att utbilda en känslig häst och avancerade rörelser även på bettlöst, och har inget att göra med vilken ras man rider på, utan snarare hur öppen man är när man rider.

Fast visst skrev du att hästen gick MSV innan du skaffade den, och var utbildad på bett?
Precis som hästarna i @Brille s filmer är utbildade på bett men visas upp bettlöst då och då?

Jag rider inte med bettlöst för att jag inte kan rida med bett.
Jag gör det
1. För att jag inte vill behöva dra hästen i munnen om den tappar balansen. Rider, som kanske känt, western och där utbildar man i regel på bosal. När hästen börjar ridas på bett har man fortfarande bosalen på, för att inte ta hårt i munnen om det skulle behöva korrigeras. När man rider på bett är det meningen att ingen kontakt med munnen ska behövas. (Sen finns det ju självklart varianter av utbildningen, som i alla grenar.)

2. För att jag hittat källor som jag lagt in här, som tydligt visar skadorna ett bett kan medföra. Men inget som tyder på motsatsen.

Jag hade inga problem att rida på bett när jag red dressyr, men jag hoppade liksom av hela grejen för att jag inte gillar det (pga ovanstående anledningar) :angel:

Jag rider också western. Men troligen för andra/annan tränare än du gör.
Min tränare rider inte "som regel" in på bosal. Han rider oftast in på tränsbett. När det gäller utbildningen av hästarna förespråkar min tränare också ridning på bett, också stöd fram för att hästen inte ska bli lång framtill och rinna iväg när man ska få igång bakkärran. I början krävs som regel tydligare signaler/hjälper för hästen; ju starkare och mer utbildad, desto lättare kontakt.
Jag har pratat en del med en välrenommerad westerndomare, som menar att man "fuskar" en del särskilt i Sverige. Man tror att man ska ha så lösa tyglar att man glömmer att kontakten ska finnas. AQHA regelbok har jag inte läst, men väl WRAS. Där står väldigt tydligt att man SKA ha kontakt med hästens mun - alltså inte löst hängande tyglar särskilt inte på tränsbett. Bosal i westerntävlingar är inte tillåtet i vilka klasser som helst - kommer inte ihåg i huvudet dock vilka begränsningar som görs, men det är alltså inte så att bettlöst är ett självklart tillåtet tävlingsutrustningsalternativ.
Det du skriver om att ingen kontakt med munnen ska behövas, är alltså stick i stäv med vad som står i regelboken inom WRAS, och den regelboken ska ju i stort sett vara en översättning av AQHA. Dessutom utgår jag från att det är svenska förhållanden vi diskuterar här.

Min avsikt är inte att jämföra vem som har bäst eller mest rutinerad eller mest kunnig tränare: vi skriver i ett dressyrforum och jag vill visa upp att western har annat än det du skriver, också.

Jag rider också western. Men troligen för andra/annan tränare än du gör.
Min tränare rider inte "som regel" in på bosal. Han rider oftast in på tränsbett. När det gäller utbildningen av hästarna förespråkar min tränare också ridning på bett, också stöd fram för att hästen inte ska bli lång framtill och rinna iväg när man ska få igång bakkärran. I början krävs som regel tydligare signaler/hjälper för hästen; ju starkare och mer utbildad, desto lättare kontakt.
Jag har pratat en del med en välrenommerad westerndomare, som menar att man "fuskar" en del särskilt i Sverige. Man tror att man ska ha så lösa tyglar att man glömmer att kontakten ska finnas. AQHA regelbok har jag inte läst, men väl WRAS. Där står väldigt tydligt att man SKA ha kontakt med hästens mun - alltså inte löst hängande tyglar särskilt inte på tränsbett. Bosal i westerntävlingar är inte tillåtet i vilka klasser som helst - kommer inte ihåg i huvudet dock vilka begränsningar som görs, men det är alltså inte så att bettlöst är ett självklart tillåtet tävlingsutrustningsalternativ.
Det du skriver om att ingen kontakt med munnen ska behövas, är alltså stick i stäv med vad som står i regelboken inom WRAS, och den regelboken ska ju i stort sett vara en översättning av AQHA. Dessutom utgår jag från att det är svenska förhållanden vi diskuterar här.

