Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du inte har lust att lägga upp film i din tråd här, skulle jag gärna vilja se en fin korrekt ökad trav på side-pull på en häst som är utbildad på det sättet! Skicka gärna PM om du inte vill lägga upp här.

Jag har absolut inget emot bettlöst. En häst jag hade tidigare, red jag en del på side-pull. Skälet var att hon och jag kom i krig om bettet när hon fick för bråttom, och jag lade på side-pull för att slippa dragkampen. Jag ville alltså inte ehller dra hästen i munnen i de situationer som kunde uppstå. Det haldlade inte om att hästen egentligen inte accepterade bett, utan om att hon kunde bli väldigt het och framåt. De gångerna lyssnade hon inte på snälla bett-signaler. Alltså skaffade jag side-pull. Och det gav mig oerhört mycket mer makt över hästen. En del av det var att våra dragkamper givetvis var obehagliga för hästen; en annan del var att hon faktiskt inte kunde komma undan side-pullets inverkan på nosryggen.
Ett utmärkt alternativ för att slippa dragkamp alltså. Men jag inbillar mig inte att jag skulle kunnat utbilda hästen på samma sätt med enbart sådant huvudlag, som jag trots allt kunde göra med tränset.

Vårt val av utrustning behöver nog vara frikostigt anpassat till situation men jag tror att det, precis som vanligt, är lite riskabelt attt snöa in sig på att det ena eller andra alternativet till utrustning är "alltid rätt" eller "alltid fel".

Jag tycker dock att man måste acceptera reglerna om man vill delta i en tävling, även om man tycker att delar av reglerna är fel eller inte stämmer med mina egna tankar. Annars får jag låta bli att tävla.
Ridning är ju så väldigt mycket mer än tävling!!

Att det finns detaljer att kritisera hos alla ryttare, även tävlingsryttare på svår nivå, betyder ju inte att mitt sätt är bäst av alla.
Jag har tyvärr inga filmer, hade själv tyckt att det var roligt att ha, men jag har svårt att skaffa fram filmare, så det finns endast någon enstaka kass bild på oss i dressyrröresler.

Jag hade en väldigt liknande situation, och därav side pullet. Har dock ett väldigt trubbigt, som jag dessutom satt ludd kring för att undvika att det blir för skarpt, då det är just styrkan hon ogillar. Hon är extremt känslig både fysiskt och psykiskt.

Håller med dig angående att man måste vara öppen och inte bestämma sig i förväg vad som är rätt eller fel, det är helt från situation till situation.

Det kan ju också tilläggas rent generellt att trots att hästen ogillade bettet när det blev skarpt i hennes mun, sökte hon det väldigt villigt och tränsade sig själv. Men det har snarare att göra med hennes lojalitet än med välbehag. Tror inte att hon är den enda, så jag tror det är viktigt att se till helheten om hästen trivs på utrustningen eller inte.

Ja, jag håller med dig på de sista punkterna. Självklart finns det väldigt mycket mer än tävling, men det klart att det är roligt att tävla, och då också om även bettlösa alternativ tilläts inom fler grenar. Det är ändå många som rider på bettlöst idag, av olika anledningar. Dock inte så att pelarna i disciplinen förändras, det är inte det som är poängen.

Men jisses, du fattar fortfarande inte- ge ett exempel på någon utan NÅGOT i munnen .
Vilken häst kröker inte på nacken med en stång i munnen?

Och om det blir misstag spelar ingen roll, oavsett om det är utan eller med bett- jag tittar på grundkvaliteen- grundutbildningen och den lämnar mycket att önska- syns att det fuskats en hel del och inte undra på att ryttaren inte kan rida med bett , en stum oelastisk hand som om tyglarna hade varit i kontakt hade ryckt hästen i munnen för handen yvas med hästens rörelser.

Är detta det bästa du kan hitta?

Jag diskuterar utbildning med tränsbett/bettlöst. Stången räknas inte som ett utbildningsverktyg i min värld, till stången är hästen redan utbildad. I det här fallet är hästen utbildad dit med bettlöst.

På dom tre första bilderna är det bettlöst. Titta igen, balans är kännetecknet, INTE på bogarna, INTE sänkt rygg. Redo för samling?

