Jag är medveten om det, men TR är inte lag för det.
Ja, jag tog honom som exempel. Fast det hade egentligen kvittat vem. Vad har han för brister? Nu är han konstnär, och inte tävlingsryttare så att bedöma hur han rider är svårt. Vad i hans teorier är fel?
Hela den akademiska ridkonsten arbetar utifrån att få hästen att trampa in mot sin tyngdpunkt, tillräckligt för att kunna sätta sig i en levad, (ARs definition av fullständig samling.) Vad jag vet eftersträvar man väl även undertramp i tävlingsdressyren?
Ja, i alla grenar vill man inte ha detta påskjut, utan istället en häst som bär upp sig själv, utan stöd. Det är inte tävlingsdressyr nej, men många dressyrryttare använder sig av AR i sin träning för att förbättra vissa saker.
Så du tror på allvar att andra dicipliner än dressyr är enkla? Och att folk inte väljer dressyr för att det är för svårt??
För att knyta samman till den bettlösa dressyren. Hästar som är utbildade AR, alltså på kapson, skulle kanske gå bättre om de fick ridas på just kapson och stång istället för kandar? Skulle detta vara möjligt skulle både jag, och många med mig vilja tävla dressyr.
AR är en lära som jag anser vara vattentät. Den har inga brister. Dvs i skriven form och tolkat på ett lite annat vis än det som visas av AR-ekipage i SVerige tex eller Bent himself.
Han har ju bara förenklat de gamla lärorna och gjort dem mer lättförståeliga och lättåtkomliga för gemene man.
Sen har han tolkat dem PÅ SITT SÄTT i sin undervisning.
Jag anser också att jag rider enligt de gamla lärorna. Och rent i text kan inte jag säga att det Bent skriver är fel. Jag tycker han skriver bra saker!
Men jag vill absolut inte att det ska se ut på samma vis som han, än mer idag än förr, kör med.
Det beror inte på att jag inte vill ha bärighet. Det är enormt viktigt för mig. Jag har jobbat mycket med konvalecenter och hästar som inte håller för vanlig ridning.
Då blir man extrem i det tänket.
Men för mig måste hästen också någon gång också börja bli stark och arbeta.
Jag tycker det ser slappt ut. Hästarna är så slappa att de inte sitter ihop genom kroppen. Man får inte till bärighet iom att för det behöver hästen vara i tonus och orka lyfta framdelen utöver att bakbenen ska in och bära.
Däremot har jag inte stött på många hästar som går sönder av AR. Men däremot av annan ridning. Så jag tror inte hästarna lider av den AR gemene man sysslar med.
Man går inte på dem och korrigerar etc.
Däremot gör det mig förbannad när man lurar folk. Och att ta de summor betalt som många av de stora namnen gör och sen leverera så lite och så dåligt anpassat efter ekipage: det gör mig arg!
Man låter folk som inte ens kan sitta i balans på hästen eller rida den i form rida skolor och ordbajsar om saker som är alldeles för svåra för dem att greppa iaf.
Det tycker jag är riktigt ruttet gjort.
För mig som tränare är målet att lära eleven rida. Inte svänga mig med termer som gör att de ska fortsätta ha mig på en upphöjd plats och känna att de är beroende av mig.
Man kan och bör absolut prata lite om saker som eleven än inte är vid för att förklara helheten. Men att gå in i detalj på saker som de inte är redo för och skita i de grunder de behöver - nä, det är inte min grej.
Om man sen som tränare är rent otrevlig mot kunder, med flit - nä.. Där går gränsen.
Och då åker jag hem trots att jag betalat för en till dag..
För att en levad ska vara en levad bör de stå i den en viss tid. En bra levad breddar de inte bakhovarna. Levad är bevis på styrka och balans. Just iom balansen klarar de av att stå kvar. Och det utan att bredda sig så.
De ska heller inte kasta sig upp i levaden eller ur den så bakhovarna kliver bakåt.
Piaff in tills hästen blir så satt att frambenen måste vikas för att de inte får plats och piaff ur den, framåt utan att bakhovarna "släpper".
Allt det här vet Bent. Men han är en affärsman. Och det säljer att kalla det konstnär..
Jag är lika nördigt intresserad av ridning jag med. Men jag hoppas att jag kommer fortsätta känna att jag är en vanlig dödlig som är lika värd som andra människor resten av mitt yrkesliv.