Min avsikt är inte att jämföra vem som har bäst eller mest rutinerad eller mest kunnig tränare: vi skriver i ett dressyrforum och jag vill visa upp att western har annat än det du skriver, också.
Därför skrev jag att det var självklart är olika. Finns ju massvis av träningsmetoder. Men det är just denna jag tyckt passar mig eftersom jag inte vill rida på bett på en häst som inte kan gå i egen balans.
Nej det är rätt att du inte får tävla på bosal på hästar över 6 år, men unghästar tillåts på de flesta tävlingar (även större ute i Europa) tävla på bosal, dock inga andra bettlösa alternativ. Både bosal och tränsbett anses som utbildningshuvudlag för den unga/orutinerade hästen. Men vilket man väljer att använda är som ovan nämnt en smaksak.

Angående tygelns funktion, vilka grenar snackar du om? Att ha kontakt med bettet i tex vissa kogrenar, trail och pleasure anses väl inte vara eftersträvat, snarare tvärt om? Men jag kanske är blind.

Fast det spelar ju ingen större roll här. Det var ju denna metod jag valt, och det både förespråkas och används inom western, men finns inte alls inom dressyren, där allt måste vara stöpt i samma form, trots att det är lika mycket bedömningssport som många westerngrenar.

• Men det är just denna jag tyckt passar mig eftersom jag inte vill rida på bett på en häst som inte kan gå i egen balans.

Jag blir så evigt trött på detta Mantra.
Klart att hästen kan gå i egen balans utan Ryttare!!!!

Vi ska kompensera för att vi stör hästen.
Vi måste ta ett egenansvar o inte skylla på hästen.
De kan... med rätt ryttare. Men det är jäkligt svårt att dansa med en som inte har taktsinne eller som heller tiden sätter krokben på en.

Det är svårt att rida, men med vanligt tränsbett, schysst annan utrustning, egen balans på RYTTAREN, en god tjänare (uttala med Annie Lööfs dialekt) så kan man med tiden få den att röra sig bättre med ryttare på.
Det är vad dressyr handlar om för mig! Vi ska hjälpa den o inte stj'lpa.

Senast ändrad:
Men här måste du väl ändå kunna hitta någon film på någon som i alla fall har kommit till balans alltså utan att ex falla på bogarna??...nån enda?? av alla youtubes filmer?? Show us !!!
Men sluta nu tjata på andra att lägga in en film på det perfekta ekipaget. Gör det själv. Ingen har hittills lyckats.

Du behöver nya glasögon.
Synd att man förleda människan så lätt:eek:
Det är hästar vi talar om o än har ingen kunna utföra en Tävlingsritt på 100%- perfekt.

Angående tygelns funktion, vilka grenar snackar du om? Att ha kontakt med bettet i tex vissa kogrenar, trail och pleasure anses väl inte vara eftersträvat, snarare tvärt om? Men jag kanske är blind.

Fast det spelar ju ingen större roll här. Det var ju denna metod jag valt, och det både förespråkas och används inom western, men finns inte alls inom dressyren, där allt måste vara stöpt i samma form, trots att det är lika mycket bedömningssport som många westerngrenar.

Kossegrenarna känner jag dåligt till, men det är ju en väldigt liten del av westernridningen i Sverige.
Jag syftar på de "vanliga ridgrenarna". Vid cutting ska ju hästen sköta jobbet och ryttaren ska undvika att störa hästen. Men i cuttingen är det ju heller inte ryttaren som ska inverka på hästens form.