Jämför med dom här bilderna som är elitryttare på elitnivå, saknas mycket grundkvaliteter här...balans?...på bogarna? Sänkt rygg ? Det är svårt att rida i balans men det sitter inte i verktyget, som tur är....

swedens-minna-telde.jpg

c-dujardin-freestyle.jpg

Men sluta nu tjata på andra att lägga in en film på det perfekta ekipaget. Gör det själv. Ingen har hittills lyckats.

Fio har under årens lopp lag in massor av film på hästar under utbildning som går BRA och som är BRA utbildade med BRA ryttare- det perfekta ekipaget har jag aldrig nämnt något om det är du om försöker insinuera till andra som kommer in i tråden och det är FEL- däremot har jag efterfrågat både BRA grundutbildning helt bettlöst också då ett ekipage som kommit lite högre- finns inte- inge kan visa.

På dom tre första bilderna är det bettlöst. Titta igen, balans är kännetecknet, INTE på bogarna, INTE sänkt rygg. Redo för samling?

Jämför med dom här bilderna som är elitryttare på elitnivå, saknas mycket grundkvaliteter här...balans?...på bogarna? Sänkt rygg ? Det är svårt att rida i balans men det sitter inte i verktyget, som tur är....

Jag har tittat på filmen- har svårt med det där klippandet och så korta sekvenser- får mig att mistänka att det som är sämre och dåligt är borttaget.
Nej, inte särskilt bra och igenom, blir mer cirkuskonst än dressyrarbete.

Gå in och titta när de tränar Valegro ex, finns längre sekvenser utan klipp så ser du arbetet bekifån genom ryggen och fram

Jag har tittat på filmen- har svårt med det där klippandet och så korta sekvenser- får mig att mistänka att det som är sämre och dåligt är borttaget.
Nej, inte särskilt bra och igenom, blir mer cirkuskonst än dressyrarbete.

Gå in och titta när de tränar Valegro ex, finns längre sekvenser utan klipp så ser du arbetet bekifån genom ryggen och fram

Hittar tyvärr ingen längre film på just den hästen, att den är klippt beror på att det är en förhandsvisning på en film som ligger uppe för dom som abonnerar på den tjänsten. Det är definitivt ingen cirkuskonst, det övas på övergångar och förberedelse för pirutter, genom att rida in i hörnorna tex, som du såg en snabb frekvens av i filmen.

Har sett en film med valegro, tycker det mest såg ut som uppvisning av svårklassrörelser ur lite olika perspektiv. Skulle vilja se mer grundarbete, för även en grandprix häst måste väl värmas upp med lite basicövningar ibland.

Jag diskuterar utbildning med tränsbett/bettlöst. Stången räknas inte som ett utbildningsverktyg i min värld, till stången är hästen redan utbildad. I det här fallet är hästen utbildad dit med bettlöst.

swedens-minna-telde.jpg

c-dujardin-freestyle.jpg

Vad säger man?????
Den bästa o en av Sveriges bästa....
Titta runt omkring dig så ser du detta. När hästen är framtung kan den inte resa sin framdel, vara bogfri i trav o galopp utan släpar frambenen längs marken. Som de flesta hobby hästarna o kotledsinfl. fram. Noll bakbensaktivitet o därmed ingen rygg som bär upp ryttaren. Det som är A o O.
Den kan ej heller byta galopp med gest, utan på sin höjd växla som de bästa gör i western.
Man har ej heller samma KRAV på kvalitet.

.
Vill dom verkligen inte det? SvRF är en del av idrotts-Sverige och finansierar sin verksamhet med sponsorpengar (och direkt/indirekt bidrag från staten?). I deras vision står "Sverige ska vara en ledande ridsportnation i världen avseende ... hästar och hästhållning ... Vår verksamhet ska kännetecknas av stort engagemang, hög kompetens, skickligt ledarskap, ansvarstagande och god etik."
Då kan man inte avvisa de som vill tävla på ett, enligt deras uppfattning, mer etiskt sätt bara med hänvisning till TR. Då bör förbundet ta till sig frågan och behandla den seriöst.

Det kanske är så att dom inte uppfattat att det finns ömskemål om att tävla bettlöst. Då är det bra med den debatt som förs här.
Staten ger mest pengar till aktiviteterstöd för de under 25 på ridskolor- sport för alla. Det är bara de duktigaste utövarna som sponsras o tävlingar där de får Reklam. På samma sätt som TV sponsras/ betalas av
Vi som medlemmar i klubbar o med tävlingslicenser står för en stor del.
Här utbildas folk av kunnigt folk. inte av någon som uppfunnit ett nytt hjul från Biltema.

