Nu tror jag aldrig att du har testat AR. Alla dessa verktyg börjar låta för mig som att man gör hästen döv efter att ha börjat med AR. Med tanke på hur otroligt känslig hästen är för kroppsspråk krävs det inte en stor vink med lillfingret för att du direkt ska påverka en liten del i hästens kropp.
Som sagt, olika metoder kan nå samma resultat.
Och sen undrar jag väl lite, om hästen är utbildad på bett, men kan ridas lika bra på bettlöst, vad är det då som säger emot att den inte skulle kunna utbildas på bettlöst från början? (Detta hör inte enbart till ditt inlägg)
Det behövs ingen kraft i bettet. Det är inte det det handlar om. Det FÅR rent av inte bli kraft om man vill ha kvalitet.
Det handlar om hur olika verktygen inverkar.
Jo då, man kan nog säga att jag provat AR. Mina tränare som jag ridit för i 15 år är bland de första som red för Bent i Sverige. De var också på den tiden de som var högst utbildade/tagit flest ringar inom AR, utom Bent. De red för honom i runt 10 år och var aktiva riddare.
Bent är en otroligt kunnig man! Det brukar jag skriva i de trådar då han förs på tal.
Däremot har han ändrat krav på ekipagen mycket och ändrat hur man ska lösa problem i lösgjordhet och vilken kontakt han vill att de ska rida med.
Om det är för att lättare tjäna pengar, för att han själv har ändrat åsikt eller för att han får lättare att undervisa då vet jag inte.
Han har ju en viss typ av material att jobba med ofta och även begränsat med tid lite mer sällan än en hemmatränare. Och ibland kan då tränare paketera sin kunskap annorlunda efter x antal år. För att göra livet enklare för sig själv.
Det gör ju rätt många tränare i den åldern. Man inser att man sliter ihjäl sig annars.
Vad vet jag, varför han gjort det? Det kan ju vara så att han tror på andra saker helt plötsligt.
Även om jag inte rider AR så tror jag med detta sagt att du förstår att den inte är Strömsholmsmetoden jag kör. Det går att tävla med det jag rider. Men jag har kraftiga influenser av iaf de gamla mästarna, även om jag inte riktigt vill säga svensk, dagens AR.
Jag har elever som kommer från AR-tränare och känner många som rider AR.
Även om jag inte rider enligt någon viss skola har jag provat dem jag vågar uttala mig om. Och då mer än bara ett pass eller två. Jag har sett till att verkligen plugga dem. Om man har en ganska bred och stadig grund och förstår hästträning och förstår hur hästar reagerar och biomekanik bör man inte ha så svårt att förstå olika skolor.
Det finns jättemycket positivt inom AR. Och själva läran i skrift går att tolka så att den är vattentät, tycker jag. Jag tycker det brukar finnas brister i alla läror. Men i själva läran hittar jag inget, än. Däremot i hur man applicerar det i praktiken..
Där tycker jag det blir en del brister. Bla blir det slappt och man får inte luft i hästarna.