I regelboken står bokstavligt att man ska ha kontakt med hästens mun. Lätt, men kontakt.
Vad du sett på tävling stämmer kanske inte helt med formuleringarna i regelboken? Men ja, i pleasure är det vanligt med hängande tyglar. Det är också vanligt med hästar i kraftigt undertempo och i för låg form och på bogarna...

Nu blir jag lite konfunderad.
Du börjar tråden med att få tävla dressyr på bettlöst alternativ. Fine, en frågeställning jag kan relatera till.
Nu verkar du vilja jämföra western, där formgivningen på hästen i ganska liten grad bedöms och där viktigaste bedömningspunkten gällande formen i flera grenar är att den är stabil. Nosen får inte vara för högt eller för lågt - eller åtminstone får inte öronen vara nedanför manken mer än enstaka steg för att undvika diskning (jag skriver nu om WRAS, för att förtydliga).

Du beskriver den "metod" du valt, och förespråkar att alla ska göra som du, samtidigt som du beklagar dig över att det inom dressyren "måste vara stöpt i samma form".

Jag upplever att westerndomarna är mer liberala kring vilken rörelsemall som används, och utgår mer från hästens förutsättningar jämfört med dressyren där halvblodsstegen är något slags mall som är värre att uppnå med "udda-raser".

Någonstans är det ju hästens lydnad som bedöms, men fokus på lydnad är ju mycket tydligare inom western. När jag väldigt kort ska förklara för folk vad western går ut på, kan jag säga att "lydigast häst vann" och jag är självklart medveten om att det är en extrem förenkling.
Men det ligger en del i det. Lydigast häst vann. Inte nödvändigtvis hästen med flashigast gång. Gången döms ju inte inom western, mer än att domaren vill se att gångarterna är rena och avslappnade.

I dressyren bedöms "gångartskvaliteten" på ett helt annat sätt och då kommer det in andra saker i träningen. Hästarna böjs ju och flyttas minst lika mycket i western som i dressyr - skolorna används, ryggning tränas flitigare än i dressyren. Men man försöker inte påverka gångartskvaliteten lika mycket och då behövs inte heller samma typ av tygelstöd. Ska man samla ihop hästen för en korrekt och fin ökad trav, så blir det väldigt svårt på hängande tyglar - hästen hänger liksom inte ihop.

Det blir ganska konstigt, tycker jag, att använda en helt annan disciplin som förklaring till varför dressyren ska ändra målsättning.

Antingen gillar jag dressyrens målsättning, och då följer jag reglerna om jag vill tävla.
Eller så är min målsättning en annan än dressyrens, och då får jag följa min egen målsättning och vara nöjd med det. Finns det en disciplin att tävla i mot likasinnade - fine. Finns det inga tävlingar så får jag vara nöjd ändå.

Usch, detta blev långt och antagligen lite rörigt.

Jag rider dressyr på lätt nivå på udda-hästar, och rider lite western på samma udda-hästar.
Min mest utbildade häst har vunnit reining och western horsemanship på B-nivå och kommit som bäst tvåa i trail på B-nivå (nationell nivå för er som inte har koll på tävlingsnivåerna inom western), men klarar knappt 60% på MSV C dressyr, eftersom han inte har den sorts bärighet som behövs för att klara av exempelvis längningarna inom dressyren.
Det som gjort att han kunnat få så fina resultat i western är att han går stadigt i formen så länge jag inte stör honom. Jag är dock inte nöjd med "fri form" och för att få formen mer korrekt (utifrån min syn), så behöver jag jobba mycket mer dressyr för att styrketräna rygg och bakdel. Dressyrens "uppstramade" form ger god nytta även för en westernhäst. Lydnaden som eftersträvas inom western, ger fördelar inom dressyren.

Således: det krävs en helt annan sorts form och bärighet inom dressyr när man vill nosa uppåt i klasserna, än det som krävs i western. Alltså behöver man tänka lite olika i träningen.

Och när jag tävlar western på B-nivå rider jag med enhandsridning och stång på min "vuxna häst", och när jag rider honom på LA-MSV C nivå rider jag på tränsbett.