Efter de senaste vilda västerninläggen kan det ju inte vara någon som längre undrar varför bettlöst inte är tillåtet på tävling? Håll er till de tävlingar som finns istället för att ändra om en hel gren. Varför man så bestämt vill tävla i en gren där man avskyr dom bästa i världen och tycker dom rider sämre en någon random hobbyryttare på en medioker häst som visar allt annat än vad grenen vill se för att få höga betyg... Ja det är fantamig ofattbart!

Efter de senaste vilda västerninläggen kan det ju inte vara någon som längre undrar varför bettlöst inte är tillåtet på tävling? Håll er till de tävlingar som finns istället för att ändra om en hel gren. Varför man så bestämt vill tävla i en gren där man avskyr dom bästa i världen och tycker dom rider sämre en någon random hobbyryttare på en medioker häst som visar allt annat än vad grenen vill se för att få höga betyg... Ja det är fantamig ofattbart!
Jag instämmer och det är i linje med det jag sen tidigare påtalat, gillar man inte jordgubbstårta, eller tycker ridning på bett och tävlingsdressyr är oetiskt (enligt Brilles senare kommentar som verkligen understryker de facto vad problemet är) så är man nog lite på fel forum minst sagt. Jag har rapporterat trådens utveckling i övrigt till moderator pga ett fåtal individers märkliga engagemang .

God jul !

Kossegrenarna känner jag dåligt till, men det är ju en väldigt liten del av westernridningen i Sverige.
Jag syftar på de "vanliga ridgrenarna". Vid cutting ska ju hästen sköta jobbet och ryttaren ska undvika att störa hästen. Men i cuttingen är det ju heller inte ryttaren som ska inverka på hästens form.

I regelboken står bokstavligt att man ska ha kontakt med hästens mun. Lätt, men kontakt.
Vad du sett på tävling stämmer kanske inte helt med formuleringarna i regelboken? Men ja, i pleasure är det vanligt med hängande tyglar. Det är också vanligt med hästar i kraftigt undertempo och i för låg form och på bogarna...

Nu blir jag lite konfunderad.
Du börjar tråden med att få tävla dressyr på bettlöst alternativ. Fine, en frågeställning jag kan relatera till.
Nu verkar du vilja jämföra western, där formgivningen på hästen i ganska liten grad bedöms och där viktigaste bedömningspunkten gällande formen i flera grenar är att den är stabil. Nosen får inte vara för högt eller för lågt - eller åtminstone får inte öronen vara nedanför manken mer än enstaka steg för att undvika diskning (jag skriver nu om WRAS, för att förtydliga).

Du beskriver den "metod" du valt, och förespråkar att alla ska göra som du, samtidigt som du beklagar dig över att det inom dressyren "måste vara stöpt i samma form".

Jag upplever att westerndomarna är mer liberala kring vilken rörelsemall som används, och utgår mer från hästens förutsättningar jämfört med dressyren där halvblodsstegen är något slags mall som är värre att uppnå med "udda-raser".

Någonstans är det ju hästens lydnad som bedöms, men fokus på lydnad är ju mycket tydligare inom western. När jag väldigt kort ska förklara för folk vad western går ut på, kan jag säga att "lydigast häst vann" och jag är självklart medveten om att det är en extrem förenkling.
Men det ligger en del i det. Lydigast häst vann. Inte nödvändigtvis hästen med flashigast gång. Gången döms ju inte inom western, mer än att domaren vill se att gångarterna är rena och avslappnade.

I dressyren bedöms "gångartskvaliteten" på ett helt annat sätt och då kommer det in andra saker i träningen. Hästarna böjs ju och flyttas minst lika mycket i western som i dressyr - skolorna används, ryggning tränas flitigare än i dressyren. Men man försöker inte påverka gångartskvaliteten lika mycket och då behövs inte heller samma typ av tygelstöd. Ska man samla ihop hästen för en korrekt och fin ökad trav, så blir det väldigt svårt på hängande tyglar - hästen hänger liksom inte ihop.

Det blir ganska konstigt, tycker jag, att använda en helt annan disciplin som förklaring till varför dressyren ska ändra målsättning.

Antingen gillar jag dressyrens målsättning, och då följer jag reglerna om jag vill tävla.
Eller så är min målsättning en annan än dressyrens, och då får jag följa min egen målsättning och vara nöjd med det. Finns det en disciplin att tävla i mot likasinnade - fine. Finns det inga tävlingar så får jag vara nöjd ändå.

Usch, detta blev långt och antagligen lite rörigt.

Jag rider dressyr på lätt nivå på udda-hästar, och rider lite western på samma udda-hästar.
Min mest utbildade häst har vunnit reining och western horsemanship på B-nivå och kommit som bäst tvåa i trail på B-nivå (nationell nivå för er som inte har koll på tävlingsnivåerna inom western), men klarar knappt 60% på MSV C dressyr, eftersom han inte har den sorts bärighet som behövs för att klara av exempelvis längningarna inom dressyren.
Det som gjort att han kunnat få så fina resultat i western är att han går stadigt i formen så länge jag inte stör honom. Jag är dock inte nöjd med "fri form" och för att få formen mer korrekt (utifrån min syn), så behöver jag jobba mycket mer dressyr för att styrketräna rygg och bakdel. Dressyrens "uppstramade" form ger god nytta även för en westernhäst. Lydnaden som eftersträvas inom western, ger fördelar inom dressyren.

Således: det krävs en helt annan sorts form och bärighet inom dressyr när man vill nosa uppåt i klasserna, än det som krävs i western. Alltså behöver man tänka lite olika i träningen.

Och när jag tävlar western på B-nivå rider jag med enhandsridning och stång på min "vuxna häst", och när jag rider honom på LA-MSV C nivå rider jag på tränsbett.

Med det sagt, håller jag på att rida in en ung arab och funderar starkt på att be min westerninstruktör att ta med sig utrustning för bosal för att testa att rida unghästen på det - för min egen ridnings utvecklings skull och för att testa ett alternativt sätt.
Fast finns det någon definition av kontakten? För enligt mig räknas det som kontakt även med tex. hängande tyglar och stång. Hästen känner tydligt av de små rörelser jag gör med handen.

Jag håller med om att westernhästar kan bli framtunga och ha alldeles för låg form, men det är upp till var och en hur man tränar som häst. Man behöver inte per automatik ha en framtung häst för att man rider western. Vad jag dock upplevt är att hästen blivit mer framtung av att varva dressyr och western i den fria formen. Därav har jag valt att blanda in AR istället då jag tycker att det är mer likt western, och jag har mycket större nytta av det.

Jag instämmer och det är i linje med det jag sen tidigare påtalat, gillar man inte jordgubbstårta, eller tycker ridning på bett och tävlingsdressyr är oetiskt (enligt Brilles senare kommentar som verkligen understryker de facto vad problemet är) så är man nog lite på fel forum minst sagt. Jag har rapporterat trådens utveckling i övrigt till moderator pga ett fåtal individers märkliga engagemang .

God jul !
Det är väl skam att det inte ska gå att visa på brister på tävlingsdressyrekipage, samtdigt som dom som tror sig representera dressyrtävlingsvärlden är snabba på att kritisera och håna allt annat. Då är det verkligen att lägga locket på så fort den egna skon klämmer lite. Jag representerar INGEN specifik gren, jag är bara ryttare och just nu är jag nyfiken på dressyr. Men eftersom jag rider med bettlöst så undrar jag varför tävlingsdressyr stänger mig ute. Det finns många krafter där ute som undrar samma sak, inte minst inom tävlingdressyrvärlden själv. I Holland har man tom infört bettlöst tävlingsdressyr. Tror du att det beror på att westernfolk vill börja tävla dressyr? Eller beror det kanske på att fler och fler dressyrryttare vill rida och tävla bettlöst?

Vad säger man?????
Den bästa o en av Sveriges bästa....
Titta runt omkring dig så ser du detta. När hästen är framtung kan den inte resa sin framdel, vara bogfri i trav o galopp utan släpar frambenen längs marken. Som de flesta hobby hästarna o kotledsinfl. fram. Noll bakbensaktivitet o därmed ingen rygg som bär upp ryttaren. Det som är A o O.
Den kan ej heller byta galopp med gest, utan på sin höjd växla som de bästa gör i western.
Man har ej heller samma KRAV på kvalitet.
Tycker du att dom bilder jag lade in på bettridna dressyrhästar visar dom kvaliteter du efterfrågar? Har problemen med bettet att göra?

Senast ändrad:
Fio har under årens lopp lag in massor av film på hästar under utbildning som går BRA och som är BRA utbildade med BRA ryttare- det perfekta ekipaget har jag aldrig nämnt något om det är du om försöker insinuera till andra som kommer in i tråden och det är FEL- däremot har jag efterfrågat både BRA grundutbildning helt bettlöst också då ett ekipage som kommit lite högre- finns inte- inge kan visa.
Så du menar att dom bilder jag lade in på den bettlösa dressyrhästen (den fläckiga) inte har bra grundkvaliteter? Vilka är bristerna? Den rids med double bridle, då den kommit längre, den är fortfarande utbildad med bettlöst. Precis som du/ni hävdar med dressyrhästarna som rids bettlöst i länkarna jag lade in, dom är utbildade med bett. Vad är det för skillnad? Om en bettlöst utbildad häst rids i bett vs en bettutbildad häst rids i bettlöst?

Det är ögonblicksbilder o ja!
Santana är inne i en diag. sluta o möjligtvis även byter riktning.
valegro... ja den är flawless

Det är väl skam att det inte ska gå att visa på brister på tävlingsdressyrekipage, samtdigt som dom som tror sig representera dressyrtävlingsvärlden är snabba på att kritisera och håna allt annat. Då är det verkligen att lägga locket på så fort den egna skon klämmer lite. Jag representerar INGEN specifik gren, jag är bara ryttare och just nu är jag nyfiken på dressyr. Men eftersom jag rider med bettlöst så undrar jag varför tävlingsdressyr stänger mig ute. Det finns många krafter där ute som undrar samma sak, inte minst inom tävlingdressyrvärlden själv. I Holland har man tom infört bettlöst tävlingsdressyr. Tror du att det beror på att westernfolk vill börja tävla dressyr? Eller beror det kanske på att fler och fler dressyrryttare vill rida och tävla bettlöst?
Läs det du citerade och det du tycker är en diskussion . Jag vägrar sänka mig till din agenda/nivå så god jul på dig som sagt . Hoppas du har bättre för dig än att engagera dig så gravt här . Som jag skrivit tidigare så ditt engagemang handlar aldrig om ngt annat än att du vill ha debatt om just tävlingsdressyr och hur fel det är och hur mycket bättre det finns enligt dig . Oavsett svar så ältar du bara vidare oavsett hur mkt luckor du än har i egen kunskap om grenen du valt att tackla argumentationsmässigt och rätt fiktivt på sociala media . Du är tämligen intelligent som sagt tidigare, så du förstår ypperligt vad som skrivs men det är inte grejen i sak för din del eller hur ?

Svar på ditt citat : nej jag är inte inne på jordgubbstårta.se eller western eller xx och tjafsar/försöker omvända/kritisera .

Senast ändrad:
Det är ögonblicksbilder o ja!
Santana är inne i en diag. sluta o möjligtvis även byter riktning.
valegro... ja den är flawless

Men sitter missarna i bettet? Det är svårt att i varje moment rida i balans och med kvalitet, håller med, vill bara påvisa det absurda i att tro att det sitter i verktyget.

Delvis KL

Jag tror inte att det är alla som faktiskt har gett bettlöst en chans. Det känns snarare som att man tar något bettlöst alternativ, struntar i vilket, sätter sig och rider som man rider på bett och sen konstaterar att det är ett sämre kommunikationsverktyg än bett. Ja det klart, vem hade inte dragit den slutsatsen? Det handlar ju om att lära sig om just den typen man rider på, och det gör man knappast den första gången, eller kanske på lång tid beroende på. För självklart blir det större rörelser och en mer döv häst om du går direkt från bett till bettlöst, bettlöst är ju i regel mycket mildare. Att man då väljer att ta finliret med bett tycker jag tyder starkt på att man inte förstått innebörden av huvudlaget, för då hade man kunnat ta finlir med det också. Huvudsaken är att man förstår att man faktiskt måste rida olika, många kanske ger upp när de ger sig på bettlöst eftersom man bättre behärskar bettet.
Hur som helst, att säga att bettlöst skulle vara ett sämre kommunikationsverktyg tycker jag låter lite okunnigt på den fronten. Det är fortfarande handen som håller i det, och kan en häst känna en fluga på pälsen, skulle det då inte vara handen som håller i det bettlösa som inte främjar en känslig kontakt?

Sen är alla bettlösa olika. Du kan inte rida samma på ett sidepull som på en bosal tex, och att ens försöka skulle redan vara att misslyckas.
Ta reda på tekniken bakom huvudlaget, bett som bettlöst, och rid efter den istället för efter den egna tekniken :)

Självklart måste man arbeta med tekniken verktyget kräver.
Men vissa verktyg är otroligt mycket sämre som verktyg i sig om man ska göra vissa saker.

Det är ingen slump att man använder de verktyg man gör inom respektive grenar och hur man gör det. Man har olika slutmål.

Oavsett om det är bett, bettlöst eller inget huvudlag man har måste man så klart fundera ut hur det inverkar och hur man som ryttare/människa ska kunna påverka hästen bäst.
Jag tror inte det finns någon rutinerad och verkligt kunnig som bara kastar på något huvudlag med vad som helst på det och förväntar sig att de alla ska fungera lika.
Det är ju enormt många faktorer att ta med i beräkningen.

Men gemensamt för de flesta grenar är ju att man vill rida med kontakt/sträckt tygel då man kommer till samling. Där överger ju de flesta som innan jobbat bettlöst det bettlösa.
Inom de grenar då man inte rider i samling kan man fortsätta bettlöst hela tiden. Där jobbar man med annat.
Men där ska man heller aldrig rida in luft i hästens gångarter. Det gör de heller i stort sett aldrig inom AR. Det skiter sig iom oförmågan att ha kontakt iom stången.. Man är som vanlig dödlig för dålig ryttare för att rida på blank stång. Det tyckte även de stora mästarna som AR-läran bygger på.
Mannen som startade AR har ju ändrat sig väldigt rejält i hur han undervisar och vad han är ute efter för ridning under senaste 10-15 åren. Jag vet inte varför.
Men det är intressant! Och intressant är också att många av de stora namnen som då red i Sverige har slutat med AR. Trots att man fortfarande tycker om de klassiska idealen som läran är skapt av/på.

På tränsbett får man en levande kontakt med hästens mun, tunga och käke. En lösgjord häst släpper ju alla spänningar i tunga och käke. Och tar du i tygeln kommer du då känna hur käken rör sig, följer tygeln. Det kan man aldrig få på bettlöst.
Och så lösgjord vill jag ha hästen.
Då kan man inte sitta och dra den i truten/ha stöd a la tryck. Men bettlöst ger heller inte samma. Lätt kontakt på träns eller kandar tycker jag bäst om.
Och det trots att jag testat bettlösa av alla möjliga typer. Och då så klart enligt hur just den utrustningen inverkar. Det finns människor som är väldigt intresserade av ALLA delar i hästeriet, inte bara det som sker mellan vita staket..
Och det finns väldigt mycket kunskap att hämta bara man rotar nog.

Bettet är bara en del som blir mindre o mindre viktig.
titta på Charlotte hur hon rider med sin kropp. Då kan hon också ta av bett ngn gång om ngn nu tycker att det är så fantastiskt.
JAG tycker inte det, för jag hajjar.
Jag fattar inte var du ser brister i balans?
Den är snudd på fulländad.

Men sitter missarna i bettet? Det är svårt att i varje moment rida i balans och med kvalitet, håller med, vill bara påvisa det absurda i att tro att det sitter i verktyget.

Skillnaden är ju den att flera har fixat utbilda på bett. Hittills har vi ingen av oss sett en häst utbildad på bettlöst som går i kvalitet.

Nej, jag är inte impad av framtunga hästar oavsett om de har bett, rids av elitryttare eller har framben på månen.

Jag tror man måste ha ridit hästar som är korrekt utbildade och i samling och det mer än bara nån gång för att förstå vidden av hur olika känsla man kan leta efter. Och framför allt hur man måste göra för att få den kvaliteten och för att kunna ha den kommunikationen som en korrekt skolad mun på bett ger.
Att bara byta till stång från bettlöst ger inte rätt effekt för mig. Oavsett skolningsmetod. En häst är liksom en häst iaf. De är jävligt förutsägbara och lika varann..
En helt klar häst i en helt optimal värld där man som ryttare aldrig gör ett fel kan man rida helt utan hand. Men tyvärr tappar man ju som ryttare den kollen. Det är ju så många, många saker man ska hålla koll på i varje steg. Alltså måste man använda handen iaf då och då. Och då vill man ha ett lämpligt huvudlag för att formge och kunna behålla luftigheten i gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar