Jag har tyvärr inga filmer, hade själv tyckt att det var roligt att ha, men jag har svårt att skaffa fram filmare, så det finns endast någon enstaka kass bild på oss i dressyrröresler.Om du inte har lust att lägga upp film i din tråd här, skulle jag gärna vilja se en fin korrekt ökad trav på side-pull på en häst som är utbildad på det sättet! Skicka gärna PM om du inte vill lägga upp här.
Jag har absolut inget emot bettlöst. En häst jag hade tidigare, red jag en del på side-pull. Skälet var att hon och jag kom i krig om bettet när hon fick för bråttom, och jag lade på side-pull för att slippa dragkampen. Jag ville alltså inte ehller dra hästen i munnen i de situationer som kunde uppstå. Det haldlade inte om att hästen egentligen inte accepterade bett, utan om att hon kunde bli väldigt het och framåt. De gångerna lyssnade hon inte på snälla bett-signaler. Alltså skaffade jag side-pull. Och det gav mig oerhört mycket mer makt över hästen. En del av det var att våra dragkamper givetvis var obehagliga för hästen; en annan del var att hon faktiskt inte kunde komma undan side-pullets inverkan på nosryggen.
Ett utmärkt alternativ för att slippa dragkamp alltså. Men jag inbillar mig inte att jag skulle kunnat utbilda hästen på samma sätt med enbart sådant huvudlag, som jag trots allt kunde göra med tränset.
Vårt val av utrustning behöver nog vara frikostigt anpassat till situation men jag tror att det, precis som vanligt, är lite riskabelt attt snöa in sig på att det ena eller andra alternativet till utrustning är "alltid rätt" eller "alltid fel".
Jag tycker dock att man måste acceptera reglerna om man vill delta i en tävling, även om man tycker att delar av reglerna är fel eller inte stämmer med mina egna tankar. Annars får jag låta bli att tävla.
Ridning är ju så väldigt mycket mer än tävling!!
Att det finns detaljer att kritisera hos alla ryttare, även tävlingsryttare på svår nivå, betyder ju inte att mitt sätt är bäst av alla.
Jag hade en väldigt liknande situation, och därav side pullet. Har dock ett väldigt trubbigt, som jag dessutom satt ludd kring för att undvika att det blir för skarpt, då det är just styrkan hon ogillar. Hon är extremt känslig både fysiskt och psykiskt.
Håller med dig angående att man måste vara öppen och inte bestämma sig i förväg vad som är rätt eller fel, det är helt från situation till situation.
Det kan ju också tilläggas rent generellt att trots att hästen ogillade bettet när det blev skarpt i hennes mun, sökte hon det väldigt villigt och tränsade sig själv. Men det har snarare att göra med hennes lojalitet än med välbehag. Tror inte att hon är den enda, så jag tror det är viktigt att se till helheten om hästen trivs på utrustningen eller inte.
Ja, jag håller med dig på de sista punkterna. Självklart finns det väldigt mycket mer än tävling, men det klart att det är roligt att tävla, och då också om även bettlösa alternativ tilläts inom fler grenar. Det är ändå många som rider på bettlöst idag, av olika anledningar. Dock inte så att pelarna i disciplinen förändras, det är inte det som är poängen.