Med det sagt, håller jag på att rida in en ung arab och funderar starkt på att be min westerninstruktör att ta med sig utrustning för bosal för att testa att rida unghästen på det - för min egen ridnings utvecklings skull och för att testa ett alternativt sätt.

Självklart visiterar man även munnen.
det enda de tycker är obehagligt är när man griper tag om tungan.

När lanen är så pass vass så syns minsta lilla rodnad i slemhinnan.
Nu rider inte jag så lanen tar allt. utan jämnfördelar o jag ar aldrig haft ngn häst som konstrar eller visat obehag annat än en som bet sig i gommen. Det åtgärdades genom tandlkarbesök o har inte återkommit på 10 år.
Detta är normalt förehavande även för oss på hobbynivå, så att folk inte kollar upp sina hästars munnar eller orsakar dem frakturer måste bero på egen erfarenhet. som man känner sig själv känner man andra eller vill på ngt sätt hävda att ens eget är så mkt hästvänligare.

Accepterande av bettet 'r sunt eftersom det visar på brister hos ryttaren eller om den behöver söka upp tandläkare.

Hur gick det till när hästen bet sig i gommen? Verkar omöjligt.

Jag har aldrig sagt att hon är utbildad på bett, hon är helt utbildad på sidepull.

Om du inte har lust att lägga upp film i din tråd här, skulle jag gärna vilja se en fin korrekt ökad trav på side-pull på en häst som är utbildad på det sättet! Skicka gärna PM om du inte vill lägga upp här.

Jag har absolut inget emot bettlöst. En häst jag hade tidigare, red jag en del på side-pull. Skälet var att hon och jag kom i krig om bettet när hon fick för bråttom, och jag lade på side-pull för att slippa dragkampen. Jag ville alltså inte ehller dra hästen i munnen i de situationer som kunde uppstå. Det haldlade inte om att hästen egentligen inte accepterade bett, utan om att hon kunde bli väldigt het och framåt. De gångerna lyssnade hon inte på snälla bett-signaler. Alltså skaffade jag side-pull. Och det gav mig oerhört mycket mer makt över hästen. En del av det var att våra dragkamper givetvis var obehagliga för hästen; en annan del var att hon faktiskt inte kunde komma undan side-pullets inverkan på nosryggen.
Ett utmärkt alternativ för att slippa dragkamp alltså. Men jag inbillar mig inte att jag skulle kunnat utbilda hästen på samma sätt med enbart sådant huvudlag, som jag trots allt kunde göra med tränset.

Vårt val av utrustning behöver nog vara frikostigt anpassat till situation men jag tror att det, precis som vanligt, är lite riskabelt attt snöa in sig på att det ena eller andra alternativet till utrustning är "alltid rätt" eller "alltid fel".

Jag tycker dock att man måste acceptera reglerna om man vill delta i en tävling, även om man tycker att delar av reglerna är fel eller inte stämmer med mina egna tankar. Annars får jag låta bli att tävla.
Ridning är ju så väldigt mycket mer än tävling!!

Att det finns detaljer att kritisera hos alla ryttare, även tävlingsryttare på svår nivå, betyder ju inte att mitt sätt är bäst av alla.

Vill dom verkligen inte det? SvRF är en del av idrotts-Sverige och finansierar sin verksamhet med sponsorpengar (och direkt/indirekt bidrag från staten?). I deras vision står "Sverige ska vara en ledande ridsportnation i världen avseende ... hästar och hästhållning ... Vår verksamhet ska kännetecknas av stort engagemang, hög kompetens, skickligt ledarskap, ansvarstagande och god etik."
Då kan man inte avvisa de som vill tävla på ett, enligt deras uppfattning, mer etiskt sätt bara med hänvisning till TR. Då bör förbundet ta till sig frågan och behandla den seriöst.

Det kanske är så att dom inte uppfattat att det finns ömskemål om att tävla bettlöst. Då är det bra med den debatt som förs här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar